تفاوت مانیتورهای LED و LCD و مزایا و معایب هر نوع صفحه نمایش

تفاوت صفحه نمایش LED و LCD

مانیتورهای LED و LCD در موارد مختلفی تفاوت دارند. هر دو از نسل‌های متفاوت و با کیفیت ساخت مجزا هستند. در این مطلب تفاوت مانیتورهای LED و LCD را بررسی کرده ، مزایا و معایب هرکدام را خواهیم دید.

برای انتخاب تلویزیون، مانیتور، گوشی و یا حتی ساعت هوشمند یکی از مهم‌ترین عوامل انتخاب این محصولات صفحه‌نمایش هر کدام است. این که یک صفحه‌نمایش LED باشد یا LCD در کیفیت و امکانات آن بسیار تاثیر گزار است.

تفاوت مانیتورهای LED و LCD در کیفیت ساخت و همچنین تکنولوژی ساخت هر کدام است که به طور مفصل در ادامه توضیح خواهیم داد.

تفاوت مانیتورهای LED و LCD

مانیتور LCD چیست؟

مانیتورهای LCD یا Liquuid Crystal Display یکی از تکنولوژیهای با دوام و اساسی در صنعت ساخت صفحه‌نمایش است. تلویزیون‌های قدیمی‌تر از سیستم‌های CRT بهره می‌بردند که از لحاظ شیمیایی مضر بودند، اما با ورود مانیتورهای LCD تمامی مانیتورهای قبلی به طور کلی جمع و این نوع صفحه‌نمایش‌ها جایگزین CRT ها شد.

هر نمایشگر LCD شامل مولکول‌های کریستال مایع می‌شود. هر مولکول کریستال مایع با استفاده از نیروی الکتریسیته می‌توان رنگ و نور را عبور دهد یا عبور ندهد. هر تلویزیون، صفحه‌نمایش یا مانیتور در انتهای خود دارای منبع نور است که می‌تواند کریستال‌ها را خاموش و روشن کند. صفحه‌نمایش‌های LCD همچنین از لامپ‌های کاتودی فلورسنت سرد برای نور بک لایت صفحه‌نمایش بهره می‌گیرند.

پنل های LCD برای نمایش رنگ از ترکیب رنگ‌های RGB یا سبز و قرمز و آبی استفاده می‌کنند به‌طوری که روی هر پیکسل نمایش سه پیکسل رنگ مجزای رنگی به نمایش درمی آید. ترانزیستور موجود روی نمایشگر به نوع بازتاب نور برای نمایش رنگ مورد نظر کمک می‌کند تا از فیلتر رنگی عبور کرده و نمایش داده شود.

مانیتور LED چیست

مانیتورهای LED یا Light Emitting Diods نیمه‌رساناهای کوچکی هستند که می‌توانند نور را توسط الکتریسیته عبور دهند. نمایشگرهای LED در مقایسه با LCD دارای عمر مصرف بیشتر و میزان مصرف بهینه‌تری هستند.

بسیاری از شرکت‌های ساخت و تولید صفحه‌نمایش و تلویزیون و مانیتور به جای واژه LCD نیز از LED استفاده می‌کنند. به طور مثال تلویزیون‌های LED نیز نوعی نمایشگر LCD دارند با این تفاوت که به جای استفاده از CCFL در بکلایت ال ای دی ردیف‌های LED کار نمایش بکلایت را انجام می‌دهند.

مانیتورهای LED میزان کنترل بیشتری روی نور و میزان تولید نور می‌دهند بنابراین می‌توان از آن‌ها به طور بهینه‌تر استفاده کرد.

تفاوت‌های LED و LCD

به طور دقیق‌تر تلویزیون‌های LED را باید با نام LED backlit LCD نام‌گذاری کنیم تا بتوانیم مقایسه کامل‌تری بین هر دو صفحه‌نمایش LED و LCD داشته باشیم.

  • مانیتور LED یک صفحه‌نمایش کریستال مایع با بکلایت LED دارد
  • مانیتور LCD یک صفحه‌نمایش کریستال مایع با لامپ فلوئورسنت دارد

این ساده‌ترین روشی است که می‌توان تفاوت مانیتورها LED و LCD را نشان داد.

با این حال هر دو مانیتور LED و LCD از تکنولوژی‌های مختلفی استفاده می‌کنند تا بتوانند هر روز برای بهینه‌تر شدن و نمایش بهتر فیلم، برنامه، بازی و سایر موارد به کاربران پیشرفت کرده و کاربران بیشتری را برای خرید به سمت خود جذب نمایند.

انواع مانیتور LED

مانیتورهای LED در انواع مختلفی ساخته می‌شوند. زمانی که قصد خرید یک صفحه‌نمایش LED داشته باشید باید ابتدا تکنولوژی ساخت هر کدام را تشخیص داده و تعیین کنید چه نوع صفحه‌نمایش LED برای شما مناسب است. در ادامه انواع مانیتور LED و LCD را بررسی می‌کنیم.

مانیتورهای LED Edge-lit

این نوع مانیتورها دارای LED هایی هستند که در اطراف صفحه‌نمایش به کار گرفته شده‌اند. در این تکنولوژی امکان ساخت صفحه‌نمایش‌های باریک‌تر داده شده و می‌توان با صرف هزینه پایین یک صفحه‌نمایش عالی تهیه کرد.

یکی از معایب این نوع صفحه‌نمایش‌ها این است که میزان روشنایی صفحه‌نمایش در لبه‌ها بیشتر است و در وسط صفحه کمی تاریک‌تر به نظر می‌رسد.

مانیتورهای LED Full Array

یک مانیتور الی ای دی فول Array از یک شبکه جدولی شکل از LED های پشت LCD بهره می‌برد. این شبکه جدولی به LCD نور می‌دهد و تصویر را روشن می‌کند. هر مانیتور فول Array از نظر هزینه و مصرف بسیار بهینه بوده چرا که میزان زیادی LED در آن به کار گرفته شده است.

یکی از مزایای این نوع نمایشگر این است که می‌توان با استفاده از آن بخشی از صفحه را روشن‌تر یا بخشی را تاریک‌تر کرد بنابراین تنظیمات میزان روشنایی و نور صفحه‌نمایش بسیار بهتر و وسیع‌تر می‌شود.

مانیتورهای RGB LED

تفاوت صفحه نمایش LED و LCD

هر چند که LED ها طیف نور زیادی را تولید می‌کنند اما الزاما این نور سفید رنگ نیست و بخشی زردی نیز دارد. اگر این نور مستقیم به تصویر تابانده شود ممکن است خطای رنگ در تصویر به وجود بیاید. برای بهبود این وضعیت برخی از تولیدکنندگان لامپ‌های LED تک رنگ را با لامپ‌های آبی ، سبز و قرمز جایگزین کرده‌اند. مانیتورهای RGB LED می‌توانند با ترکیب نورهای مختلف از رنگ مختلف، یک رنگ سفید یک دست تر را تولید کرده و میزان رنگ واقعی‌تری را نمایش دهند.

البته این نوع صفحه‌نمایش‌های هزینه بیشتری نسبت به LED های دیگر دارند و به خاطر همین استفاده از آن فراگیر نشده است. یکی از محصولاتی که از این نمایشگر استفاده می‌کند، لپتاپ دل استودیو XPS 16 است.

مانیتورهای OLED

تفاوت صفحه نمایش LED و LCD

Organic light emitted Diodes یا صفحه‌نمایش‌های OLED یکی از نسخه‌های پیشرفته نمایشگرهای LED است که در حال حاضر در بسیاری از تلویزیون‌های هوشمند از آن استفاده می‌شود. هر پیکسل تلویزیون OLED می‌تواند به صورت مجزا نور بیشتری بدهد و یا تاریک‌تر شود بنابراین روی صفحه‌نمایش OLED میزان نمایش سطح سیاه، رنگ‌های شفاف و کنتراست بسیار بهتر و بیشتر است. همچنین صفحه‌نمایش‌های OLED یکی بهترین دید زاویه‌های ممکن در بین تمامی نمایشگرها را داشته و دقت رنگ و نور بسیار زیادی نمایش می‌دهند.


بیشتر بخوانید:


یکی از معایب این نوع صفحه‌نمایش‌ها ، گران‌قیمت بودن آن است و اگر روی گوشی هوشمند و یا تلویزیون به کار برده شود مطمئنا قیمت آن محصول را به طور کلی افزایش خواهد داد. از سوی دیگر میزان مصرف انرژی روی این محصولات بیشتر از سایر LED ها است.

مانیتورهای QLED

یکی از مدرن‌ترین و به روز ترین صفحه‌نمایش‌های ممکن مانیتورهای QLED هستند که به عنوان  Quantom dot LED شناخته می‌شوند. در این نمایشگرها میزان نمایش رنگ طبیعی 90 درصد از ال ای دی های معمولی بهتر شده است.

به طور خلاصه کوانتوم دات‌ها نیمه‌رساناهایی هستند که می‌توانند نور را جذب کرده و با یک طیف نور مشخص آن را بازتاب دهند. یک صفحه‌نمایش QLED دارای کوانتوم دات‌هایی است که نور آبی‌رنگ منعکس شده را به رنگ‌های RGB می‌تابانند تا تصویر مورد نظر را به نمایش بگذارند.

انواع مانیتور LCD

دقیقا همانند مانیتورهای LED ، نمایشگرهای LCD نیز در تکنولوژی‌های مختلف ساخته شده که هر کدام تفاوت‌هایی نیز دارند. حال با انواع مانیتور LCD آشنا می‌شویم.

پنل های TN

این نوع پنل ها اولین نمایشگرهای نوع LCD بودند که در دهه 1980 میلادی عرضه شدند. یکی از بهترین مزایا این نوع نمایشگرها میزان پاسخگویی سریع است. این نوع صفحه‌نمایش‌ها حتی تا نرخ رفرش 240 هرتز نیز می‌توانند پیشروی کنند و به عنوان مانیتورهای گیمینگ مورد استفاده قرار بگیرند.

پنل های VA

پنل های LCD وی ای در دهه 1990 ساخته شدند. کریستال مایع در این نوع پنل ها به صورت عمودی قرار داده شده‌اند. این نوع ساختار امکان تولید رنگ سیاه بیشتر و همچنین نمایش دقیق‌تر رنگ‌ها را می‌دهد.

هر چند که صفحه‌نمایش‌های VA از نظر طیف رنگ بسیار عالی هستند اما میزان رفرش ریت بسیار پایینی دارند و یکی از کم فروش ترین پنل های LCD به شمار می‌روند.

پنل های IPS

در تفاوت مانیتورهای LED و LCD ، سامروزه بسیاری از گوشی‌های هوشمند از پنل های IPS LCD بهره می‌برند که بهترین نوع پنل LCD نیز به شمار می‌رود. این نوع پنل ها امکان دید وسیع از زوایا را می‌دهد و رفرش ریت 144 هرتزی نیز روی آن پیاده می‌شود. در سال 2019 صفحه‌نمایش‌های IPS با نرخ رفرش 240 هرتز نیز ساخته و عرضه شد اما قیمت بسیار بالایی دارد ، بنابراین به این سادگی‌ها نمی‌توان آن را خریداری کرد.

تفاوت صفحه نمایش LED و LCD

بهترین مانیتور برای تلویزیون و بازی

بنابراین بهترین مانیتور برای تلویزیون و برای بازی چیست؟ تفاوت مانیتور LED و LCD را مرور کردیم و انواع هر کدام را نیز دیدیم. حالا سوال اینجاست که بهترین صفحه‌نمایش برای نیاز ما چیست؟ چه تلویزیونی بخریم و یا چه مانیتوری را برای بازی و گیمینگ انتخاب کنیم؟

یکی از مهم‌ترین عوامل انتخاب قیمت است. سعی کنید که محصول با قیمت متوسط و با کیفیت را خریداری کنید. مانیتورهای OLED و IPS در حال حاضر از بهترین و پرکاربردترین صفحه‌نمایش‌های LED و LCD هستند که می‌توانید خریداری نمایید. هر چند که هر مانیتور خود یک نوع نرخ میزان کیفیت نمایش دارد. مانیتورهای موجود 2K ، 4K و 8K هستند و کیفیت پخش متفاوتی دارند.

منبع: MAKEUSEOF

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

زندگی آرزویی است که در زمان حال ، به داشتن آن فکر می کنیم. آرزوها را بزرگتر کنیم تا داشته هایمان بیشتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین مقالات

راهنمای خرید

آموزش و ترفند

بهترین اپلیکیشن ها

لینک های مفید

برای دانلود دوره کامل هک حرفه ای موبایل ، کلیک کنید