1. AirPlay

AirPlay در آیفون

اولین گزینه از بهترین ویژگی های iOS که اندروید فاقد آنهاست AirPlay است. AirPlay یکی از بزرگترین ویژگی هایی است که دستگاه های اندرویدی هنوز از آن بی بهره اند. از آنجایی که AirPlay یک پروتکل اختصاصی است که اپل توسعه داده است، ما انتظار نداریم که هرگز به اندروید بیاید.

اگرچه چندین برنامه غیر بومی در Google Play به شما امکان می دهد محتوای صوتی و تصویری را به صورت بی سیم از تلفن هوشمند خود پخش کنید، اما هیچ چیز به این راه حل داخلی نزدیک نیست. به همین دلیل است که می‌خواهیم گوگل این کد را بشکند و عملکردی مشابه را به‌صورت بومی برای دستگاه‌های اندرویدی بیاورد.

در سال 2020، گوگل موفق شد عملکردی شبیه AirDrop به نام Nearby Share را به دستگاه های اندروید 11 بیاورد. بنابراین، اگر این شرکت روی چیزی شبیه به AirPlay برای پلتفرم اندروید کار کند، تعجب نخواهیم کرد.

2. FaceTime

FaceTime در آیفون

FaceTime دومین گزینه از بهترین ویژگی های iOS که اندروید فاقد آنهاست. FaceTime سرویس تماس تصویری اپل است که در دستگاه‌های iOS، iPadOS و macOS عرضه می‌شود. به لطف سادگی و عملکرد یکپارچه، FaceTime در بین کاربران اپل بسیار محبوب است.

از طرف دیگر، کاربران اندروید همچنان می‌توانند به تماس‌های FaceTime از دستگاه‌های خود به لطف قابلیت FaceTime اپل در وب بپیوندند. اما همچنان به یک دوست با دستگاه اپل نیاز دارید تا در واقع تماس را شروع کند و پیوند را با شما به اشتراک بگذارد.

دستگاه‌های اندرویدی به یک ویژگی تماس ویدیویی داخلی مشابه در قالب Google Duo دسترسی دارند، اما این ویژگی تقریباً محبوب نیست، زیرا اکثر کاربران برای تماس ویدیویی به برنامه‌های غیر بومی متکی هستند. بنابراین، ما آرزو می کنیم که اپل برنامه FaceTime را در یک نقطه از خط به دستگاه های اندرویدی بیاورد.

3. iMessage

شخصی که از iMessage در iPhone-1 استفاده می کند

سومین گزینه از بهترین ویژگی های iOS که اندروید فاقد آنهاست iMessage است. سرویس iMessage اپل یکی از بزرگترین دلایلی است که اکثر کاربران آیفون برای تغییر به دستگاه اندروید تردید دارند. اگر حلقه دوستان شما اکثراً کاربران اپل هستند، تغییر به یک گوشی اندرویدی به این معنی است که از گروه های iMessage کنار گذاشته شده اید.

کاربران اندروید ممکن است طعم FaceTime را از طریق عملکرد وب آن چشیده باشند، اما بر خلاف سرویس تماس ویدیویی خود، iMessage را احتمالا هرگز به طور رسمی در دستگاه های اندرویدی نخواهد دید. چرا؟ زیرا اپل می داند که کاربران زیادی را به اکوسیستم خود می آورد.

این امر از نحوه مسدود کردن برنامه های غیر بومی مانند Beeper Mini به سرورهای iMessage خود مشهود است. در دسامبر 2023، 9to5Google گزارش داد که راه حل محبوب Beeper برای بیش از 60 درصد از کاربران شکسته شده است.

4. Live Text در ویدیوها

شخصی که از متن زنده در یک ویدیو در آیفون استفاده می کند

چهارمین گزینه از بهترین ویژگی های iOS که اندروید فاقد آنهاست Live Text است. هنگامی که اپل برای اولین بار Live Text را در کنار iOS 15 معرفی کرد، کاربران اندروید به سرعت به این نکته اشاره کردند که Google Lens مدت زمان زیادی این قابلیت را دارد و اپل با تاخیر وارد بازی شده است. اما به زودی، اپل با ارائه همان قابلیت تشخیص متن به ویدیوها، Live Text را به سطح بعدی ارتقا داد.

می‌توانید هر ویدیویی را در Safari یا برنامه Photos متوقف کنید تا به سرعت محتوای متنی را در کلیپ‌بورد iOS خود کپی کنید. وقتی می‌خواهید یادداشت‌ هایی را از یک سخنرانی آنلاین، آموزش و هر چیز دیگری کپی کنید، ویژگی متن زنده در ویدیوها می‌تواند مفید باشد. با این حال، برای استفاده از این ویژگی به یک آیفون XS، آیفون XR یا جدیدتر نیاز دارید.

5. با Visual Lookup یک موضوع را از پس زمینه بردارید

شخصی که از جستجوی بصری در آیفون استفاده می کند

Visual Lookup گزینه پنجم از بهترین ویژگی های iOS که اندروید فاقد آنهاست. Visual Lookup یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که مشابه Google Lens کار می‌کند، به این معنا که می‌توانید از آن برای شناسایی اشیایی مانند مکان‌های دیدنی، گیاهان، حیوانات و غیره استفاده کنید و اطلاعات بیشتری در مورد آنها به دست آورید. با این حال، با به‌روزرسانی iOS 16، اپل یک ویژگی یادگیری ماشینی را در Visual Lookup ادغام کرد که به شما امکان می‌دهد سوژه را از پس‌زمینه بردارید و آن را در برنامه دیگری جای‌گذاری کنید.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که روی یک شی قابل شناسایی فشار طولانی دهید و Visual Lookup آن را بلند می کند. شما می توانید با این ویژگی واقعا خلاق باشید و از آن برای ساخت استیکرها و شکلک های سرگرم کننده یا حذف پس زمینه از هر تصویری در آیفون خود استفاده کنید .

گوگل لنز ویژگی مشابهی را ارائه نمی دهد و نزدیک ترین چیزی که در دستگاه اندرویدی می توانید پیدا کنید ابزار Magic Eraser است که گوگل با مجموعه پیکسل 6 معرفی کرده است. متأسفانه، این ابزار کاملاً برعکس عمل می کند – اشیاء ناخواسته را از پس زمینه حذف می کند.

6. Check In

شخصی که از ویژگی چک در iMessage در آیفون استفاده می کند

Check In گرینه ششم از بهترین ویژگی های iOS که اندروید فاقد آنهاست. Check In یکی از ویژگی های پنهان برنامه Messages در iOS 17 است . می توانید از آن برای اطلاع دادن به مخاطبین iMessage خود در مورد مکان خود استفاده کنید و در هنگام سفر ایمن بمانید. برای دسترسی به آن، یک مکالمه با مخاطبی که می‌خواهید از این ویژگی استفاده کنید باز کنید، سپس روی دکمه مثبت (+) در کنار فیلد تایپ در برنامه پیام‌ها ضربه بزنید و به پایین بروید.

بسته به ترجیح خود، می توانید یک مکان یا اعلام حضور بر اساس زمان تنظیم کنید. اگر مکانی را انتخاب کنید، Check In به طور خودکار به گیرنده هنگامی که به مقصد رسیدید مطلع می شود. اما اگر یک Check In مبتنی بر زمان را انتخاب کنید، از شما خواسته می‌شود که وقتی زمان تمام شد به آنها اطلاع دهید و اگر ظرف 15 دقیقه پاسخ ندهید، مخاطب شما با جدیدترین داده‌های موقعیت مکانی شما هشدار داده می‌شود.

7. NameDrop

بهترین ویژگی های iOS

NameDrop یکی از بهترین ویژگی‌ های iOS 17 است که اندروید فاقد آن است و اپل در WWDC 2023 معرفی کرد . این یک برنامه افزودنی از قابلیت AirDrop در دستگاه‌های iOS است که برای اشتراک‌گذاری بی‌دردسر اطلاعات تماس شما با سایر کاربران آیفون اختصاص داده شده است .

برای دسترسی به صفحه نمایش NameDrop، تنها کاری که باید انجام دهید این است که لبه بالایی دو آیفون را در کنار یکدیگر قرار دهید. لازم نیست نگران حریم خصوصی خود باشید زیرا NameDrop برای کار کردن به هر دو آیفون نیاز دارد که قفل آن باز باشند. انتقال خودکار نیست، بلکه توسط کاربر آغاز می شود، و شما کنترل کاملی بر جزئیات تماسی که با گیرنده به اشتراک می گذارید دارید.

برخلاف سایر ویژگی‌های این فهرست، دستگاه‌های اندرویدی چیزی مشابه به نام Android Beam را ارائه می‌کردند تا اینکه طبق گزارش XDA Developers ، گوگل در طول سال‌ها به آرامی آن را از بین برد .

8. مخفی کردن ایمیل من با iCloud+

پنهان کردن ایمیل من در آیفون

گزینه بعدی بهترین ویژگی های iOS که اندروید فاقد آنهاست اپل در مورد حفظ حریم خصوصی کاربران در دستگاه های خود بسیار سخت گیر است و با گذشت زمان، تغییرات زیادی را در iOS و اپ استور برای بهبود امنیت اعمال کرده است. در سال 2021، اپل سرویس iCloud+ خود را معرفی کرد که به کاربران امکان دسترسی به ویژگی Hide My Email و سرویس مخفی VPN مانند به نام Private Relay را می داد .

در حالی که گوگل قبلاً سرویس VPN مشابهی را در قالب VPN توسط Google One ارائه می دهد، هنوز چیزی شبیه به ویژگی Hide My Email برای دستگاه های اندرویدی ندارد.

پنهان کردن ایمیل من، برای کسانی که نمی دانند، به شما امکان می دهد از یک آدرس ایمیل تصادفی هنگام ثبت نام در وب سایت ها استفاده کنید. این آدرس تصادفی به طور خودکار تمام ایمیل هایی را که دریافت می کند به صندوق ورودی شخصی شما فوروارد می کند.

به لطف این ویژگی، هر زمان که یک حساب کاربری جدید در یک وب سایت ایجاد می کنید، می توانید از یک آدرس ایمیل تصادفی استفاده کنید و در عین حال آدرس ایمیل شخصی خود را کاملا خصوصی نگه دارید.

9. با شما در پیام ها به اشتراک گذاشته شده است

در iOS 15 با شما به اشتراک گذاشته شده است

اپل به هنر تفکیک محتوایی که در برنامه پیام‌ها دریافت می‌کنید تسلط دارد. «اشتراک‌گذاری شده با شما» با برنامه‌های استوک اپل کار می‌کند و محتوای اشتراک‌گذاری شده را در جایی که به آن تعلق دارد قرار می‌دهد، بنابراین وقتی برنامه‌ های مربوطه را راه‌اندازی می‌کنید برای شما آماده است.

برای مثال، فرض کنید دوست شما پیوندی به یک صفحه وب به اشتراک گذاشته است. دفعه بعد که سافاری را راه اندازی می کنید، این پیوند خاص در قسمت اشتراک گذاری شده با شما در صفحه شروع شما نشان داده می شود .

Google هنوز راهی برای ادغام هوشمندانه محتوا با برنامه Messages خود پیدا نکرده است، بنابراین باید به صورت دستی به اطراف پیمایش کنید و محتوایی را که مخاطبینتان با شما به اشتراک گذاشته اند پیدا کنید.

10. فیلترهای فوکوس

حالت های فوکوس در آیفون

حالت فوکوس در هر دو دستگاه اندروید و iOS در دسترس است، اما اپل با فیلترهای فوکوس آن را ارتقاء می دهد. با فیلترهای فوکوس، تمرکزی که تنظیم می‌کنید می‌تواند در برنامه‌های اپل مانند Safari، Messages، Mail و Calendar برای فیلتر کردن محتوای مزاحم کار کند.

به عنوان مثال، اگر Work Focus را در آیفون خود روشن کرده باشید، سافاری فقط تب های مربوط به کار را به شما نشان می دهد تا حواس پرتی را به حداقل برساند.

در حالی که گوگل حالت فوکوس مناسبی را معرفی کرد که می‌تواند برنامه‌های حواس‌پرتی را در کنار اندروید 13 رتبه‌بندی کند، اما همچنان با برنامه‌ ها ادغام نمی‌شود تا محتوای مزاحم را پنهان کند.

11. بررسی سلامت باتری

بررسی سلامت باتری آیفون

در سال 2017، اپل اعتراف کرد که به طور عمدی سرعت آیفون های خود را کاهش داده است تا کاهش باتری را جبران کند. مدت کوتاهی پس از واکنش عمومی، این شرکت ویژگی جدیدی را معرفی کرد که به کاربران iOS اجازه می‌دهد به راحتی سلامت باتری آیفون را بررسی کنند . هنگامی که سلامت باتری به زیر 80 درصد می‌رسد، iOS از کاربران می‌خواهد باتری خود را تعمیر یا تعویض کنند.

هیچ راهی داخلی برای بررسی سلامت باتری گوشی اندرویدی وجود ندارد، اما گزینه‌های دیگری مانند استفاده از برنامه‌ های غیر بومی که اطلاعات بیشتری درباره باتری به شما می‌دهند، دارید.

iDevices هنوز هم ویژگی های منحصر به فردی را ارائه می دهد

مقایسه بین iOS و اندروید برای همیشه ادامه داشته است، اما به جرات می توان گفت که تا به امروز هیچ برنده مشخصی وجود ندارد. مطمئنا، iOS بیشتر شبیه باغی است که به دور آن دیوار است، در حالی که اندروید عموماً بازتر و پر از ویژگی‌ها است، اما اپل همچنان با مجموعه‌ای از ویژگی‌های منحصر به‌ فرد بالا که به‌طور یکپارچه در دستگاه‌هایش کار می‌کنند، متمایز است.

در نهایت، نرم افزار به تنهایی عامل تعیین کننده برای اکثر افراد نیست، به همین دلیل است که برای دریافت ایده بهتر در این زمینه، باید آیفون های برتر را با آخرین پرچمداران اندرویدی مقایسه کنید. اگرچه ما هر دو سیستم عامل را دوست داریم، اما سخت افزاری که انتخاب می کنید می تواند در تعیین تجربه کلی کاربر بسیار موثر باشد.

منبع: MAKEUSEOF.COM