بهترین راه برای بک آپ گیری از شبکه چیست؟

  • توسط پویان ایزدی
  • خرداد 11, 1403
  • اخبار
  • 0
بکاپ

بکاپ گیری از شبکه‌های کامپیوتری یکی از حیاتی‌ترین اقدامات برای حفاظت از داده‌ها و اطلاعات سازمانی است. با افزایش تهدیدات سایبری و احتمال خرابی‌های فنی، وجود یک استراتژی موثر برای بکاپ گیری به سازمان‌ها کمک می‌کند تا در مواجهه با هر گونه مشکل، به سرعت اطلاعات خود را بازیابی کنند. راه و روش بکاپ گیری شبکه های کامپیوتری به معنای استفاده از تکنیک‌ها و ابزارهای مختلف برای تهیه نسخه پشتیبان از داده‌های موجود در شبکه است. این فرآیند شامل چندین مرحله است. ابتدا باید نیازهای بکاپ گیری شناسایی شود؛ یعنی تعیین شود که کدام داده‌ها باید بکاپ گرفته شوند و در چه بازه‌های زمانی این کار انجام شود. سپس، انتخاب نرم‌افزار مناسب برای بکاپ گیری مهم است. نرم‌افزارهای مختلفی وجود دارند که هر یک ویژگی‌های خاص خود را دارند و باید بر اساس نیازهای سازمان انتخاب شوند.

بکاپ گیری در شبکه

مرحله بعدی، اجرای منظم و مداوم بکاپ گیری است. بهترین روش این است که بکاپ‌ها به صورت خودکار و در بازه‌های زمانی منظم انجام شوند تا از دست رفتن اطلاعات به حداقل برسد. همچنین، ذخیره سازی بکاپ‌ها در مکان‌های امن و متفاوت، احتمال آسیب دیدن همزمان تمامی نسخه‌های پشتیبان را کاهش می‌دهد.

با استفاده از این راه و روش‌ها، سازمان‌ها می‌توانند از امنیت و یکپارچگی داده‌های خود اطمینان حاصل کرده و در صورت بروز مشکلات، به سرعت به وضعیت عادی بازگردند.

انواع روش های بکاپ گیری 

برای اجرای بهتر بکاپ گیری شبکه، باید با راهکارهای تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات آشنایی داشته باشید. در این خصوص از انواع نرم افزارها و روش های مدرن استفاده می شود که هر یک نقاط ضعف و نقاط قوتی دارند. برخی از مهمترین روش های بکاپ گیری به شرح زیر هستند:

انواع روش های بکاپ گیری 

روش Full Backup

یکی از رایج ترین سیستم های بکاپ گیری شبکه با نام Full Backup معرفی می شود و در آن از کلیه فایل ها و داده های اطلاعات پشتیبانی خواهد شد. در این روش از همه فایل های بدون تغییر یا تغییر یافته بکاپ گرفته می شود. برخی از مزایای سیستم Full Backup به شرح زیر هستند:

  1. در این روش بازیابی اطلاعات بسیار ساده و سریع اتفاق می افتد.
  2. کل مراحل کاپ گیری در این سیستم بسیار ساده انجام می گیرد و پیچیدگی خاصی ندارد. به همین خاطر حتی کاربران عادی هم می توانند از این سیستم استفاده کنند.

با این وجود حجم بالای داده های اطلاعاتی در این سیستم گاها مشکل ساز می شود و فضای زیادی را در سیستم شبکه اشغال می کند. به همین خاطر برای برخی شبکه ها مناسب نخواهد بود.

سیستم Incremental Backup

این شیوه بکاپ گیری شبکه با اصطلاح بکاپ گیری افزایشی هم شناخته می شود. در این سیستم ابتدا یک بکاپ کامل از کل فایل های موجود دریافت می شود و سپس داده هایی که تغییر کرده اند تفکیک خواهند شد. این شیوه برای تهیه نسخه پشتیبانی از اطلاعات، حجم کمی را در فضای کامپیوتر اشغال می کند. با استفاده از آن به فضای کمتری برای ذخیره سازی نیاز خواهید داشت. سرعت بکاپ گیری در سیستم Incremental Backup بسیار بیشتر است. این روش بکاپ گیری کمی پیچیده تر است و کاربران عادی گاها نمی توانند از آن استفاده کنند. بازیابی اطلاعات در این شیوه کمی زمان بر است و محدودیت هایی برای کاربران به وجود می آورد.

سیستم Reverse Incremental Backup

بکاپ گیری شبکه با روش Reverse Incremental Backup بسیار متداول است و در برخی شبکه ها مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش سرعت ریکاوری اطلاعات بسیار بالا است و مدیریت از نسخه های پشتیبانی به سهولت انجام می گیرد. به این ترتیب رسیدگی به اجزای شبکه ساده تر می شود. سرعت پشتیبان گیری در روش Reverse Incremental Backup با سرعت کمی انجام می شود و از این نظر گاها محدودیت هایی به وجود می آورد.

سیستم Cloud Backup

سیستم Cloud Backup یکی از کاربردی ترین شیوه های بکاپ گیری است که در فضای ابری مورد استفاده قرار می گیرد. در این شیوه از اینترنت استفاده می شود؛ با گسترش قابلیت های اینترنتی استفاده از فضای ابری برای تهیه نسخه های پشتیبان از داده های موجود رایج تر شده است. در سال های اخیر شرکت های بسیاری در زمینه ارائه فضای ابری برای ذخیره سازی داده ها فعالیت می کنند.

سیستم Cloud Backup به فضای ذخیره سازی برای نگهداری از داده ها نیاز ندارد و همین ویژگی، توجه کاربران را به خود جلب کرده است. با استفاده از این سیستم می توانید به سهولت به نسخه های پشتیبانی دسترسی داشته باشید. برای این منظور تنها به اینترنت نیاز دارید! با وجود این مزایای کاربردی، وابستگی شدید این سیستم بکاپ گیری به اینترنت گاها مشکل ساز می شود. هزینه ذخیره سازی دیتا در این شیوه کمی بالا است و باید برای پرداخت آن برنامه ریزی کنید.

منبع: https://www.imennet.net/

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

زندگی آرزویی است که در زمان حال ، به داشتن آن فکر می کنیم. آرزوها را بزرگتر کنیم تا داشته هایمان بیشتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین مقالات

راهنمای خرید

آموزش و ترفند

بهترین اپلیکیشن ها

لینک های مفید

برای دانلود دوره کامل هک حرفه ای موبایل ، کلیک کنید