وقتی لپ تاپ هنگ میکنه چیکار کنیم

وقتی لپ تاپ هنگ میکنه چیکار کنیم

وقتی لپ تاپ هنگ میکنه چیکار کنیم. راه حل هایی برای حل مشکل هنگ کردن لپ تاپ از قبیل چک کردن Task Manager,چک کردن Reliability Monitor, هارد دیسک و غیره.

وقتی لپ تاپ هنگ میکنه چیکار کنیم

وقتی لپ تاپ هنگ میکنه چیکار کنیم

به نظر می رسد کامپیوتر شما فقط در وسط کارهای مهم هنگ می کند، اینطور نیست؟ اگر کامپیوتر شما تقریباً کند شده است – یا کاملاً پاسخگو نیست – در اینجا نحوه بازیابی مشکل و جلوگیری از وقوع آن در آینده را مورد بررسی قرار می دهیم.

همچنین می توانید مطالبی را در مورد نحوه قفل کردن ویندوز 11 در زمانی که با آن کار نمی کنیم و اینکه چگونه منطقه زمانی خود را در ویندوز 11 تغییر دهیم مشاهده کنید.

یک دقیقه به لپ تاپ فرصت دهید تا دوباره شروع به کار کند

در مورد اینکه وقتی لپ تاپ هنگ میکنه چیکار کنیم باید بگوییم که اگر در حال انجام یک کار مخصوصاً با CPU هستید، گاهی اوقات همه چیز برای لحظه ای معلق می ماند و باعث می شود فکر کنید لپ تاپ شما برای همیشه از کار افتاده است، حتی اگر اینطور نباشد. اگر به نظر می رسد که کامپیوتر شما کاملاً قفل شده است، چند دقیقه به آن فرصت دهید تا کاری را که انجام می دهد به پایان برساند.

تعجب خواهید کرد که چند بار این واقعاً کار می کند، به خصوص اگر یک اتفاق تصادفی باشد (و نه یک مشکل مزمن). به طور مشابه، مطمئن شوید که ماوس شما به درستی کار می کند – ممکن است اتصال ماوس شما به تازگی قطع شده باشد یا باتری آن تمام شده باشد، که می تواند باعث ایجاد توهم هنگ کردن کامپیوتر شما شود.

برنامه های مضر را ببندید

وقتی لپ تاپ هنگ میکنه چیکار کنیم

اگر ویندوز بازیابی نشد (یا بعد از بازیابی دوباره شروع به هنگ کردن کرد)، وقت آن رسیده است که کار همیشگی را انجام دهید: Ctrl + Alt + Delete. این ترکیب را روی صفحه کلید خود بزنید و گزینه Task Manager را از صفحه نمایش انتخاب کنید تا لیستی از برنامه های در حال اجرا را ببینید. کاربران مک می توانند از Command + Option + Escape برای باز کردن منوی مشابه استفاده کنند.

اگر هر یک از آنها پاسخ نمی دهد، آنها را انتخاب کنید و روی دکمه End Task کلیک کنید. اگر با یک مشکل متفاوتی روبرو هستید، این تنها چیزی است که نیاز دارید. سیستم عامل شما باید به محض بستن برنامه, دوباره شروع به کار کند و می توانید برای ادامه کار آن را مجددا راه اندازی کنید.

با این حال، اگر به نظر می رسد که کامپیوتر شما همیشه هنگام اجرای برنامه ثابت می ماند، ممکن است لازم باشد آن را حذف کنید و جایگزینی پیدا کنید. اگر برنامه آنقدر فشرده است که منابع آن تمام می شود، ممکن است حتی نیاز به ارتقاء سخت افزار خود داشته باشید.

Task Manager مرورگر خود را چک کنید

وقتی لپ تاپ هنگ میکنه چیکار کنیم

در مورد اینکه وقتی لپ تاپ هنگ میکنه چیکار کنیم باید بگوییم که گاهی اوقات, کامپیوتر شما به خوبی کار می کند، اما مرورگر شما در صفحه خاصی گیر می کند. و وقتی بسیاری از کارهایی که ما در کامپیوتر ها انجام می‌دهیم به مرورگر محدود می‌شود، به نظر می‌رسد که کل کامپیوتر شما در حال هنگ کردن است، در حالی که ممکن است فقط صفحه‌ ای باشد که در آن هستید. در این سناریوها، Task Manager ویندوز ممکن است به شما بگوید که مرورگر شما پاسخ نمی دهد، اما اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد علت آن داشته باشید، باید عمیق تر جستجو کنید.

در کروم و Edge دکمه Shift + Esc را فشار دهید تا Task Manager مرورگر را ببینید. در فایرفاکس، می توانید روی دکمه منو کلیک کنید و به ابزارهای بیشتر > Task Manager بروید. این به شما فرآیندهای مختلفی را نشان می دهد که در مرورگر شما در حال اجرا هستند، به طور بالقوه اطلاعاتی در مورد اینکه چه صفحه یا برنامه افزودنی ممکن است مسدود شده باشد، یا از تعداد زیادی CPU و حافظه به شما می دهد.

همچنین ممکن است با یک برنامه افزودنی تضاد جدی داشته باشید – به عنوان مثال، من اخیراً با برنامه افزودنی Grammarly مشکل داشتم که Google Docs را همیشه مسدود می کند – بنابراین سعی کنید افزونه های مرورگر را غیرفعال کنید تا ببینید آیا این مشکل را حل می کند یا خیر. امیدواریم که توسعه دهندگان، همانطور که به نظر می رسد Grammarly این کار را انجام داده است، اصلاحیه ای را صادر کنند.

لپ تاپ را ریبوت و دوباره امتحان کنید

اگر حتی نمی توانید Task Manager را باز کنید، کامپیوتر شما واقعاً قفل شده است و تنها راه برای به حرکت درآوردن دوباره آن, ریست کردن سخت افزار است. دکمه پاور را فشار داده و نگه دارید تا کامپیوتر خاموش شود، سپس دکمه پاور را دوباره فشار دهید تا از ابتدا پشتیبان گیری شود.

اگر در هنگام هنگ کردن روی چیز مهمی کار می‌کردید، بسته به برنامه و نحوه مدیریت اسناد ذخیره‌ نشده، ممکن است بتوانید آن را بازیابی کنید. به عنوان مثال، مایکروسافت ورد، اکسل و پاورپوینت پشتیبان‌های خود را در حین کار ذخیره می‌کنند و اغلب می‌توانید دفعه بعد که برنامه را باز می‌کنید، آنها را بازیابی کنید. همچنین می توانید به File > Info > Manage Document(s) > Recover Unsaved Document بروید.

این عمل لزوما هر بار نتیجه نمی دهد، اما ارزش آن را دارد که هر برنامه‌ای که خراب شده را بررسی کنید تا ببینید آیا ویژگی مشابهی دارد یا خیر. اگر اینطور نیست، متأسفانه ممکن است در انجام دوباره برخی از آن کارها گیر کرده باشید.

Reliability Monitor را چک کنید

وقتی لپ تاپ هنگ میکنه چیکار کنیم

در مورد اینکه وقتی لپ تاپ هنگ میکنه چیکار کنیم باید بگوییم که اگر هنوز نمی توانید علت هنگ کردن لپ تاپ خود را مشخص کنید، باید عیب یابی بیشتری انجام دهید. در این مواقع، توصیه می‌کنم Windows’ Reliability Monitor را بررسی کنید— این ابزاری است که کمتر شناخته شده و در گزارش خطا در تنظیمات ویندوز مدفون شده است. منوی Start را باز کنید، “reliability” را جستجو کنید و روی گزینه View reliability history که ظاهر می شود کلیک کنید.

نموداری از reliability کامپیوتر شخصی خود در طول زمان، همراه با گزارش‌های خرابی و سایر مشکلات در کنار به‌روزرسانی‌ها و برنامه‌های تازه نصب شده را مشاهده خواهید کرد. اگر بتوانید خطایی را پیدا کنید که تقریباً همزمان با شروع مشکل هنگ کردن لپ تاپ شما فهرست شده است، Reliability Monitor به شما این امکان را می دهد که جزئیات فنی را مشاهده کنید یا پایگاه داده مایکروسافت را برای حل مشکل بررسی کنید. این جزئیات ممکن است دارای کدهای خطا باشد که می توانید برای اطلاعات بیشتر جستجو کنید. در همین حال، پایگاه داده مایکروسافت به ندرت کار می کند، اما ارزش امتحان کردن را دارد.

اگر این موارد کمکی نکرد، ممکن است از نمودار نیز برای اطلاع از اینکه چه برنامه‌ ها یا به‌روزرسانی‌ هایی قبل از شروع هنگ کردن نصب شده‌اند، استفاده کنید. اگر به نظر می رسد یک برنامه یا به روز رسانی جدید دلیل آن باشد، سعی کنید از System Restore استفاده کنید تا کامپیوتر خود را به حالت قبل از نصب برگردانید.

درباره Blue Screen of Death بیشتر بدانید

اگر هنگ کردن لپ تاپ شما در نهایت با یک خرابی و Blue Screen of Death همراه شود، ممکن است بتوانید اطلاعات بیشتری درباره علت مشکلات خود بیابید. کد QR و Stop Code روی صفحه آبی, نقطه شروع مناسبی برای تحقیق شما هستند، اما به ندرت همه چیز را به شما می گویند.

به همین دلیل است که توصیه می‌کنم BlueScreenView را نیز بررسی کنید، ابزاری رایگان که dump file را که کامپیوتر شما در هنگام خرابی ایجاد می‌کند می‌خواند و آن را به روشی کاربرپسندتر ارائه می‌کند. (لینک های دانلود در پایین آن صفحه هستند؛ پیدا کردن آنها کمی سخت است). هنوز هم نسبتاً فنی است، اما می‌توانید به صورت افقی پیمایش کنید تا ببینید چه درایور یا دستگاهی باعث تصادف شده است، و همچنین کدهای دیگری را که می‌توانید جستجو کنید تا نقص را پیدا کنید.

سازندگان BlueScreenView تعدادی ابزار تشخیص هنگ کردن و خرابی دیگر نیز دارند، مانند WhatIsHang و AppCrashView، که ممکن است ارزش امتحان کردن را داشته باشند. باز هم، بازیابی سیستم ممکن است در اینجا در تلاش برای حل مشکل مفید باشد.

درایوهای اخیر را دوباره نصب کنید

وقتی لپ تاپ هنگ میکنه چیکار کنیم

در حالی که بازیابی سیستم باید بتواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند، من متوجه شده‌ام که همیشه قادر به ترمیم برخی ویژگی‌ها نیست که شناسایی آنها دشوارتر است. به عنوان مثال، اخیراً کامپیوتر من پس از ارتقاء کارت گرافیکم دائماً شروع به هنگ کردن کرده است. مشخص شد که احتمالاً به دلیل برخی از اجزای باقی مانده از درایور قدیمی است که با هم تداخل دارند، و اجرای Display Driver Uninstaller (DDU) در حالت ایمن برای رفع مشکل کافی است.

اگر اخیراً سخت‌افزار جدیدی را نصب کرده‌اید، سعی کنید درایورهای آن را حذف نصب کنید – یا درایورهای سخت‌افزار قدیمیی را که به تازگی جایگزین کرده‌اید حذف نصب کنید و ببینید که آیا می توانید مشکل را برطرف کنید. DDU به طور خاص یک ابزار عالی برای درایورهای گرافیکی و صوتی است که با یکدیگر تداخل دارند.

یک اسکن بدافزار انجام دهید

در مورد اینکه وقتی لپ تاپ هنگ میکنه چیکار کنیم باید بگوییم که مانند تمام اشکالات کامپیوتر، اسکن بدافزار و بررسی اینکه آیا چیزی واقعا باعث ایجاد مشکلات شما شده است، هرگز ضرری ندارد – به خصوص اگر مدتی است این کار را انجام نداده باشید. یک اسکنر رایگان مانند Malwarebytes بگیرید، اجازه دهید هارد دیسک شما را بچرخاند و ببینید آیا چیزی ظاهر می شود. اگر با مشکل مواجه شدید، راهنمای ما برای خلاص کردن کامپیوتر خود از بدافزار را بررسی کنید.

هارد دیسک خود را چک کنید

خرابی هارد دیسک می تواند باعث hangups و سایر مشکلات مشابه شود، بنابراین در حین اجرای اسکن، سلامت هارد دیسک خود را نیز بررسی کنید. می‌توانید این کار را با اجرای wmic diskdrive get model، وضعیت در Command Prompt انجام دهید، اما برای اطلاعات بیشتر درباره سلامتی، توصیه می‌کنم CrystalDiskInfo را برای ویندوز (رایگان) یا DriveDx را برای macOS اجرا کنید. اگر آن ابزار, درایو شما را به‌ عنوان چیزی غیر از «OK» نشان می‌دهد، می‌تواند دلیل مشکلات شما باشد و باید با عجله آن درایو را جایگزین کنید.

مراقب گرمای بیش از حد باشید

وقتی لپ تاپ هنگ میکنه چیکار کنیم

گرمای بیش از حد اغلب می‌تواند باعث یخ زدن کامپیوتر شما شود، بنابراین اگر بارها و بارها این مشکل را مشاهده کرده اید، پس شاید مشکل از سیستم خنک کننده شما باشد. یک مانیتور دما مانند Core Temp را نصب کنید، گزینه‌های آن را طوری پیکربندی کنید که دما را در Notification Area نشان دهد و آن آیکون را از سینی بازشو به بیرون و روی نوار وظیفه بکشید تا همیشه قابل مشاهده باشد.

دفعه بعد که کامپیوتر شما هنگ می کند، می‌توانید یک نگاه سریع به آیکون Core Temp بیندازید تا ببینید آیا گرما ممکن است مشکل شما باشد یا خیر. اگر دما 90 درجه سانتیگراد یا بالاتر باشد، تقریباً مطمئن است که کامپیوتر شما بیش از حد گرم شده است.

مراقب صدای فن بلند باشید که می تواند به شما بگوید کامپیوتر شما بیش از حد داغ شده است. گرد و غبار کامپیوتر را با گردگیر فشار قوی پاک کنید. مطمئن شوید که فن شما واقعاً کار می کند – اگر هر یک از آنها نمی چرخد، ممکن است بلبرینگ خراب شده باشد و نیاز به تعویض فن داشته باشید.

رم خود را چک کنید

وقتی لپ تاپ هنگ میکنه چیکار کنیم

در مورد اینکه وقتی لپ تاپ هنگ میکنه چیکار کنیم باید بگوییم که حافظه بد همچنین می‌تواند عامل قفل کردن دستگاه‌ها باشد، بنابراین اگر مشکوک هستید که ممکن است حافظه RAM از کار افتاده باشد، وقت آن است که آزمایش‌هایی را انجام دهید. منوی Start را باز کنید و Windows Memory Diagnostic Tool را جستجو کنید. انجام این کار کامپیوتر شما را مجددا راه اندازی می کند و حافظه شما را آزمایش می کند و در صورت مشاهده هر گونه مشکلی به شما اطلاع می دهد. همچنین می‌توانید Memtest86+ را امتحان کنید، یک دیسک بوت منبع باز که آزمایش‌ های دقیق‌تری را انجام می‌دهد.

اگر همه تست‌ها درست از آب درآیند، ممکن است رم کافی نداشته باشید. Ctrl + Shift + Esc را فشار دهید تا دفعه بعد که با مشکل مواجه شدید، Task Manager ظاهر شود و روی برگه Performance کلیک کنید. اگر حافظه شما به حداکثر رسیده است، ممکن است زمان ارتقا رسیده باشد.

مدل لپ تاپ خود را در گوگل جستجو کنید تا بفهمید چه نوع رمی را در اختیار دارید، چه چیزی باید بخرید و چگونه آن را جایگزین کنید. (اگر RAM شما روی مادربرد لحیم شده است – مانند لپ تاپ های اپل و بسیاری از لپ تاپ های جدید نازک و سبک – ممکن است مجبور شوید کلاً یک لپ تاپ جدید بخرید.)

اگر همه این راهکارها جواب نداد, با یک متخصص تماس بگیرید

اگر به نظر می رسد هیچ چیز دیگری نمی تواند مشکل را حل کند، ممکن است مشکل سخت افزاری داشته باشید که به راحتی به تنهایی برطرف نشده است. اگر لپ تاپ شما همچنان تحت گارانتی است، برای خدمات با سازنده تماس بگیرید. اگر مادربرد شما (یا قسمت دیگری) واقعاً از کار بیفتد، احتمالاً آن را به صورت رایگان تعویض خواهند کرد.

اگر مدت گارانتی شما به پایان رسیده است، یک تعمیرگاه خوب در منطقه خود پیدا کنید و ببینید آیا آنها می توانند مشکل را بیشتر تشخیص دهند. ممکن است مجبور شوید هزینه تعمیر را بپردازید، یا اگر بسیار پرهزینه است، لپ تاپ را به طور کامل تعویض کنید. مشکل است، اما حداقل می توانید دوباره کار را انجام دهید.

منبع: PCMAG.COM

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

زندگی آرزویی است که در زمان حال ، به داشتن آن فکر می کنیم. آرزوها را بزرگتر کنیم تا داشته هایمان بیشتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین مقالات

راهنمای خرید

آموزش و ترفند

بهترین اپلیکیشن ها

لینک های مفید

برای دانلود دوره کامل هک حرفه ای موبایل ، کلیک کنید