آیا واتساپ امن و بی خطر است؟ کلاه برداری, تهدید و خطرات امنیتی واتساپ

آیا واتساپ امن و بی خطر است؟

آیا واتساپ امن و بی خطر است؟ آنچه باید در مورد کلاه برداری, تهدید, خطرات امنیتی و بدافزار واتساپ بدانید, و همچنین اینکه استاتوس واتساپ چیست.

آیا واتساپ امن و بی خطر است؟

آیا واتساپ امن و بی خطر است؟

آیا واتساپ امن و بی خطر است؟

در مورد اینکه آیا واتساپ امن و بی خطر است باید بگوییم که واتساپ, پلتفرم پیام رسان فیس بوک, یکی از محبوب ترین اپلیکیشن های پیام رسان در جهان است. برآورد شده است که بیش از یک میلیارد نفر از واتساپ استفاده می کنند که روزانه بیش از 65 میلیارد پیام را ارسال می کنند.

پس تعجبی ندارد که نگرانی های امنیتی, تهدیدهای بدافزار و کلاه برداری در این اپلیکیشن نمایان شود. در این مقاله هرآنچه که بمنظور دانستن در مورد مسائل امنیتی واتساپ به آن نیاز دارید را مورد بررسی قرار می دهیم.

همچنین می توانید مطالبی را نیز در مورد نحوه انتقال واتساپ به گوشی جدید اندروید و آیفون, آموزش نصب دو واتساپ در گوشی اندروید و آیفون و نحوه انتقال چت واتساپ به تلگرام را مشاهده کنید.

1. بدافزار واتساپ وب

آیا واتساپ امن و بی خطر است؟

در مورد اینکه آیا واتساپ امن و بی خطر است باید بگوییم که کاربران بیشمار واتساپ, آنرا تبدیل به هدفی برای مجرمان سایبری کرده است, که بسیاری از آنها در واتساپ وب هستند. سالهاست که واتساپ به شما این امکان را داده است تا از وبسایت آن استفاده کنید ویا اینکه اپلیکیشن دسکتاپی را دانلود کنید, کدی را با گوشی خود اسکن کنید و از واتساپ وب در کامپیوتر خود استفاده کنید.

app Store در گوشی شما— App Store در iOS و Google Play Store در گوشی های اندروید— با دقت بیشتری در اینترنت گسترده تنظیم می شوند. زمانیکه بدنبال واتساپ در آن فروشگاه ها می گردید, عموما مشخص است که کدامیک اپلیکیشن رسمی واتساپ هستند. این در مورد اینترنت گسترده صدق نمی کند.

مجرمین, هکرها و کلاه برداران, همگی از این مزیت بهره می برند. مواردی از حملات نرم افزارهای مخرب به عنوان برنامه های دسک تاپ واتساپ توسط مهاجمان وجود داشته است. اگر به اندازه کافی بدشانس بوده اید که یکی از این برنامه ها را دانلود کرده اید, نصب می تواند بدافزار را توزیع کند یا در غیر این صورت کامپیوتر شما را به خطر بیندازد.

در برخی از موارد,  هکرها به دلیل آسیب پذیری قادر به نصب جاسوس افزار واتساپ بودند.

دیگران روش دیگری را همانند وبسایت های فیشینگ بمنظور فریب شما برای ارائه اطلاعات شخصی ایجاد کرده اند. برخی از این وب سایت ها به عنوان WhatsApp Web مطرح می شوند و از شما می خواهند شماره تلفن خود را برای اتصال به سرویس وارد کنید. با این حال, آنها در واقع از این شماره برای بمباران کردن شما با اسپم استفاده می کنند یا با سایر اطلاعات درز شده یا هک شده در اینترنت ارتباط برقرار می کنند.

بمنظور قرار گرفتن در قسمت امن, بهترین روش برای ایمن ماندن, استفاده از اپلیکیشن ها و سرویس ها از منابع رسمی است. واتساپ web client را برای استفاده در هر کامپیوتری ارائه می دهد که بعنوان whatsApp Web شناخته می شود. همچنین اپلیکیشن های رسمیی نیز برای اندروید, آیفون, macOS و دستگاه هایی که با ویندوز اجرا می شوند وجود دارد.

2. بک آپ های رمز گذاری نشده

آیا واتساپ امن و بی خطر است؟

در مورد اینکه آیا واتساپ امن و بی خطر است باید بگوییم که پیام هایی که شما در واتساپ ارسال می کنید, بصورت انتها به انتها رمز گذاری می شوند. این بدیم معنی است که تنها دستگاه شما و گیرنده پیام قادر به بازگشایی رمز آن هستند. این ویژگی مانع از رهگیری پیام شما  حتی بوسیله خود فیسبوک در هنگام انتقال می شود. با این وجود, با رمزگشایی بر روی دستگاه شما, این امر امنیت آنها را فراهم نمی کند.

واتساپ به شما این امکان را می دهد تا از پیام های خود در اندروید و iOS بک آپ بگیرید. این یک ویژگی خاص است به این دلیل که به شما امکان بازگردانی پیام های بطور تصادفی حذف شده را می دهد. علاوه بر نسخه پشتیبان مبتنی بر cloud, پشتیبان محلی نیز در دستگاه شما وجود دارد. در اندروید می توانید از  دیتای واتساپ در Google Drive بک آپ بگیرید. اگر از گوشی آیفون استفاده می کنید, پس مقصد بک آپ شما iCloud خواهد بود. این بک آپ ها حاوی پیام های رمز گشایی شده از دستگاه شما هستند.

فایل بک آپ گرفته شده در iCloud و Google Drive رمز گذاری نشده اند. از آنجا که این فایل شامل نسخه های رمزگشایی شده از تمام پیام های شما است, از لحاظ تئوری آسیب پذیر است و رمزگذاری پایان به پایان واتساپ را تضعیف می کند.

به این خاطر که در لوکیشن بک آپ هیچگونه حق انتخابی ندارید, برای تامین امنیت داده های خود در اختیار ارائه دهندگان cloud قرار دارید. اگرچه تاکنون هیچ هک مقیاسی وسیعی بر iCloud یا Google Drive تأثیر نگذاشته است, اما این به این معنی نیست که امکان پذیر نیست. روش های دیگری نیز وجود دارد که مهاجمان می توانند برای دسترسی به حساب های ذخیره سازی ابری شما نیز استفاده کنند.

یکی از مزایای سودمند رمزگذاری, چه خوب یا چه بد, امکان جلوگیری از دسترسی دولت به داده های شما است. از آنجا که نسخه پشتیبان رمزگذاری نشده در یکی از دو ارائه دهنده ذخیره سازی ابری مستقر در ایالات متحده ذخیره می شود, تمام آنچه که لازم است یک حکم قانونی است و آنها بدون محدودیت به پیام های شما دسترسی خواهند داشت. اگر تصمیم بگیرید از داده های واتساپ خود در cloud نسخه پشتیبان تهیه کنید, این امر تا حد زیادی رمزگذاری پایان به پایان سرویس را تضعیف می کند.

3. اشتراک گذاری دیتای فیس بوک

آیا واتساپ امن و بی خطر است؟

در مورد اینکه آیا واتساپ امن و بی خطر است باید بگوییم که در سال های اخیر فیس بوک مورد انتقاد بسیاری قرار گرفته است. یکی از این انتقادها, انحصار موثر بازار فیس بوک و اقدامات ضد رقابتی است. ناظران هرگونه تلاشی را بمنظور به حداقل رساندن رفتار ضد رقابتی انجام می دهند.

بنابراین در سال 2014, زمانی که فیس بوک تصمیم گرفت تا واتساپ را به خانواده فیس بوک اضافه کند, اتحادیه اروپا تنها پس از اینکه فیس بوک آنها را از این مطمئن کرد که هر دو شرکت و اطلاعاتشات از هم جدا خواهند ماند, با این قضیه موافقت کرد.

زمان زیادی نگذشت تا فیس بوک به این توافق بازگردد. در سال 2016, واتساپ سیاست حریم خصوصی خود را بروزرسانی کرد تا امکان به اشتراک گذاری دیتا را از واتساپ به فیس بوک بدهد. اگرچه آنها میزان کامل انتقال این دیتا را فاش نکردند, اما این شامل شماره تلفن شما و میزان استفاده از دیتای شما بود, مانند آخرین باری که از این سرویس استفاده کرده اید. بخاطر انجام این کار, پیام های واتساپ شما می توانست در معرض خطر باشد.

علیرغم مطمئن کردن کاربران از این موضوع که دیتای آنها بصورت عموم در فیسبوک در معرض دسترسی قرار ندارد, اما مفهومش این بود که شرکت آنها را در پروفایل غیرقابل دسترسی و پنهان فیس بوک از شما ذخیره خواهد کرد. در سال های اخیر فیس بوک تغییراتی را بمنظور تسهیل در به اشتراک گذاری دیتا داده است. با این حال, وقت آن است که آنها سیاست حفظ حریم خصوصی جدیدی را پیشنهاد دهند.

پس از اعلامیه سال 2016, می توانید از اشتراک داده های چند پلتفرمی در واتساپ خودداری کنید, با این وجود, بعدها این آپشن بطرز بی سرو صدایی حذف شد. سپس در سال 2019 فیس بوک اعلام کرد قصد دارد سیستم عامل های پیام رسانی خود را ادغام کند. در اواخر سال 2020, هنگامی که این شرکت Messanger را با اینستاگرام مستقیم پیوند داد, اولین مراحل این کار انجام شد.

در ژانویه 2021, فیس بوک سیاست جدیدی را برای به اشتراک گذاری داده ها برای واتساپ منتشر کرد که انتقال اطلاعات شما را بین برنامه پیام رسان و شبکه اجتماعی مجاز می داند. پس از شکایت کاربران, این شرکت سپس اظهار داشت که ویژگی های واتساپ را برای هر کسی که آنرا انتخاب نکند محدود می کند.

از ژوئن 2021, فیس بوک بار دیگر این مجازات ها را کاهش داده است, اما با این وجود, همچنان کاربران را به انتخاب سیاست های جدید ترغیب می کند.

4. کلاه برداری و اخبار جعلی

آیا واتساپ امن و بی خطر است؟

در مورد اینکه آیا واتساپ امن و بی خطر است باید بگوییم که در سال های اخیر, شرکت های رسانه های اجتماعی بعلت نشر اخبار جعلی و اطلاعات غلط در بسترهایشان, مورد انتقاد قرار گرفته اند. فیس بوک, بویژه بعلت نقشی که در اشاعه اطلاعات غلط در سراسر کمپین ریاست جمهوری آمریکا در سال 2020 داشته است, محکوم شده است. همچنین واتساپ نیز به همام موارد محکوم شده است.

دو مورد از مهمترین موارد در هند و برزیل بوده است. واتساپ در خشونت های گسترده ای که در سال های 2017 و 2018 در هند رخ داده بود, نقش داشته است. پیام های حاوی جزئیات کودک ربایی ساختگی, با اطلاعات محلی سفارشی سازی شده و در سراسر پلتفرم پخش شد. این پیام ها به طور گسترده در شبکه های مردم به اشتراک گذاشته شد و منجر به محاکمه مأموران متهم به این جنایات ساختگی شد.

در برزیل, واتساپ منبع اولیه اخبار جعلی در سراسر انتخابات 2018 بود. به این علت که نشر این اطلاعات غلط کار بسیار ساده ای بود, تاجرین برزیل شرکت هایی را برای کمپین های غیرقانونی واتساپ علیه نامزدها ایجاد کردند. آنها توانستند این کار را انجام دهند زیرا شماره تلفن شما نام کاربری شما در واتساپ است, بنابراین آنها لیست شماره های تلفن را هدف قرار دادند.

هر دو مورد در سال 2018 در حال اتفاق بودند و آن سالی سخت برای فیس بوک بود. اطلاعات نادرست دیجیتال مشکلی بسیار دشوار است, اما بسیاری واکنش واتساپ به این وقایع را بی احساس می دانند.

با این وجود, شرکت تغییرات اندکی را ایجاد کرد. واتساپ محدودیت هایی را برای فوروارد کردن پیام ها ایجاد کرد, بنابراین شما تنها می توانید پیام را تنها به 5 گروه فوروارد کنید که نسبت به محدودیت قبلی که تا 250 گروه بود بسیار خوب است. همچنین شرکت در برخی از مناطق دکمه میانبر فوروارد را حذف کرده است.

علیرغم این مداخله ها, در اوایل همه گیری COVID-19, واتساپ در حال نشر اطلاعات نادرست در مورد این ویروس بود. در آوریل 2020, محدودیت های شدید در سراسر جهان برقرار بود, پس تنها مردم به اخبار اینترنت اعتماد می کردند که حتی بیشتر از بقیه مواقع بود.

بار دیگر, فیس بوک محدودیت های جدید فوروارد کردن را بمنظور جلوگیری از اشاعه اطلاعات نادرست ایجاد کرد. بهمین ترتیب آنها با مقامات و سازمان های بهداشتی در سراسر جهان همکاری کردند تا ربات های چت واتساپ را توسعه دهند, پس بنابراین مردم براحتی می توانستند به اخبار مورد اعتماد در مورد همه گیری دسترسی پیدا کنند.

هر دو سناریوی رویدادهای سیاسی 2018 و همه گیری ویروس COVID-19 تحت تاثیر همان موضوعات قرار گرفتند؛ اطلاعات نادرست به بسیاری از مردم در حال فوروارد شدن بود. با توجه به اینکه این شرکت ادعا کرده است این مشکل را در سال 2018 برطرف کرده است اما مشخص نیست که آیا آنها با آرامش, محدودیت های فوروارد کردن را حذف کرده اند و در نتیجه اطلاعات غلط مربوط به همه گیری را ایجاد کرده اند و یا اینکه مداخلات 2018 بی اثر بوده است.

5. وضعیت و یا استاتوس واتساپ

آیا واتساپ امن و بی خطر است؟

در مورد اینکه آیا واتساپ امن و بی خطر است باید بگوییم که برای چندین سال, ویژگی استاتوس واتساپ, یک خط مختصر از متن بود که تنها روش برای انتشار این بود که در آن زمان مشغول به انجام چه کاری بودید. این حالت به استاتوس واتساپ تبدیل شد, کلونی از ویژگی محبوب Instagram Stories.

اینستاگرام پلتفرمی است که برای قرار گرفتن در معرض عموم طراحی شده است, اما با این وجود, اگر بخواهید می توانید پروفایل خود را بصورت پرایوت قرار دهید. از سوی دیگر, واتساپ یک سرویس دوستانه تر است که از آن برای در ارتباط بودن با دوستان و خانواده خود استفاده می کنید. بنابراین, ممکن است که تصور کنید که به اشتراگ گذاستن استاتوس در واتساپ نیز پرایوت است.

با این وجود, اینطور نیست. هر شخصی در مخاطبین واتساپ شما می تواند استاتوس شما را مشاهده کند. خوشبختانه, اینکه بتوانید مدیریت کنید که با چه شخصی استاتوس خود را به اشتراک بگذارید کار ساده ای است.

به قسمت Settings>Account>Privacy>Status بروید و در آنجا سه گزینه بمنظور بروزرسانی استاتوس خود مشاهده خواهید کرد:

  • My contacts
  • My contacts except
  • Only share with

علیرغم این سادگی, واتساپ مشخص نکرده است که اگر مخاطبی را مسدود کنید آیا می تواند استاتوس شما را مشاهده کندیا خیر. با این وجود, شرکت کار معقولانه ای را انجام داده است, و آن این است که مخاطبین مسدود شده شما بدون در نظر گرفتن تنظیمات حریم خصوصی شما قادر به مشاهده استاتوس شما نخواهند بود. همانند استوری اینستاگرام, هر گونه عکس و یا ویدئویی که در استاتوس خود به اشتراک می گذارید پس از 24 ساعت ناپدید می شود.

آیا واتساپ امن و بی خطر است؟

بنابراین, آیا واتساپ برای استفاده بی خطر است؟ واتساپ یک پلتفرم پیچیده است. از طرفی, شرکت رمز گذاری انتها به انتها را در یکی از محبوب ترین اپلیکیشن ها قرار داده است که این یک مورد امنیتی مشخص است.

اما با این وجود, نگرانی های زیادی در مورد امنیت واتساپ وجود دارد. یکی از موضوعات اصلی این است که این شرکت متعلق به فیس بوک است و از بسیاری از خطرات حریم خصوصی و کمپین های اطلاعات غلط شرکت مادرشان رنج می برد.

منبع: MAKEUSEOF.COM

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

زندگی آرزویی است که در زمان حال ، به داشتن آن فکر می کنیم. آرزوها را بزرگتر کنیم تا داشته هایمان بیشتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین مقالات

راهنمای خرید

آموزش و ترفند

بهترین اپلیکیشن ها

لینک های مفید

برای دانلود دوره کامل هک حرفه ای موبایل ، کلیک کنید