واتساپ بهتر است یا تلگرام؟ مقایسه واتساپ و تلگرام

در نبرد برای بهترین برنامه پیام رسان، کدامیک برنده رقابت است: واتساپ یا تلگرام؟ در این مقاله مقایسه واتساپ و تلگرام آورده شده است.

 واتساپ بهتر است یا تلگرام؟ مقایسه واتساپ و تلگرام

مقایسه واتساپ و تلگرام

واتساپ و تلگرام از جمله محبوب ترین برنامه های پیام رسانی فوری هستند که می توانید در گوشی و دسکتاپ استفاده کنید. واتساپ، به ویژه، بیش از 2 میلیارد کاربر دارد.

اما آیا این بدان معناست که واتساپ بهتر است؟ نه دقیقا. تلگرام یک برنامه پیام رسان قدرتمند با ویژگی هایی است که می تواند واتساپ را در رقابت شکست دهد. بنابراین، ما این دو برنامه را در مقابل یکدیگر قرار داده ایم تا ببینیم کدام یک کیک را به عنوان برنامه پیام رسانی بهتر در نظر می گیرد.

بیشتر بخوانید: واتساپ دوم ، آموزش دانلود و نصب واتساپ دوم گوشی اندروید و آیفون iOS تیر 1402

تماس های تصویری و صوتی

در قسمت اول مقایسه واتساپ و تلگرام تماس های صوتی و تصویری این دو پیامرسان را بررسی می کنیم. هم واتساپ و هم تلگرام از تماس صوتی و تصویری پشتیبانی می کنند. این دو برنامه از رمزگذاری سرتاسر برای ایمن سازی تماس ها استفاده می کنند و از نظر کیفیت تماس صوتی و تصویری یکسان هستند. آنها همچنین در صورت قطع اتصال، بازخورد صوتی را در مورد تماس های صوتی ارائه می دهند.

با این حال، تفاوت در میزبانی تماس های گروهی نهفته است. واتساپ به شما امکان می‌دهد تماس‌های گروهی را با حضور تنها 32 نفر، هم برای ویدیو و هم برای صدا، میزبانی کنید. با این حال، تلگرام به تعداد نامحدودی از افراد اجازه می‌دهد به تماس صوتی بپیوندند. در مورد تماس‌های ویدیویی، تلگرام به 1000 نفر اجازه می‌دهد به یک تماس ویدیویی بپیوندند ، اما تنها 30 شرکت‌ کننده می‌توانند با اشتراک‌گذاری ویدیو و صدای خود با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. بقیه بیننده هستند.

اگر می‌خواهید میزبان کنفرانس‌ها، کنسرت‌ها یا هر رویدادی با تعداد شرکت‌کنندگان زیاد باشد، تلگرام گزینه بهتری است. واتساپ برای جلسات کوچک تعاملی بهتر است.

کیفیت ارسال پیامک

در این قسمت از مقایسه واتساپ و تلگرام کیفیت ارسال پیامک را بررسی می کنیم. وقتی کیفیت ارسال پیام کوتاه را در هر دو پلتفرم پیام‌رسانی در نظر می‌گیرید، متوجه چند تفاوت قطعی خواهید شد. و بیشتر این تفاوت ها از این واقعیت است که تلگرام گزینه انعطاف پذیرتر از این دو است. چند نکته کیفیت زندگی پیامکی وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

قالب بندی پیام ها و ایجاد نظرسنجی

مقایسه واتساپ و تلگرام

می توانید پیام ها را در هر دو پلتفرم قالب بندی کنید. اما واتساپ شما را مجبور می کند که پیام های خود را با استفاده از یک “زبان” قالب بندی کنید. مثلا. پررنگ کردن یک متن به این معنی است که شما یا واتساپ آن را با یک ستاره در براکت قرار می‌دهید. در حالی که این ممکن است قالب‌بندی را در واتساپ سریع‌تر کند، اما انعطاف‌پذیری نحوه تایپ پیام‌ها را کاهش می‌دهد، زیرا برخی از کاراکترهای خاص می‌توانند قالبی را که شما نمی‌خواهید فعال کنند.

تلگرام از زبان های قالب بندی استفاده نمی کند. تنها راه برای قالب‌بندی متن، برجسته کردن و ضربه زدن روی Format، سپس انتخاب آنچه می‌خواهید است. همچنین لازم به ذکر است که تلگرام گزینه هایی در منوی قالب بندی دارد که به شما امکان می دهد لینک هایپرلینک ها را به متن خود اضافه کنید و بخشی از اطلاعات را به عنوان اسپویلر علامت گذاری کنید.

تلگرام همچنین یک حالت مسابقه برای نظرسنجی های خود دارد که آن را به سیستم نظرسنجی جامع تری نسبت به واتساپ تبدیل می کند.

سازماندهی پیام های متنی

مقایسه واتساپ و تلگرام

تلگرام قابلیتی به نام Folders دارد که با استفاده از آن می‌توانید چت‌های خود را در گروه‌هایی برای ناوبری راحت‌تر مرتب کنید. می‌توانید در تلگرام پوشه‌هایی ایجاد کنید تا متون خود را با معیارهای خاصی مانند پیام‌های خوانده نشده مرتب کنید.

واتساپ پوشه ندارد، اما دارای ویژگی انجمن است. با انجمن، ادمین‌ها می‌توانند گروه‌هایی را با مضامین مشابه زیر یک چتر سازمان‌دهی کنند. با این حال، مدیریت انجمن تنها بر عهده مدیران انجمن است. همچنین هیچ راهی برای یک شرکت‌کننده معمولی وجود ندارد که چت‌های خاصی را در پوشه‌هایی گروه‌بندی کند، مانند تلگرام. نزدیک ترین واتساپ به این موضوع آرشیو کردن است که با پوشه ها متفاوت است.

به عنوان یک ادمین گروه، می‌توانید موضوعاتی را در چت‌های گروهی تلگرام ایجاد کنید که گروه را به بخش‌هایی تقسیم می‌کند که اعضا می‌توانند در مورد موضوعات مختلف بحث کنند.

محدودیت های کاراکتر، ویرایش و حذف پیام ها

تلگرام دارای محدودیت 4096 کاراکتر برای هر پیام است، در حالی که واتساپ دارای محدودیت 65536 کاراکتر برای هر پیام است.

هر دوی این برنامه ها به شما امکان می دهند پیام هایی را که قبلا ارسال کرده اید ویرایش و حذف کنید. با این حال، تایمر ویرایش تلگرام طولانی‌تر از واتساپ است، به این معنی که می‌توانید پیام‌هایی را که بعدا ارسال کرده‌اید در مقایسه با واتساپ تصحیح کنید. با این حال، هر دو برنامه زمانی که می‌توانید پیامی را حذف کنید، تایمر ندارند.

نکته: واتساپ پیامی مبنی بر حذف یک مورد پیام ارسال می کند. و این در حالی است که تلگرام این کار را نمی کند.

گیف، ایموجی و استیکر

در این قسمت از مقایسه واتساپ و تلگرام گیف, استیکر و ایوموجی های هرکدام ار این پیامرسان ها را بررسی می کنیم. استیکرها و گیف ها این روزها به بخش ضروری و سرگرم کننده پیام های غیررسمی تبدیل شده اند و ارزش آن را دارد که تفاوت های واتساپ و تلگرام را در نظر بگیریم.

واتساپ لیستی از استیکرهای پیش فرض را دارد که می توانید از بین آنها انتخاب کنید، اما با لیست بزرگ تلگرام از استیکرهای فرهنگ پاپ که به راحتی می توانید به کارنامه خود اضافه کنید، قابل مقایسه نیست. با این حال، واتس اپ به شما امکان می دهد از یک سازنده برچسب برای ایجاد بسته های استیکر خود استفاده کنید که می توانید از آنها استفاده کنید و به اشتراک بگذارید. این به واتساپ برتری می دهد.

نکته: هر دو برنامه در مورد ایموجی ها یکسان هستند، اما تلگرام ایموجی های متحرک را برای کاربرانی که اشتراک پریمیوم خود دارند، فعال می کند.

در حالی که تلگرام و واتساپ هر دو دارای یک پنجره جستجوی گیف داخلی هستند، متوجه شدیم که تلگرام پایگاه داده بزرگتری از گیف ها دارد و نتایج جستجوی گیف دقیق تری را نمایش می دهد. مثال زیر را ببینید:

مقایسه واتساپ و تلگرام

همانطور که می بینید، تلگرام نتایج مرتبط تری با پرس و جو دارد.

حریم خصوصی و امنیت

در این قسمت از مقایسه واتساپ و تلگرام حریم خصوصی و امنیت این دو پیامرسان را بررسی می کنیم. واتساپ و تلگرام به‌طور پیش‌فرض روی تماس‌های ویدیویی و صوتی خود رمزگذاری سرتاسری دارند. با این حال، واتساپ دارای رمزگذاری انتها به انتها در تمام چت های یک به یک و همه گروه ها است.

از طرف دیگر، برای اطمینان از امنیت کامل چت خود، باید یک Secret Chat جداگانه با شخصی در تلگرام فعال کنید . رمزگذاری انتها به انتها برای چت گروهی تلگرام در دسترس نیست.

مقایسه واتساپ و تلگرام

با این حال، وقتی تاریخچه واتساپ را با حریم خصوصی در نظر می گیریم، باید در نظر بگیریم که شرکت مادر آن، متا، با اطلاعات خصوصی چقدر بد است. در واقع، واتساپ در سیاست حفظ حریم خصوصی خود یک بند دارد که به آن اجازه می دهد اطلاعات را با «سایر شرکت های متا» به اشتراک بگذارد. این به خوبی از حریم خصوصی واتساپ صحبت نمی کند.

با حرکت به سمت ویژگی های اساسی حریم خصوصی، واتساپ و تلگرام نسخه ای از پیام های ناپدید شده دارند. اما پیام های ناپدید شدن واتس اپ حداقل 24 ساعت زمان دارند. برعکس، پیام‌های ناپدید شدن چت مخفی تلگرام می‌تواند به 1 ثانیه هم برسد. گپ‌های مخفی همچنین هنگامی که شخصی از مکالمه عکس می‌گیرد به شما هشدار می‌دهد – در میان سایر تنظیمات حریم خصوصی قوی.

اندازه چت گروهی

در این قسمت از مقایسه واتساپ و تلگرام باید گفت که اگر می‌خواهید بین واتساپ و تلگرام یکی را انتخاب کنید تا مطمئن شوید که یک گروه بزرگ دارید که می‌تواند شامل همه باشد (مثلاً برای یک کلاس)، تلگرام همیشه برتری بیشتری نسبت به واتساپ داشته است زیرا می‌توانید در یک چت گروهی میزبان 200000 نفر باشید. به حداکثر 1024 واتساپ. اما به لطف ویژگی انجمن واتساپ، می توانید چندین گروه را زنجیره ای کنید و اعلان ها را بین آنها به اشتراک بگذارید.

به اشتراک گذاری رسانه و فایل ها

یکی دیگر از عوامل مهمی که می‌توانیم از آن برای قرار دادن واتساپ و تلگرام استفاده کنیم، قوانین آنها در مورد اشتراک‌گذاری رسانه و فایل‌ها است.

محدودیت اندازه فایل و کیفیت رسانه

هم واتساپ و هم تلگرام به کاربران امکان آپلود فایل های رسانه ای را می دهند، اما در محدودیت اندازه فایل آنها تفاوت هایی وجود دارد. قبل از آپدیت می 2022، واتس اپ حداکثر حجم فایل 100 مگابایتی را برای اسناد، عکس ها و سایر فایل های رسانه ای داشت که در مقایسه با محدودیت های تلگرام بسیار کوچکتر بود.

با این حال، شایان ذکر است که حتی پس از به‌روزرسانی، واتساپ همچنان حجم رسانه را تنها به 16 مگابایت محدود می‌کند. در اکثر گوشی ها، این به معنای تقریباً 90 ثانیه تا 3 دقیقه محتوای ویدیویی است. در مقابل، تلگرام به شما اجازه می‌دهد تا فایل‌های حداکثر 2 گیگابایتی را به صورت همزمان آپلود کنید که معادل حدود 120 دقیقه محتوای ویدیویی با وضوح 1080p است.

بنابراین، در حالی که واتس اپ اجازه به اشتراک گذاری اسناد تا 2 گیگابایت را می دهد، حداکثر اندازه رسانه به 16 مگابایت محدود می شود.

همچنین، واتساپ دارای یک فناوری فشرده سازی فایل اجباری است که کیفیت تصاویر و ویدیوهای ارسالی شما را کاهش می دهد. حتی بعد از اینکه کیفیت آپلود رسانه واتساپ را به بهترین کیفیت تغییر دادید، وضوح اصلی تصویر را آپلود نمی کند.

مقایسه واتساپ و تلگرام

از سوی دیگر، تلگرام یک اسلایدر دارد که می توانید از آن برای تنظیم کیفیت ویدیو استفاده کنید اما کیفیت تصویر را تنظیم نکنید. بهترین راه برای حفظ کیفیت رسانه در هر دو برنامه، ارسال تصاویر به صورت فایل است، نه رسانه مستقیم.

مشاهده لینک ها موضوع بعدی مقایسه واتساپ و تلگرام است. می‌توانید پیش‌نمایش لینک هایی را که در چت‌های واتساپ و تلگرام جای‌گذاری می‌کنید، مشاهده کنید، به شرطی که قبل از ارسال پیام، کمی صبر کنید تا تصویر کوچک ظاهر شود. اما تلگرام یک ویژگی فوق العاده مفید به نام Instant View دارد که به صورت آنی متن را از لینک های ارائه شده ارائه می کند. بنابراین می‌توانید آن را در یک محیط خواننده‌ پسند بدون آگهی و بدون خروج از تلگرام بخوانید.

مقایسه واتساپ و تلگرام

با استفاده از تصویر در تصویر، می‌توانید در حالی که ویدیوها در یک ویجت شناور پخش می‌شوند، ویدیوها را در هر دو برنامه تماشا کنید. با این حال، تصویر در تصویر واتساپ بزرگتر است و صفحه نمایش بیشتری را اشغال می کند و در مقایسه با تلگرام، استفاده از آن را بسیار آزاردهنده تر می کند.

UI، دسترسی، و سفارشی سازی

مقایسه واتساپ و تلگرام

در قسمت آخر از مقایسه واتساپ و تلگرام, UI، دسترسی، و سفارشی سازی مورد مقایسه قرار می گیرد. تلگرام بیشتر از واتساپ قابل شخصی سازی است، اما سادگی واتساپ باعث می شود کاربران جدید به آن دسترسی بیشتری داشته باشند. تلگرام دارای تنظیمات سفارشی سازی گسترده ای است که می توانید طرح های رنگی چت خود را تغییر دهید، از یک تم سفارشی استفاده کنید، پس زمینه های تک تک چت را تغییر دهید و حتی یک زاویه برای تمام حباب های متن خود انتخاب کنید. واتساپ به سادگی تصاویر پس زمینه سفارشی، تم های روشن و تاریک و صداهای اعلان سفارشی را ارائه می دهد.

با این حال، هر دو برنامه با قابلیت دسترسی در سراسر سیستم ارتباط دارند. آنها گزینه هایی را برای تنظیم اندازه متن، پشتیبانی از صفحه خوان TalkBack (Android) و VoiceOver (iOS) و سازگاری با تنظیمات دسترسی در سطح سیستم ارائه می دهند.

واتساپ در مقابل تلگرام: کدام یک بهترین است؟

با توجه به برنده‌های دسته‌بندی، تلگرام در اکثر دسته‌ها برنده رقابت است. وقتی امنیت و حریم خصوصی را در نظر می گیریم، این دو با نقاط قوت و ضعف متفاوتی گره خورده اند. با این حال، واتساپ کاربران بیشتری دارد و اهمیتی نخواهد داشت که با توجه به اینکه تلگرام در مقایسه با واتساپ ویژگی های بیشتری دارد اما تعداد کاربران کمتری نسبت به واتساپ دارد.

در نهایت، انتخاب بستگی به این دارد که می خواهید از این برنامه ها برای چه استفاده کنید. بنابراین، انتخاب خود را با توجه به نیاز خود انجام دهید.

منبع: MAKEUSEOF.COM

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

زندگی آرزویی است که در زمان حال ، به داشتن آن فکر می کنیم. آرزوها را بزرگتر کنیم تا داشته هایمان بیشتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین مقالات

راهنمای خرید

آموزش و ترفند

بهترین اپلیکیشن ها

لینک های مفید

برای دانلود دوره کامل هک حرفه ای موبایل ، کلیک کنید