آیا گوشی نو بخریم یا دست دوم ؟ مقایسه گوشی های نو و دست دوم

گوشی نو بخریم یا دست دوم

آیا گوشی نو بخریم یا دست دوم ؟ تفاوت گوشی های نو و دست دوم چیست و با قیمت ها یکسان ، گوشی نو بخریم یا دست دوم ؟ اگر به فکر خرید گوشی هستید و بین خرید گوشی نو و دست دوم بر سر دو راهی مانده‌اید ، در این مطلب توضیح می‌دهیم که آیا گوشی نو بخریم یا دست دوم و تفاوت های گوشی نو و دست دوم در چیست.

در شرایط فعلی که پس از سال 99 به وجود آمده و با وجود گرانی سرسام آور گوشی های موبایل که حتی برای بعضی از گوشی ها تا 60 درصد افزایش قیمت طی 3 ماه اول سال 2022 ثبت شده، بسیاری قدرت خرید گوشی نو را ندارند و البته گوشی قوی و قدرتمند نیز می‌خواهند.

به طور مثال گوشی های پرچم‌دار نو در سال 1401 دیگر زیر 15 میلیون تومان قیمت ندارند و حتی گوشی های میان رده نیز در حال حاضر با ارقام بیش از 6 میلیون تومان به فروش می‌رسند. در این شرایط آیا باید گوشی نو بخریم یا دست دوم ؟ جواب این سوال را به همراه بررسی کامل گوشی های نو و دست دوم در ادامه آورده‌ایم.

آیا گوشی نو بخریم یا دست دوم

چرا گوشی نو بخریم

گوشی نو بخریم یا دست دوم

ابتدا به بررسی مزایا و معایب گوشی نو می‌پردازیم. فرض کنید که یک بودجه مناسب برای خرید گوشی در نظر گرفته اید. به بازار می‌روید تا گوشی نو بخرید اما هیچ گوشی با بودجه شما جور در نمی‌آید مگر گوشی های میان رده ای که 2 یا 3 گیگابایت رم دارند و یا حافظه آن از 32 گیگابایت فراتر نمی‌رود.

خب در این صورت باید چه کنیم؟ هر گوشی نو به نوبه خود یک مزیت عالی دارد و آن هم کارایی آن به مدت یک الی دو سال بدون وقفه است. اگر شما گوشی نو خریداری کنید به طور حتم این گوشی اگر ضربه نخورده و یا داخل آب نیفتد (البته به جز گوشی های دارای استاندارد IP68) بیش از یک سال برای شما کار خواهد کرد.

بنابراین زمانی که گوشی نو خریداری می‌کنید ، حالا با هر بودجه‌ای ، از این مساله اطمینان پیدا خواهید کرد که گوشی جدید شما بدون خرابی تا چند ماه آینده همراه شما است.

مزایا و معایب گوشی نو

از دیگر مزیت‌های گوشی نو می‌توان به سرعت و پردازش بالا اشاره کرد. گوشی هر چه بیشتر کار کند ، بیشتر از نظر سخت افزاری دچار آسیب و استهلاک می‌شود.

بنابراین حتی اگر یک گوشی دست دوم بخرید و آن را ریست فکتوری کنید، باز هم گوشی کمی هنگ می‌کند. این دقیقا به خاطر استهلاک سخت افزاری است، بنابراین گوشی جدید حد اقل برای چند ماه آینده بدون هنگ کردن و یا کند شدن برای شما کار می‌کند.

هر گوشی نو بدون شک از نظر زیبایی ظاهری ، از گوشی کار کرده بهتر است. مثلا فرض کنید شما یک گوشی نو 5 میلیون تومانی خریداری کرده‌اید که از نظر طراحی نیز بسیار شیک و عالی است و بالعکس یک گوشی کار کرده با قیمت 5 میلیون تومان خریداری کنید که خب روی بدنه آن خط و خش وجود داشته باشد یا رنگ بدنه آن کدر شده باشد.

خب در این شرایط با خود فکر می‌کنید که گوشی نو بخریم یا دست دوم ؟ جواب گوشی نو است، چرا که افرادی که نیاز به زیبایی ظاهری گوشی دارند، حتما باید گوشی نو را خریداری کنند ، هر چند که گوشی دست دوم خوب و تمیز نیز در بازار پیدا می‌شود. اما به سختی!

 

چرا گوشی دست دوم بخریم

گوشی دست دوم بخریم یا نو

در آن سوی مساله گوشی دست دوم قرار دارد. اگر بخواهیم در مورد مزیت‌های گوشی دست دوم در برابر گوشی نو بگوییم ، اولین مساله هزینه آن است. به عنوان مثال یک گوشی کار کرده سال 2020 با قیمت تقریبی 8 میلیون تومان با یک گوشی نو سال 2021 با قیمت تقریبی 11 میلیون تومان برابری دارد، هر چند که گوشی که یک سال کار کرده باشد ، آن چنان هم گوشی بدی نیست.

بنابراین گاهی اوقات کمی از نظر بودجه دست شما خالی است و باید بین گوشی نو و دست دوم انتخاب کنید، اگر پردازنده و قدرت گوشی برای شما مهم‌تر از سایر نکات باشد و با قیمت کمتر می‌خواهید گوشی بهتری بخرید، دست دوم را انتخاب کنید. در این بین اما مشکلاتی نیز برای گوشی های دست دوم به وجود می‌آید که در ادامه توضیح می‌دهیم

گوشی نو بخریم یا دست دوم ؟ گوشی دست دوم ضمانتی ندارد

به هر حال گوشی که دست فرد دیگری کار کرده باشد، عیب و ایراد آن نیز مشخص نیست. در این صورت می‌پرسید، آیا گوشی نو بخریم یا دست دوم ؟ خب مسلما اگر به فکر ضمانت گوشی و کارکرد آن هستید باید گوشی نو بخرید، چرا که اصلی ترین ایران گوشی دست دوم این است که “مشخص نیست چه ایرادات سخت افزاری دارد که در ابتدا خرید مشخص نیست و بعدا دیده می‌شود” .

در این صورت در زمان خرید گوشی دست دوم سعی کنید گوشی بخرید که بدانید بدنه آن باز نشده و همچنین از نظر زیبایی ظاهری تر و تمیز باشد، چرا که اکثر افرادی که گوشی کار کرده خود را از نظر ظاهری به درستی نگهداری می‌کنند، از نظر سخت افزاری نیز زیاد از آن کار نمی‌کشند!

گوشی دست دوم همیشه بی عیب نیست

بله گوشی دست دوم ایراداتی دارد که در گوشی های نو پیدا نمی‌شود. شاید بپرسید چه ایراداتی. برای شما مثال می‌زنم. فرض کنید یک گوشی دست دوم خریداری کرده‌اید و دو هفته هم دارید با آن کار می‌کنید.

ناگهان گوشی خاموش می‌شود و هر کاری می‌کنید ، صفحه آن بر نمی‌گردد. گوشی را به دست تعمیرکار می‌دهید و تعمیرکار می‌گوید آی سی آن سوخته است! در این صورت چه کاری از دست شما برمی‌آید؟ عملا هیچ! به طور کلی هر سیستم الکترونیکی که بیش از چند ماه به طور مداوم کار کرده باشد ، احتمال دارد که ناگهان مدار سخت افزاری آن دچار مشکل شود، حتی اگر آن دستگاه را سامسونگ ، شیائومی ، اپل یا هواوی ساخته باشند!

این گونه مشکلات احتمال دارد که ناگهان در گوشی دست دوم شما به وجود بیاید. بنابراین در این صورت برای پاسخ به سوال این که گوشی نو بخریم یا دست دوم ، جواب ما گزینه اول است.

سخت افزار و نرم افزار گوشی دست دوم بهینه نیست

گوشی دست دوم بخریم یا نو

هر چه در طول سال ها رو به جلوتر حرکت می کنیم، گوشی های جدید تر به پردازنده های بهینه‌تر و سخت افزار قدرتمندتری مجهز می‌شوند. به عنوان مثال از گوشی گلکسی نوت 9 تا گوشی گلکسی نوت 20 زمین تا آسمان فاصله هست با وجود این که تنها دو سال فاصله تولید بین این دو وجود دارد. بنابراین اگر شما یک گوشی یک یا دو سال پیش دست دوم خریداری کنید، مطمئنا سه تا پنج رده از نظر سخت افزاری گوشی شما با سیستم جدید و بهینه سازی شده فاصله دارد. بنابراین در زمان انتخاب بین گوشی نو و دست دوم این موارد را نیز به خاطر بسپارید.

مقایسه گوشی نو و دست دوم ، نو بخریم یا دست دوم

پیشنهاد ما گوشی نو است. یک نکته قابل توجه دیگر که باید حتما به آن توجه کنید این است که گوشی های میان رده جدیدی که در سال 2020 عرضه شدند ، از نظر سخت افزاری و پردازشی در حد گوشی های پرچم‌دار هستند. مثلا گوشی شیائومی ردمی نوت 9 پرو به جدیدترین و بهینه‌ترین پردازنده میان رده کوالکام مجهز شده و سرعت پردازش آن حتی از گلکسی S10 سامسونگ نیز بیشتر است، اما قیمت آن‌ها زمین تا آسمان فرق دارد، حتی گوشی کار کرده گلکسی S10 در حال حاضر قیمت تقریبی 2 برابر گوشی نو شیائومی ردمی نوت 9 پرو دارد.

شما می‌توانید بهترین گوشی ها تا 2 میلیون  تومان ، بهترین گوشی تا 3 میلیون تومان و بهترین گوشی های 4 ، 5 و 6 میلیون تومانی را که جدیدترین و به روز ترین گوشی های بازار هستند از طریق این مطلب‌ها مطالعه کنید تا بتوانید به جای خرید گوشی دست دوم و کار کرده ، گوشی خوب و پرقدرت نو بخرید. در این مقالات تمامی جزییات هر گوشی در محدوده قیمت متفاوت را بررسی کرده‌ایم.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

زندگی آرزویی است که در زمان حال ، به داشتن آن فکر می کنیم. آرزوها را بزرگتر کنیم تا داشته هایمان بیشتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین مقالات

راهنمای خرید

آموزش و ترفند

بهترین اپلیکیشن ها

لینک های مفید

برای دانلود دوره کامل هک حرفه ای موبایل ، کلیک کنید