مقایسه گوشی های آیفون اپل و گلکسی سامسونگ. کدام بهتر است؟

در این مقاله قصد داریم تا مقایسه گوشی های آیفون اپل و گلکسی سامسونگ را مورد بررسی قرار دهیم و ویژگی های هرکدام از آنها را بازگو کنیم.

مقایسه گوشی های آیفون اپل و گلکسی سامسونگ

مقایسه گوشی های آیفون اپل و گلکسی سامسونگ

با دیدن کلمات اپل و سامسونگ همزمان دو ویژگی گران و برتر در ذهن ما خطور می کند. در حقیقت ممکن است که زمانیکه اسم این دو گوشی یعنی آیفون اپل و گلکسی سامسونگ به گوش شما می خورد, این فکر را در ذهن خود بپرورانید که این دو گوشی در حال گران شدن هستند.

خب, کیفیت چیزی نیست که همیشه بدست بیاید و به همین دلیل است که این دو گوشی همیشه گران هستند. اما در اینجا این سوال پیش می آید که ما بین این دو گوشی آیفون اپل و گلکسی سامسونگ, کدام را انتخاب کنیم؟

همیشه این بحث وجود داشته است که کدامیک از این دو شرکت گوشی بهتری را تولید می کند_ اپل یا سامسونگ؟

خب, بر طبق آخرین گوشی های پرچمدار هوشمند, ما این دو شرکت را با استفاده از کامپوننت های مهم آنها از قبیل چیپست, سیستم عامل, دوربین, مواد سازنده, صفحه نمایش, رم و حافظه داخلی, امنیت, سنسورها و باتری مقایسه می کنیم.

مقایسه گوشی های آیفون اپل و گلکسی سامسونگ

چیپست (SoC)

سیستم روی تراشه ( SoC) یا چیپست, مغز هر گوشی است. بواقع این چیپست, عمل پردازش را انجام می دهد.  که این پردازش شامل سرعت جستجو, سرعت بازی, اسکرولینگ روان, مسیر یابی کاربر و سایر چیزها می شود. و جالب اینکه, گوشی های آیفون اپل و گلکسی سامسونگ از چیپست های کاملا متفاوتی استفاده می کنند.

گوشی آیفون از چیپست Apple A Bionic استفاده می کند و این در حالی است که گوشی گلکسی سامسونگ از چیپست Qualcomm Snapdragon استفاده می کند ( همچنین سامسونگ از چیپست Exynos خودش استفاده می کند اما به اندازه چیپست Qualcomm Snapdragon قدرتمند نیست).

اگرچه چیپست Qualcomm Snapdragon خوب است اما ترکیب آن با گوشی های سامسونگ به اندازه ترکیب چیپست Bionic و آیفون روان نیست. بنابراین, اگر بخواهیم از لحاظ فنی صحبت کنیم, می توانیم بگوییم که گوشی های آیفون از چیپست بهتری برخوردارند.

این نکته حائز اهمیت است که, زمانیکه از چیپست A Bionic گوشی آیفون استفاده می کنید, تجربه بازی بهتر و پردازش تصویر و ویدئوی بهتری را در اختیار خواهید داشت.

سیستم عامل

گوشی های سامسونگ از سیستم عامل اندروید استفاده می کنند ( که یک نرم افزار متن باز است که مالک آن گوگل است) و این در حالی است که گوشی آیفون از سیستم عامل Apple iOS استفاده می کند.

بسته به انتخاب شما برای رابط کاربری, هر دو سیستم عامل برای شما جالب خواهند بود. حقیقت این است که, ویجت ها در سیستم عامل iOS بسیار چشمگیر هستند اما سیستم عامل اندروید بسیار سریع است. و با سیستم عامل اندروید, از طریق اپلیکیشن غیر بومی فضای لازم را برای سفارشی سازی ایجاد می کنید, که این ویژگی است که شما در سیستم عامل iOS به آسانی نمی توانید به آن دسترسی پیدا کنید.

دوربین

در مقایسه دوربین گوشی های آیفون اپل و گلکسی سامسونگ به این نکته باید اشاره کرد که دلیل خرید گوشی های برتر هوشمند این است که ما می توانیم با گرفتن عکس های خارق العاده از داشتن این گوشی ها لذت ببریم. در دسته بندی دوربین, هر دو شرکت فلسفه متفاوتی دارند.

سامسونگ اعتقاد به قوی بودن مگاپیکسل دارد و این در حالی است که اپل همچین عقیده ای را ندارد. بعنوان مثال, گوشی سامسونگ گلکسی S21 دوربین 108 مگاپیکسلی در اختیار دارد و این در حالی است که همتای آن یعنی گوشی اپل آیفون 12 Pro Max تنها یک دوربین 12 مگاپیکسلی در اختیار دارد. این یک تفاوت بزرگ در مگاپیکسل به حساب می آید.

اما زمانیکه کیفیت عکس های این دو گوشی را باهم مقایسه می کنیم, به هیچ عنوان متوجه تفاوت بزرگ مگاپیکسل بین این دو گوشی نمی شویم.  نکته اینجاست که, سامسونگ از مگاپیکسل زیاد برای کیفیت هرچه بهتر عکس استفاده می کند اما اپل از مگاپیکسل های کوچک برای کیفیت عکس ها استفاده می کند. چیزی که از اهمیت زیادی برخوردار است کیفیت عکس است نه تعداد مگاپیکسل.

نکته ای که در آخر در مورد دوربین این دو گوشی باید گفت این است که, هر دو شرکت آپشن هایی را به شما برای استفاده از چندین عکس می دهند. جدای از دوربین اصلی, همچنین شما لنز فوق العاده وسیع, یک لنز تله فوتو و یک لنز ماکرو را در اختیار خواهید داشت. همچنین ویژگی های دیگری از قبیل پایداری تصویر اپتیکال و ویدئوی ثابت نیز در اختیار شما قرار دارد.

مواد تشکیل دهنده

وقتی که صحبت از گوشی های هوشمند می شود میبینیم که مواد تشکیل دهنده کمی وجود دارد ( حداقل در حال حاضر). مواد تشکیل دهنده گوشی ها شامل: شیشه, پلاستیک و آلومینیوم است. مواد پلاستیکی و لاستیکی همیشه با گوشی های هوشمند در ارتباطند. اما شیشه و آلومینیوم را در گوشی های برتر هوشمند مشاهده می کنیم.

پس, زمانیکه گوشی را با قاب شیشه ای جلویی, قاب پشتی پلاستیکی و فریم پلاستیکی مشاهده می کنید, این گوشی جزء گوشی های ارزان قیمت به حساب می آید. با این وجود, گوشیی با قاب شیشه ای جلویی و عقبی و فریم آلومینیومی جزء گوشی های برتر به حساب می آید. این مواد برتر به گوشی این امکان را می دهد تا از ویژگی های دیگری مانند شارژ بی سیم, سنسورها و غیره بهره بببرد.

در این دسته بندی هر دو گوشی آیفون و سامسونگ از مواد برتر بهره می برند. با نگاهی به مواد سازنده گوشی های سامسونگ گلکسی S21 و اپل آیفون 12 Pro Max, متوجه خواهید شد که چرا این گوشی ها گران قیمت هستند.

صفحه نمایش

صفحه نمایش ویژگی مهم دیگر گوشی های هوشمند است. یک صفحه نمایش شفاف و رنگارنگ به شما کمک می کند تا از گوشی خود لذت بیشتری ببرید. و این در حالی است که صفحه نمایش خسته کننده و بدون رنگ خاص لذت داشتن گوشی را از بین می برد.

خوشبختانه, هر دو گوشی آیفون اپل و گلکسی سامسونگ از صفحه نمایشی با کیفیت بالا استفاده می کنند. برای سری 12 آیفون, اپل از صفحه نمایش Super Retina XDR OLED استفاده می کند و این در حالی است که سامسونگ گلکسی S21 از صفحه نمایش Dynamic AMOLED بهره می برد ( هر دو گوشی صفحه نمایش برتری را در اختیار دارند).

صفحه نمایش AMOLED به اندازه صفحه نمایش OLED در زیر نور آفتاب قابل مشاهده نیست. همچنین آنها زمانیکه رنگ های شفاف تر را به نمایش می گذارند از نیروی بیشتری استفاده می کنند. اما بطور کل, مصرف انرژی آنها بهینه است و کیفیت عکس بهتری را تولید می کنند.

اندازه صفحه نمایش و رزولوشن صفحه نمایش فاکتور دیگری است که باید مورد توجه قرار بگیرد. و در حالیکه بعضی ها بر این عقیده هستند که سامسونگ صفحه نمایشی با رزولوشن بهتری را در اختیار دارد, اما اندازه کوچکتر صفحه نمایش گوشی آیفون اپل آنرا جبران کرده است.

همچنین صفحه نمایش آیفون تخت است در حالیکه در برخی از اوقات صفحه نمایش گوشی های سامسونگ خمیده هستند( بعنوان مثال گلکسی نوت 10 اولترا و گلکسی S21 اولترا).

با گوشی های پرچمدار سامسونگ, همچنین می توانید از رفرش ریت 120 هرتزی صفحه نمایش لذت ببرید. اما در گوشی آیفون تنها از رفرش ریت استاندارد 60 هرتز بهره می برید.

رم و حافظه داخلی

گوشی های گلکسی سامسونگ می توانند تا 16 گیگابایت رم را در اختیار داشته باشند و این در حالی است که بالاترین رم گوشی های آیفون اپل تا کنون 6 گیگابایت بوده است. اگر چه این مسئله درست است که هر چه سایز و اندازه رم بزرگتر باشد بهتر است, اما این حقیقت هم وجود دارد که بهینه سازی نرم افزار و سخت افزار نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.

بخاطر داشته باشید که گوشی اپل از سیستم عامل خودش iOS, چیپست خودش Bionic و گوشی خودش یعنی آیفون استفاده می کند. به این علت است که وقتی موضوع رم به پیش می آید, بسختی متوجه می شوید که گوشی های آیفون هنگ می کنند. این سیستم برای بهینه سازی در یک حلقه بی پایان از اکوسیستم شخصی ساخته شده است.

این برخلاف سامسونگ است که سیستم عاملش را که اندروید است از گوگل و چیپستش را که اسنپ دراگون است از کوالکام می گیرد. در بحث حافظه داخلی, هر دو گوشی تا 512 گیگابایت حافظه داخلی را در اختیار دارند. متاسفانه, هیچ فضایی برای افزایش حافظه با استفاده از کارت حافظه برای این دو گوشی وجود ندارد.

امنیت

در مقایسه گوشی های آیفون اپل و گلکسی سامسونگ این نکته حائز اهمیت است که امنیت در گوشی ها مهمترین بخش هر گوشی است. و هر دو گوشی از رمز گزاری پشت به پشت برای اطمینان از اینکه گوشی شما هک نمی شود استفاده می کنند. به همین خاطر است که از آغاز کار, اپل اجازه نصب برنامه ها از خارج از Apple Store را نمی دهد.

اندروید از امکان نصب چنین برنامه هایی استفاده می کند, اما بتدریج, خط مشی خود را تغییر می دهد. تا آنجاییکه بحث امنیت وجود دارد, گوشی های اپل و سامسونگ امنیت سطح بالایی را در اختیار شما قرار می دهند. اما اگر زمانی عمدا و یا سهوا اطلاعات گوشی خود را در اختیار شخصی قرار دادید , شرکت را مقصر ندانید.

سنسورها

سنسورهای زیادی وجود دارند که شما می توانید زمانیکه از گوشی خود استفاده می کنید از آنها لذت ببرید. اما سامسونگ از حسگر اثر انگشت استفاده می کند و این در حالی است که اپل از سنسور تشخیص چهره استفاده می کند ( حداقل تا کنون شایعات بر این اساس بوده اند که آیفون 13 که در آینده وارد بازار خواهد شد از اسکنر اثر انگشت استفاده می کند).

همچنین در گوشی آیفون از Siri AI لذت می برید, در حالیکه در گوشی سامسونگ می توانید از Bixby  لذت ببرید.

باتری

در مقایسه باتری گوشی های اپل و سامسونگ باید به این نکته اشاره کنیم که گوشی های سامسونگ تا 5000 میلی آپر باتری را در خود جای می دهند. اما بالاترین باتری گوشی های اپل در عین حال 3687 میلی آمپر است. هر دو گوشی از شارژ بی سیم و معکوس بی سیم بهره می برند.

این بدین معنی نیست که باتری گوشی های آیفون زودتر از گوشی های سامسونگ شارژ حالی می کنند. بیشتر گوشی های پرچمدار سامسونگ از رفرش ریت 120 هرتزی استفاده می کنند که باعث می شوند تا صفحه نمایش زودتر شارژ باتری را مصرف کند. تا جایی که من بخاطر دارم اپل از رفرش ریت استاندارد 60 هرتز استفاده می کند.

قیمت

در زمان عرضه این گوشی ها به بازار, قیمت آیفون 12 در حدود 799 دلار, آیفون 12 پرو 999 دلار و پرو مکس 1099 دلار است.

این در حالی است که گوشی سامسونگ گلکسی S12  در زمان راه اندازی قیمتی در حدود 796 ذلار, S21+ قیمت 949 دلاری و S21 اولترا قیمت 1329 دلاری دارد.

اگر می دانید که با گوشی های آیفون اپل و گلکسی سامسونگ چه کاری را انجام دهید, مطمئنا از این گوشی ها لذت خواهید برد و هرگز این احساس را نخواهید کرد که پول خود را هدر داده اید. استفاده از رفرش ریت بالای 120 هرتزی, اسفاده از AI, توانایی گیمینگ و دوربین پرقدرت چیزهایی هستند که ارزش خرید این گوشی ها را دارند.

منبع: TECHARENA24.COM

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

زندگی آرزویی است که در زمان حال ، به داشتن آن فکر می کنیم. آرزوها را بزرگتر کنیم تا داشته هایمان بیشتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین مقالات

راهنمای خرید

آموزش و ترفند

بهترین اپلیکیشن ها

لینک های مفید

برای دانلود دوره کامل هک حرفه ای موبایل ، کلیک کنید