مک آدرس چیست و چگونه آنرا پیدا کنیم؟

مک آدرس چیست

روش های پیدا کردن آدرس , مک آدرس چیست ؟ چگونه مک آدرس را پیدا کنیم ؟ mac address و روش های دریافت آن در کامپیوتر و لپ تاپ .

مک آدرس چیست و چگونه آنرا پیدا کنیم؟

شبکه سازی ستون فقرات اینترنت است که ما هر روز به آن بسیار وابسته هستیم. در واقع، اینترنت یک شبکه بزرگ از شبکه های بسیار زیاد به هم پیوسته است. و همه شبکه ها به دستگاه های متصل به آنها بستگی دارند. لپ‌تاپ‌ها، کامپیوترهای رومیزی، گوشی ها، چاپگرها و غیره. شبکه‌ای که دستگاه‌ های زیادی به آن متصل است، نحوه تشخیص یک دستگاه از دستگاه دیگر را با چالش مواجه می‌کند. اینجاست که مک آدرس ها وارد می شوند.

بیشتر بخوانید : روش های راه اندازی وای فای هات اسپات

در این پست توضیح خواهیم داد که مک آدرس چیست، چگونه با یک آدرس IP مقایسه می شود، فرمت آدرس های مک و نحوه پیدا کردن آن در کامپیوتر شخصی ویندوزی. واضح است که ما کارهای زیادی برای رسیدگی داریم، بیایید به آن بپردازیم، با ابتدایی ترین سوال شروع کنیم: مک آدرس ها چیست؟

مک آدرس چیست ؟

MAC مخفف Media Access Control است و با نام Burned In Address (BIA) یا آدرس فیزیکی یا آدرس سخت افزاری نیز شناخته می شود. از نظر فنی، آدرس MAC را می توان به عنوان یک آدرس فیزیکی تعریف کرد که به طور منحصر به فرد یک دستگاه را در یک شبکه خاص شناسایی می کند. آدرس MAC به کارت رابط شبکه (NIC) در همه دستگاه‌هایی که می‌توانند به اینترنت متصل شوند متصل است.

این کار توسط سازنده در حین تولید انجام می شود و قابل تغییر نیست. نکته مهم این است که یک دستگاه، مانند لپ تاپ، می تواند چندین مک آدرس داشته باشد. چگونه؟ ببینید، هر رابط شبکه در دستگاه باید مک آدرس منحصر به فرد خود را با آن جفت کند. بنابراین اگر لپ‌تاپ شما دارای پورت اترنت و وای‌ فای داخلی باشد، به این معنی است که باید دو آدرس مک داشته باشد.

آی پی آدرس در مقابل مک آدرس

به منظور تسهیل ارتباط بین دستگاه ها در یک شبکه، دو نوع آدرس ضروری است: آی پی آدرس ها و مک آدرس ها. این هر دو برای شناسایی یک دستگاه استفاده می شوند، اما آنها این کار را متفاوت انجام می دهند. مک آدرس یک دستگاه را به صورت محلی شناسایی می کند در حالی که یک آی پی آدرس دستگاه را به صورت جهانی شناسایی می کند. دقیقاً به همین دلیل است که مک آدرس‌ ها فقط برای شبکه محلی (LAN) مهم هستند و به جریان داده‌ای که از LAN خارج می‌شود، مرتبط نیستند. در زیر جدولی وجود دارد که تفاوت بین آی پی آدرس ها و مک آدرس ها را نشان می دهد.

آی پی آدرس

  • تغییر پیدا می کند
  • از طریق تنظیمات نرم افزاری به دستگاه اختصاص داده شده است
  • نحوه ارتباط جهانی دستگاه متصل به اینترنت را تعیین می کند
  • آدرس لایه 3
  • متناوبا یک آدرس منطقی نامیده می شود
  • IPv4: سی و دو بیت به به چهار عدد اعشاری تقسیم می شود: 000.000.000.000
  • IPv6: صدو بیست و هشت بیت به به هشت مجموعه چهار رقمی تقسیم می شود: 2DAB:FFFF:0000:3EAE:01AA:00FF:DD72:2C4A

مک آدرس

  • قابل تغییر نیست: در NIC سوزانده شده است
  • سازنده آن را در دستگاه کدگذاری می کند
  • دستگاه های متصل به شبکه را به صورت محلی شناسایی می کند
  • آدرس لایه 2
  • متناوبا یک آدرس فیزیکی نامیده می شود
  • ارائه شده به صورت 12 رقمی که در شش جفت سازماندهی شده و با خط تیره از هم جدا شده اند: 00-00-00-00-00-00-00

فرمت های مک آدرس ها

به یاد بیاورید که گفتیم مک آدرس ها توسط سازنده دستگاه اختصاص داده شده و قابل تغییر نیستند. همچنین، از این نظر منحصر به فرد است که هیچ 2 دستگاهی نمی توانند آدرس MAC یکسانی داشته باشند. مک آدرس ها در قالب هگزادسیمال که یک عدد 12 رقمی است اختصاص داده می شود. یک مک آدرس معمولی را می توان به صورت 2C:54:91:88:C9:E3 نشان داد. این عدد همچنین 48 بیت است و گاهی اوقات به عنوان 6 بایت هگزادسیمال نیز شناخته می شود. این عدد به شش اکتت تقسیم می شود که هر اکتت دارای 8 بیت است.

MAC address

سه اکتت اول (24 بیت) شناسه های منحصر به فرد سازمان (OUI) نامیده می شوند. 24 بیت دیگر مختص هر سازنده است و توسط کمیته مرجع ثبت IEEE اختصاص داده می شود. برای مثال، OUI HP 3C:D9:2B و OUI گوگل 3C:5A:B4 است. علاوه بر این، سه راه ممکن برای بیان مک آدرس ها وجود دارد، به مثال زیر نگاه کنید.

  1. Period-Separated Hexadecimal notation: 001.s99.f1d.24f
  2. Hyphen-Hexadecimal notation: 00-1s-99-f1-d2-4f
  3. Colon-Hexadecimal notation: 00:1s:99:f1:d2:4f

نحوه پیدا کردن مک آدرس در ویندوز

برای پیدا کردن مک آدرس خود در کامپیوتر شخصی ویندوز مراحل زیر را دنبال کنید.

  1. کلید ویندوز را فشار دهید و cmd را تایپ کنید و Command Prompt را باز کنید
  2. در Command Prompt عبارت “ipconfig /all” را تایپ کرده و Enter را فشار دهید
  3. در اطلاعاتی که اکنون نمایش داده می شود، به سمت «آدرس فیزیکی» بروید، که آدرس MAC دستگاه شما است.

به طور خلاصه، یک مک آدرس در کارخانه توسط سازنده یک دستگاه تخصیص داده می شود و به عنوان شناسایی برای آن دستگاه در یک شبکه در سطح محلی استفاده می شود. لطفاً از بخش نظرات زیر استفاده کنید تا سایر اصطلاحات محاسباتی را که می خواهید توضیح دهیم را برجسته کنید.

منبع: DIGNITED.COM

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

زندگی آرزویی است که در زمان حال ، به داشتن آن فکر می کنیم. آرزوها را بزرگتر کنیم تا داشته هایمان بیشتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین مقالات

راهنمای خرید

آموزش و ترفند

بهترین اپلیکیشن ها

لینک های مفید

برای دانلود دوره کامل هک حرفه ای موبایل ، کلیک کنید