نکات کلیدی

  • بر اساس مطالعات هاروارد و NHS، نور آبی صفحه نمایش بر سلامت شما تأثیر می گذارد و خواب شما را مختل می کند.
  • قرار گرفتن در معرض نور آبی در شب مغز شما را فریب می دهد تا فکر کند که روز است، که تولید ملاتونین را سرکوب می کند.
  • استفاده از فیلتر نور آبی در گوشی اندرویدی خود، مانند ویژگی داخلی Night Light یا برنامه Twilight، می تواند اثرات منفی نور آبی را کاهش دهد و کیفیت خواب شما را بهبود بخشد.

هر چند وقت یک بار یک شب خوب می خوابید؟ اگر پاسخ چیزی کمتر از “همیشه” است، ممکن است بخواهید تأثیر ابزارهای شما بر خواب شبانه خود را در نظر بگیرید. نور آبی صفحه نمایش، مغز ما را فریب می دهد تا فکر کند باید بیدار باشیم. خوشبختانه با استفاده از فیلتر نور آبی در گوشی اندرویدی خود می توانید آن را به راحتی برطرف کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه تنظیم حساسیت لمسی در اندروید

مشکلات نور آبی

ثابت شده است که نور آبی از صفحه نمایش بر سلامت شما تأثیر می گذارد . مطالعات، مانند مطالعه ای که توسط هاروارد انجام شده است ، بارها هشدار داده است که استفاده از ابزارها در عصر هم بر کمیت و هم کیفیت خواب شما تأثیر می گذارد.

علت آن قرار گرفتن در معرض نور در شب است. به طور خاص، قرار گرفتن در معرض نور آبی با طول موج کوتاه است – نوعی که توسط کوشی ها و تبلت‌ ها و تقریباً هر ابزاری با صفحه نمایش روشن منتشر می‌شود.

نور آبی از صفحه گوشی اندروید

نور خورشید همچنین حاوی نور آبی است که در طول روز حیاتی است. این چیزی است که به شما کمک می کند تا شما را بیدار و هوشیار نگه دارد و بخشی جدایی ناپذیر از نحوه عملکرد چرخه خواب است.

اما قرار گرفتن در معرض نور آبی در شب منفی است، زیرا به طور موثر مغز شما را فریب می دهد تا فکر کند هنوز روز است. همانطور که NHS توضیح می دهد، ترشح ملاتونین، هورمونی است که در شب تولید می شود و بدن را برای خواب آماده می کند، و نور آبی ترشح آن را متوقف می کند .

تاثیر آن به قدری زیاد است که مطالعه دیگری که توسط Daily Mail گزارش شده است حتی نشان می دهد که داشتن یک LED آبی که از داشبورد خودرو می درخشد، راهی موثر برای جلوگیری از خوابیدن رانندگان پشت فرمان خواهد بود.

پس شما بایذ چه کاری را انجام دهید، آیا باید چند ساعت قبل از رفتن به رختخواب تلفن خود را خاموش کنید؟ پاسخ این است که از فیلتر نور آبی استفاده کنید. این ویژگی در حال حاضر در اندروید تعبیه شده است و چند برنامه غیر بومی وجود دارد که در صورت نیاز می توانند ویژگی های بیشتری را ارائه دهند.

فیلتر نور آبی چه کاری را انجام می دهد؟

فیلتر نور آبی به یکی از دو روش کار می کند. گزینه داخلی و گزینه root که ما به آن نگاه خواهیم کرد، میزان نور آبی را که صفحه ساطع می کند کاهش می دهد. سایر برنامه های غیر بومی یک فیلتر قرمز روی صفحه نمایش قرار می دهند تا نور آبی را از بین ببرد.

فیلتر نور آبی اندروید

اثر آن به همین صورت است. به همه چیز رنگ قرمزی می دهد که کمی به آن عادت می کند. اما اثرات منفی نور آبی را نیز از بین می برد و تابش خیره کننده را به شدت کاهش می دهد. حتی اگر در مورد بهبود خواب خود شک دارید، بلافاصله متوجه کاهش فشار چشم در هنگام استفاده از گوشی خود در اتاقی با نور کم خواهید شد.

با این حال، برنامه های غیر بومی کامل نیستند. استفاده آنها از روکش قرمز کنتراست را کاهش می دهد و سیاهی را به سایه تیره قرمز تبدیل می کند.

آنها همچنین می‌توانند یک ویژگی امنیتی را در اندروید فعال کنند که در آن دکمه‌ های خاصی با قرار گرفتن هم‌پوشانی‌ها غیرقابل دسترس می‌شوند. اگر بخواهید یک برنامه را از یک فروشگاه برنامه جایگزین نصب کنید، به احتمال زیاد متوجه آن خواهید شد . برای ضربه زدن روی دکمه Install، باید اپلیکیشن فیلتر را متوقف یا ببندید. بسیاری از آنها نیز روی صفحه اعلان شما کار نمی کنند.

گزینه بومی: Night Light

قبل از اینکه به گزینه های غیر بومی نگاه کنید، تنظیمات داخلی گوشی یا تبلت اندرویدی خود را بررسی کنید. نسخه بومی اندروید Night Light نام دارد، اگرچه در برخی از گوشی های دیگر با نام متفاوتی به کار می رود. به عنوان مثال در گوشی های سامسونگ به آن Eye Comfort Shield می گویند .

فیلتر نور آبی در اندروید چیست

تنظیم و زمان‌بندی فیلتر نور آبی در Android آسان است . در اکثر گوشی ها، فقط باید به Settings > Display بروید و گزینه Night Light را پیدا کنید . می‌توانید زمان‌بندی کنید که به‌طور خودکار روشن شود و شدت افکت را تنظیم کنید. اگر می‌خواهید کنترل دقیق‌تری داشته باشید، باید یک برنامه نصب کنید.

بهترین برنامه کلی فیلتر نور آبی: Twilight

Twilight بهترین برنامه فیلتر نور آبی برای اندروید است. دمای رنگ نمایشگر را به تدریج کاهش می دهد (قرمزتر می کند) و تاریکی صفحه را تا زمانی که به سطوح رنگ و روشنایی انتخابی شما برسد کاهش می دهد.

این تغییر تدریجی به این معنی است که شما حتی به سختی متوجه وقوع آن می شوید. در ابتدا، رنگ‌ های سفید بیشتر از اندکی مایل به سفید نیستند، اما زمانی که در رختخواب در حال مرور Reddit هستید، تأثیر آن کاملاً ظاهر می‌شود.

با استفاده از سنسور نور گوشی، Twilight می‌تواند دائماً تنظیمات آن را به‌طور خودکار تنظیم کند و مطمئن شود که همیشه با شرایط نور محیطی شما مطابقت دارند. پس از پشت سر گذاشتن تنظیمات اولیه، دیگر نیازی به لمس برنامه نخواهید داشت.

چرا از Twilight استفاده می کنید در حالی که اندروید از قبل یک فیلتر نور آبی دارد؟

دو ویژگی آن را به خصوص مفید می کند. یکی این است که می‌توانید وقتی برنامه‌ های خاصی را باز می‌کنید، آن را به‌طور خودکار غیرفعال کنید. به این ترتیب، تماشای شبانه نتفلیکس خواب شما را مختل نمی کند. مورد دیگر این است که با چیزی بیشتر از گوشی شما کار می کند. می‌توانید آن را برای کنترل Philips HUE یا سایر لامپ‌ های هوشمند تنظیم کنید و آن را روی ساعت Android، Android TV یا Chromebook خود نصب کنید.

دانلود: Twilight (رایگان) | Twilight Pro (3.49 دلار)

گزینه روت: Night Light (KCAL)

فیلتر نور آبی در اندروید چیست

Twilight بهترین انتخاب برای اکثر کاربران است، اما اگر گوشی شما روت شده است، می توانید از یک برنامه قدرتمندتر به شکل Night Light (KCAL) استفاده کنید.

به عنوان یک برنامه روت، Night Light می تواند مستقیماً نمایشگر را کنترل کند. به جای قرار دادن یک پوشش قرمز روی صفحه نمایش برای از بین بردن اثر نور آبی، به معنای واقعی کلمه میزان نور آبی را که صفحه نمایش خروجی می دهد کاهش می دهد.

این بسیار شبیه به نحوه عملکرد Night Light خود اندروید است و نتیجه یک تصویر با کیفیت بالاتر است. این برنامه به همه چیز رنگ قرمز نمی دهد – برای مثال رنگ سیاه سیاه باقی می ماند – و کنتراست از بین نمی رود. همچنین با اعلان‌ها یا برنامه‌های دیگر تداخلی ندارد.

با این حال، KCAL برای همه مناسب نیست. برای استفاده از آن باید گوشی خود را روت کنید و ممکن است نیاز به نصب یک هسته سفارشی داشته باشید. همچنین از طریق Google Play در دسترس نیست. می توانید آن را در صفحه GitHub مشاهده کرده و از طریق فروشگاه برنامه غیر بومی F-Droid آن را دانلود کنید.

دانلود: Night Light (KCAL)  (رایگان)

تاثیر نور آبی را بدون فیلتر کردن آن کاهش دهید

فیلتر نور آبی در اندروید چیست

استفاده از فیلتر نور آبی نسبتاً آسان است. با این حال، برخی از مردم آن را دوست ندارند. اگر دوست ندارید همه برنامه های شما پس از غروب خورشید رنگ قرمزی به خود بگیرند، راه های ساده تری برای به حداقل رساندن تأثیر نور آبی وجود دارد.

نکته کلیدی این است که میزان در معرض آن را کاهش دهید. بنابراین استفاده از گوشی به جای تبلت به دلیل کوچکتر بودن صفحه نمایش بهتر است. تا جایی که می توانید روشنایی را کاهش دهید و در برنامه های خود به حالت تاریک بروید. حتی می‌توانید حالت تاریک را در همه وب‌ سایت‌ های Chrome فعال کنید .

اکثر کتابخوان‌های الکترونیکی گزینه‌های سفید روی سیاه یا قهوه‌ای دارند که نسبت به متن سیاه استاندارد روی پس‌زمینه سفید، چشم‌پسندتر هستند. Google Play Books یک گام فراتر می رود و ویژگی Night Light خود را ارائه می دهد. هنگام غروب خورشید به طور خودکار روشن می شود، سپس هر چه تیره تر شود به تدریج نور آبی بیشتری از صفحه نمایش حذف می شود.

برای فعال کردن این ویژگی، کتابی را باز کنید، روی دکمه Display Options ضربه بزنید، به Lighting بروید و دکمه Reading Night Light را بزنید .

کاهش فشار چشم در اندروید

ویژگی Night Light اندروید و برنامه‌هایی مانند Twilight به شما این امکان را می‌دهد تا آزادانه از گوشی خود استفاده کنید بدون اینکه مانع به خواب رفتن شما شود. استفاده از آنها آسان است و اگرچه ممکن است در ابتدا اثر کمی عجیب به نظر برسد، اما به سرعت به آن عادت می کنید. کاهش نور آبی همچنین باعث می‌شود تا هنگام سردرد و خستگی چشم بهتر بتوانید به گوشی خود نگاه کنید.

منبع: MAKEUSEOF.COM