روت کردن گوشی چیست ؟ چگونه گوشی را روت کنیم

روت کردن گوشی چیست ؟ چطور گوشی اندروید را روت کنیم ؟ تا به حال در مورد رام اندروید شنیده اید؟ در این مطلب روت کردن گوشی های اندروید و رام کاستوم و سایر رام ها را توضیح می دهیم

روت کردن گوشی چیست ؟ چگونه گوشی را روت کنیم

آیا می خواهید اصول اساسی روت و کاستوم رام ها را بدانید؟ این اصطلاحات خاص برخی از اصطلاحات پیچیده تر اندروید را تجزیه می کند.

روت کردن گوشی

هر حرفه یا برنامه سرگرمی , زبان مخصوص خود را برای برخورد با ایده های پیچیده به روشی ساده ایجاد می کند و دنیای اندروید از این قاعده استثنا نیست.

ایا به بازی های استراتژیکی علاقه دارید ؟ پس بخوانید:    بهترین بازی های استراتژی اندروید 2022 با لینک مستقیم دانلود

اگر مشکلی را در گوشی هوشمند یا تبلت اندرویدی خود جستجو کرده اید و با کلمات یا عباراتی مواجه شده اید که متوجه آنها نشده اید، مانند روت کردن، فلش کردن کاستوم رام، باز کردن قفل سیم کارت یا هر چیز دیگری، پس این مقاله برای شما مناسب است.

روت کردن گوشی

احتمالا متخصصان اندروید از قبل معنی این اصطلاحات را می‌دانند، بنابراین این مقاله راهنمایی برای همه افراد مبتدیی است که قصد آشنایی با تمامی اصطلاحات اندروید را دارند.

روت کردن چیست؟

روت کردن گوشی به معنای دسترسی به فایل های سیستم در دستگاه اندرویدی شماست. به‌طور پیش‌فرض، هیچ دستگاه اندرویدی روت نمی‌شود. بنابراین، اگر به تازگی یک دستگاه اندرویدی خریداری کرده اید و هیچ کاری برای آن انجام نداده اید، احتمالاً روت نشده است.

تولید کنندگان این کار را انجام می دهند زیرا اعطای دسترسی روت به همه مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت. داشتن دسترسی روت به شما امکان می دهد به فایل هایی در دستگاه خود دسترسی داشته باشید که – اگر به روشی اشتباه حذف یا ویرایش شوند – ممکن است دستگاه شما را خراب کنند.

اما روت کردن دستگاه به شما این امکان را می دهد که اگر بدانید در حال انجام چه کاری هستید، تغییرات بسیار جالبی ایجاد کنید، بنابراین بسیاری از افراد به هر حال دستگاه خود را روت می کنند. توجه داشته باشید که روت کردن گوشی اندروید گارانتی آن را باطل می کند.

نحوه روت کردن گوشی برای هر مدل متفاوت است. برای برخی از دستگاه‌ها، این می‌تواند یک فرآیند دشوار باشد که شامل دور زدن اقدامات احتیاطی ایمنی سازنده است. برای دیگران، این می تواند به سادگی وصل کردن گوشی خود به کامپیوتر و فشار دادن یک دکمه باشد. همیشه می توانید برای دستورالعمل های مربوط به دستگاه خاص خود، انجمن های XDA را بررسی کنید.

هنگامی که دستگاه شما روت شود، بلافاصله هیچ تغییر عمده ای را متوجه نخواهید شد. سرگرمی در کارهایی است که می توانید بعد از روت شدن دستگاه خود انجام دهید. سپس می‌توانید از برنامه‌هایی که به دسترسی روت نیاز دارند، رام‌های سفارشی فلش، برخی از جنبه‌های گوشی خود را تغییر دهید و موارد دیگر استفاده کنید—که بعداً بیشتر بررسی خواهیم کرد.

به عنوان مثال، می‌توانید برخی از نرم‌افزارهای bloatware را بدون روت حذف کنید، اما برای خلاص شدن از شر آن‌ها، باید دستگاه خود را روت کنید و از Titanium Backup یا یک روت حذف‌کننده استفاده کنید.

آنلاکینگ چیست؟

آنلاکینگ یا باز کردن قفل یک اصطلاح گیج کننده است زیرا چیزهای مختلفی وجود دارد که می توانید آن را باز کنید.

باز کردن قفل شبکه/سیم

دستگاهی که شبکه/سیم کارت آن قفل است معمولاً دستگاهی است که از یک شرکت مخابراتی یا برای یک شرکت مخابراتی خاص با قیمت یارانه ای خریداری شده است. سپس اپراتور یک قفل روی آن گوشی قرار می دهد تا بتوانید فقط با آنها از آن استفاده کنید.

اما اگر پول گوشی را پرداخت می‌کنید و می‌خواهید شرکت مخابراتی را تغییر دهید، شرکت مخابراتی از نظر قانونی موظف است کد باز کردن قفل را به شما بدهد (حداقل در ایالات متحده و اتحادیه اروپا)، بنابراین شما فقط برای دریافت کد با شرکت مخابراتی خود تماس بگیرید.

گاهی اوقات، باز کردن قفل دستگاه شما پیچیده تر از آن می شود، بنابراین ما راهنمای باز کردن قفل سیم کارت داریم. در مواقع دیگر، شما گوشی خود را بدون یارانه و قفل می‌خرید، یعنی می‌توانید از قبل با هر شرکت مخابراتی از آن استفاده کنید.

روت کردن گوشی

باز کردن قفل بوت لودر

بوت لودر نرم افزاری است که هر بار که گوشی اندرویدی خود را روشن می کنید اجرا می شود و معمولاً توسط سازندگان قفل می شود. با یک بوت لودر قفل شده، نمی توانید دستگاه خود را روت کنید. دستورالعمل های باز کردن قفل بوت لودر در دستورالعمل های روت کردن دستگاه شما موجود است.

Custom ROMs چه هستن؟

ROM مخفف Read-Only Memory است، اما این نام امروزه کمی گمراه کننده است زیرا دیگر ربطی به آن ندارد. رام، حداقل در دنیای اندروید، اساساً نرم افزاری است که دستگاه شما اجرا می کند.

بنابراین، وقتی گوشی هوشمند شیائومی را برمی دارید، ظاهر و رفتار آن متفاوت از گوشی هوشمند سامسونگ است. به این دلیل که شیائومی و سامسونگ هر دو کد اصلی اندروید را گرفتند، آن را تغییر دادند و رام های خود را توسعه دادند. رام شیائومی با رام سامسونگ متفاوت است، اگرچه هر دو اندروید هستند.

پس Custom ROMs رامی است که نه سازنده بلکه توسط شخص دیگری ساخته شده است. گاهی اوقات این فقط یک برنامه نویس تنها است که زمان زیادی در اختیار دارد و علاقه زیادی به ساخت رام دارد—بعضی اوقات، گروه بزرگتری مانند LineageOS است که یک تیم دارد و عمداً نوع خاصی از رام را می سازد.

پس از روت کردن گوشی ، می توانید یک کاستوم رام فلش کنید. فلش، در این مورد، اساسا به معنای بارگذاری یا نصب است. فلش کردن کاستوم رام به این معنی است که یک رام جدید روی دستگاه خود نصب می کنید و رام قدیمی را کاملا پاک می کنید.

هنگامی که به دنبال رام های سفارشی برای دستگاه خود می گردید، نام هایی وجود دارد که احتمالاً با آنها مواجه خواهید شد:

  • Pixel Experience: همانطور که از نام آن پیداست، دارای رام مشابه گوشی های پیکسل گوگل است. این رام در حال حاضر یکی از رایج ترین کاستوم رام های موجود است و دلایل خوبی هم دارد.
  • LineageOS : LineageOS که قبلا با نام CyanogenMod شناخته می شد، یکی از محبوب ترین کاستوم رام هایی است که با آن مواجه خواهید شد. مجموعه ای از ویژگی های عالی را ارائه می دهد و حتی در گذشته به عنوان رام سهام برای برخی از تولید کنندگان معرفی شده است.
  • AOSP : Android Open Source Project نسخه‌ای از اندروید است که گوگل به دنیا می‌دهد و اغلب به آن اندروید استوک یا استوک می‌گویند. ممکن است افرادی را ببینید که می‌گویند رام‌هایشان «مبتنی بر AOSP» یا «مبتنی بر اندروید استوک» است، که فقط به این معنی است که کد AOSP را برداشته و آن را مطابق میل خود تغییر داده‌اند.
  • AOSIP : Android Open Source Illusion Project ویژگی های رام های سفارشی مختلف را در رام های AOSP ادغام می کند.

اما از امتحان رام هایی با نام های دیگر از افراد کمتر شناخته شده نترسید. اینها تنها افراد قابل اعتماد نیستند. آنها به طور کلی شناخته شده ترین هستند.

سایر شرایط مفید اندروید

ریکاوری سفارشی

اگر دوست دارید دستگاه اندرویدی خود را سرهم بندی کنید، ممکن است زمان زیادی را برای بازیابی صرف کنید. اینجا جایی است که می‌توانید رام‌ها را فلش کنید، پشتیبان‌گیری کنید و کارهای سنگین را انجام دهید.

با این حال، بازیابی استوک در دستگاه شما نمی تواند هیچ یک از این کارها را انجام دهد، بنابراین شما به یک مورد سفارشی نیاز دارید. TWRP یک بازیابی سفارشی برای نصب کاستوم رام است. TWRP مخفف Team Win Recovery Project است.

پشتیبان گیری از Nandroid

البته راه هایی برای پشتیبان گیری از دستگاه اندرویدی خود بدون روت کردن آن وجود دارد، اما بک آپ Nandroid یک نسخه پشتیبان کامل است. اساساً یک کپی کامل از همه چیز در دستگاه شما ایجاد می کند و آن را ذخیره می کند. به این ترتیب، اگر هر چیزی را خراب کنید (از آنجایی که دسترسی روت دارید و این امکان پذیر است)، همیشه می توانید نسخه پشتیبان Nandroid خود را فلش کنید و به جایی که بودید برگردید.

نام فقط NAND (نوعی حافظه فلش) و اندروید است که با هم له شده اند.

کرنل

کرنل مانند موتور سیستم عامل شماست—شما واقعاً آن را نمی‌بینید، اما در پس‌زمینه است و تمام کارهای سخت را انجام می‌دهد. در صورت تمایل می توانید یک کرنل سفارشی فلش کنید. گاهی اوقات این کرنل ها برای عملکرد یا عمر باتری بهینه‌سازی می‌شوند—گاهی اوقات، فقط برای اینکه برخی از ویژگی‌ها به درستی کار کنند ضروری هستند. در هر صورت، می توانید فقط به کرنل استوک خود بچسبید، مگر اینکه واقعاً بخواهید آن را تغییر دهید.

Brick

بریک کردن گوشی شما در اصل شکستن آن است. اگر گوشی شما دیگر کار نمی کند، آن را بریک کرده اید. این به طور کلی عبارتی نیست که شما با خوشحالی به آن برخورد کنید.

  • بریک نرم معمولاً به این معنی است که قابل تعمیر است. شاید در یک بوت لوپ گیر کرده باشید (گوشی شما دائماً راه اندازی مجدد می شود)، یا آن را بوت می کنید، اما فقط نیمی از صفحه را به درستی نمایش می دهد. این چیزی است که به راحتی می توانید از آن خارج شوید.
  • بریک سخت زمانی است که گوشی داغ شده باشد. شما با چیزی در سطح سیستم اشتباه کردید که قابل تعمیر نیست و دستگاه شما از کار افتاده است. این یک اتفاق نادر است، اما ممکن است اتفاق بیفتد – و شما هشدارهایی را در همه جا خواهید دید مبنی بر اینکه هیچ کس جز خودتان مسئول بریک شدن دستگاه شما نیست.

چگونه شروع کنم؟

هرکسی که قصد دارد با دستگاه اندرویدی خود کار کند باید به انجمن XDA سر بزند و زیر دستگاه خاص خود را بررسی کند. هر چیزی که نیاز دارید برای دستگاه خاص شما و شاید حتی نسخه شرکت مخابراتی شما از آن دستگاه تنظیم می شود.

و نکات منفی وجود دارد. اگر برخی از برنامه‌ها احساس کنند که دستگاه شما روت شده است، کار نمی‌کنند و اگر مراقب نباشید ممکن است گوشی خود را خراب کنید. اما می تواند کاملاً ارزشش را داشته باشد. داشتن یک دستگاه روت شده به شما آزادی کامل در نحوه عملکرد آن می دهد و گاهی اوقات فقط فرآیند روت کردن و فلش کردن رام ها می تواند بسیار سرگرم کننده باشد.

منبع: MAKEUSEOF.COM

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

زندگی آرزویی است که در زمان حال ، به داشتن آن فکر می کنیم. آرزوها را بزرگتر کنیم تا داشته هایمان بیشتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین مقالات

راهنمای خرید

آموزش و ترفند

بهترین اپلیکیشن ها

لینک های مفید

برای دانلود دوره کامل هک حرفه ای موبایل ، کلیک کنید