آموزش عکاسی با گوشی موبایل شیائومی ، سامسونگ ، هواوی و آیفون

آموزش عکاسی با گوشی هوشمند

آموزش عکاسی با گوشی موبایل هوشمند شیائومی ، سامسونگ ، هواوی و اپل  آیفون. چطور بهترین عکس را با گوشی سامسونگ، شیائومی ، هواوی یا آیفون اپل بگیریم . اگر با نحوه عکاسی حرفه‌ای با گوشی‌ های هوشمند آشنا نیستید، این مطلب را تا انتها بخوانید.

در این مطلب به طور کلی آموزش می‌دهیم که چطور با گوشی هوشمند یا موبایل خود به صورت حرفه‌ای عکاسی کنید ، عکس را ویرایش کرده و آن را برای اشتراک‌گذاری و یا پرینت کردن آماده کنید. این آموزش برای افراد مبتدی و حرفه‌ای نوشته شده است.

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که همواره با خود دوربین عکاسی به همراه دارید اما در موقعیت‌های خاص فراموش می‌کنید که عکس بگیرید شاید بهتر باشد دیگر از گوشی هوشمند استفاده کنید، چرا که گوشی‌های امروزی دارای دوربین‌های بسیار حرفه‌ای هستند که می‌توانید از طریق آن‌ها عکس‌هایی با کیفیت بسیار بالا و عالی ثبت کنید.

گوشی‌ های هوشمند امروزی دوربین‌هایی دارند که قدرتشان به اندازه دوربین‌های DSLR است و در بعضی موارد شاید بهتر از دوربین‌های DSLR نیز کار کنند همچنین این که نرم‌افزار خاصی هم برای ویرایش عکس برای این گونه دوربین‌ها وجود ندارد ، بنابراین روز به روز میزان خرید آن‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند.

برای عکاسی با گوشی موبایل هوشمند بهتر است به نور، خطوط، قرارگیری اشیا و سایر موارد توجه کنید تا بتوانید تصاویر با کیفیتی بگیرید.

یکی دیگر از مزایای گوشی هوشمند متصل بودن آن به شبکه‌های اجتماعی است. زمانی که شما عکسی می‌گیرید به سرعت بدون انتقال فایل می‌توانید عکس خود را منتقل کرده و به شبکه‌های اجتماعی مختلف ارسال کنید و بازخورد بگیرید.

آموزش عکاسی با گوشی موبایل هوشمند شیائومی و سامسونگ

 آموزش عکاسی با گوشی هوشمند

انتخاب گوشی موبایل مناسب عکاسی

به طور دقیق نمی‌توان در مورد تهیه گوشی مناسب عکاسی اظهار نظر کرد، چرا که هر لنز برای یک نوع کار مورد استفاده قرار می‌گیرد، مثلا نمی‌توان گفت چون گوشی شیائومی می 12 دوربین 108 مگاپیکسلی با لنز پنج‌گانه دارد حتما آن را بخرید، یا بگوییم هواوی میت 50 پرو بگیرید چون دو لنز قدرتمند دارد.

از سوی دیگر هر گوشی هوشمند قیمت متفاوتی علاوه بر دوربینی که روی آن کار می‌شود دارد. به طور اختصار می‌توان چند مورد را بیان کرد که در انتخاب یک گوشی هوشمند مناسب عکاسی برای آموزش کار با آن موثر است.

موارد موثر در انتخاب گوشی هوشمند مناسب عکاسی

  • کیفیت دوربین عکاسی: تصویر نهایی تولید شده توسط دوربین گوشی هوشمند یکی از فاکتورهایی است که می‌تواند در انتخاب گوشی برای آموزش عکاسی باید در نظر گرفته شود. میزان رنگ تولیدی، کیفیت و نوع فوکوس از عوامل مهم موجود در انتخاب گوشی هوشمند مناسب عکاسی هستند.
  • مگاپیکسل: هرچه تصویر بزرگ‌تر و باکیفیت‌تری بخواهید باید میزان مگاپیکسل تولیدی دوربین بیشتر باشد.
  • صفحه‌نمایش: نمایشگر گوشی باید به گونه‌ای باشد که کنتراست ، پوشش دهی رنگ و نور را بر خلاف آن چیزی که در تصویر واقعی است نشان ندهد و به طور کلی کیفیت صفحه‌نمایش گوشی خوب باشد.
  • تثبیت کننده تصاویر: یکی از موارد موثر در انتخاب گوشی هوشمند مناسب عکاسی قابلیت OIS است به این معنی که میزان لرزش را در زمان بسته شدن شاتر به طور قابل توجهی کاهش دهد تا تصویر نهایی بدون لرزش ثبت شود.
  • محبوبیت: باید در نظر داشته باشید گوشی که می‌خواهید خریداری کنید محبوبیت هم داشته باشد. یعنی گوشی باید از قبل خریداران بسیار داشته باشد و مورد آزمایش قرار داده شود.
  • قیمت: یکی از مهم‌ترین عوامل برای انتخاب گوشی هوشمند مناسب عکاسی، قیمت آن است. بهتر بگوییم در حال حاضر یک گوشی با دوربین قدرتمند هم قیمت با یک دوربین DSLR حرفه‌ای با لنز حرفه‌ای است، بنابراین باید ببینید چه گوشی ارزان‌قیمت‌تری می‌توانید تهیه کنید که بیشترین میزان کارایی را داشته باشد.

برای این که کار شما را راحت‌تر کنیم چند گوشی عالی از سال 2021و 2022 برای عکاسی را به همراه قیمت در فهرست زیر آورده‌ایم:

  • گوشی هواوی P50 پرو : 56 میلیون و 750 هزار تومان
  • گوشی شیائومی می 11 اولترا : 34 میلیون و 500 هزار تومان
  • گوشی هواوی میت 40 پرو پلاس : 32 میلیون و 600 هزار تومان
  • گوشی آیفون 13 پرو مکس : 52 میلیون و 700 هزار تومان
  • گوشی گوگل پیکسل 6 پرو :  41 میلیون و 800 هزار تومان
  • گوشی گلکسی S22 اولترا سامسونگ : 27 میلیون تومان

نظرات در مورد گوشی ها

به نظر یکی از بهترین راهکارها برای انتخاب گوشی هوشمند مناسب عکاسی خواندن نظرات در مورد این گوشی ها در وب‌سایت‌های فروشگاهی مثل دیجی کالا است. البته یکی از معتبرترین وب‌سایت‌های انگلیسی زبان که هر گوشی را از نظر کارایی دوربین بررسی و امتیازدهی می‌کند DxOMarK است که می‌توانید از آن به عنوان مرجعی برای انتخاب گوشی هوشمند استفاده نمایید.

دوربین آیفون  iOS بهتر است یا اندروید

بسیاری از وب‌سایت‌ها در مورد مقایسه دوربین گوشی‌ های آیفون و اندروید نوشته‌اند بنابراین در اینجا به طور خلاصه توضیح می‌دهیم.

دو نوع گوشی هوشمند متفاوت بر اساس سیستم عامل در بازار محبوبیت خاص دارد. یکی گوشی‌ های آیفون و دیگری گوشی‌ های اندروید. گوشی‌ های آیفون به صورت اختصاصی توسط شرکت اپل ساخته می‌شوند و سیستم عامل iOS در اختیار دارند. در آن‌سو گوشی‌ های اندرویدی توسط شرکت‌های مختلفی تولید می‌شود و همگی سیستم عامل اندروید ارائه شده توسط گوگل را در اختیار دارند.

گوشی‌ های آیفون به طور کلی گران‌قیمت‌تر و دارای سرعت بیشتر و هنگ کردن کمتری هستند اما گوشی‌ های اندرویدی ارزان‌قیمت‌تر و به میزان بیشتری در بازار یافت می‌شوند و از نظر نرم‌افزاری نیز تعداد بیشتری از برنامه‌ها برای آن‌ها موجود است.

از نظر کیفیت دوربین به دلیل این که گوشی‌ های آیفون فقط گوشی‌ های پرچم‌دار به شمار می‌روند بنابراین باید بهترین کیفیت دوربین را هم در اختیار داشته باشند. آخرین سری تولید شده از گوشی اپل ، آیفون 13 پرو مکس از که در وب‌سایت DxOMark سومین گوشی هوشمند قدرتمند دنیا از نظر دوربین است اما قیمتی معادل 50 میلیون تومان دارد، بنابراین اگر فقط برای دوربین قصد خرید آیفون دارید به‌هیچ‌عنوان پیشنهاد نمی‌کنیم.

پیشنهاد ما برای شروع آموزش عکاسی با موبایل شیائومی ، سامسونگ ، هواوی و آیفون

به نظر می‌رسد که بهترین گوشی مناسب برای آموزش عکاسی ، گوشی است که از نظر قیمت مناسب ، از نظر کیفیت خوب و دارای دوربین عالی باشد. بهتر است یک گوشی میان رده با دوربین خوب (مثل شیائومی پوکو F3 پرو ) را برای عکاسی حرفه‌ای با گوشی هوشمند انتخاب کنید.

ابزار و ملزومات برای عکاسی با گوشی هوشمند

روی هر گوشی هوشمند اپلیکیشن عکاسی و یک شارژر برای نگه داشتن شارژ گوشی موجود است. اما شما می‌توانید موارد اضافه‌تری را نیز تهیه کنید که برای آموزش عکاسی حرفه‌ای با گوشی هوشمند بسیار مناسب هستند.

ابتدا حتما یک محافظ صفحه‌نمایش و کاور گوشی تهیه کنید که در صورت افتادن گوشی از دست آسیب به آن وارد نشده و سالم بماند. در ادامه سایر ابزاری را معرفی می‌کنیم که برای آموزش عکاسی با گوشی هوشمند مناسب هستند اما خرید آن‌ها ضروری نیست.

لنز تله فوتو

اکثر گوشی‌ هایی که معرفی کردیم لنزهای تله فوتو و ماکرو را به همراه دارند. اما اگر گوشی خریداری کردید که این لنزها را نداشت می‌توانید یک لنز کلیپسی تله فوتو با بزرگنمایی 18 تا 50 برابر برای گوشی هوشمند خود تهیه نمایید. این لنز به شما کمک می‌کند تا در صورت ثابت بودن گوشی بتوانید عکس‌هایی را با زوم فوق العاده بگیرید.

پاوربانک

یکی دیگر از موارد لازم برای عکاسی با گوشی هوشمند ، پاور بانک است. باید در نظر داشته باشید که عکاسی با گوشی یکی از فرایندهایی است که شارژ باتری را به سرعت تمام می‌کند. بنابراین حتما یک پاوربانک خریداری کنید تا در صورت اتمام شارژ گوشی، با استفاده از پاوربانک بتوانید آن را مجددا شارژ کنید.

کاور ضد آب

اکثر گوشی‌ هایی که در لیست معرفی کردیم از استاندارد IP68 ضد آب بهره می‌برند اما اگر گوشی خریدید که این استاندارد را نداشت حتما برای آن یک کاور ضد آب تهیه کنید تا از رسیدن آب به آن جلوگیری شود. البته حتما توجه کنید که کاور مورد نظر سبک و از نظر حمل راحت باشد.

بنابراین تا اینجا ملزومات مورد نظر را تهیه کردیم، از اینجا به بعد آموزش عکاسی با گوشی هوشمند را به صورت گام‌به‌گام توضیح خواهیم داد.

انتخاب اپلیکیشن دوربین مناسب

روی هر گوشی هوشمند جدید یک اپلیکیشن عکاسی پیش‌فرض موجود است اما در بعضی اوقات این اپلیکیشن ها نمی‌توانند آن طور که باید و شاید به نیازهای عکاسی پاسخ بدهند بنابراین باید برنامه بهتری پیدا کرده و نصب کنید.

ابتدا اپلیکیشن عکاسی خود گوشی را بررسی کنید و مطمئن شوید که همه موارد و ابزار روی آن فعال است. به طور مثال گزینه Pro هر گوشی شامل تمامی موارد مثل تنظیم ISO ، تنظیم اکسپوزر، تنظیم نور و دیافراگم است که باید حتما این گزینه را در اختیار داشته باشید. اگر گوشی این موارد را نداشت باید یک اپلیکیشن مناسب نصب و استفاده کنید. برای انتخاب اپلیکیشن مناسب باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • صفحه‌نمایش را به صورت جدولی تقسیم‌بندی کند
  • قابلیت فعال یا غیرفعال کردن فلش را داشته باشد
  • قابلیت تایمر داشته باشد
  • قابلیت تنظیم اکسپوزر داشته باشد
  • قابلیت تنظیم نقطه کانونی نیز داشته باشد
  • بتواند فیلم‌برداری کند

نکات عکاسی با گوشی موبایل هوشمند

 آموزش عکاسی با گوشی هوشمند

زمانی که بحث عکاسی با گوشی هوشمند به میان می‌آید فلسه ما دیدن محدودیت‌های دوربین به جای قابلیت‌های آن است.

اکثر گوشی‌ های هوشمند هنوز دوربین‌هایی به قدرت DSLR ها ندارند و حتی تصاویری با آن کیفیت هم نمی‌توانند ثبت کنند. همچنین کنترل‌های ویژه منوئال یا دستی که روی دوربین‌های حرفه‌ای موجود است را نیز ندارند. به طور کلی نمی‌توانید عمق میدان خوبی از تصاویر آن‌ها (روی اکثر گوشی‌ های هوشمند) به دست بیاورید و نویز هم به میزان قابل توجهی وجود دارد.

اما خبر خوب این است که اگر به صورت تکنیکال در آموزش عکاسی با گوشی موبایل هوشمند به مشکل برخورد کردید می‌توانید روش‌های دیگری را برای انطباق میزان عکاسی خود با یک دوربین معمولی گوشی نیز امتحان کنید.هرچه بیشتر موارد را یاد بگیرید می‌توانید عکس‌های بهتری نیز ثبت کنید.

حال باید ببینیم که چطور می‌توان با یک گوشی هوشمند تصاویر حرفه‌ای را بدون داشتن موارد تکنیکال ثبت کرد.

دوربین گوشی خود را بشناسید

ابتدا باید دوربین خود را برای عکاسی گوشی هوشمند بشناسید. مدهای مختلف آن را آزمایش کنید. در صحنه‌های مختلف با آن عکس بگیرید. با نور کم، نور خورشید مستقیم و موارد دیگر آن را بیازمایید تا دقیقا بفهمید قدرت و کارایی دوربین گوشی شما چقدر است.

به عنوان مثال گوشی من دارای مد استاندارد و مد رنج دینامیکی بالا (HDR) است تا بتوانم از آن برای تصاویر با اکسپوزر و میزان نور مختلف استفاده کنم.

تصویربرداری HDR بسیار بهتر است چرا که رنگ‌ها و نور را بسیار طبیعی‌تر و شبیه به واقعیت نشان می‌دهد و میزان تن گرم رنگ را به نمایش می‌گذارد. زمانی که نور کم است از HDR خارج می‌شوم و به مد استاندارد می‌روم. دوربین من حتی لنز تشخیص عمق هم دارد و می‌توانم عمق دید را هم با گوشی ثبت کنم.

یادگیری مدهای مختلف گوشی هوشمند کمک می‌کند تا بتوانید صحنه‌های بیشتری را همان‌طور که باید عکس بگیرید، ثبت کنید. این حرکت به نوعی تمرین با دوربین گوشی هوشمند نیز هست.

از کامپوزشین استفاده کنید

اینستاگرام شبکه اجتماعی است که بیشتر عکاسان حرفه‌ای تصاویر و نمونه کارهای خود را در آن قرار می‌دهند، می‌توانید با استفاده از آن فضا ، میزان نور، زمان مناسب عکاسی ، ایده‌ها و خلاقیت‌های جدید را بشناسید و برای عکاسی با گوشی هوشمند خود از آن بهره ببرید.

باید یاد بگیرید که چه چیزهایی را کنار هم بچینید و در چه صحنه‌هایی روی چه مواردی فوکوس کنید. به طور کل باید موارد بصری را در یک قاب جوری تصویربرداری کنید که به آن‌ها زندگی بخشیده‌اید و همه را در کادر خود ثبت کرده‌اید. هر چیزی حتی خطوط، اشکال، رنگ و نور می‌تواند جزو این موارد باشد.

علم کامپوزشن یعنی ترکیب و قراردادن عناصر بصری در کنار یکدیگر به صورتی که همگی جزو یک اثر هنری به حساب بیایند.

هر نوع کامپوزیشنی که به کار بگیرید روی دید تصویر شما تاثیر می‌گذارد. چه این دید ثابت باشد، چه متحرک، می‌توانید به کاربر حس موجودیت عناصر را القا کنید. این که از خیل عظیمی از مردم یک عکس ساده بگیری شاید چیز خاصی را القا نکند، اما اگر بتوانید فقط روی یک نفر در میان این جمعیت فوکوس کنید و او را به عنوان عنصر اصلی قرار دهید توانسته‌اید اثری بسیار زیبا خلق کنید.

در آموزش عکاسی با گوشی موبایل هوشمند ، کامپوزیشن یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های تصویربرداری است. به طور کلی این که بتوانید یک نقطه یا شیء مشخص را در تصویر به صورت واضح‌تر از سایر موارد و عناصر عکس نشان دهید، یک نوع کامپوزیشن به حساب می‌آید.

برای این که بتوانید کامپوزیشن بهتری داشته باشید موارد زیر را رعایت کنید:

نور

نور می‌تواند تاثیر مستقیمی در فضاسازی و کامپوزیشن داشته باشد. تصویر کنید یک عکس را با تابش نور طلایی رنگ خورشید که از میان برگ‌های یک درخت عبور می‌کند گرفته باشید و یا همان تصویر را با نور معمولی غیرمستقیم بگیرید. قطعا عکس اول بازخورد بسیار بیشتری دارد.

نور می‌تواند در عکاسی جلب توجه کند. ما در هر عکس اول به عنصری نگاه می‌کنید که روی آن نور تابیده باشد یا به صورت دراماتیک نسبت به سایر اجزا دارای نور بیشتری باشد.

نور می‌تواند رنگ عکسی را که ثبت می‌کنید نیز تغییر دهد. به طور مثال نور روز به چند دسته رنگ تقسیم می‌شود، نور صبحگاهی یا غروب یا نور قبل از طلوع و بعد از غروب. دسته اول رنگ گرم‌تر و دسته دوم رنگ سرد دارند. گوشی هوشمند می‌تواند در این موقعیت‌ها تصاویر را به رنگ دیگری ثبت کند، بنابراین این مساله به نوعی یک کامپوزیشن به حساب می‌آید.

به دنبال تابش نور و ایجاد رنگ‌های متفاوت باشید. اگر بازخورد نور را روی دوربین گوشی هوشمند خود دوست ندارید می‌توانید آن را تغییر دهید. به جای ظهر، بعدازظهر عکس بگیرید و به جای بعدازظهر ، صبح. می‌توانید خود را با نور انطباق دهید.

خطوط

خطوط یکی از عناصر بسیار قدرتمند در عکاسی به شمار می‌روند. چشم انسان به دنبال خطوط مستقیم می‌رود و تا انتها آن را دنبال می‌کند.

اگر دوست دارید که کاربران دقیقا به عنصر اصلی شما در تصویر نگاه کنند، آن را در انتهای یک خط قرار دهید یا در انتهای خطوط موازی. به طور مثال تصاویری که به صورت پرسپکتیو گرفته می‌شوند آن چیزی که در نهایت پرسپکتیو موجود است بسیار به چشم می‌آید.

خطوط متفاوت هستند و هر کدام کارایی خاصی در عکاسی با گوشی هوشمند دارند. خطوط افقی و عموی حس ایستایی می‌دهند و خطوط قطری حس پویایی و همچنین خطوط خمیده هم پویا هستند و هم حس لطافت را القا می‌کنند. اگر می‌خواهید در عکس از حس‌های متفاوتی بهره بگیرید، خطوط را با هم ترکیب کنید.

فضا

به دو تصویر زیر نگاه کنید. کدام تصویر عنصر اصلی را بهتر نشان  می‌دهد. تصویری که فضای خالی بیشتری دارد.

زمانی که عنصر خود را در فضای خالی تصویربرداری کنید یا فضای نگاتیو، نمایش دادن آن به کاربر بسیار راحت می‌شود چرا که به طور کلی شی یا عنصر کاملا در تصویر قابل تشخیص و مجزا است.

آسمان یکی از بهترین فضاهای نگاتیو را می‌سازد اما می‌توانید فضاهای این چنینی را در طبیعت یا معماری پیدا کنید. فقط توجه داشته باشید که عناصر اصلی زیادی در خود نداشته باشند.

قاب

درست همانند فضای خالی، قاب هم می‌توان به فوکوس روی عنصر اصلی کمک کند. به طور کلی هر قاب به ما می‌گوید: هی! اینجارا نگاه کنید!

 آموزش عکاسی با گوشی هوشمند

قاب‌های طبیعی می‌توانند به تصویر شما فوکوس و میزان انرژی زیادی ببخشند. بهتر است از امروز قاب‌های طبیعی مختلف را پیدا کنید. در پارک، جنگل، خیابان، منزل و یا سایر فضاها این قاب به وفور پیدا می‌شود.

رنگ

یکی از اصلی‌ترین نکات در مورد آموزش عکاسی با گوشی هوشمند، رنگ است. رنگ می‌تواند حس تصویر را تغییر دهد. تصویری که با رنگ‌های متنوع گرفته شده باشد با تصویری که تک‌رنگ گرفته شده یا تصاویر سیاه سفید بسیار متفاوت است.

رنگ همچنین می‌تواند توجه بیننده را جلب کند. اگر یک عنصر شما رنگی باشد و سایر موارد تک‌رنگ، بیننده کاملا جذب آن عنصر رنگی خواهد شد.

بنابراین به میزان رنگ موجود در عکس خود و پخش شدگی آن دقت ویژه‌ای داشته باشید.آیا رنگ‌های موجود توجه را جلب می‌کنند یا از میزان تمرکز آن می‌کاهند؟ اگر میزان رنگ زیادی در تصویر دارید آن را سیاه سفید نکنید، بلکه از تکنیک کامپوزیشن استفاده کنید.

سایه و بازتاب

 آموزش عکاسی با گوشی هوشمند

سایه و بازتاب نیز می‌تواند عناصر را در تصویر جان ببخشد.

به طور کل هر نوع بازتاب یا سایه‌ای می‌تواند در نوع خود یک عنصر باشد ، اگر به درستی انتخاب شود. از این موارد می‌توانید به عنوان نشان‌دهنده قاب یا فضای پشت تصویر نیز استفاده کنید.

از سوی دیگر بازتاب و سایه‌ها می‌توانند خطوط یا قاب را بسازند تا بیننده را محو عنصری کنند که شما در تصویر به آن اشاره‌کرده‌اید.

موارد و نکات مثبت در کامپوزیشن

  • اگر خطوط افقی در تصویر دارید باید حتما به صورت دقیق این خطوط را ثبت کنید. مثلا خط افق در زمان طلوع آفتاب را حتما باید به صورت کاملا صاف تصویربرداری کنید. برای این کار بهتر است از جدول خطوط یا Gridline استفاده نمایید.
  • عنصر اصلی را همیشه در مرکز تصویر قرار ندهید. این کار زمانی خسته کننده می‌شود. می‌توانید به جای آن از تکنیک 2 به 1 استفاده کنید. فرض کنید روی تصویر خطوط 3 در 3 کشیده شده باشد. باید عنصر خود را یکی از خطوط اول و آخر عمودی و یا جایی که خطوط عمودی افقی در کناره‌ها برخورد می‌کنند قرار دهید.
  • فضاهای کناری را خالی کنید. هیچ‌گاه عنصر اصلی را دقیقا چسبیده به گوشه تصویر قرار ندهید. باید بگذارید کناره‌های تصویر خالی بماند.
  • همیشه گوشه تصاویر را چک کنید تا مواردی بر خلاف عنصر اصلی در آن موجود نباشد.

از محدودیت‌ها به عنوان افکت‌های تصویری بهره بگیرید

سرعت شاتر

در آموزش عکاسی با گوشی موبایل هوشمند گاهی اوقات باید سرعت شاتر را کم کنید تا میزان نور ورودی بیشتر داشته باشید البته این میزان هرچه بیشتر شود، میزان مات شدن تصویر نیز افزایش پیدا می‌کند.

به راحتی می‌توانید با این تکنیک عناصر متحرک در عکس را مات کرده و عناصر ثابت را فوکوس دهید. در تصویر زیر می‌توانید چنین حسی را به وضوح درک کنید.

فوکوس اتوماتیک

 آموزش عکاسی با گوشی هوشمند

اگر چه قابلیت اتوفوکس خوب است اما کامل نیست و نمی‌توانیم با اتوفوکس یا فوکوس اتوماتیک گوشی به راحتی بعضی عناصر را ویژه‌تر نشان دهیم. البته یکی از بهترین گزینه‌های مورد استفاده از این قابلیت، زمانی است که هنوز نتوانسته روی محیط کامل فوکوس کند. برای این کار می‌توانید ابتدا دست خود را جلوی دوربین گوشی قرار دهید تا فوکوس شود. سپس سریع دست خود را کنار ببرید تا صحنه اصلی کاملا مات به نظر برسد. همان لحظه زمان طلایی عکس‌برداری است.

محدوده دینامیک

اگر با دوربین‌های DSLR عکاسی کرده باشید و بعد با گوشی خود بخواهید تصویربرداری کنید متوجه عدم وجود محدوده دینامیکی مناسب در تصاویر خواهید شد.بنابراین محدوده دینامیکی را در آموزش عکاسی با موبایل در نظر بگیرید. محدوده دینامیکی محدوده تفاوت تاریک‌ترین و روشن‌ترین نقطه روی عکس در گوشی هوشمند است. شما می‌توانید از این میزان کم بهره ببرید. سیاهی‌های بسیار سیاه و روشنایی‌های زیاد می‌توانند تصاویر خداگونه‌ای را به خاطر وجود همین محدوده دینامیکی پایین برای شما به وجود آورند.

اگر دوربین گوشی هوشمند شما قابلیت عکاسی HDR دارد حتما در این موارد از گزینه استفاده کنید.

از چه چیزی عکس بگیریم

این که از چی عکس بگیریم هم یکی از مهمترین بخش ها در آموزش عکاسی با موبایل است ، با وجود همه موارد گفته شده باز هم انتخاب زیادی وجود دارد که از چه مواردی بیشتر عکس بگیریم. اگر نمی‌دانید از کجا باید عکاسی با گوشی موبایل هوشمند را شروع کنید ایده‌هایی برای شما در نظر داریم تا بتوانید از آن ه نحو احسن استفاده کنید. البته هر ایده را به عنوان یک ایده اولیه انتخاب کرده و آن را به سلیقه خود بسط دهید تا بهترین نتیجه را در عکاسی با گوشی هوشمند بگیرید.

زندگی روزمره

یکی از کارایی‌های شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام ، به اشتراک گذاشتن تصاویر زندگی روزمره است. همواره نباید روی کار یا محیط خاصی تمرکز داشته باشید. زندگی ما خود یک داستان مصور کامل است که می‌توان از آن عکاسی کرد. چیزی که می‌خوریم، جایی که می‌رویم، جایی که هستیم، همه مواردی هستند که گزینه‌های عکاسی به شمار می‌روند.

هشتگ #widn در حال حاضر روی اینستاگرام بسیار پرکاربرد است. این هشتگ به معنی من الان در حال انجام چه کاری هستم ، خواهد بود و مردم با این هشتگ به سایرین و دوستان خود تصاویر زندگی روزمره را نشان می‌دهند.

البته در ابتدا کمی احمقانه به نظر می‌رسد اما بر اساس تجربیات من عکاسی از کاری که هر روز انجام  می‌دهیم یک نوع تمرین بصری برای شناخت محیط و مکان عکاسی است. البته این نوع تصاویر به خودی خود خاطره‌ها را برایمان می‌سازند و از این نظر هم با ارزش‌اند.

مسافرت و سفر

دلایل بسیار زیادی وجود دارد که بخواهیم در مسافرت عکاسی کنیم: کارهای جدیدی انجام می‌دهیم، مکان‌های جدیدی می‌رویم و دوست داریم بیشتر در خاطراتمان باشد.

آیا وقتی سفر می‌کنیم باید به گوشی هوشمند خود استراحت دهیم؟ نه! مطمئنا نه!

سفر به خاطر هزار دلیل مناسب است. سفر به افزایش روابط کمک می‌کند. نه تنها روابط دوستی بلکه اقوام. سفر کردن به نوعی تجدید قوای روح و روان برای هر فرد به شمار می‌رود.

همچنین شما می توانید نحوه گرفتن بهترین عکس با دوربین های DSLR ، تنظیمات دوربین برای عکاسی در شب و کسب درآمد از عکاسی و فروش عکس را نیز از طریق این مطالب مطالعه نمایید.

با اشتراک‌گذاری تصاویر خود در هنگام  سفر ، دوستان خود را در جریان مکان‌هایی که رفته‌اید و یا کارهایی که کرده‌ای می‌گذارید و به آن‌ها نشان می‌دهید که به کجا می‌توانند بروند و یا به کجا سفر کنند. می‌توانید با هشتگ های مسافرت و سفر تصاویر سایرین را ببینید و از ایده‌های آن‌ها استفاده کنید.

استفاده از دوربین‌های حرفه‌ای در سفر بسیار سخت و طاقت فرسا است. حتی حمل این گونه دوربین‌ها سختی بسیار زیادی دارد. در حال حاضر می‌توانیم با یک گوشی حرفه‌ای تصاویر بسیار عالی را بدون حمل دوربین‌های سنگین و مشکلات بارگذاری و اشتراک تصاویر ثبت کنیم.

فرض کنید می‌خواهید طی سفر خود در دریاچه تصاویر زیر آب بگیرید. اکثر دوربین‌های DSLR ضد آب نیستند بنابراین اگر یک گوشی ضد آب داشته باشید به راحتی می‌توانید زیر آن عکس‌برداری و یا فیلم‌برداری کنید.

رویدادها

عکاسی با گوشی هوشمند

امروزه مردم در رویدادهای بسیاری شرکت می‌کنند. بسیاری از افراد در کنسرت‌ها ، مراسمات ، رویدادهای مذهبی یا ملی و یا سایر موارد از گوشی‌های خود برای ثبت تصاویر رویدادی که شاید سالانه فقط یک بار انجام و برگزار شود استفاده می‌کنند. بنابراین یکی از بهترین گزینه‌های عکاسی این گونه رویدادها است. جشن‌های مختلف نیز می‌تواند از این دسته مواردی باشد که بتوانید در آن عکاسی کنید.

رویداد ها یکی از مهمترین بخش ها در آموزش عکاسی با موبایل است ، می‌توانید در اینستاگرام هشتگ رویدادها یا جشن‌ها را دنبال کنید و در این مراسمات شرکت کرده و با گوشی هوشمند خود تصاویر حرفه‌ای ثبت نمایید.

مردم و حیوانات

 آموزش عکاسی با گوشی هوشمند

یکی دیگر از عناصر مهم عکس‌برداری مردم و حیوانات هستند. می‌توانید از دوستان خود به صورت تکی یا جمعی تصاویر حرفه‌ای بگیرید یا به خیابان بروید و از جمعیت‌های مختلف عکس‌برداری کنید. البته در بسیاری از مواقع مردم دوست ندارند که سوژه عکس فرد دیگری شوند، حتی اگر اقوام و یا دوستانتان باشند. بنابراین سعی کنید از جمعیت‌های شلوغ و تراکم زیاد تصویربرداری کنید و یا به صورتی که فرد ناراحت نشود در میان جمعیت عکس بگیرید.

انسان‌ها موجودات کنجکاوی هستند. ما همه علاقه داریم به زندگی دیگران از نزدیک نگاه کنیم و بهتر بشناسیم.

عکاسی با گوشی هوشمند

می‌توانید با استفاده از هشتگ #portraits تمامی تصاویری که از افراد یا حیوانات به صورت پرتره گرفته شده را در اینستاگرام ببینید و یا این که تصاویر خود را با این هشتگ آپلود کنید.

عکاسی از خیابان ، بهترین بخش در آموزش عکاسی با موبایل

 آموزش عکاسی با گوشی هوشمند

یکی دیگر از صحنه‌های عالی برای آموزش عکاسی با گوشی موبایل هوشمند، عکاسی از خیابان است. هدف شما این است که خیابان و اجزا آن را ه تصویر بکشید. باید طوری تصاویر را خلق کنید انگار این تنها خیابان است که وجود دارد و عناصر در آن در حال گردش هستند و هیچ فردی به این ویژگی توجهی نداشته. اصل موضوعیت عکاسی از خیابان همین است.

گوشی هوشمند می‌تواند به راحتی شمارا در هر خیابانی که هستید برای عکاسی همراهی کند. اگر با گوشی خود عکاسی کنید اولا به راحتی و بدون حمل دوربین این کار را انجام داده‌اید و ثانیا زیاد در دید سایرین نخواهید بود.

باید به یک سری موارد نیز توجه کرد. اول این که فقط به خاطر این که می‌توانید با گوشی عکس بگیرید دلیل بر این نیست که عکس‌های خوبی خواهید گرفت. باید به محیط و عناصر دقت کنید اگر می‌خواهید ا خیابان عکس بگیرید باید قوانین عکاسی و اشتراک‌گذاری مردم را نیز مد نظر داشته باشید.

خیابان دید بسیار وسیعی دارد بنابراین باید حتما در نظر داشته باشید که میزان مگاپیکسل دوربین گوشی بالا باشد تا همه جزییات در تصویر دیده شود.

پروژه‌های هنری

عکاسی با گوشی هوشمند

در نظر داشته باشید که می‌توانید به عکاسی با گوشی هوشمند به دید پروژه هنری نیز نگاه کنید. امروزه اینستاگرام پر از آرت اینفلوئنسرهایی است که تصاویر بسیار خیره کننده با گوشی هوشمند عکاسی می‌کنند و به اشتراک می‌گذارند. بنابراین می‌توانید به این دید نیز به عکاسی با گوشی هوشمند نگاه کنید.

می‌توانید از همین امروز صفحه اینستاگرام هنری خود را فعال و تصاویر بسیار با کیفیت از هر آن چیزی که فکر می‌کنید بگیرید و در آن قرار دهید.

همیشه در نظر داشته باشید که از پشت صحنه کارهای خود نیز عکس بگیرید. این مساله باعث می‌شود تا بیننده بیشتر به کارهای شما جذب شده و بازخورد خوبی روی تصاویر به شما داده شود.

ویرایش تصاویر روی گوشی موبایل

تصاویر دیجیتالی برای بهتر دیده شدن نیاز به ویرایش دارند حال چه آن تصویر با DSLR گرفته شده باشد و چه با گوشی هوشمند. در ادامه روش‌هایی را برای ویرایش عکس نشان می‌دهیم تا بتوانید عکس‌هایی را که گرفتید در مرحله ویرایش به بهترین شکل ممکن در دید بصری بیننده بگذارید.

ویرایش روی موبایل

پایه و اساس

اگر شما از کار و زندگی عکس زیاد می‌گیرید و به اشتراک می‌گذارید احتمالا با نرم‌افزارهای ویرایش و ادیت عکس آشنا هستید.

با این که این برنامه‌های آن چنان قدرتمند نیستند اما میزان کاری را که نیاز دارید برای شما به ارمغان می‌آورند. برخی دیگر از اپلیکیشن ها در این زمینه بسیار حرفه‌ای‌تر بوده و از عملکردها و فانکشن های بسیار پیشرفته‌ای استفاده می‌کنند. می‌توانید در پلی استور یا اپ استور این برنامه‌ها را پیدا کرده و نصب کنید.

ویرایش جزییات

امروزه اپلیکیشن ها راه‌های زیادی برای ویرایش عکس را در اختیارتان می‌گذارد. البته همه اپلیکیشن ها تمامی این موارد را یک جا ندارند اما می‌توانید از طریق راهنمای زیر اپلیکیشنی را انتخاب کنید که این گزینه‌ها را به همراه داشته باشند.

  • تنظیم نور
  • تنظیم کنتراست
  • تنظیم وایت بالانس
  • تنظیم میزان رنگ و دما
  • Saturation
  • سایه‌ها
  • هایلایت
  • تیزی تصویر
  • کراپ یا برش
  • صافی
  • چینش و زاویه عکس
  • تنظیم vignettes
  • ماتی و براقی
  • حاشیه
  • شکل حاشیه
  • متن و ایجاد متن
  • استیکر
  • آلبوم عکس
  • فیلتر

اپلیکیشن های ویرایش عکس پرطرفدار

اپلیکیشن های ادیت عکس یکی از مهمترین بخش ها در آموزش عکاسی با موبایل است ،اگر به دنبال اپلیکیشن های پرطرفدار ویرایش عکس هستید می‌توانید از موارد زیر استفاده کنید.

  • VSCO CAM: این اپلیکیشن در نسخه اندروید و iOS موجود است و یکی از بهترین اپلیکیشن ها در زمینه ویرایش عکس به شمار می‌رود. نه تنها پالایه‌های متنوعی روی آن فعال شده بلکه می‌توانید به وسیله آن نور، کنتراست، تیزی، گرما ، رنگ ، برش و تنظیم زاویه و قرارگیری عکس را نیز مشخص کنید. در این اپلیکیشن حتی سایه، فید، گرین و تنظیمات هنری دیگر نیز موجود است. از فیلترهای آن می‌توان به
    HB2 = Hypebeast X VSCO
    M5 = Subtle Fade
    B5 = Black & White Moody
    T1 = Faded & Moody
    A4 = Aesthetic Series
    اشاره کرد.
  • PicTapGo : این اپلیکیشن نیز پالایه‌های بسیار زیادی دارد و می‌توان ویرایش آن را سریع انجام داد. البته این اپلیکیشن فعلا فقط برای iOS موجود است.
  • No Crop : اگر شما در اینستاگرام عکس و تصویر ارسال می‌کنید حتما متوجه می‌شوید که در اینستاگرام تصاویر به صورت مربعی بریده و قرار داده می‌شوند. اگر نمی‌خواهید تصاویرتان بعد از ویرایش به این شکل دربیایند از اپلیکیشن no Crop استفاده کنید که تمامی قابلیت‌های موجود یک اپلیکیشن ویرایش عکس حرفه‌ای را دارد. این اپلیکیشن فقط برای اندروید است.

همچنین می توانید مطلب بهترین اپلیکیشن های ویرایش و ادیت حرفه ای عکس و ویدیو را از این بخش مطالعه کنید.

اشتراک‌گذاری تصاویر

 آموزش عکاسی با گوشی هوشمند

یکی از بزرگ‌ترین قابلیت‌های عکاسی با گوشی هوشمند اشتراک‌گذاری آن به سریع‌ترین شکل ممکن است.

اگر گوشی هوشمند همراه شما به اینترنت متصل باشد می‌توانید تصاویر خود را در شبکه‌های اجتماعی مختلف به اشتراک بگذارید.

اشتراک‌گذاری در اینترنت

برای اشتراک‌گذاری تصاویر ثبت شده ابتدا نیاز به اینترنت روی گوشی همراه هوشمند دارید. برای این کار باید حتما آنلاین باشید.

بسته‌های اینترنت

حتما در زمان اشتراک‌گذاری عکس و ویدیو نیم‌نگاهی به میزان حجم بسته اینترنت خود روی گوشی همراه داشته باشید. چرا که عکس و ویدیوهای با کیفیت می‌توانند کل حجم بسته اینترنت شمارا یک جا تلف کنند!

مکان‌های اشتراک‌گذاری

زمانی که به اینترنت متصل شدید باید انتخاب کنید که در کدام سرویس یا شبکه اجتماعی آن را به اشتراک بگذارید. انتخاب‌های زیادی وجود دارد اما در حال حاضر اینستاگرام بهترین و پرکاربرترین اپلیکیشن با بیش از 1.5 میلیارد کاربر فعال است.

عکاسی با گوشی هوشمند

بعد از آن Flickr قرار می‌گیرد. این اپلیکیشن نیز از سال 2004 ساخته شد اما پایه و اساس آن از طریق وب بود بنابراین نسبت به اینستاگرام که بر پایه گوشی ساخته شده قدرت کمتر و میزان کاربر کمتری هم دارد. در این اپلیکیشن نیز می‌توانید از طریق هشتگ عکس‌های خود را بیشتر در دید کاربران و بینندگان بگذارید.

ارسال عکس در شبکه‌های اجتماعی

زمانی که اینترنت داشتید، شبکه خود را انتخاب کردید و آماده ارسال عکس بودید به مرحله نهایی می‌رسیم.

این کار بسیار ساده است. می‌توانید هر نوع تغییر نهایی روی عکس خود ایجاد کنید و سپس به شبکه اجتماعی مورد نظر ارسال نمایید.

هر جایی که عکس خود را به اشتراک می‌گذارید حتما یک گزینه کپشن یا توضیحات تصویر نیز دارد. باید ابتدا جمله‌ای در مورد عکسی که گرفتید بنویسید و سپس آن را ارسال کنید. این جمله می‌تواند هر چیزی مربوط به تصویر باشد. جمله‌ای خواندنی، شعر، متنی از یک داستان مرتبط و یا فقط توضیح عکس. بسته به سلیقه شما این مورد قابل تغییر است. فقط به یاد داشته باشید که هرآن چیزی که در زیر عکس می‌نویسید باید به تصویر مربوط باشد.

استفاده از هشتگ

هشتگ یکی از مهمترین بخش ها در آموزش عکاسی با موبایل است ، بسیاری از شبکه‌های اجتماعی به شما اجازه می‌دهند که در زمان اشتراک‌گذاری تصویر زیر آن حدود 10 الی 30 هشتگ اضافه کنید. با استفاده از هشتگ می‌توانید تصاویر خود را در دسته‌بندی‌های کلی قرار دهید و سایر افرادی که این هشتگ را دنبال می‌کنند نیز بتوانند عکس‌های شمارا ببینند. در مطلب نحوه هشتگ گذاری صحیح در اینستاگرام برای افزایش فالوور و همچنین این که اصلا هشتگ چیست ، به طور کامل در مورد این موضوعات توضیح داده ایم.

جمع‌بندی

عکاسی با گوشی هوشمند

عکاسی با گوشی هوشمند می‌تواند یکی از بهترین تجربه‌های زندگی باشد، اگر روی آن کار کنید و وقت بگذارید! می‌توانید خلاقیت خود را به هر نحوی به کار ببندید یا از سایرین استفاده کنید تا بهترین تصاویر زندگی را ثبت کنید.

اگر این آموزش کامل و جامع را دوست داشتید حتما نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. اگر هم از این آموزش استفاده کردید می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی وب‌سایت تصاویر گرفته شده خود را برای ما ارسال کنید.

 

منبع:PHOTOGRAPHYCONCENTRATE

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

زندگی آرزویی است که در زمان حال ، به داشتن آن فکر می کنیم. آرزوها را بزرگتر کنیم تا داشته هایمان بیشتر شود.

1 دیدگاه در حال حاضر

  1. فووووق‌العاده بود! به محض خوندنش برای چندتا از دوستام فورواردش کردم… خیلی خیلی کامل و جامع توضیح دادین. ممنونم!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین مقالات

راهنمای خرید

آموزش و ترفند

بهترین اپلیکیشن ها

لینک های مفید

برای دانلود دوره کامل هک حرفه ای موبایل ، کلیک کنید