از ابتدای ساخت خودرو و ماشین به کارگیری لامپ و چراغ یکی از اصلیترین مراحل تولید بوده است. در این مطلب تفاوت لامپ های زنون ، ال ای دی ، لیزر و هالوژن را در ماشینها توضیح خواهیم داد.
تکنولوژیهای فراوان موجود خودروهای امروزی مثل سنسور تشخیص گردوغبار چراغ، نورهای درون بر و نورهای دافع به راننده کمک میکند تا در دید شب بتواند حتی در صورت فراموشی روشن کردن چراغهای خودرو سیستم را فعال کرده و مسیر را با دید بهتری در اختیار او قرار دهند.
در حال حاضر تکنولوژیهای چراغ خودرو زیادی در بازار به فروش میرسد اما همین تعداد کم هم دارای مزایا و معایبی نیز هستند. در ادامه مقایسهای بین لامپ های زنون ، ال ای دی ، لیزر و هالوژن خواهیم داشت تا تفاوت ، مزایا و معایب هرچراغ را به صورت مجزا بررسی کنیم.
تفاوت لامپ های زنون ، ال ای دی ، لیزر و هالوژن در خودرو
چراغ هالوژن
در حال حاضر بیشتر خودروهای دنیا از سیستم چراغهای هالوژنی استفاده میکنند، چرا که هم از نظر هزینه و هم از نظر دوام عالی هستند. چراغهای هالوژنی به راحتی قابل تعویض بوده و میتوانند دست کم 1000 ساعت کار کنند.
تکنولوژی اصلی به کار برده شده روی این چراغها گاز هالوژنی است که به جای استفاده از وکیوم یا لامپ خلا این گاز میتواند نور بیشتر را با میزان انرژی کمتر در لامپ ساطع کند.
البته از نظر میزان نور دهی از زنون ، ال ای دی و لیزر قدرت کمتری دارند اما از نظر هزینه و نوع تعویض بسیار مقرون به صرفه خواهند بود.
چراغ زنون
در موضوع تفاوت لامپ های زنون ، ال ای دی ، لیزر و هالوژن ، چراغهای HID یا تخلیه با شدت بالا زنون از دهه 1990 میلادی تولید و در بسیاری از خودروهای لوکس مورد استفاده قرار گرفتند. از این لامپها به صورت خاص در خودروهایی گران قیمت استفاده میشود اما میتوانید با هزینه اضافی نیز برای خودرو خود خریداری کنید.
این نوع چراغها دقیقا مانند لامپهای فلوئورسنت کار میکنند که یک نوع الکتریسیته را از گاز مشخص عبور داده تا نور تولید کند.
این نوع چراغها دوام بیشتری نسبت به لامپهای هالوژنی دارند و از میزان مصرف کمتری نیز برخوردار هستند.
همچنین نور تولید شده توسط چراغ زنون سفید رنگ است و دید راننده را نیز افزایش میدهد. یکی از معایب این گونه چراغها قیمت زیاد آنها در بازار است.
لامپهای ال ای دی
لامپهای ال ای دی ، کامپوننت های سالید استیت الکترونیکی هستند که نور را از طریق میزان گرامیش یک نوع فلز تولید میکنند و هیچ نوع گاز خاصی در آنها ساطع نمیشود. این نوع چراغهای خودرو میتوانند از طریق فرایند الکترومینسنس میزان نور بیشتری را با مصرف انرژی بسیار کمتر تولید نمایند. البته یک یا دو ال ای دی قدرتمند لازم است تا میزان نور تولیدی زنون را فراهم کنند، اما اگر به تعداد بالا و به صورت ردیف در کنار هم قرار بگیرند، نور بسیار زیادی را تولید و ساطع خواهند کرد.
در تفاوت لامپ های زنون ، ال ای دی ، لیزر و هالوژن ، لامپهای ال ای دی از دهه 1960 میلادی در رنگ های متنوع عرضه شدند اما تا زمانی که رنگ سفید و آبی آن تولید نشده بود یه خط ساخت و ساز خودرو تزریق نشدند. این نوع لامپها تاثیر به سزایی در پایین آوردن میزان انرژی مصرفی داشتند.
- پورشه 718 اسپایدر یک GT4 کروک
- ویدیو معرفی گران ترین خودروهای سال 2019
- آئودی SQ8 با نیروی گشتاور 900 نیوتن بر متر
- با صفحه نمایش 12 اینچی داشبورد فورد موستانگ بولیت 2019 آشنا شوید
- راهنمای خرید خودرو تا 150 میلیون تومان
- فورد مچ ای موستانگ به زودی معرفی می شود
یکی از مزایای این نوع لامپها شکل دهی متفاوت به آن است به صورتی که می توان چراغهایی با طرحهای متفاوت از این نوع لامپ ساخت و طراحی کرد.
لامپهای لیزری
لامپهای لیزری یکی از بهترین نوع چراغ خودرو هستند و نوع ساخت آنها به صورت انتشار نور لیزر در گاز فسفر است که نور تقریبا به رنگ نور خورشید را تولید میکند.
خودروهای بی ام و و آئودی اولین شرکت های تولیدی بودند که از چراغهای لیزر در ماشینهای خود استفاده می کردند. به طور مثال بی ام و i8 و آئودی R8 LMX از این نوع لامپها بهره میبرند. این نوع لامپها میتوانند نوری 1000 برابر قویتر از ال ای دی تولید کرده و میزان مصرف انرژی را در همان سطح قرار دهند.
همچنین میزان روشنایی آنهای میتواند تا 600 متر باشد. متاسفانه این نوع چراغها بسیار گران قیمت هستند و نمیتوان از آن به راحتی در هر خودرویی استفاده کرد و انتظار داشت که هزینه نهایی آن پایین بیاید!
البته با گذشت زمان و ایجاد تکنولوژیهای جدیدتر، قیمت هر کدام از محصولات زنون ، ال ای دی ، هالوژن و لیزر پایینتر خواهد آمد، اما اگر علاقه دارید روی خودرو خود از چراغ و لامپ پر نور تر استفاده کنید، بهتر است از لامپهای زنون بهره بگیرید.
منبع: CARMAGAZINE