پرواز بالگرد نبوغ روی مریخ 30 فروردین ماه 1400

ناسا، آژانس فضایی ایالات متحده روز شنبه اعلام کرد که با رفع مشکل فنی پیش آمده، پرواز نخستین «مینی هلی‌کوپتر» روی سطح مریخ پس از تاخیری یک هفته‌ای، روز دوشنبه عملی خواهد شد که در ویدیو زیر با فیل تر شک ن می توانید مشاهده کنید

پس از انجام این ماموریت پرواز، هلی‌کوپتر «نبوغ» همه اطلاعات جمع آوری شده را به مریخ نورد «پشتکار» منتقل می‌کند و مریخ نورد نیز آنها را به زمین می‌فرستد.

پرواز نخستین هلی‌کوپتر روی سطح مریخ به دلیل یک مشکل فنی عقب افتاده بودپ. پرواز«نبوغ» روی سیاره مریخ به آسانی ممکن نیست زیرا چگالی هوای این سیاره معادل ۱ درصد جو زمین است. بنابراین چرخش پروانه‌های «نبوغ» در چنین هوایی و بالا رفتن آن آسان نیست و حرکت پره‌های روتور این هلی‌کوپتر باید بسیار سریعتر از حرکت آن روی زمین باشد.

 

در صورت موفقیت اولین پرواز، احتمالا دومین ماموریت «نبوغ» چهار روز بعد انجام خواهد شد. قرار است «نبوغ» در مجموع ۵ ماموریت پرواز روی سطح مریخ انجام دهد و بعد از آن آزمایش این هلی‌کوپتر به پایان می‌رسد.

پس از آن مریخ نورد «پشتکار» بطور مستقل به انجام ماموریت اصلی خود برمی‌گردد که جستجو برای یافتن نشانی از حیات در گذشته‌های سیاره مریخ است..

قرار بود این هلی‌کوپتر کوچک که «نبوغ» (Ingenuity) نام دارد، یکشنبه ۱۱ آوریل (۲۲ فروردین) اولین پرواز خود روی سیاره مریخ که اولین پرواز یک وسیله نقلیه موتوری روی سیاره‌ای غیر از زمین بود را انجام دهد.

 

ناسا سعی دارد به کمک این هلی‌کوپتر کوچک، اطلاعات بیشتری را درباره شرایط زندگی در مریخ جمع آوری کند.

 

در بیانیه جدید ناسا آمده است: «انتظار می‌رود که این هلی‌کوپتر اولین پرواز خود را روز دوشنبه ۱۹ آوریل انجام دهد و اطلاعات جمع آوری شده نیز چند ساعت پس از این پرواز حدود ساعت ۳ و ۳۰ دقیقه بامداد [به وقت محلی]  و 14:45 به وقت ایران دریافت شود.

منبع: euronews

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

زندگی آرزویی است که در زمان حال ، به داشتن آن فکر می کنیم. آرزوها را بزرگتر کنیم تا داشته هایمان بیشتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین مقالات

راهنمای خرید

آموزش و ترفند

بهترین اپلیکیشن ها

لینک های مفید

برای دانلود دوره کامل هک حرفه ای موبایل ، کلیک کنید