آیا GPT-5 وجود خواهد داشت؟ چه زمانی GPT-5 راه اندازی می شود؟

GPT-5

ما به تازگی با GPT-4 آشنا شده ایم، اما برخی از افراد در حال حاضر به دنبال GPT-5 هستند. آیا GPT-5 وجود خواهد داشت و چه زمانی راه اندازی می شود.

آیا GPT-5 وجود خواهد داشت؟ چه زمانی GPT-5 راه اندازی می شود؟

GPT-5

ترانسفورماتور از پیش آموزش‌ دیده مولد OpenAI (GPT) یکی از فناوری‌هایی است که تاکنون درباره آن صحبت شده است. این رگ حیاتی ChatGPT است، چت ربات هوش مصنوعی که طوفانی در اینترنت به پا کرده است. در نتیجه، همه طرفداران ChatGPT معمولاً با هیجان در انتظار انتشار نسخه بعدی GPT هستند.

GPT-3 اثر خود را به جا گذاشت، GPT-3.5 یک پدیده است، و GPT-4 با آنچه مدل های هوش مصنوعی قادر به انجام آن هستند شگفت زده شد. حال، این سوال در ذهن هر ناظر مشتاق این است: آیا GPT-5 وجود خواهد داشت؟ اگر وجود دارد پس چه زمانی؟

آیا GPT-5 وجود خواهد داشت؟

GPT-5

بله، تقریباً مطمئناً پنجمین تکرار از مدل زبان بزرگ OpenAI جی پی تی به نام GPT-5 وجود خواهد داشت. متأسفانه، همانند نسخه های قبلی خود، GPT-3.5 و GPT-4، OpenAI هنگام افشای جزئیات در مورد تکرار بعدی مدل‌های GPT خود موضع محتاطانه‌ای اتخاذ می‌کند. در عوض، شرکت معمولاً چنین اطلاعاتی را تا زمانی که تاریخ انتشار بسیار نزدیک است، رزرو می کند. این خط مشی صریح معمولاً حدس و گمان هایی را در مورد جدول زمانی انتشار برای هر مدل GPT آینده دامن می زند.
در حال حاضر، منابع مختلف پیش‌بینی کرده‌اند که GPT-5 در حال گذراندن دوره آموزشی است و یک پنجره پیش‌بینی‌شده برای انتشار برای اوایل سال 2024 تنظیم شده است.
با این حال، در حالی که در یک رویداد MIT صحبت می کرد، به نظر می رسد Sam Altman، مدیر عامل OpenAI، این پیش بینی ها را رد کرده است. وقتی از Altman خواسته شد درباره نامه سرگشاده ای که خواستار توقف توسعه هوش مصنوعی (به ویژه هوش مصنوعی قدرتمندتر از GPT-4) بود، اظهار نظر کند، بخشی از نسخه قبلی نامه را به چالش کشید که می گفت GPT-5 قبلاً در حال توسعه است.
به گفته آلتمن، OpenAI در حال حاضر GPT-5 را آموزش نمی دهد و برای مدتی این کار را انجام نخواهد داد. این نظر دو چیز را تایید می کند. اولا اینکه GPT-5 واقعاً یک پدیده است. و در نهایت اینکه، OpenAI به سرعت در حال توسعه GPT-5 نیست.

 GPT-5 چه زمانی می آید؟

GPT-5

در حالی که نظرات Altman در مورد توسعه GPT-5 باعث می شود که به نظر برسد نسخه GPT-5 در سال 2024 در دسترس نیست، مهم است که به جزئیات نظر او توجه بیشتری داشته باشیم.

اگرچه مدیر عامل شرکت توضیح داد که GPT-5 قبلاً در حال آموزش نبوده است، اما بر اساس سابقه OpenAI در توسعه یک مدل جدید GPT، GPT-5 می تواند تا حد زیادی در مرحله جمع آوری داده های آموزشی خود باشد، جایی که مجموعه داده های اضافی برای آموزش مدل جمع آوری می شود. یا، این شرکت هنوز می تواند در مورد معماری زیربنایی مدل GPT-5 تصمیم گیری کند.

در هر صورت، Altman می تواند در مورد عدم آموزش GPT-5 در حال حاضر درست باشد، اما این می تواند به این دلیل باشد که مقدمات آموزش واقعی تکمیل نشده است. به عبارت دیگر، در حالی که آموزش واقعی آغاز نشده است، کار بر روی مدل ممکن است در حال انجام باشد. این دو حقیقت می توانند در کنار هم وجود داشته باشند.

به یاد داشته باشید، چت جی پی تی OpenAI دارای افرادی مانند Bard گوگل است که آن را تعقیب می کنند. کاهش عمدی سرعت توسعه مدل هوش مصنوعی آن به منظور کمک به رقابت هرچه بیشتر آن است. حتی با وجود نگرانی‌های جهانی در مورد سرعت رشد مدل‌های قدرتمند هوش مصنوعی، OpenAI بعید است که توسعه مدل‌های GPT خود را کاهش دهد اگر بخواهد مزیت رقابتی را که در حال حاضر نسبت به رقبای خود دارد حفظ کند.

بنابراین، تاریخ انتشار 2024 برای GPT-5؟ آیا این امکان پذیر است؟

با توجه به زمان لازم برای آموزش مدل های قبلی و زمان مورد نیاز برای تنظیم دقیق آنها، سه ماهه آخر سال 2024 هنوز امکان پذیر است. با این حال، با توجه به اینکه به سختی اعماق GPT-4 را کاوش کرده‌ایم، OpenAI ممکن است قبل از اینکه برای انتشار GPT-5 در سال بعد تلاش کند، بهبودهای تدریجی را در مدل فعلی تا سال 2024 انجام دهد.

به یاد داشته باشید، GPT-4 هم یک مدل زبان و هم یک مدل بصری است. با این حال، مصرف کنندگان به سختی از قابلیت های “مدل بصری” GPT-4 استفاده کرده اند. هنوز پتانسیل عظیمی در GPT-4 وجود دارد که ما آن را بررسی نکرده‌ایم، و OpenAI ممکن است چندین ماه آینده را به کمک به مصرف‌کنندگان در استفاده بهترین از آن اختصاص دهد تا اینکه برای تبلیغات GPT-5 بسیار پرطرفدار تلاش کند.

GPT-5 چه تغییراتی می تواند ایجاد کند؟

GPT-5

اگرچه ممکن است برای گفتن با قطعیت خیلی زود باشد، اما ما کاملاً انتظار داریم که GPT-5 یک جهش قابل توجه از GPT-4 باشد. GPT-3 عمدتاً یک مدل زبان بود. GPT-4 با اینکه هم یک مدل زبانی و هم یک مدل بصری بود، آن را بهبود بخشید. ما انتظار داریم که GPT-5 علاوه بر توانایی های GPT-4 دارای قابلیت های یک مدل تشخیص صدا نیز باشد.

همچنین، صحبت های پشت پرده ای در مورد اینکه مدل های GPT قادر به پردازش فیلم هستند، وجود دارد، دقیقاً مانند مدل های GPT-4 که می توانند تصاویر را به عنوان ورودی بگیرند. بنابراین، احتمالاً می‌توانیم مدلی داشته باشیم که بتواند متن، تصاویر، صدا و فیلم‌ها را پردازش کند.

صرفاً افزایش اندازه مدل، استفاده از توان محاسباتی بیشتر، یا تنوع بخشیدن به داده‌های آموزشی ممکن است لزوماً پیشرفت‌ های قابل توجهی را که از GPT انتظار داریم به همراه نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: آیا اپلیکیشن های پیام رسان می توانند موقعیت مکانی شما را ردیابی کنند ؟

  GPT-5: آینده هیجان انگیزی در انتظار است

در حالی که بسیاری از جزئیات در مورد GPT-5 حدس و گمان هستند، اما GPT-5 به طرز غیرقابل انکاری گام مهم دیگری به سوی یک تغییر الگوی الهام‌بخش در هوش مصنوعی خواهد بود. 

این امکان وجود دارد که به آن چیزی که در مورد “هوش عمومی مصنوعی” زیاد صحبت می شود دست یابی پیدا نکنیم، اما اگر دستیابی به آن ممکن باشد، پس بنابراین GPT-5 ما را یک قدم به آن سمت نزدیک تر خواهد برد.

منبع: MAKEUSEOF.COM

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

زندگی آرزویی است که در زمان حال ، به داشتن آن فکر می کنیم. آرزوها را بزرگتر کنیم تا داشته هایمان بیشتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین مقالات

راهنمای خرید

آموزش و ترفند

بهترین اپلیکیشن ها

لینک های مفید

برای دانلود دوره کامل هک حرفه ای موبایل ، کلیک کنید