هیچ چیز خسته‌کننده‌تر از دریافت یک اعلان فضای ذخیره‌سازی کامل در گوشی شما نیست، زیرا نمی‌توانید عکس یا فیلم بگیرید و برنامه‌ها را به طور معمول نصب کنید. با این حال، با این نکات می توانید مقداری فضای ذخیره سازی گوشی را آزاد کنید.

1. آهنگ ها، پادکست ها و ویدیوهای قدیمی را حذف کنید

در اولین قسمت از نحوه آزادسازی سریع فضای ذخیره سازی باید گفت که اگر از برنامه‌های رسانه و سرویس‌های استریم مانند Spotify و YouTube استفاده می‌کنید که به شما امکان دانلود آهنگ‌ها، پادکست‌ها یا ویدیوها را می‌دهند، ممکن است فایل‌های قدیمی داشته باشید که دیگر از آنها استفاده نمی‌کنید اما فضا را اشغال می‌کنند. وقتی انتخاب می‌کنید رسانه را از چنین برنامه‌هایی دانلود کنید، نسخه محلی و آفلاین رسانه را روی گوشی خود دانلود می‌کنید که ظرفیت ذخیره‌سازی را اشغال می‌کند.

برخی از پادکست‌ها و ویدیوها ساعت‌ ها طول می‌کشند و به راحتی می‌توان فراموش کرد که چقدر فضای ذخیره‌سازی برای نگه‌داشتن آن‌ها در گوشی شما لازم است.

این مهم است که بارها دانلود های خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که فایل های بزرگ را نگه ندارید. در Spotify، می‌توانید با رفتن به فهرست پخش، روی سه نقطه عمودی زیر تصویر فهرست پخش، و انتخاب حذف دانلود، آهنگ‌ها و پادکست‌ها را از دانلودهای خود حذف کنید. . با این کار کل لیست پخش از دانلودهای شما حذف می شود.

در YouTube، به سادگی به لیست پخش دانلود خود بروید، روی سه نقطه عمودی کنار ویدیویی که می خواهید حذف کنید ضربه بزنید و حذف از دانلودها را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: پاک کردن حافظه گوشی و خالی کردن کامل اطلاعات آن

در قسمت دوم از نحوه آزادسازی سریع فضای ذخیره سازی میبینیم که بسیاری از ما عکس‌ها و ویدیوهایی می‌گیریم که در نهایت نمی‌خواهیم اما فراموش می‌کنیم آنها را حذف کنیم. خواه اسکرین شات های قدیمی، تصاویر تار یا رسانه های تکراری باشند، می توانید با پاک کردن گالری درهم ریخته خود فضای شگفت انگیزی را آزاد کنید.

شما می توانید این کار را با مرور آلبوم های خاص به بهترین نحو انجام دهید. در گوشی خود، احتمالاً یک آلبوم برای اسکرین شات، یک آلبوم برای رسانه اینستاگرام و غیره دارید. اگر به آنها نیاز ندارید، می‌توانید این آلبوم‌ها را به‌طور کامل حذف کنید، که می‌تواند مقدار زیادی فضای ذخیره‌سازی باز کند. از طرف دیگر، می‌توانید به قدیمی‌ترین عکس‌های خود بروید و ببینید آیا می‌توانید رسانه‌های فراموش شده‌ای را که دیگر نمی‌خواهید پیدا کنید.

اگر برنامه گالری گوشی شما دارای پوشه سطل زباله است، می توانید آن را نیز خالی کنید تا مقداری فضای اضافی خالی شود. وقتی یک تصویر یا ویدیو به پوشه سطل زباله می رود، معمولاً به مدت 30 روز در آنجا باقی می ماند تا اینکه برای همیشه حذف شود. اگر نمی‌خواهید این مدت صبر کنید، می‌توانید به‌صورت دستی پوشه را با چند ضربه پاک کنید.

3. محتوای دانلود شده خودکار را بررسی کنید

در این قسمت از نحوه آزادسازی سریع فضای ذخیره سازی محتوای دانلود شده خودکار را بررسی می کنیم. شاید شما این را ندانید، اما برخی از برنامه های رسانه های اجتماعی تمایل دارند هر رسانه ای را که شخصی برای شما ارسال می کند به طور خودکار در حافظه داخلی تلفن شما دانلود کنند. به عنوان مثال، اگر شخصی ویدیویی را در واتساپ برای شما ارسال کند، اگر تنظیمات شما اجازه دهد، گوشی شما به طور خودکار آن را در گالری شما دانلود می کند. برای جلوگیری از این امر، تنظیم Media visibility را خاموش کنید.

این تنظیم ممکن است در برنامه‌های دیگر متفاوت به نظر برسد. برای مثال، باید به Settings > Photos & media > Save photos and videos را ذخیره کنید و تغییر حالت را در Facebook Messenger غیرفعال کنید تا از ذخیره خودکار عکس‌هایی که با استفاده از برنامه می‌گیرید جلوگیری کنید.

در Snapchat، برای تغییر تنظیمات ذخیره خودکار شما باید به Settings > Memories > Save Button بروید. می‌توانید انتخاب کنید که عکس‌هایتان فقط در حافظه‌های اسنپ چت، حافظه داخلی گوشی یا هر دو ذخیره شوند. مجدداً، این روند را برای سایر برنامه های رسانه های اجتماعی مشابه خواهید یافت.

4. برنامه های ناخواسته را که نمی توان حذف کرد غیرفعال کنید

راهکار چهارم آزادسازی سریع فضای ذخیره سازی حذف برنامه های ناخواسته است. تا به حال به برخی از برنامه های از پیش نصب شده روی گوشی هوشمند خود نگاه کرده اید و به این فکر کرده اید که “من هرگز از آن استفاده نمی کنم، پس چرا نمی توانم آن را حذف کنم؟” اگرچه ممکن است نتوانید برنامه های خاصی را حذف کنید، اما راهی وجود دارد که می توانید فضای اشغال شده را به حداقل برسانید.

بسیاری از برنامه‌های موجود در گوشی شما که نمی‌توان آنها را به طور کامل حذف کرد، می‌توانند غیرفعال شوند. این امر در مورد بسیاری از برنامه‌های پیش‌فرض که از قبل در هنگام خرید تلفن خود وجود داشتند، مانند برنامه‌های بازی داخلی، برنامه‌های ردیابی مرحله‌ای و برنامه‌های کیف پول اعمال می‌شود.

غیرفعال کردن یک برنامه از اجرای آن در پس‌زمینه جلوگیری می‌کند و میزان فضای ذخیره‌سازی که فایل‌های کش آن می‌توانند اشغال کنند را محدود می‌کند. چنین برنامه‌هایی همچنین دیگر به‌روزرسانی‌ها را دریافت نخواهند کرد، که راه عالی دیگری برای صرفه‌جویی در فضای ذخیره‌سازی است. می‌توانید یک برنامه را به سادگی با نگه داشتن انگشت خود روی آن غیرفعال کنید، همانطور که هنگام حذف نصب و کلیک کردن روی گزینه Disable انجام می‌دهید.

5. کش خود را پاک کنید

راهکار پنجم آزادسازی سریع فضای ذخیره سازی پاک کردن کش گوشی است. کش می تواند به شکل سخت افزار یا نرم افزار باشد و وظیفه آن ذخیره سازی داده ها است تا درخواست های آتی برای آن داده ها پردازش و ارائه شود. اما حافظه نهان همچنین می‌تواند داده‌هایی را که دیگر به آن نیاز ندارید در خود جای دهد و بدون اینکه شما متوجه شوید فضای ذخیره‌سازی را اشغال می‌کند.

برای پاک کردن حافظه پنهان مرورگر خود، کافی است به تنظیمات مرورگر خود بروید و روی Clear history یا Clear browsing data ضربه بزنید. در اینجا، می توانید کش را انتخاب کرده و آن را پاک کنید تا فضا آزاد شود. برای مثال، برای حذف حافظه پنهان در Chrome، روی نماد سه نقطه در گوشه سمت راست بالای برنامه ضربه بزنید و به Settings > Privacy and security > Clear browsing data بروید.

علاوه بر حافظه پنهان مرورگر، می توانید به راحتی کش برنامه را در دستگاه Android پاک کنید تا فضای ذخیره سازی بیشتری آزاد کنید.

6. فایل های متفرقه را بررسی کنید

آخرین راهکار آزادسازی سریع فضای ذخیره سازی بررسی فایل های متفرقه است. فایل های متفرقه می توانند به هر شکلی در حافظه داخلی گوشی شما قرار بگیرند. چنین فایل‌هایی می‌توانند به جنبه‌های مختلف گوشی شما، از جمله برنامه‌ها یا سیستم عامل مربوط باشند. به همین دلیل، فقط نباید همه فایل های متفرقه خود را پاک کنید، زیرا ممکن است داده های مهمی را که به عملکرد گوشی شما کمک می کند حذف کنید. در عوض، این فایل‌ها را نگاه کنید و آنهایی را که دیگر به آن‌ها نیاز ندارید، به‌صورت دستی انتخاب کنید.

ابتدا برنامه فایل های پیش فرض گوشی خود را باز کنید. در گوشی سامسونگ، این نماد زرد رنگ با نام «فایل‌های من» خواهد بود. سپس، به Internal Storage بروید و به فایل هایی که در آنجا می بینید نگاهی بیندازید. ممکن است فایل‌هایی را از برنامه‌های حذف شده، یادداشت‌های صوتی قدیمی یا آهنگ‌های زنگ ناخواسته ببینید. این فایل‌ها ممکن است کوچک باشند، اما همه آنها جمع می‌شوند.

پاک نکردن فایل‌های متفرقه برای سالها می‌تواند باعث ایجاد داده‌های زیادی شود، بنابراین حذف فایل‌هایی که به آن‌ها نیاز ندارید می‌تواند به آزاد کردن فضای ذخیره‌سازی بیشتر از آنچه فکر می‌کنید کمک کند.

اگر دائماً از فضای ذخیره‌سازی کامل گوشی خود ناامید می‌شوید، برای دنبال کردن مراحل بالا وقت بگذارید و مناطقی از گوشی خود را که ممکن است حاوی داده‌های قدیمی یا ناخواسته هستند بررسی کنید. شما هرگز نمی دانید، ممکن است در نهایت ممکن است گیگابایت ها را از زباله های غیر ضروری پاک کنید! و آیا رویای هر صاحب گوشی هوشمند این نیست؟

منبع: MAKEUSEOF.COM