هر گوشی هوشمند سازگار با پروتکل USB Power Delivery (USB-PD) و مجهز به حداقل آداپتور برق 15 واتی USB-C از شارژ سریع پشتیبانی می کند. اکنون، شارژ سریع استاندارد به باتری اجازه می‌دهد تا در کمتر از 30 دقیقه از حالت تمام شده به 50 درصد برسد.

تولیدکنندگانی مانند شیائومی به دنبال روش‌ های شارژ سریع سریع‌تر، به فناوری اختصاصی متوسل شده‌اند. به عنوان مثال، ویژگی HyperCharge شیائومی، مقادیر ولتاژ و جریان را برای شارژ سریعتر 210 واتی که در عرض چند دقیقه اندازه گیری می شود، افزایش می دهد.

در اینجا نحوه عملکرد شارژ 210 وات و سرعت شارژی که باید در زندگی واقعی انتظار داشته باشید، از جمله اینکه آیا چنین شارژ مجدد سریع سلامت باتری را کاهش می دهد، آورده شده است.

بیشتر بخوانید: نحوه سریع تر شارژ کردن گوشی اندرویدی

شارژ سریع 210 واتی چگونه کار می کند؟

شیائومی اولین شرکتی بود که شارژ 210 واتی را به واقعیت تبدیل کرد. در نوامبر 2022، شارژ 210 واتی را به نمایش گذاشت و باتری 4000 میلی آمپر ساعتی را قادر می‌سازد تا در 8 دقیقه از 0% به 100% برسد.

تکنولوژی شارژ سریع 210

این فناوری به نوت 12 اکسپلورر از Redmi، یکی از زیرمجموعه های شیائومی، اجازه می دهد تا باتری 4300 میلی آمپر ساعتی خود را به طور کامل در 9 دقیقه یا تا 66 درصد تنها در پنج دقیقه شارژ کند. در مقایسه، فناوری قبلی HyperCharge 120 واتی شیائومی و SuperVOOC 150 واتی Oppo تقریباً 15 دقیقه طول می کشد تا یک باتری 4500 میلی آمپر ساعتی را شارژ کند.

گویی این کافی نبود، شیائومی با پیش نمایش شارژ 300 واتی خود را ارتقا داد که باتری 4100 میلی ساعتی را در کمتر از پنج دقیقه به طور کامل پر می کند و رکورد جدیدی را به نام خود ثبت کرد.

توان شارژ که بر حسب وات بیان می شود، حاصل ضرب ولتاژ و جریان است. هر چه ولتاژ یا جریان بیشتر باشد، قدرت شارژ بیشتر است. برای اینکه شارژ 210 واتی عملی، قابل اعتماد و ایمن باشد، شیائومی از یک آداپتور برق دوگانه GaN و سه تراشه ویژه 100 واتی GaNFast از Navitas با بیش از 50 ویژگی ایمنی استفاده می کند.

تکنولوژی شارژ سریع 210

سیلیکون اختصاصی محافظت در برابر گرمای بیش از حد، جریان اضافی و ولتاژ ورودی USB و موارد دیگر را برای شارژر و گوشی فراهم می کند. داده های چند سنسور موجود در گوشی را کنترل می کند تا عملکرد حرارتی باتری را در حاشیه ایمنی حفظ کند.

شارژ 210 واتی از فرمول الکترولیت بهبود یافته و مواد باتری مانند گرافن برای رسانایی بیشتر نسبت به باتری‌های لیتیوم یون سنتی استفاده می‌کند. این کار عملکرد الکترودها را افزایش می دهد و در عین حال اندازه آنها را کاهش می دهد و به سلول هایی که بین مواد حرارتی قرار گرفته اند اجازه می دهد به سرعت انرژی را ذخیره و تخلیه کنند بدون اینکه انرژی زیادی برای گرم کردن هدر دهند.

شارژ سریع استاندارد به تدریج سرعت را از مرز 80 درصد کاهش می دهد که یکی از راه های بهبود عمر باتری است . فناوری Mi-FC خود شیائومی اجازه می دهد وات بیشتر از مرز 80 درصد عبور کند. این رویکرد به کوتاه شدن مدت زمان انتظار پس از 80٪ تا شارژ کامل باتری کمک می کند.

چگونه شارژ 210 وات بر عمر باتری تأثیر می گذارد؟

آیا شارژ 210 واتی ظرفیت باتری را خیلی سریع از بین نمی برد و طول عمر آن را به میزان قابل توجهی کاهش نمی دهد؟ جواب این سوال منفی است. HyperCharge شیائومی پس از 1000 بار شارژ تا 80 درصد ظرفیت باتری را حفظ می کند، که به خوبی در حاشیه هر باتری معمولی است.

تکنولوژی شارژ سریع 210

طبق مطالعه ای که توسط ResearchGate انجام شده است، مشتریان گوشی های هوشمند می توانند انتظار داشته باشند که سلامت باتری پس از 500 تا 1000 چرخه شارژ کامل به زیر 80 درصد کاهش یابد.

به عنوان مثال، باتری های آیفون به گونه ای طراحی شده اند که پس از 500 چرخه شارژ و دشارژ کامل تا 80 درصد ظرفیت خود را حفظ کنند. شیائومی می گوید ظرفیت هر باتری بدون در نظر گرفتن وات، ظرف دو سال 20 درصد کاهش می یابد. با این حال، این ادعا هنوز ثابت نشده است زیرا این دستگاه ها هنوز کاملاً جدید هستند. اگر واقعاً عجله ندارید، باید از حالت شارژ آهسته استفاده کنید تا طول عمر باتری خود را به حداکثر برسانید.

انتظارات واقعی از سرعت شارژ

تکنولوژی شارژ سریع 210

عوامل مختلفی بر سرعت شارژ در دنیای واقعی تأثیر می گذارد. اگر آداپتور برق صدای زیادی تولید کند یا باتری داغ شود، سرعت شارژ کاهش می یابد. چیزی که سازندگان گوشی به شما نمی گویند این است که آیا چنین شارژ سریعی برای عمر باتری مضر است یا خیر .

ممکن است لازم باشد گزینه Boost Mode را در بخش باتری در شیائومی خود روشن کنید تا در وهله اول شارژ 210 واتی را فعال کنید.

علاوه بر این، مردم نمی‌توانستند در استفاده واقعی به سرعت شارژ امتیازی برسند. به هر حال، در مقایسه با آزمایش‌های شیائومی که در شرایط ایده‌آل انجام شده است، شارژ کندتری را تجربه خواهید کرد. به عنوان مثال، Redmi Note 12 Explorer Edition به طور متوسط ​​15 دقیقه از 0٪ تا 100٪ است. عوامل موثر بر سرعت شارژ عبارتند از عمر باتری، دمای اتاق و حتی به روز رسانی نرم افزار.

در همین حال، شیائومی در حال کار برای تایید شارژ 300 واتی است. اکنون، معایب احتمالی گوشی های هوشمند با شارژ فوق سریع شما را به تعجب وا می دارد.

به هر حال، محدودیت های فیزیکی و شیمیایی وجود دارد تا زمانی که افزایش وات برق شروع به آسیب رساندن به سلامت باتری کند. ما در حال حاضر به نقطه ای نزدیک شده ایم که افزایش سرعت شارژ بیش از 210 وات بازدهی را کاهش می دهد.

چقدر سرعت برای سریع بودن کافی است؟

آیا می توانید تصور کنید که چندی پیش، دو ساعت طول کشید تا یک گوشی به طور کامل شارژ شود؟ شارژ سریع به کمک آمد و نوید شارژ 50 درصدی را در کمتر از 30 دقیقه داد. و با شارژ 210 وات، می توان باتری را با یک شارژ سریع پنج دقیقه ای تا 66 درصد شارژ کرد.

اکنون به نقطه‌ای از راحتی رسیده‌ایم که تنها با چند دقیقه شارژ کردن گوشی می توانیم ساعت ها از آن استفاده کنیم. به زودی به این مرحله می رسیم که زمانیکه یک ساندویچ برای خود درست می‌کنید و قبل از اینکه آن را بخورید، 100% شارژ خواهید داشت.

منبع: MAKEUSEOF.COM