در این قسمت از این موضوع که باج افزارگوشی هوشمند تا چه اندازه خطرناک است باید گفت که انبوهی از داده‌ها از جمله برنامه‌ها، مخاطبین، عکس‌ها، ایمیل‌ها، گذرواژه‌های ذخیره‌شده و موارد دیگر در گوشی‌های هوشمند ما ذخیره شده است. این امر گوشی های هوشمند را به هدف اصلی برای مجرمان سایبری تبدیل می کند، به همین دلیل است که شاهد افزایش موارد آلودگی بدافزار در این دستگاه ها هستیم.

جاسوس‌ افزارها، ابزارهای تبلیغاتی مزاحم، ویروس‌ ها و باج‌افزارها همگی برای آلوده کردن گوشی‌های هوشمند و سرقت داده‌ها، اعم از اطلاعات پرداخت، پیام‌های متنی یا حتی فعالیت مرورگر استفاده شده‌اند.

حتی اگر خواسته‌های مهاجم را رعایت کنید و کنترل گوشی هوشمند خود را دوباره به دست آورید، هیچ راهی برای دانستن اینکه آیا آنها داده‌های خاصی را در حین آلودگی سرقت کرده‌اند یا خیر وجود ندارد. البته، مهاجمان باج‌افزار چندان اخلاقی نیستند، بنابراین مطمئناً وارد شدن به جاده با پرداخت باج به همراه سایر داده‌های سودآور نیز دور از ذهن نیست.

نشانه های باج افزار گوشی های هوشمند

در قسمت بعدی این موضوع که باج افزارهای گوشی هوشمند تا چه اندازه خطرناک است باید گفت که برخلاف بسیاری از اشکال دیگر بدافزارها، اپراتورهای باج افزار معمولاً می خواهند مورد توجه قربانیان خود قرار گیرند. این به این دلیل است که مهاجمان برای بازگرداندن کنترل دستگاه خود به همراه فایل های خود، از قربانی باج می خواهند.

اپراتورهای باج افزار تمایل دارند در صفحه اصلی مانند دسکتاپ لپ تاپ به شما هشدار دهند که دستگاه شما آلوده شده است. در تلفن، صفحه قفل یا صفحه اصلی شما می تواند تصویر زمینه آن را تغییر دهد تا به شما اطلاع دهد که هدف حمله باج افزار هستید. اپراتورها معمولاً خواسته های خود را در این اعلامیه فهرست می کنند و همچنین زمانی را که باید قبل از سرقت یا انتشار داده های رمزگذاری شده یا دزدیده شده رعایت کنید.

با این حال، برخی از باج افزارهای تلفن همراه برای سرقت داده ها بدون شناسایی استفاده می شوند. در چنین سناریویی، اطلاعات حساس شما ممکن است بدون اطلاع شما مورد دسترسی و سرقت قرار گیرد. این برای باج افزار معمولی نیست، از این رو نام آن است، اما مطمئناً ممکن است. راهنمای علائم بدافزار ما را برای مشاهده سایر پرچم‌های قرمز که ممکن است نشان دهد دستگاه شما هدف قرار گرفته است، بررسی کنید .

ابزارهای رمزگشایی آنلاین برای بسیاری از باج افزارها وجود دارد، به ویژه آنهایی که از نظر طراحی ساده تر هستند. از طرف دیگر، اگر باج افزار گوشی شما را قفل نکرده و به شکل یک برنامه مخرب ظاهر شده است ، مطمئن شوید که آن برنامه را فورا حذف کنید.

باج افزار گوشی های هوشمند یک تهدید بسیار واقعی است

در حالی که ممکن است فکر کنید هرگز به یک هدف باج افزار تبدیل نخواهید شد، تقریباً هر کسی می تواند قربانی چنین حمله ای شود. در حالی که افراد و سازمان های برجسته اغلب توسط اپراتورهای باج افزار هدف قرار می گیرند، هیچ مانعی برای یک مجرم سایبری در انتخاب دستگاه شما وجود ندارد.

منبع: MAKEUSEOF.COM