آیا اپلیکیشن های پیام رسان می توانند موقعیت مکانی شما را ردیابی کنند ؟

آیا اپلیکیشن های پیام رسان می توانند موقعیت مکانی شما را ردیابی کنند ؟

 آیا زمانی که گم شدید و موقعیت مکانی زنده خود را در واتساپ به اشتراک گذاشتید به یاد دارید؟ بله، حتی برنامه‌های پیامک و پیام‌رسان هم می‌دانند کجا هستید. در این مقاله این سوال که آیا اپلیکیشن های پیام رسان می توانند موقعیت مکانی شما را ردیابی کنند را مورد بررسی قرار می دهیم.

آیا اپلیکیشن های پیام رسان می توانند موقعیت مکانی شما را ردیابی کنند؟

اگر گاهی اوقات در مورد امنیت سایبری خود دچار پارانویا می شوید، ممکن است تعجب کنید که آیا اپلیکیشن های پیام رسان می توانند شما را ردیابی کنند. پاسخ مثبت است، اما آنقدرها هم که فکر می‌کنید مهم نیست. درک نحوه عملکرد ردیابی موقعیت مکانی در برنامه های پیام رسانی محبوب و خطرات مرتبط با آن مهم است.

اپلیکیشن‌ های پیام‌رسان چگونه موقعیت مکانی شما را ردیابی می‌کنند؟

آیا اپلیکیشن های پیام رسان می توانند موقعیت مکانی شما را ردیابی کنند؟

بسیاری از برنامه‌ های رسانه‌ های اجتماعی باید برای ارائه سرویس به شما از موقعیت مکانی شما مطلع شوند. برخی از این خدمات ممکن است شامل مسیرهای جاده ای، تحویل غذا و سایر ویژگی هایی باشد که برای ارائه خدمات بهتر به شما نیاز به دسترسی به مکان شما دارد. بنابراین، برنامه های پیام رسان می توانند شما را به راحتی و با دقت ردیابی کنند و این اطلاعات را به روش های مختلف از شما جمع آوری می کنند.

یکی از رایج‌ترین راه‌ ها این است که به سادگی از شما می‌خواهند مکان خود را روشن کنید و به برنامه اجازه دسترسی به آن را بدهید. هنگامی که به آن اجازه می دهید، عملکرد GPS به برنامه اجازه می دهد تا به مختصات طول و عرض جغرافیایی شما دسترسی داشته باشد و موقعیت مکانی شما را مشخص کند. به عنوان مثال، یک ویژگی مکان زنده در چندین برنامه پیام رسانی رایگان، از جمله برنامه سنتی SMS، iMessage و WhatsApp به شما امکان می دهد در صورت نیاز مکان زنده خود را به اشتراک بگذارید.

اطلاعات موقعیت مکانی شما را می‌توان از سیگنال‌ های Wi-Fi و بلوتوث گوشیتان نیز دریافت کرد. برنامه‌ ها می‌توانند موقعیت مکانی شما را با تشخیص قدرت سیگنال روترهای Wi-Fi و دستگاه‌ های بلوتوث اطراف ردیابی کنند. با این حال، این روش به اندازه ردیابی GPS شما قابل اعتماد نیست و فقط می تواند موقعیت تقریبی شما را نشان دهد.

برخی از برنامه‌ های شبکه اجتماعی اشتراک‌ گذاری عکس مانند اینستاگرام و اسنپ چت از اطلاعات دستگاه شما برای ویژگی‌ های مبتنی بر موقعیت مکانی مانند برچسب‌ گذاری جغرافیایی یک عکس یا ارائه نتایج جستجوی دقیق‌تر استفاده می‌کنند. سپس توییتر دارید که از الگوریتم هایی برای ارائه محتوای فید شما بر اساس موقعیت مکانی استفاده می کند.

آدرس IP شما مقصر دیگر است. هنگام اتصال به اینترنت به هر دستگاه یک آدرس IP منحصر به فرد اختصاص داده می شود. این آدرس می‌تواند مکان تقریبی شما، مانند شهر یا منطقه شما را نشان دهد. برنامه‌هایی مانند Snapchat می‌توانند تاریخچه موقعیت مکانی شما (سوابقی از جایی که گوشی شما، یعنی شما در آنجا بوده‌اید) را در سرورهای خود ذخیره کنند.
بیشتر برنامه‌ های پیام‌ رسان اطلاعات دقیقی در مورد خط‌ مشی رازداری و نحوه ردیابی موقعیت مکانی شما و ذخیره داده‌های شما به شما می‌دهند. بنابراین، به جای نادیده گرفتن آنها بدون خواندن اطلاعات، باید در واقع آنها را جستجو کنید. اگر از اعمال آنها ناراحت هستید، می توانید دسترسی آنها را از تنظیمات دستگاه خود محدود کنید. اما انجام این کار می تواند منجر به بی نظمی و عدم دقت در ویژگی های مبتنی بر مکان برنامه شود.

خطرات مرتبط با ردیابی موقعیت مکانی از طریق برنامه های پیام رسانی

در این قسمت از پاسخ به این سوال که آیا اپلیکیشن های پیام رسان می توانند موقعیت مکانی شما را ردیابی کنند به بحث خطرات مرتبط با ردیابی موقعیت مکانی از طریق اپلیکیشن های پیام رسان می پردازیم. بزرگترین خطرات مرتبط با ردیابی موقعیت مکانی توسط برنامه های رسانه پیام رسانی شامل تجاوز به حریم خصوصی و نقض داده ها است.

نقض داده ها

در دسامبر 2022، توئیتر به دلیل آسیب‌ پذیری که اکنون رفع شده است، ادعا می‌شود که به داده‌های بزرگی دستخوش نقض شد. در این رخنه، داده‌های 400 میلیون حساب کاربری (که ممکن است شامل موقعیت مکانی کاربران باشد) جمع‌آوری شد.
دسترسی این برنامه‌ ها به موقعیت مکانی شما نیز خطر افتادن داده‌های موقعیت مکانی شما به دست افراد نادرست در نقض داده‌ای مانند مورد بالا را افزایش می‌دهد. این داده ها می توانند برای اهداف مخرب مانند ردیابی مستمر موقعیت مکانی شما، جعل هویت یا حتی ارتکاب جنایت علیه شما استفاده شوند.

مسائل خصوصی

آیا اپلیکیشن های پیام رسان می توانند موقعیت مکانی شما را ردیابی کنند؟

اعطای دسترسی به موقعیت مکانی به برنامه‌ های پیام‌ رسان مورد علاقه‌تان می‌تواند باعث شود اشخاص ثالث حریم خصوصی شما را نقض کنند. این برنامه‌ ها می‌توانند بدون رضایت شما اطلاعاتی درباره کارهای روزمره و ترجیحات شخصی شما ارائه دهند.
برخی از برنامه‌ها، مانند سرویس‌های دوستیابی، از شما می‌خواهند که موقعیت مکانی خود را با گیرنده پیام‌هایتان به اشتراک بگذارید، بنابراین ممکن است ناخودآگاه داده‌های حساسی را که ترجیح می‌دهید خصوصی نگه دارید، فاش کنید. با آگاهی از موقعیت مکانی شما، گیرنده پیام های شما می تواند حرکات و فعالیت های شما را در طول زمان پیش بینی کند. این نگرانی‌ها را در مورد نظارت، نظارت و تعیین مشخصات توسط عناصر بی‌وجدان افزایش می‌دهد.

سوء استفاده از داده ها

داده‌های جمع‌آوری‌شده از ردیابی موقعیت مکانی شما را می‌توان به دلایل مختلفی استفاده کرد، که عمدتاً به نفع شما نیست.
داده ها می توانند برای نظارت بر رفتار شما و تبلیغات هدفمند استفاده شوند، به خصوص اگر اطلاعات به شخص ثالث فروخته شود. این می تواند منجر به هرزنامه، تبلیغات ناخواسته و نفوذهای ناخواسته شود.
گاهی اوقات، برنامه های رسانه های اجتماعی نیز حجم کاملی از جمع آوری داده های خود را ارائه نمی دهند و کاربران خود را به یک حس کاذب کنترل و امنیت سوق می دهند.

چگونه از ردیابی شدن توسط اپلیکیشن های پیام رسان جلوگیری کنیم

در این قسمت از پاسخ به این سوال که آیا اپلیکیشن های پیام رسان می توانند موقعیت مکانی شما را ردیابی کنند به این بحث می پردازیم که چگونه از ردیابی شدن توسط اپلیکیشن های پیام رسان جلوگیری کنیم. روشن کردن حالت هواپیما مطمئن ترین راه برای جلوگیری از ردیابی موقعیت مکانی شما است. با این حال، انجام این کار تماس های ورودی و اتصال داده شما را نیز مسدود می کند.
خوشبختانه، راه‌های دیگر کمتر سخت‌گیرانه ای برای جلوگیری از دسترسی برنامه‌های پیام‌ رسان به داده‌های موقعیت مکانی شما وجود دارد.

خاموش کردن موقعیت مکانی گوشی

همیشه می‌توانید موقعیت مکانی خود را خاموش کنید. اکثر گوشی ها دکمه ای برای انجام این کار در پنل سریع خود دارند. اما اگر مال شما اینطور نیست، ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه این کار را با استفاده از گوشی Samsung Galaxy انجام دهید:
  1. به تنظیمات گوشی خود بروید و به موقعیت مکانی بروید.
  2. روی دکمه جابجایی روشن/خاموش موقعیت مکانی ضربه بزنید تا از رادار خارج شوید!

آیا اپلیکیشن های پیام رسان می توانند موقعیت مکانی شما را ردیابی کنند؟

با این حال، اگر همیشه از موقعیت مکانی خود استفاده می کنید، مانند استفاده از آن برای پیمایش مسیر خود در حین رانندگی، ممکن است گزینه های بهتری نسبت به خاموش کردن موقعیت مکانی شما وجود داشته باشد. در آن صورت، می‌توانید به‌طور انتخابی مجوزهای مکان را به برنامه‌ های انتخابی اعطا کنید تا بتوانید موقعیت مکانی خود را ردیابی کنید.

در اینجا نحوه انجام این کار آمده است:

  1. به تنظیمات گوشی خود بروید.
  2. به Apps بروید.
  3. برنامه ای را که می خواهید دسترسی به حریم خصوصی را روشن/خاموش کنید، انتخاب کنید.
  4. در این مورد، ما روی WhatsApp ضربه می زنیم. روی Permissions و سپس Location ضربه بزنید.
  5. روی Deny ضربه بزنید، واتس اپ دیگر به موقعیت مکانی شما دسترسی نخواهد داشت.

آیا اپلیکیشن های پیام رسان می توانند موقعیت مکانی شما را ردیابی کنند؟

از VPN استفاده کنید

VPN ها یا شبکه های خصوصی مجازی، با مسیریابی ترافیک اینترنت شما از طریق یک سرور راه دور که توسط ارائه دهنده VPN مدیریت می شود، از ردیابی مکان شما توسط برنامه ها جلوگیری می کند.

VPN از روش های مختلفی برای جلوگیری از ردیابی استفاده می کند. ابتدا آدرس IP شما را به سرور VPN در مکان دیگری تغییر می دهد که معمولاً بسیار متفاوت از مکان شماست. هر برنامه ای که موقعیت مکانی شما را از طریق آدرس IP شما ردیابی کند، نمی تواند این کار را انجام دهد، زیرا به سرور VPN تغییر یافته است.

VPN های ممتاز همچنین داده های شما را رمزگذاری می کنند و داده های مبادله شده توسط دستگاه شما و سرور VPN را پنهان می کنند. این باعث می شود که هر شخص ثالثی که سعی در رهگیری آن دارد غیرقابل خواندن باشد. آنها اغلب شامل فایروال ها و مسدود کننده های تبلیغاتی هستند که می توانند از آنها برای جلوگیری از هرگونه درخواست برای ردیابی موقعیت مکانی شما استفاده کنند. شما باید بهترین VPN های رایگانی را که می توانید برای حفظ حریم خصوصی خود به صورت آنلاین استفاده کنید، بشناسید.

از مرورگرهای خصوصی استفاده کنید

برخی از مرورگرهای وب با فایروال‌ها و مسدودکننده‌های تبلیغاتی نصب می‌شوند که کوکی‌های غیر بومی را مسدود می‌کنند و به محض بستن برنامه، داده‌های مرور شما را پاک می‌کنند. بنابراین، اگر از این مرورگرهای خصوصی برای گشت و گذار در رسانه های اجتماعی خود استفاده می کنید، می توانید مطمئن باشید که مکان شما برای چشمان کنجکاو نامرئی است.

همچنین می توانید از ابزارهای حفظ حریم خصوصی اضافی در هر دستگاهی برای ایمن ماندن آنلاین استفاده کنید.

هنگام استفاده از برنامه های پیام رسان از حریم خصوصی خود آگاه باشید

اکنون، کاملاً آگاه هستید که برنامه‌های پیام‌رسان محبوبی که احتمالاً استفاده می‌کنید به موقعیت مکانی شما دسترسی دارند و اعطای دسترسی به آن‌ها خطراتی دارد. باید بیانیه‌های حریم خصوصی این برنامه‌ها را بخوانید و اقداماتی را انجام دهید تا اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی خود را فقط به مخاطبین مورد اعتماد محدود کنید.

منبع: MAKEUSEOF.COM

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

زندگی آرزویی است که در زمان حال ، به داشتن آن فکر می کنیم. آرزوها را بزرگتر کنیم تا داشته هایمان بیشتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین مقالات

راهنمای خرید

آموزش و ترفند

بهترین اپلیکیشن ها

لینک های مفید

برای دانلود دوره کامل هک حرفه ای موبایل ، کلیک کنید