مقایسه گوشی سونی اکسپریا 1 مارک III و گوشی اپل آیفون 12 پرو مکس

در این مقاله قصد داریم تا مقایسه گوشی های سونی اکسپریا 1 مارک III و  گوشی اپل آیفون 12 پرو مکس را مورد بررسی قرار دهیم و ویژگی های هر کدام را بیان کنیم.

مقایسه گوشی سونی اکسپریا 1 مارک III و گوشی آیفون 12 پرو مکس

مقایسه گوشی سونی اکسپریا 1 مارک III و گوشی آیفون 12 پرو مکس

با خرو ج ال جی از بازی های هوشمند, فرصتی برای شرکت های جدید فراهم شده تا وضعیت موجود در بازار گوشی های هوشمند را بدست آورد و شرکت سونی با آخرین پرچمدار خود دست به انجام این کار زده است: گوشی اکسپریا 1 مارک III با دوربین خود اولین دوربین بزرگنمایی اپتیکال دنیا را به عرضه گذاشته است. نتنها دارای این ویژگی است, بلکه سونی اکسپریا 1 مارک III با آخرین پردازشگر اسنپ دراگون قدرتمند 888 وارد بازار شده است و مشتاقان اندروید را که خواهان اسلات کارت حافظه microSD و جک هدفون برای راحتی بیشتر هستند را نیز خوشحال کرده است. تمامی این ویژگی های متمایز در طراحی سونی و بدنه گوشی که زیاد هم بزرگ نیست و براحتی در جیب جای می گیرد به چشم می خورد.

تمامی این ویژگی ها  با گوشی آیفون 12 پرومکسی مقایسه می شود که گوشی بسیار سریع با دوربینی بسیار عالی است و در عین حال ویژگی بزرگنمایی و راحتی هایی را در گوشی سونی است از دست داده ایم.

بنابراین آیا گوشی اکسپریا 1 مارک III رقیب واقعی برای آیفون در زمینه عملکرد و دوربین سلفی است؟ تنها یک راه برای فهمیدن آن وجود دارد. پس بیایید مقایسه را شروع کنیم.

مقایسه گوشی سونی اکسپریا 1 مارک III و گوشی آیفون 12 پرو مکس

طراحی و اندازه

بطور واضح تفاوت بزرگ مابین گوشی اکسپریا و آیفون در اندازه آنهاست: باریک بودن گوشی سونی به شما این امکان را می دهد تا بتوانید به آسانی آنرا بدست بگیرید و آنرا محکم در دست خود نگه دارید, و این در حالی است که گوشی فوق العاده عریض و پهن آیفون با کناره های تختی که دارد بنظر بزرگ می آید و حتی بسختی می توان آنرا در دست گرفت. اگر ارگونامیک ها در اولویت قرار دارند و شما دست یک بسکتبالیست NBA را در اختیار ندارید, در اینجا گوشی اکسپریا یک مزیت به حساب می آید.

همچنین هر دو گوشی از قاب پشتی شیشه ای با فینیش مات بهره می برند. همچنین لبه های تختی را در گوشی آیفون در اختیار دارید و این در حالی است که گوشی سونی از لبه های مخروطی شکل بهره می برد که این ویژگی باعث شده تا راحتی بیشتر را در دست گرفتن گوشی داشته باشید.جالب اینکه, تمامی دکمه ها را در گوشی اکسپریا در سمت راست گوشی قرار دارد و دو دکمه جداگانه برای دوربین در پایین سمت راست گوشی قرار دارد که به نظر می آید برای گرفتن عکس بسیار راحت هستند. ویژگی که در گوشی آیفون به چشم نمیخورد جک هدفون است. گوشی اکسپریا در اینجا با داشتن جک 3.5 میلیمتری یک قدم پارا فراتر گذاشته است و باعث شده تا برخی از کابران از این ویژگی استقبال کنند.

همچنین هر دو گوشی از آی پی ریت 68 ضد آب برخوردارند که بدین معنی است که براحتی در زیر باران می توان از این گوشی ها استفاده کرد.

صفحه نمایش

در حالیکه هر دوگوشی از لحاظ فنی بزرگ هستند, در واقع گوشی اکسپریا به اندازه ویژگی هایی که ارائه می دهد بزرگ جلوه نمی کند. صفحه نمایش 6.5 اینچی آن بلند است اما همچنین با نسبت ابعاد 9:21 نیز بسیار باریک است و این در حالی است که صفحه نمایش 6.7 اینچی آیفون بسیار عریض تر است. هر دو گوشی از صفحه نمایش تخت برخوردارند, با این وجود از اینکه مجبور نیستیم با صفحه نمایش خمیده کنار بیاییم لذت می بریم.

گوشی آیفون همچنین با تمامی سنسورهای Face ID و دوربین جلویی ناچ را حفظ می کند, و این در حالی است که گوشی اکسپریا حاشیه بالایی و پایینی کاملا جداگانه ای دارد, پس هیچکدام از این گوشی ها بدون حاشیه نیستند. گوشی اکسپریا تشخیص چهره 3D را ارائه نمی دهد اما در عوض از اسکنر جانبی اثر انگشت بهره می برد که جدای از دکمه پاور است.

با این وجود, مزیت بزرگ اکسپریا پشتیبانی از رفرش ریت 120 هرتز برای اسرولینگ روان تر است. و این در حالی است که گوشی آیفون تا رفرش ریت 60 هرتز را پشتیبانی می کند. همچنین گوشی سونی از صفحه نمایشی با رزولوشن 4K برای نمایش تصویری واضح تر استفاده می کند. با این وجود, باید بگوییم که چنین تفاوتی در رزولوشن به سختی در گوشی هایی با اندازه بزرگ قابل توجه است و برای دیدن آن باید پیکسل پیکس کنید.

مقایسه گوشی سونی اکسپریا 1 مارک III و گوشی آیفون 12 پرو مکس

عملکرد

گوشی اکسپریا 1 مارک III از آخرین پردازشگر قدرتمند کوالکام اسنپ دراگون 888 استفاده می کند و این در حالی است که گوشی آیفون 12 پرومکس از چیپ بایونیک A14 خود اپل استفاده می کند.

هر دو پردازشگر راه حل قدرتمندی برای هر دو پلتفرم هستند, پس متوجه می شوید که در عملکرد چیزی را از دست نمی دهید. همچنین هر دوگوشی از آخرین تکنولوژی موجود استفاده می کنند: 5 نانومتر با میلیون ها ترانزیستور در داخل گوشی.

معیار کراس پلتفرم GeekBench که عملکرد پردازشگر را اندازه گیری می کند, هنوز هم مزیت قابل توجه به نفع A14 را نشان می دهد:

امتیازات GeekBench 5

  • اسنپ دراگون 888: 1113 ( تک هسته ای ), 3436 ( چند هسته ای )
  • پردازشگر اپل A14 بایونیک: 1593 ( تک هسته ای ), 4235 ( چند هسته ای )

با این وجود, گوشی اکسپریا در قسمت رم در رتبه بالاتری قرار دارد, به این علت که در مقابل گوشی آیفون که دارای رم 6 گیگابایتی است, این گوشی دارای رم 12 گیگابایتی است, پس بنابراین در گوشی اکسپریا در پس زمینه اپلیکیشن های باز بیشتری را می توانید داشته باشید و انجام دادن چند کار همزمان را می توانید سریعتر انجام دهید.

اتصال 5G

برخلاف گوشی های قبلی سونی, اکسپریا 1 مارک III, گوشی 5G است که با شبکه های sub6 شرکت های Verison و T-Mobile کار می کند اما از شبکه AT&T 5G پشتیبانی نمی کند و همچنین فاقد آنتن های mmWave است. ما از کمبود mmWave ابراز تاسف نمی کنیم, اما برای 1 درصد که در منطقه تحت پوشش mmWave زندگی می کنند باید در نظر گرفته شود. خریداران بین المللی باید فقط به sub6 5G بسنده کنند, زیرا این همان چیزی است که اکثر شرکت های مخابراتی در سطح جهان از آن استفاده می کنند.

در سوی دیگر, گوشی آیفون از تمامی شبکه های آمریکایی پشتیبانی می کند و هر دو نوع 5G را در اختیار دارد: sub6 و mmWave, و اگر در کنار دکل mmWave زندگی می کنید, تنها قادر به این خواهید بود که این سرعت های فوق العاده را در گوشی آیفون تجربه کنید.

دوربین

گوشی سونی برخی از بهترین دوربین های بدون آینه را در بازار تولید می کند و تکنولوژی این دوربین تا تا گوشی های پرچمدار آن کاهش می یابد. گوشی اکسپریا 1 مارک III بسیاری از این ویژگی ها را بازگردانده است, اما همچنین, این گوشی اولین گوشی در جهان با بزرگنمایی اپتیکال متغیر است. این بدین معنی است که شما یک لنز بزرگنمایی به سبک پریسکوپ دریافت می کنید, در حالیکه عنصر بصورت فیزیکی حرکت می کند بنابراین دو سطح مختلف زوم اپتیکال را دریافت می کنید: 70 میلی متر یعنی حدودا 3 برابر بزرگنمایی و 105 میلی متر که در حدود 4.4 برابر بزرگنمایی است و برای تصویرهای شفاف تر در هر دو حالت تثبیت اپتیکال را دریافت می کنید.

در سوی دیگر گوشی آیفون دارای دوربین فوق العاده وسیع است که وسیع تر از هر گوشیی است و با آن می توانید در فریم بیشتر عکس بگیرید. در بحث عکس برداری, گوشی آیفون دارای لنز 13 میلی متری است و در مقابل گوشی سونی دارای لنز 16 میلیمتری است که کاملا عریض نیست.

برای عکس های واقعی, سونی از رنگ های طبیعی تر استفاده می کند که قطعا با عکس های زنده ای که در آیفون با رنگ ها و کنتراست تقویت شده دارید متفاوت است. ما این کار را با مقایسه عکس ها در کنار هم بروز رسانی می کنیم اما در حال حاضر تنها عکس هایی که با گوشی سونی گرفته شده است را در اختیار داریم.

یکی دیگر از مواردی که گوشی اکسپریا در آن برتری دارد ویژگی های ویدئویی است. شما در ویدئو فوکوس خودکار ردیابی چشم را در زمان واقعی انجام می دهید, اما ویژگی مورد علاقه ما ممکن است ضبط 4K120 HDR برای دیافراگم بسیار واضح باشد که این ویژگی را در گوشی آیفون در اختیار ندارید.

همچنین سونی یک ویژگی زیبا برای دارندگان دوربین های بدون آینه SLR اضافه کرده است: می توانید گوشی خود را از طریق کابل USB-C به دوربین وصل کنید و از صفحه نمایش بزرگتر گوشی بعنوان مانیتور استفاده کنید.

عمر باتری و سرعت شارژ

  • باتری 4500 میلی آمپری اکسپریا 1 مارک III در مقابل باتری 3687 میلی آمپری گوشی آیفون 12 پرو مکس
  • پشتیبانی از شارژ سریع 30 وات در مقابل پشتتیبانی گوشی آیفون از شارژ سریع 20 وات

در آخر اینکه , این دو گوشی اندازه باتری متفاوتی را در اختیار خواهند داشت. معمولا گوشی آیفون اندازه باتری کوچکتری را ارائه می دهد. گوشی اکسپریا با باتری 4500 میلی آمپری ارائه می شود که مشخصا بزرگتر از باتری 3687 میلی آمپری آیفون است ( در حدود 20 درصد با گوشی سونی متفاوت است ).

این الزاما بدین معنی نیست که گوشی اکسپریا عمر باتری بیشتری را در اختیار دارد به این علت که بستگی به نرم افزار و بهینه سازی گوشی دارد, پس زمانیکه گوشی اکسپریا را در اختیار داشتیم می توانیم آنرا از لحاظ عمر باتری تست کنیم.

شارژ

در بحث شارژ سریع, گوشی اپل آیفون 12 پرو مکس تنها تا 20 وات را پشتیبانی می کند و این در حالی است که گوشی اکسپریا 1 مارک III تا شارژ سریع 30 وات را نیز پشتیبانی می کند که در حدود 50% سریعتر است. این هنوز منطقه ای است که اپل در رقابت عقب است زیرا گوشی آیفون 12 پرو مکس 1 ساعت و 40 دقیقه طول می کشد تا کاملا شارژ شود و این در حالی است که گوشی اکسپریا در حدود یک ساعت و کمی بیشتر طول می کشد تا شارژ کامل شود که در زمانی که وقت کمی در اختیار دارید بسیار عالی است.

در حالیکه  در بحث شارژ بسر می بریم, باید این نکته را ذکر کنیم که آیفون اولین گوشی بود که بدون شارژر در جعبه عرضه می شد. ما هنوز از این موضوع که سونی از شارژ سریع 30 وات پشتیبانی می کند اطلاع دقیقی در دست نداریم اما ممکن است که در جعبه عرضه شود.

هر دو گوشی اکسپریا 1 مارک III و آیفون 12 پرو مکس از شارژ بی سیم پشتیبانی می کنند. تکنولوژی جدید بی سیم MegSafe اپل تا 15 وات شارژ سریع را پشتیبانی می کند.

قیمت ها

در دهه 90 سونی نام لوازم الکترونیکی منزل بود, اما امروزه گوشی های سونی مخاطبان زیادی دارد و دلیل اصلی آن ارتباط نداشتن این شرکت با شرکت های حمل و نقل آمریکایی است و تا کنون هم بنظر نمی رسد که سونی رویه اش را در مورد اکسپریا 1 مارک III تغییر داده باشد. این هنوز یک گوشی برتر است که در یک سنت معمول, سونی احتمالا قیمت های بالاتری را در تابستان امسال در هنگام عرضه حفظ خواهد کرد.با این وجود, می توانید انتظار داشته باشید که سونی با عرضه هدفون های وایرلس بهمراه گوشی قیمت را کمی قابل قبول تر بنظر آورد.

در حالیکه هنوز هیچگونه قیمت رسمی در باره این گوشی در اختیار نداریم, شایعات حاکی از آن هستند که گوشی اکسپریا 1 مارک III در حدود 1200 دلار قیمت خواهد داشت که با قیمت گوشی آیفون 12 پرو مکس با حافظه داخلی 256 برابری می کند متاسفانه, گوشی سونی 1 مارک III در رنج قیمت پایین تری قرار ندارد, نسخه 128 گیگابایتی آن, ممکن است که قیمت پایین تری داشته باشد و این در حالی است که می توانید گوشی آیفون 128 گیگابایتی را با قیمت 100 دلار ارزانتر خریداری کنید.

در اینجا می توانید مقایسه قیمت این دوگوشی را ملاحظه کنید:

سونی اکسپریا 1 مارک III: انتظار قیمتی در حدود 1200 دلار برای نسخه 256 گیگابایتی را داشته باشید

آیفون 12 پرو مکس: 110 دلار برای نسخه 128 گسیگابایتی و 1200 دلار برای نسخه 256 گیگابایتی

خب با تمامی این ویژگی هایی که در بالا در مورد آنها بحث کردیم, به نظرتان کدام گوشی بهترین انتخاب برای شما خواهد بود؟

منبع: PHONEARENA.COM

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

زندگی آرزویی است که در زمان حال ، به داشتن آن فکر می کنیم. آرزوها را بزرگتر کنیم تا داشته هایمان بیشتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین مقالات

راهنمای خرید

آموزش و ترفند

بهترین اپلیکیشن ها

لینک های مفید

برای دانلود دوره کامل هک حرفه ای موبایل ، کلیک کنید