مقایسه jpeg و jpg و تفاوت های دو فرمت عکس

مقایسه jpeg و jpg

مقایسه jpeg و jpg و تفاوت های دو فرمت عکس. jpeg چیست, jif چیست, jpg2 و jpf چه هستند, jpeg در مقابل jpg, مقایسه ipeg و png و فرمت فایل jpeg و jpg.

مقایسه jpeg و jpg و تفاوت های دو فرمت عکس

مقایسه jpeg و jpg چگونه است و اینکه آیا یکسان هستند و یا متفاوت.

مقایسه jpeg و jpg

همه فرمت های فایل تصویری برابر نیستند. در واقع، بسیاری از آنها برای رسیدگی به مشکلی ایجاد شده‌اند که فرمت موجود قادر به حل آن نیست. به عنوان مثال، jpeg به این دلیل به وجود آمد که اندازه فایل های تصویر فضای ذخیره سازی زیادی را اشغال می کرد.

باور کنید یا نه، پسوندهای jif، jpeg و jpg کم و بیش به همین موضوع اشاره دارند. برای درک مقایسه jpeg و jpg و اینکه چرا فرمت فایل نام‌ های زیادی دارد، باید کمی تاریخچه پیچیده را باز کنیم.

jpeg چیست؟

jpeg مخفف Joint Photographic Experts Group است – نوع فایل از روی کمیته فرعی که به ایجاد استاندارد JPEG Interchange Format (JIF) کمک کرد، نامگذاری شد. اولین بار در سال 1992 توسط سازمان بین المللی استاندارد (ISO) صادر شد.

jpeg ها تصاویر شطرنجی 24 بیتی هستند که در مدل رنگی RGB هشت بیت در هر کانال وجود دارد. این هیچ جایی برای کانال آلفا باقی نمی گذارد، به این معنی که اگرچه jpeg ها می توانند بیش از 16 میلیون رنگ را پشتیبانی کنند، نمی توانند شفافیت را پشتیبانی کنند.

هنگامی که یک تصویر به عنوان یک jpeg ذخیره می شود، برخی از داده های آن در فرآیندی که فشرده سازی فایل با اتلاف نامیده می شود، دور ریخته می شود. به نوبه خود، تصویر 50 تا 75 درصد فضای ذخیره‌ سازی کمتری را اشغال می‌کند (در مقایسه با فرمت‌های قدیمی‌تر مانند BMP) بدون افت کیفیت تصویر.

فشرده‌سازی jpeg مبتنی بر تکنیک فشرده‌ سازی تصویر با تلفات به نام تبدیل کسینوس گسسته (DCT) است که اولین بار توسط مهندس برق نصیر احمد در سال 1972 ارائه شد.

همچنین می توانید مطالبی را در مورد روش های تبدیل گوشی اندروید به آیفون و سیستم عامل iOS و دانلود بهترین فایل منیجر گوشی اندروید با لینک مستقیم اپلیکیشن مشاهده کنید.

jif چیست؟

شما می توانید یک فایل JIF را به عنوان یک jpeg در “خالص ترین” شکل آن در نظر بگیرید. با این حال، این قالب دیگر زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرد زیرا محدودیت های خسته کننده ای را ارائه می دهد. به عنوان مثال، تعاریف رنگ و جنبه پیکسلی یک jif باعث مشکلات سازگاری بین رمزگذارها و رمزگشاها (بینندگان) شد.

مقایسه jpeg و jpg

خوشبختانه, این مشکلات بعداً توسط سایر استانداردهای “تکمیلی” که بر اساس jif ساخته شده بودند، برطرف شد. اولین مورد، فرمت تبادل فایل jpeg (jfif) و بعداً، فرمت فایل تصویری قابل تبادل (Exif) و پروفایل های رنگی ICC بود.

jpeg/jfif در حال حاضر محبوب‌ ترین فرمت برای ذخیره و انتقال تصاویر عکاسی در اینترنت است، در حالی که jpeg/Exif برای دوربین‌های دیجیتال و سایر دستگاه‌های ثبت تصویر است. اکثر مردم تفاوت بین این تغییرات را تشخیص نمی دهند و به سادگی هر دو را فقط jpeg می دانند.

jpg2 و jpfچه هستند؟

در سال 2000 گروه jpeg فرمت فایل تصویر دیگری به نام JPEG 2000 را منتشر کرد (پسوندهای فایل آن jpg2 و jpf هستند). قرار بود جانشین jpeg باشد، اما محبوبیت چندانی نداشت. حتی زمانی که روش رمزگذاری پیشرفته آن اغلب به تصاویر با کیفیت بهتر منجر می شد.

مقایسه jpeg و jpg

فرمت فایل jpeg 2000 به دلایل کوچکی شکست خورد. برای اولین بار، بر اساس یک کد کاملاً جدید بود و بنابراین با jpeg سازگار نبود. علاوه بر این، پردازش فایل‌ های JPEG 2000 به حافظه بیشتری برای پردازش نیاز داشت، که در آن زمان کمی مشکل بود. از این گذشته، کامپیوترهای معمولی در آن زمان تنها 64 مگابایت حافظه داشتند.

jpeg 2000 اکنون که سخت افزار کامپیوتر به طور کلی در طی 20 سال گذشته بسیار بهبود یافته است، کمی احیا شده است، اما فرمت فایل هنوز بسیار مورد استفاده قرار نمی گیرد. تنها مرورگر اینترنتی که در زمان نوشتن از فایل های JPEG 2000 پشتیبانی می کند، سافاری است.

jpeg در مقابل jpg

نسخه های اولیه ویندوز (مخصوصاً سیستم‌های فایل MS-DOS 8.3 و FAT-16) در مورد طول پسوند فایل‌ ها حداکثر محدودیت 3 حرفی داشتند. مقایسه jpeg و jpg به این صورت است که باید jpeg به jpg کوتاه شود تا از حد مجاز بیشتر نشود. کامپیوترهای مک و لینوکس هرگز چنین چیزی را نداشتند و بنابراین کاربران همچنان تصاویر را به صورت jpeg ذخیره می کردند.

در قسمت دیگر مقایسه jpeg و jpg باید به این نکته اشاره کرد که برنامه های محبوب ویرایش تصویر که در سیستم عامل های مختلف کار می کردند – مانند Photoshop و Gimp – در نهایت پسوند پیش فرض فایل jpeg خود را در تلاش برای به حداقل رساندن سردرگمی روی jpg تنظیم می کنند.

و اینگونه بود که در مقایسه jpeg و jpg به دو پسوند فایل برای یک فرمت رسیدیم: jpeg و jpg. هنگام انتخاب آنچه که تصویر خود را به عنوان ذخیره کنید، هیچ تفاوتی بین آنها وجود ندارد.

jpeg در مقابل png: کدام بهتر است؟

jpeg و png در همان دهه منتشر شدند و هر فرمت فایل مشکل تصویر دیجیتال متفاوتی را که دنیای فناوری در آن زمان با آن روبرو بود حل می کرد. می توان گفت طبیعی است که دائماً با هم مقایسه می شوند … و حتی تا به امروز نیز چنین هستند. بین jpeg و png، کدام فرمت فایل تصویری برتر است؟

صادقانه بگویم، پاسخ به این سوال بستگی به این دارد که چه نوع تصویری را ذخیره می کنید.

jpeg ها برای عکس ها مناسب تر هستند زیرا از فشرده سازی با اتلاف برای حفظ اندازه فایل های معقول استفاده می کنند. عکس ها آنقدر تصاویر بزرگ و با جزئیات هستند که مصنوعات فشرده سازی (تحریف های ظریف تصویر ناشی از فشرده سازی) روی آن ها چندان قابل توجه نیستند.

از سوی دیگر، تصاویر با نقاط تیز، لبه‌ های واضح، و با مناطق بزرگ یک رنگ (مانند آرم‌های برداری، هنر پیکسل، و غیره) وقتی به صورت jpeg ذخیره می‌شوند، کاملاً درست به نظر نمی‌ رسند.

مقایسه jpeg و jpg

این جایی است که فایل گرافیک شبکه قابل حمل (png) ممکن است وارد شود. png که چهار سال پس از انتشار jpeg توسط گروه توسعه png توسعه یافته است، از فشرده‌ سازی و شفافیت داده بدون تلفات پشتیبانی می‌کند. بنابراین اگر کیفیت تصویر باید حفظ شود و اندازه فایل مشکلی ندارد، اغلب از png استفاده می شود.

یک قانون کلی خوب حفظ jpeg در عکس‌ ها و ذخیره png برای تصاویر شفاف و غیر عکاسی است. 

فرمت فایل jpeg و jpg یکسان است

در قسمت آخر مقایسه jpeg و jpg باید بگوییم که علیرغم سردرگمی‌ هایی که jpeg با به‌ روزرسانی‌ ها و تغییرات زیاد خود ایجاد کرده است، سیل نهایی تصاویر دیجیتالی در اینترنت در اواسط دهه 90 بدون شک عمدتاً ناشی از انتشار آن بود.

دفعه بعد که آماده صادر کردن یک عکس از یک ویرایشگر تصویر هستید و لیست طولانی فرمت های موجود به شما ارائه می شود، فقط به یاد داشته باشید: jpeg و jpg یکی هستند.

منبع: MAKEUSOF.COM

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

زندگی آرزویی است که در زمان حال ، به داشتن آن فکر می کنیم. آرزوها را بزرگتر کنیم تا داشته هایمان بیشتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین مقالات

راهنمای خرید

آموزش و ترفند

بهترین اپلیکیشن ها

لینک های مفید

برای دانلود دوره کامل هک حرفه ای موبایل ، کلیک کنید