در سال 2008 اولین گوشی هوشمند اندرویدی عرضه شد. از آن زمان، این شرکت با میلیاردها مشتری در سراسر جهان، به یکی از بزرگترین نام ها در صنعت فناوری تبدیل شده است. نرم‌افزار اندروید را در برخی از بهترین گوشی ها، تبلت‌ها و تلویزیون‌ های موجود در بازار امروز خواهید دید، اما همه چیز همیشه ساده نبوده است.

بنابراین، بیایید به تاریخچه اندروید نگاهی بیندازیم.

اولین گوشی هوشمند اندرویدی

عکس نزدیک از شخصی که گوشی رویایی htc را در دست داردشاید به نظر برسد که گوشی‌های هوشمند دهه‌ هاست که وجود دارند، اما اولین گوشی هوشمند اندرویدی تنها 15 سال پیش عرضه شد. در 23 سپتامبر 2008، HTC Dream – که با نام T-Mobile G1 در ایالات متحده و بخش‌هایی از اروپا فروخته می‌شود – رونمایی شد. یک ماه بعد به فروش رسید.
پیشروی عرضه این گوشی هیجان زیادی را به همراه داشت. اپل اولین آیفون خود را یک سال پیش از آن عرضه کرده بود، اما گوشی های هوشمند هنوز برای عموم بسیار جدید بودند، بنابراین هر نسخه ای که در آینده عرضه می شد به موضوع داغ گفتگو تبدیل شد.
HTC Dream دارای صفحه کلید فیزیکی، دوربین 3.15 مگاپیکسلی، صفحه نمایش 3.2 اینچی و وضوح 480*320 پیکسل بود. در مقایسه با گوشی های هوشمند پیشرفته امروزی، این مشخصات ممکن است تقریبا خنده دار به نظر برسند. اما در سال 2008، داشتن یک HTC Dream به این معنی بود که شما یکی از پیشرفته‌ترین گوشی‌های موجود در بازار را دارید.
شرکت‌هایی مانند LG و Motorola با راه‌اندازی‌های خود دنبال کردند. در ژوئن 2009، جانشین گوشی دریم، یعنی HTC Magic، عرضه شد. پس از این صف طولانی از تلفن های هوشمند پیشرفته به وجود آمد، اما HTC Dream به عنوان اولین گوشی هوشمند اندرویدی شناخته می شود و نقطه ای در تاریخ است.

بیشتر بخوانید: نحوه کپی و پیست کردن در اندروید

اولین آپدیت اندروید

در این قسمت از تاریخچه اندروید اولین آپدیت اندروید را بررسی می کنیم. در فوریه 2009، تنها چند ماه پس از عرضه HTC Dream، اولین آپدیت سیستم عامل اندروید منتشر شد: اندروید 1.1. در ابتدا، 1.1 تنها برای HTC Dream، تنها گوشی هوشمند اندرویدی موجود در بازار در آن زمان، در دسترس بود.

با این به‌روزرسانی، چند رفع اشکال، تغییر در API، فیلترهای دوربین و چند افزودنی مفید دیگر به وجود آمد. پس از اندروید 1.1، اندروید 1.5 یا اندروید کاپ کیک در آوریل 2009 آمد.

نسخه‌های جدید اندروید چندین بار در سال عرضه می‌شد تا اینکه Android 5.0 Lollipop در سال 2015 به یک رویداد سالانه تبدیل شد. اندروید 10 اولین کسی بود که نام مستعار رسمی مبتنی بر قنادی نداشت. اندروید 14 در سپتامبر 2023 راه اندازی شد.

اولین گوشی سامسونگ

در قسمت بعدی از تاریخچه اندروید باید گفت که محبوب ترین برند گوشی های اندرویدی بدون شک سامسونگ است. این شرکت تنها در آوریل 2009، 40 سال پس از اولین تاسیس، وارد بازار گوشی های هوشمند شد.

اولین گوشی هوشمند سامسونگ، گلکسی سامسونگ، با دوربین 5 مگاپیکسلی، صفحه نمایش 3.2 اینچی و وضوح 320 در 480 پیکسل عرضه شد. یک سال بعد اولین گوشی هوشمند گلکسی اس با صفحه نمایش 4 اینچی بزرگتر و نرم افزاری در حال اجرا بود که باعث شد اپل به دلیل نقض حقوق ثبت اختراع و علائم تجاری مختلف از این شرکت شکایت کند.

سامسونگ تنها سازنده گوشی های هوشمند اندرویدی نیست. بسیاری از برندهای دیگر گوشی های هوشمند اندرویدی خود را بین سال های 2008 تا 2014 عرضه کردند. تنها چند نمونه از این نمونه ها عبارتند از…

  • ال جی GW620 (2009)
  • موتورولا دروید (2009)
  • گوگل نکسوس وان (2010)
  • شیائومی می وان (2011)
  • اپو N1 (2013)
  • وان پلاس وان (2014)

با این حال، سامسونگ چند سالی است که در صدر بازی گوشی های هوشمند اندرویدی باقی مانده است و به نظر نمی رسد به این زودی ها تغییر کند.

اولین تبلت های اندرویدی

تاریخچه اندرویددر این قسمت از تاریخچه اندروید باید گفت که اولین آیپد اپل در ژانویه 2010 عرضه شد و یک سال بعد نسخه‌ی بهینه‌ سازی شده برای تبلت اندروید – Honeycomb – همراه با اولین تبلت، Motorola Xoom، به دنبال آن عرضه شد. با این حال، بررسی های متفاوتی دریافت کرد و دو سال دیگر طول کشید تا اولین تبلت واقعاً محبوب اندرویدی در قالب گوگل نکسوس 7 ظاهر شود.

Nexus 7 یک تبلت کوچک با دوربین 1.2 مگاپیکسلی و صفحه نمایش 7 اینچی با وضوح 800 در 1280 پیکسل بود. همچنین مجهز به بلوتوث و جی پی اس بود. علاوه بر این، قیمت آن فقط حدود 200 دلار است که کسری از قیمت تبلت های مدرن است. پس از عرضه، این تبلت با استقبال خوبی روبرو شد و در بین علاقه مندان به محبوبیت تبدیل شد.

اما دستگاه‌های بزرگ‌تر همیشه با مشکل مواجه بوده‌اند، و حتی امروزه مردم تعجب می‌کنند که آیا تبلت‌ های اندرویدی ارزش خرید دارند یا خیر .

بزرگترین شکست های اندروید

در حالی که لیست بلندبالایی از دستگاه های اندرویدی عالی در طول سال ها منتشر شده است، اما همه چیز موفقیت آمیز نبوده است. با هر چند نسخه‌ی چشم‌گیر، احتمالاً تعداد کمی از آنها منتشر می‌شود، و اندروید با محصولات بی‌درخشش غریبه نیست. بیایید به چند نمونه قابل توجه نگاهی بیندازیم.

گوشی آمازون فایر

تاریخچه اندروید

بسیاری از شرکت های بزرگ از جمله آمازون در بازار گوشی های هوشمند تلاش کرده اند و شکست خورده اند . این شرکت در صنعت تجارت الکترونیک بسیار موفق بوده است، اما سرمایه گذاری گوشی های هوشمند آن به خوبی انجام نشد. در جولای 2014، Fire Phone را منتشر کرد.

در آن زمان، مردم می‌توانستند از میان لیست بلندبالایی از گوشی‌های برتر، از جمله آیفون 6 و سامسونگ گلکسی اس 5، یکی را انتخاب کنند، بنابراین آمازون واقعاً نیاز داشت که اگر تلفنش موفق شود، مردم را شگفت‌زده کند.

اما این کار را نکرد. Fire Phone نه تنها نسبت به آنچه ارائه می‌کرد بسیار گران بود، بلکه دارای ویژگی‌های محدود و فروشگاه برنامه محدود بود. در آگوست 2015، آمازون تولید Fire Phone را متوقف کرد و از آن زمان تاکنون گوشی هوشمند دیگری عرضه نکرده است.

اویا

تاریخچه اندروید

در سال 2013، به نظر می رسید که با عرضه کنسول بازی Ouya، اندروید ممکن است وارد دنیای بازی شود. اما علیرغم یک کمپین موفقیت آمیز و بسیار پرحاشیه Kickstarter، این محصول موفق نشد. اکثراً نقدهای وحشتناکی دریافت کرد، از سوی توسعه دهندگان پشتیبانی نشد، واحدهای کافی فروخت و در نهایت این شرکت در سال 2015 تعطیل شد.

موتورولا Backflip

تاریخچه اندروید

اندروید ترفندهای دیوانه وار زیادی را دیده است، از جمله گوشی های سه بعدی، گوشی های هوشمند و غیره. موتورولا Backflip یک ترفند بزرگ به عنوان نقطه فروش داشت: یک صفحه کلید عجیب و غریب که از پشت تا می شد.

متأسفانه، این گوشی هوشمند با توجه به مشخصات قدیمی، bloatware بیش از حد، خرابی های متناوب، عمر باتری ضعیف و عملکرد کند، انتقادات زیادی را پس از عرضه دریافت کرد. این در سال 2010 بود، زمانی که گوشی‌های هوشمند هنوز دردسرهای زیادی را پشت سر می‌گذاشتند، اما موتورولا Backflip همچنان در آن زمان به عنوان یک گزینه نامطلوب شناخته می شد.

بزرگترین هک های اندروید

در قسمت بعدی از تاریخچه اندروید بزرگ ترین هک های اندروید را بررسی می کنیم. احتمالاً هیچ شرکت گوشی‌های هوشمندی وجود ندارد که در مقطعی با حملات سایبری و کلاهبرداری مواجه نشده باشد. اندروید در طول سال‌ها قربانی حملات بسیاری شده است، چه از طریق سیستم‌عامل، مرورگر یا برنامه‌ها.

در سال 2021، بیش از یک میلیون کاربر اندروید از طریق 29 برنامه مخرب هک شدند که باعث می‌شد دستگاه‌های آلوده به عنوان تلویزیون‌های هوشمند ظاهر شوند، صرف نظر از اینکه واقعاً بودند یا خیر. با این شناسایی ساختگی، مجرمان سایبری می‌توانند به میلیاردها درخواست تبلیغاتی در هفته پاسخ دهند که درآمد آن مستقیماً به اپراتورهای مخرب می‌رسد.

پلی استور که میلیون ها برنامه اندرویدی را به کاربران ارائه می دهد، در گذشته نیز توسط مجرمان سایبری مورد سوء استفاده قرار گرفته است. گوگل همیشه به دنبال حذف برنامه های مخرب از پلی استور است، اما این کار بسیار بزرگی است و تعداد زیادی از برنامه های غیرقانونی هنوز تحت رادار هستند.

برنامه های اندروید نیز به طور منظم قربانی سوء استفاده های روز صفر می شوند. به عنوان مثال، گوگل مکرراً وجود آسیب‌پذیری در مرورگر کروم را اعلام می‌کند. یکی در سال 2021 توسط یک گروه هکر کره شمالی مورد سوء استفاده قرار گرفت که باعث خرابی شد و می توانست برای اجرای کدهای مخرب استفاده شود.

تا به امروز، اندروید همچنان با تهدیدات امنیت سایبری سروکار دارد. در ماه مه 2023، مشخص شد که یک عملیات مجرمانه سایبری موسوم به “گروه لیمون” بیش از 9 میلیون تلفن هوشمند اندرویدی، تلویزیون هوشمند و ساعت های هوشمند را با یک بدافزار موسوم به “Guerrilla” که برای سرقت رمزهای عبور استفاده می شود، از قبل آلوده کرده است. پراکسی‌ها را معکوس کنید و بارهای مخرب بیشتری را مستقر کنید.

اولین گوشی هوشمند تاشو اندروید

تاریخچه اندرویددر قسمت آخر از تاریخچه اندروید اولین گوشی های هوشمند تاشوی اندروید را بررسی می کنیم. گوشی های فلیپ در دهه 2000 بسیار محبوب بودند و برندهایی مانند نوکیا، سونی و موتورولا برخی از مدل های برجسته مانند Razr V3 و 2720 Flip را تولید کردند. اما زمانی که گوشی‌های هوشمند وارد بازار شدند، گوشی های تاشو خیلی زود به گذشته تبدیل شدند. مردم خواهان نمایشگرهای لمسی بزرگ با نمایشگرهای باکیفیت بودند، بنابراین گوشی هوشمند به سبک تبلت مینی اولویت داشت.

با این حال، اواخر دهه 2010 چیز بسیار جالبی به ارمغان آورد: ترکیبی از گوشی هوشمند با صفحه لمسی و تلفن تاشو. در سال 2019، سامسونگ گلکسی زد فولد را عرضه کرد، گوشی هوشمندی با صفحه نمایش لمسی بزرگ که می‌توان آن را از وسط تا کرد. با این حال، اولین نسل گلکسی زد فولد با واکنش‌های زیادی روبرو شد، عمدتاً به دلیل صفحه‌نمایش پلاستیکی شکننده و قیمت اولیه بسیار بالای 1799 دلار.

در فوریه 2020، گلکسی زد فلیپ عرضه شد که با صفحه نمایش کامل لمسی کوچکتر عرضه شد و بیشتر شبیه یک گوشی تاشوی قدیمی بود. علیرغم مشکلات مشابه، سری Flip بسیار محبوبتر از دستگاه های Fold شده است .

آینده اندروید روشن به نظر می رسد

اندروید در 15 سال گذشته راه طولانی را پیموده است. این در سطح یکنواخت با iOS رقابت می کند و برخی از بهترین گوشی های هوشمندی که دیده ایم را تامین کرده است. 15 سال آینده احتمالاً نوآوری های بیشتری را به همراه خواهد داشت، با عوامل شکل جدید و معرفی هوش مصنوعی مولد برای قدرتمندتر کردن پلتفرم و گوشی هایی که بر روی آن کار می کنند بیش از همیشه.

منبع: MAKEUSEOF.COM