نکات کلیدی

  • هوش مصنوعی روی دستگاه به قابلیت‌ های هوش مصنوعی اشاره می‌کند که به صورت محلی بر روی یک دستگاه بدون اتصال به اینترنت اجرا می‌شوند و حفظ حریم خصوصی و پردازش سریع‌تر را فراهم می‌کنند.
  • با هوش مصنوعی روی دستگاه، گوشی های هوشمند می‌توانند وظایف چشمگیری مانند تولید سریع تصاویر، ارائه دستیارهای هوش مصنوعی شخصی‌سازی شده و بهبود گرافیک بازی و کیفیت صدا را انجام دهند.
  • شرکت‌هایی مانند کوالکام در حال ادغام سخت‌افزار تخصصی در دستگاه‌های خود هستند تا عملکرد هوش مصنوعی روی دستگاه را بهینه کنند و قابلیت‌های پیشرفته‌ای مانند دستیاران هوشمند، ترجمه بلادرنگ و ویرایش خودکار عکس را ارائه دهند.
از چت ربات ها گرفته تا ماشین های خودران، هوش مصنوعی چشم انداز فناوری را متحول می کند. یکی از زمینه هایی که پذیرش هوش مصنوعی به سرعت در حال افزایش است، مربوط به دستگاه های مصرف کننده مانند گوشی های هوشمند است. غول‌های فناوری در حال رقابت برای ادغام قابلیت‌های هوش مصنوعی روی دستگاه در جدیدترین سخت‌افزار و نرم‌افزار خود هستند.

اما دقیقاً هوش مصنوعی روی دستگاه چیست و چگونه کار می کند؟

بیشتر بخوانید: ظهور هوش مصنوعی عمومی (AGI) ، ساخت ماشینی با هوشی مشابه انسان

هوش مصنوعی روی دستگاه چیست و چگونه کار می کند

امروزه بیشتر هوش مصنوعی مصرف‌کننده از مجموعه داده‌های عظیم ذخیره‌شده در فضای ابری تامین می‌شود. با این حال، آپلود اطلاعات شخصی در سرورهای هوش مصنوعی برای حفظ حریم خصوصی خوب نیست . اینجاست که هوش مصنوعی روی دستگاه وارد عمل می شود.

هوش مصنوعی روی دستگاه به قابلیت‌ های هوش مصنوعی اشاره دارد که به‌ جای ابر، به‌ صورت محلی روی دستگاه اجرا می‌شوند. این بدان معناست که پردازش هوش مصنوعی دقیقاً روی گوشی، تبلت یا سایر دستگاه‌های شما بدون اتصال به اینترنت انجام می‌شود.

در این قسمت عملکرد آنرا توضیح می دهیم: مدل‌های هوش مصنوعی مانند Stable Diffusion، DALLE-E، Midjourney و غیره، در فضای ابری با استفاده از داده‌ها و قدرت محاسباتی زیاد آموزش داده می‌شوند. سپس این مدل‌ها برای اجرای کارآمد بر روی دستگاه‌های هدف بهینه‌سازی می‌شوند. مدل‌ های بهینه‌ شده هوش مصنوعی در برنامه‌ ها تعبیه شده و در دستگاه هر کاربر دانلود می‌شوند. داده های برنامه در یک محیط امن ایزوله می ماند.

هنگامی که برنامه نیاز به انجام کاری مانند تشخیص صدا یا شناسایی یک شی در عکس دارد، مدل هوش مصنوعی را به صورت محلی با استفاده از CPU یا GPU داخلی دستگاه اجرا می کند. مدل هوش مصنوعی داده‌های ورودی را پردازش می‌کند و یک پیش‌بینی یا نتیجه خروجی را بدون ارسال داده‌های خارجی تولید می‌کند.

همه اینها به طور کامل در دستگاه شما اتفاق می افتد و تعاملات شما را خصوصی نگه می دارد.

چگونه هوش مصنوعی روی دستگاه می تواند برای شما مفید باشد

هوش مصنوعی روی دستگاه قابلیت های چشمگیر را در دستگاه شما امکان پذیر می کند. این عمل شامل تولید سریع تصویر با استفاده از مدل‌هایی مانند Stable Diffusion می‌شود که در آن تصاویر را می‌توان در چند ثانیه ایجاد کرد که بسیار سریع است. اگر می خواهید به سرعت برای پست های رسانه های اجتماعی خود تصاویر و پس زمینه ایجاد کنید، انجام این کار می تواند عالی باشد. و از آنجایی که به صورت محلی پردازش می شود، درخواست های تصویر شما خصوصی باقی می مانند.

یک دستیار هوش مصنوعی همچنین می‌تواند به صورت محلی فعال شود و تجربه‌ای شخصی‌ سازی‌ شده بر اساس داده‌ها و ترجیحات شما، مانند فعالیت‌های مورد علاقه و سطوح تناسب اندام، ارائه دهد. این می تواند زبان طبیعی را برای کارهایی مانند ویرایش عکس و ویدیو درک کند. به عنوان مثال، ممکن است بتوانید بگویید “حذف فرد سمت چپ” برای ویرایش فوری یک تصویر.

برای عکاسی، هوش مصنوعی روی دستگاه می‌تواند ویژگی‌هایی مانند گسترش حاشیه‌های تصویر (مشابه ویژگی پر کردن فتوشاپ )، استفاده از دوربین‌های جلو و عقب همزمان برای جلوه‌های ویدیویی، و ویرایش لایه‌های مختلف به طور مستقل را فعال کند.

گرافیک بازی همچنین می تواند از هوش مصنوعی روی دستگاه از طریق ارتقاء رزولوشن تا 8K، تسریع ردیابی اشعه برای نورپردازی واقعی و دوبرابر کردن نرخ فریم موثر بهره مند شود. در مورد صدا، هوش مصنوعی روی دستگاه می‌تواند همگام‌سازی صدای بلادرنگ را فعال کند تا صدای شما از ویدیوها و بازی‌ها هرگز از همگام‌سازی خارج نشود. حتی اگر وارد اتاق دیگری شوید، امکان تماس و موسیقی شفاف را نیز فراهم می کند.

به طور کلی، هوش مصنوعی روی دستگاه با آنچه بسیاری از کاربران می‌خواهند (نتایج سریع و حفظ حریم خصوصی) مطابقت دارد، زیرا به جای ابر، پردازش محلی بیشتری را حفظ می‌کند.

هوش مصنوعی روی دستگاه تجربه‌های هوش مصنوعی سریع‌تر و خصوصی‌تری را به ارمغان می‌آورد

هوش مصنوعی روی دستگاه عملکرد فوق العاده ای را به معرض نمایش می گذارد. هوش مصنوعی روی دستگاه به گوشی ها و سایر ابزارهای ما اجازه می دهد تا الگوریتم های پیشرفته هوش مصنوعی را بدون نیاز به اتصال به ابر و بدون تاخیر به صورت محلی اجرا کنند.

شرکت‌هایی مانند کوالکام در حال حاضر آخرین تراشه‌های خود را با سخت‌افزار تخصصی بسته‌بندی می‌کنند تا شبکه‌های عصبی را به طور موثر بر روی دستگاه‌های ما اجرا کنند. به عنوان مثال، اسنپدراگون 8 نسل 3 کوالکام تا 24 گیگابایت (در گوشی هوشمند!) پشتیبانی می کند، پشتیبانی یکپارچه از Stable Diffusion و Llama 2 دارد و از پشته هوش مصنوعی کوالکام برای ارائه برخی از بهترین عملکرد هوش مصنوعی روی دستگاه در زمان فعلی استفاده می کند.

بنابراین، با هر نسل جدید گوشی‌های هوشمند، انتظار می‌رود قابلیت‌های هوش مصنوعی حتی قدرتمندتری را برای مواردی مانند دستیارهای هوشمند، ترجمه بلادرنگ، ویرایش خودکار عکس‌ها و تولید تصاویر با هوش مصنوعی سریع‌تر مشاهده کنید.

منبع: MAKEUSEOF.COM