مقایسه گوشی سونی اکسپریا 1 مارک III و سامسونگ گلکسی S21 اولترا

در این مقاله قصد داریم تا مقایسه گوشی های سونی اکسپریا 1 مارک III و سامسونگ گلکسی S21 اولترا را مورد بررسی قرار دهیم و ویژگی های هر کدام را بیان کنیم.

مقایسه گوشی سونی اکسپریا 1 مارک III و سامسونگ گلکسی S21 اولترا

مقایسه گوشی سونی اکسپریا 1 مارک III و سامسونگ گلکسی S21 اولترا

گوشی سامسونگ گلکسی S21 اولترا گوشی اندرویدی در سال 2021 بوده که رقیب نداشته است: با در اختیار داشتن یک دوربین بزرگنمایی بی نظیر, عملکرد سریع, طراحی و بیومتریک بهتر, مشکل می توان نقطه ضعفی را در آن پیدا کرد. اما اگر شرکتی پیدا شود که با دوربین گلکسی رقابت کند, آن گوشی سونی است که همچنین دوربین بی آینه آن در جهان از محبوبیت خاصی برخوردار است. پس آیا گوشی جدید سونی اکسپریا 1 مارک III با گوشی سامسونگ گلکسی S21 اولترا می تواند مطابقت داشته باشد؟

سونی با در اختیار داشتن دوربین پریسکوپ در اکسپریا 1 مارک III اولین امتیاز را در جهان کسب کرده است که این دوربین از بزرگنمایی اپتیکال خلاقانه متفاوتی استفاده می کند که تصویر واضحی را با بزرگنمایی 3 برابر و بزرگنمایی در حدود 4.5 برابر ارائه می دهد و بعلاوه ویژگی های دوربین زیادی را از قبیل تصویر زمان واقعی, رد یابی صورت و چشم از سری دوربین های آلفا را ارائه می دهد. علاوه بر این, ویژگی صفحه نمایش 120 هرتزی 4K و بهینه سازی برای گیمرها, باعث شده تا بعنوان رقیب بزرگی برای سایر گوشی ها شناخته شود.

پس بیایید بررسی این گوشی ها را شروع کنیم و ببینیم که کدامیک از این دو گوشی جدال تیتان های اندروید را می برند , سونی اکسپریا 1 مارک III و یا سامسونگ گلکسی S21 اولترا؟

مقایسه گوشی سونی اکسپریا 1 مارک III و سامسونگ گلکسی S21 اولترا

طراحی و اندازه

گوشی گلگسی گوشی قدرتمند و بزرگی است: این گوشی بطور چشمگیری ضخیم تر از گوشی های معمولی است. گوشی اکسپریا, در سوی دیگر, گوشی پیچیده ای بنظر می رسد: این گوشی برای در دست گرفتن گوشی باریک تری است و همچنین نازکتر و سبک تر نیز است.

هر دو گوشی زمانیکه آنها را در دست میگیرید بسیار حرفه ای بنظر می رسند: پشت هر دو گوشی مات است, اما گوشی گلکسی دارای کناره های مخروطی شکل است و این در حالی است که گوشی اکسپریا دارای کناره ذوزنقه ای شکل است. جالب اینکه, تمامی دکمه های اکسپریا در سمت راست گوشی قرار دارد, حتی این گوشی دارای یک دکمه اختصاصی دوربین است که در گوشی گلکسی این دکمه را در اختیار ندارید. بعلاوه, گوشی اکسپریا ویژگی منحصر بفردی دارد: جک 3.5 میلیمتری که در گوشی سامسونگ وجود ندارد و همچنین دارای اسلات کارت حافظه microSD است. اینها دو ویزگی هستند که اخیرا گوشی سامسونگ آنها را در اختیار ندارد و بنظر می رسد که گوشی سونی با استفاده از این ویژگی ها برای جلب رضایت کاربران, اقدامی هوشمندانه انجام داده است. همچنین هر دو گوشی با در اختیار داشتن آی پی ریت 68 ضد آب هستند.

مقایسه گوشی سونی اکسپریا 1 مارک III و سامسونگ گلکسی S21 اولترا

صفحه نمایش

هر دو گوشی با در اختیار داشتن صفحه نمایش با کیفیت AMOLED صفحه نمایش هایی دارند که بی نظیر هستند. همچنین صفحه نمایش هر دو گوشی از رفرش ریت 120 هرتز پشتیبانی می کند, که این ویژگی است که در سال 2021 در بیشتر گوشی های پرچمدار اندروید به چشم می خورد, که در جهت اسکرولینگ بهتر انجام می شود ( با این وجود, در گوشی گلکسی, بسته به محتوایی که در گوشی وجود دارد, بطور خودکار رفرش آن تنظیم می شود, و این در حالی است که گوشی سونی تنها تا رفرش ریت 120 هرتز را پشتیبانی می کند). بعلاوه, هر دو گوشی از HDR پشتیبانی می کنند.

با این وجود همچنین ,تفاوت اندکی مابین این دو گوشی وجود دارد: گوشی گلکسی  داری صفحه نمایش بزرگتر 6.8 اینچی است در مقابل اکسپریا که صفحه نمایش 6.5 اینچی را در اختیار دارد, گوشی سونی در مقابل گوشی گلکسی که صفحه کمی مخروطی شکلی را در اختیار دارد, صفحه تختی را در اختیار دارد.

در بحث تفاوت رزولوشن این دو گوشی, گوشی سامسونگ دارای 1440p است اما گوشی سونی رزولوشن بالاتری در حد 4K دارد. بله, ممکن است که این ویژگی برای یک صفحه نمایش کوچک بیش از حد مجاز باشد, اما اگر واقعا از نزدیک به آن نگاه کنید, متوجه خواهید شد که اکسپریا صفحه نمایش واضح تری را در اختیار دارد.

همچنین بستگی به شما دارد که تصمیم بگیرید که آیا نسبت باریک و بلند 9:21 در سونی را دوست دارید یا خیر: این ویژگی بسیار عالی برای دیدن فیلم های نتفلیکس است به این علت که این فیلم ها در همان فرمت فیلم برداری می شوند, اما نسبت متداول تر 20:9  در گوشی گلکسی برای خواندن متن و بیشتر محتواهای دیگر مناسب است.

مقایسه گوشی سونی اکسپریا 1 مارک III و سامسونگ گلکسی S21 اولترا

عملکرد

تفاوت چشمگیری در عملکرد این دو گوشی به چشم نمی خورد به این علت که هر دو گوشی با آخرین و قدرتمندترین چیپست اسنپ دراگون 888 تامین می شوند.

البته, اگر گوشی گلکسی را در خارج از آمریکا خریداری کنید, با پردازشگر خود سامسونگ که اگزینوس 2100 است تامین می شود, که کمی کند تر و کم قدرت از همتای اسنپ دراگون آن است, و در این مورد اکسپریا مزیت نسبی نسبت به گلکسی دارد.

هر دو گوشی با رم 12 گیگابایتی ارائه می شوند که برای اجرا کردن تعداد زیادی از اپلیکیشن ها در پس زمینه بمنظور انجام دادن چند کار همزمان بسیار خوب است.

اتصال 5G

برخلاف گوشی های قبلی سونی, گوشی اکسپریا 1 مارک III با شبکه های 5 جی Verison و T-Mobile کار می کند اما از شبکه 5 جی AT&T پشتیبانی نمی کند و همچنین آنتن های mmWave را در اختیار ندارد که البته عدم در اختیار داشتن این آنتن چیزی نیست که ما را نگران کند, اما بخاطر داشته باشید که در معدود مناطقی زندگی می کنید که پوشش mmWave را در اختیار دارد.

در سوی دیگر, گوشی گلکسی از هر دو نوع آنها پشتیبانی می کند: sub6 و mmWave, و اگر در کنار دکل mmWave زندگی می کنید, تنها قادر به این هستید تا از ویژگی سرعت بالای اینترنت در گوشی سامسونگ استفاده کنید.

مقایسه گوشی سونی اکسپریا 1 مارک III و سامسونگ گلکسی S21 اولترا

دوربین

همیشه گوشی سونی برای داشتن دوربین های عالی در گوشی دارای اعتبار خاصی بوده است, اما هرگز از جدیدترین و پیشرفته ترین آنها بهره نمی برده است. خب, گوشی اکسپریا 1 مارک III با در اختیار داشتن سیستم دوربین سه گانه اش این رویه را تغییر داده است, به این علت که دوربین این گوشی چیزی است که تا کنون در هیچکدام از گوشی های پرچمدار مدرن مشاهده نکرده ایم: این یک دوربین با بزرگنمایی اپتیکال متفاوتی است. دوربین تله فوتو در گوشی سونی از نوع پریسکوپ است, اما برخلاف انواع دیگر آن, دارای یک عنصر فیزیکی است که در داخل حرکت می کند, بنابراین می توانید آنرا بین بزرگنمایی 70 میلیمتری ( 3برابر ) و 105 میلی متری ( در حدود 4.5 برابر) تغییر دهید. برای دستیابی به تاثیر مشابه, گوشی سامسونگ مجبور است که از دو دوربین بزرگنمایی کاملا متفاوت استفاده کند, یک دوربین با لنز زوم 3 برابر و دوربین دیگر پریسکوپی با زوم و یا بزرگنمایی 10 برابر. خب بله, گوشی گلکسی هنوز زوم وسیعتری را در اختیار دارد, اما گوش اکسپریا راه حل مبتکرانه و هوشمندانه ای را ارائه می دهد که باعث صرفه جویی در فضا می شود تا در نهایت با یک دوربین غول پیکر مواجه نشوید.

سونی از قبل نمونه های رسمی دوربین را ارائه کرده است و گرچه ما هنوز نمی توانیم عکس ها را مابین این دو گوشی بطور مستقیم مقایسه کنیم, واضح است که سونی عکس هایی با رنگ طبیعی تری را ارائه می دهد و این در حالی است که گوشی گلکسی تصاویری با رنگ های واضح تر و با کنتراست بالا را ارائه می دهد. بنابراین, این دو رویکرد متفاوتی هستند, و نمی توانیم بگوییم که کدام بهتر است, اما اگر علاقمند به عکس هایی هستید که واقعی تر بنظر می رسند, بنابراین گوشی سونی انتخاب بهتری خواهد بود.

در بحث ضبط ویدئو, قادر به این خواهید بود تا از هر دو گوشی ویدئوی 4K دریافت کنید, اما گوشی اکسپریا با ویدئوی 4K 120 HDR بیشتر جلوه می کند که برای کاهش سرعت در پست و دستیابی به برخی از نمایش های خارق العاده عالی است. در بحث ویدئو, گوشی اکسپریا فوکوس خودکار ردیابی چشم را در زمان واقعی دریافت می کند و سونی نشان می دهد که چگونه دوربین در لحظه ای که کسی به سمت دوربین می چرخد فوکوس را تغییر می دهد, که مطمئنا از ویژگی های دوربین های بدون آینه آلفای سونی است.

علاوه بر این, اگر یک دوربین بدون آینه DSLR در اختیار دارید, می توانید با استفاده از یک کابل USB-C به گوشی اکسپریا 1 مارک III متصل شوید که می تواند بعنوان یک مانیتور برای شما کار کند.

باتری و سرعت شارژ

  • باتری 4500 میلی آمپری برای گوشی اکسپریا 1 مارک III و در مقابل باتری 5000 میلی آمپری برای گوشی گلکسی S21 اولترا
  • گوشی سونس از شارژ سریع 30 وات و گوشی گلکسی از شارژ سریع 25 وات پشتیبانی می کند

در آخر اینکه, این دو گوشی اندازه باتری متفاوتی را در اختیار دارند, و این گوشی گلکسی است که با باتری بزرگ 5000 میلی آمپری خود که بزرگتر از باتری اکسپریای 4500 میلی آمپری است خود نمایی می کند. این با بیش از 10% ظرفیت باتری کار می کند که تفاوت قابل ملاحظه ای است, اما این فقط با توجه به حجیم تر بودن گوشی گلکسی است که انتظار می رود که بیشتر از ظرفیت خود کار کند.

ما هنوز به طور دقیق باتری را بر روی اکسپریا با جزئیات آزمایش نمی کنیم, پس بنابراین انتظار می رود تا در آینده نزدیک شاهد این بروز رسانی برای باتری گوشی اکسپریا باشیم.

مقایسه گوشی سونی اکسپریا 1 مارک III و سامسونگ گلکسی S21 اولترا

شارژ کردن

برای شارژ کردن, این دو گوشی قطعا در میان گوشی هایی که سریع شارژ می شوند قرار نمی گیرند: شما در 30 دقیقه در حدود 50% از گوشی را می توانید شارژ کنید و شارژ کامل آن در حدود بیش از یک ساعت زمان می برد. سرعت شارژ سریع دقیق گوشی گلکسی 25 وات است ( و به این علت که در جعبه شارژری در اختیار ندارید باید شارژر جداگانه ای را برای آن تهیه کنید) و در مقابل گوش اکسپریا از شارژ سریع 30 وات پشتیبانی می کند.

در مقایسه با گوشی هایی مانند وان پلاس پرو که در 29 دقیقه بطور کامل شارژ می شود, متوجه خواهید شد که این دو گوشی از لحاظ شارژ سریع از بقیه گوشی ها عقب تر هستند.

همچنین هر دو گوشی از شارژ وایرلس پشتیبانی می کنند که در نوع خود شارژ راحتی است.

قیمت ها

شرکت سونی همیشه در حال تولید دستگاه های برتری بوده است, و اگر چه ماهنوز قیمت رسمی در دست نداریم, اما شایعات حاکی از آنند که که گوشی اکسپریا 1 مارک III از 1200 دلار شروع می شود و گوشی گلکسی S21 اولترا نیز در همان حد است. متاسفانه, اگر چه گوشی اکسپریا 1 مارک III از اتصال 5 جی Verison و T-Mobile پشتیبانی می کند, اما در شرکت های آمریکایی فروخته نمی شود, پس این احتمال وجود دارد که بتوانید این گوشی را بدون قفل در Amazon, Best Buy و B&H خریداری کنید.

در اینجا مقایسه قیمت ها را مشاهده می کنید:

  • قیمت گوشی سونی اکسپریا 1 مارک III با حافظه داخلی 256 گیگابایت 1200 دلار است
  • قیمت گلکسی S21 اولترا با حافظه داخلی 128 گیگابایت 1200 دلار است

با این قیمت ها, گوشی اکسپریا فروش سخت تری را خواهد داشت, به این علت که در بحث برند و ویژگی های نرم افزاری کمی شناخت خود را از دست داده است, اما اگر دوربین این گوشی واقعا به تعهد خود در قبال بروز رسانی پایبند باشد, ممکن است که قیمت آن قابل توجیه باشد.

پس با همه این تفاسیر, کدامیک از این دو گوشی را انتخاب می کنید؟

منبع: PHONEARENA.COM

 

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

زندگی آرزویی است که در زمان حال ، به داشتن آن فکر می کنیم. آرزوها را بزرگتر کنیم تا داشته هایمان بیشتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین مقالات

راهنمای خرید

آموزش و ترفند

بهترین اپلیکیشن ها

لینک های مفید

برای دانلود دوره کامل هک حرفه ای موبایل ، کلیک کنید