1. به دلایل امنیتی

قفلی که روی نقشه جهانی در پس‌زمینه باینری قرار می‌گیرد

اولین دلیل اینکه چرا گوشی های اندرویدی از قبل روت نمی شوند دلایل امنیتی است روت کردن امکان دسترسی کامل به سیستم عامل را فراهم می کند و از برخی اقدامات امنیتی که سازنده و گوگل اعمال کرده اند دور می زند. بنابراین، به طور طبیعی، چنین دسترسی در سطح سیستم به طور بالقوه می تواند شما را در معرض تهدیدات امنیتی قرار دهد و گوشی شما را در برابر بدافزارها، دسترسی های غیرمجاز و نقض داده ها آسیب پذیرتر کند.

در گوشی روت نشده، برنامه‌هایی که نصب می‌کنید فقط مجوزهایی را دارند که شما به آن‌ها اعطا می‌کنید. این برنامه ها در نوعی جعبه شنی قرار دارند که در آن فقط می توانند کارهای خاصی را انجام دهند که شما به آنها اجازه انجام داده اید. بنابراین، حتی یک برنامه مجهز به بدافزار نیز می‌تواند صدمات زیادی (حداقل در تئوری) ایجاد کند.

حال، تصور کنید اگر همان برنامه‌ی مضحک به طور تصادفی روی یک گوشی روت شده نصب شود و در نهایت از طریق روت به سطح سیستم دسترسی پیدا کند، چه اتفاقی می‌افتد. خوب، گذرواژه‌ها، اطلاعات بانکی، عکس‌های شخصی و موارد دیگر شما را به خطر می‌اندازد. هکر به جکپات ضربه می زند زیرا این روزها گوشی شما تقریباً تمام اطلاعات شخصی شما را دارد.

این یکی از دلایل اصلی عدم روت شدن گوشی های اندرویدی به صورت پیش فرض است. کاربران بی تجربه یا افرادی که علاقه ای به اصلاح دستگاه های اندرویدی خود ندارند بدون آن ایمن تر هستند.

2. برای ایمن نگه داشتن فایل های سیستم

چرا گوشی های اندرویدی از قبل روت نمی شوند

دومین دلیل اینکه چرا گوشی های اندرویدی از قبل روت نمی شوند ایمن نگه داشتن فایل های سیستم است. نوع دیگری از امنیت که روت کردن می تواند به خطر بیفتد، ایمنی فایل های سیستم گوشی اندروید شما است. نیازی به گفتن نیست که فایل های سیستم همان چیزی است که سیستم عامل اندروید شما روی آن اجرا می شود. اگر فایل مهمی را حذف کنید یا اشتباه قرار دهید، ممکن است گوشی شما از کار بیفتد، پیام های خطای دائمی نشان دهد یا در یک بوت لوپ گیر کند.

در تلفن‌های روت نشده، برنامه مدیریت فایل Android شما، مانند Files by Google ، نمی‌تواند به فایل‌های سیستم دسترسی داشته باشد. با این حال، کاوشگر فایل ریشه می تواند به همه چیز در گوشی شما، از جمله فایل های سیستم، دسترسی داشته باشد. بنابراین، در این مورد، خطر خارجی نیست، مانند هکرها، بلکه درونی است، مانند خود کاربر.

3. حامل ها و تولیدکنندگان به برندینگ اهمیت می دهند

چرا گوشی های اندرویدی از قبل روت نمی شوند

سومین دلیل اینکه چرا گوشی های اندرویدی از قبل روت نمی شوند این است که حامل ها و تولید کنندگان به برندینگ اهمیت می دهند. اکثر اپراتورها و تولیدکنندگان پوسته اندرویدی خود را برای تأکید بر برندسازی دارند. بدون دسترسی ریشه، آنها می توانند کنترل عناصر مارک را حفظ کنند و تجربه کاربری ثابتی را مطابق با اهداف استراتژیک خود ارائه دهند. وقتی دستگاهی روت می‌شود، می‌توانید این سفارشی‌سازی‌ها، از جمله برنامه‌های برند سازنده را تغییر دهید یا حذف کنید.

و این فقط برندسازی نیست که آنها دنبال آن هستند. این همچنین خدمات ارزش افزوده مانند ذخیره سازی ابری یا برنامه های مجموعه اداری است. این یکی از راه‌ های کسب درآمد پس از فروش شرکت‌ ها است.

اگر این همان چیزی است که به دنبال آن هستید، همچنان می‌توانید با استفاده از ADB بدون روت کردن، bloatware را حذف کنید ، اما مطمئن شوید که فقط برنامه‌های پیشنهادی را حذف کنید و نه برنامه‌های مهم را.

دلیل دیگری که چرا این شرکت‌ها گوشی‌های از پیش روت شده را ترجیح نمی‌دهند این است که می‌تواند به مودهای بیشتری منجر شود. پس از روت کردن، محبوب ترین کاری که کاربران حرفه ای انجام می دهند نصب یک رام سفارشی است که به طور کامل از شر پوست حامل یا سازنده خلاص می شود. و این واقعاً به اهداف آنها کمک نمی کند.

4. گوگل برای تبلیغات به کنترل نیاز دارد

دلیل چهارم اینکه چرا گوشی های اندرویدی از قبل روت نمی شوند این است که گوگل برای تبلیغات به کنترل نیاز ندارد. گوگل درآمد زیادی از طریق تبلیغات به دست می آورد. پلتفرم‌های تبلیغاتی مختلفی را ارائه می‌کند که کسب‌ و کارها می‌توانند از آنها برای تبلیغ محصولات، خدمات یا برندهای خود به مخاطبان گسترده‌تری استفاده کنند. حفظ حریم خصوصی کاربر و حفاظت از داده ها ملاحظات مهمی هستند و Google اقداماتی را برای اطمینان از رعایت مقررات حریم خصوصی و الزامات رضایت کاربر اجرا کرده است.

برای حفظ کنترل خود بر محصولات، برنامه‌ ها و تبلیغات، تلفن‌ ها به‌طور پیش‌فرض روت نمی‌شوند زیرا Google نمی‌خواهد برنامه‌ها و تبلیغات آن را حذف کنید. با این حال، اگر از خدمات آن خسته شده اید، همچنان می توانید بدون گوگل از گوشی اندرویدی خود استفاده کنید .

5. بسیاری از برنامه ها روی گوشی های روت شده کار نمی کنند

چرا گوشی های اندرویدی از قبل روت نمی شوند

دلیل پنجم اینکه چرا گوشی های اندرویدی از قبل روت نمی شوند این است که بسیاری از برنامه ها روی گوشی روت شده کار نمی کنند. سیاری از برنامه ها یک گوشی روت شده را شناسایی می کنند و به دلایل امنیتی و حریم خصوصی حیاتی کار نمی کنند. این برنامه‌ها خط‌ مشی‌ هایی دارند که استفاده را در دستگاه‌ هایی با سطوح دسترسی خاص محدود می‌کنند.

برنامه های بانکی بارزترین نمونه هایی هستند که روی دستگاه های روت شده کار نمی کنند. چنین برنامه هایی اطلاعات مالی حساسی دارند و یک دستگاه روت شده می تواند آسیب پذیری های احتمالی را به آنها معرفی کند. اگر گوشی روت شده دارید، ممکن است در استفاده از برنامه های آنتی ویروس اندروید نیز با مشکل مواجه شوید. این برنامه‌ها به دلایلی که در بالا به آن اشاره کردیم، یک تهدید امنیتی را ریشه‌یابی می‌کنند.

بسیاری از بازی‌های موجود در Play Store یک الگوریتم ضد تقلب را اجرا می‌کنند که بازیکنان بدجنس را شناسایی و ممنوع می‌کند. این الگوریتم‌ها به‌خصوص گوشی‌های روت شده را دوست ندارند، زیرا کاربران روت‌شده می‌توانند به طور بالقوه یک بازی را هک یا تغییر دهند و این امر برای سایر بازیکنان صادق ناعادلانه است.

مثال دیگر برنامه های پخش جریانی است که محتوای دارای حق چاپ را ارائه می دهند. یک دستگاه روت شده می تواند به عنوان منبع بالقوه, دسترسی غیرمجاز به محتوا در نظر گرفته شود، بنابراین اکثر برنامه های پخش جریانی استفاده از دستگاه های روت شده را محدود می کنند.

6. به روز رسانی OTA از گوشی های روت شده پشتیبانی نمی کند

چرا گوشی های اندرویدی از قبل روت نمی شوند

دلیل ششم اینکه چرا گوشی های اندرویدی از قبل روت نمی شوند این است که به روز رسانی OTA از گوشی های روت شده پشتیبانی نمی کند. به‌روزرسانی‌های OTA یا Over The Air بدون نیاز به انجام دستی کاری، بهبودها، رفع اشکال‌ها، وصله‌های امنیتی و ویژگی‌های جدید را برای دستگاه به ارمغان می‌آورند. اگر گوشی روت شده باشد، این به‌روزرسانی تحت تأثیر قرار می‌گیرد زیرا ممکن است فایل‌های سیستم شما تغییر کند و این حالت‌ها ممکن است به‌روزرسانی OTA را با دستگاه شما ناسازگار کند.

در واقع، اگر به نحوی به‌روزرسانی OTA را روی یک دستگاه روت شده مجبور کنید، ممکن است منجر به خرابی سیستم شود. خوشبختانه، معمولاً به آن مرحله نمی رسد زیرا به روز رسانی OTA دسترسی root را شناسایی می کند و بدون نصب با شکست مواجه می شود.

7. شانس بیشتر بریکینگ برای گارانتی ایده آل نیست

چرا گوشی های اندرویدی از قبل روت نمی شوند

دلیل هفتم اینکه چرا گوشی های اندرویدی از قبل روت نمی شوند این است که شانس بیشتر بریکینگ برای گارانتی ایده آل نیست. بریکینگ زمانی اتفاق می‌افتد که دستگاه شما از کار می‌افتد و تا حدودی برای همیشه آسیب می‌بیند (به عنوان آجر سخت شناخته می‌شود). این یکی از پیامدهای بالقوه روت کردن و نصب کاستوم رام است و ممکن است در اثر هر اشتباهی در طول فرآیند ایجاد شود.

اگر دستگاه به دلیل روت شدن بریک شود، سازندگان به احتمال زیاد از ارائه پشتیبانی یا تعمیرات تحت گارانتی خودداری خواهند کرد. بنابراین، اگر آنها گوشی‌های اندرویدی را از قبل روت می‌کنند، باید هر روز تعداد زیادی گوشی بریک شده را تعمیر کنند و هزینه و کار را تا حد زیادی افزایش دهند و آن را غیرقابل اجرا کنند.

روت کردن برای همه کاربردی نیست

با توجه به نکاتی که در بالا ذکر شد، موافقید که گوشی های روت نشده برای یک کاربر معمولی ارجحیت دارند. با فعال بودن روت به صورت پیش‌فرض، کاربری بدون اطلاع قبلی به احتمال زیاد به گوشی خود آسیب می‌رساند و حتی ممکن است هک شود.

با پیشرفت های بسیار زیاد در سیستم عامل اندروید در طول سال ها، حتی ممکن است استدلال کنید که روت کردن دیگر یک ضرورت نیست، حتی برای کاربران پیشرفته. علاوه بر این، می توانید گوشی اندرویدی خود را بدون روت نیز تغییر دهید.

منبع: MAKEUSEOF.COM