کش اپلیکیشن چیست و چطور آنرا پاک کنیم

پاک کردن کش اپلیکیشن در اندروید

کش اپلیکیشن و نحوه پاک کردن آن , آیا کش اپلیکیشن فضای زیادی را در گوشی شما اشغال می کند؟ در ادامه روش های پاک کردن کش برنامه ها در گوشی را آموزش می دهیم.

کش اپلیکیشن چیست و چطور آنرا پاک کنیم

پاک کردن کش اپلیکیشن در اندروید

 

پاک کردن کش اپلیکیشن احتمالاً یکی از بحث برانگیزترین موضوعات در مورد نگهداری از گوشی اندرویدی شما است. بسیاری از افراد به طور غریزی کش برنامه را یا برای آزاد کردن فضای ذخیره‌ سازی اضافی در گوشی خود و یا بمنظور اینکه گوشی و برنامه‌ هایشان در طول زمان کند نشوند پاک می‌کنند. اما آیا باید کش اپلیکیشن را در اندروید پاک کنید؟ اگر چنین است، چگونه؟ آیا حتی کاری انجام می دهد یا فقط یک دارونما است؟

بسیاری از کاربران بر این باورند که خود اندروید باید به تنهایی کش برنامه ها را مدیریت کند و تداخل در رفتار ذخیره سازی پیش فرض تنها به دنبال مشکل است. اما حقیقت بسیار تاریک تر است. برخی از برنامه‌ها از فضای کش به‌طور مسئولانه استفاده نمی‌کنند، برخی دیگر با استفاده از داده‌های ذخیره‌شده بیش از حد، کاملاً از کار می‌افتند، و برخی حتی ممکن است پس از به‌روزرسانی از کار بیفتند یا به‌ طور کامل از کار کردن خودداری کنند – مشکلی که ممکن است با پاک کردن کش مذکور بتوانید آن را برطرف کنید. بیانیه های عمومی در اینجا واقعاً مفید نیستند. اما می‌توانیم در مورد اینکه کش اپلیکیشن چیست، چرا اهمیت دارد و چرا ممکن است بخواهید آن را در گوشی هوشمند اندرویدی خود پاک کنید، صحبت کنیم.

اهل بازی هستین؟ از بازی های تکراری خسته شدین؟ به این مقاله حتما سر بزنید: بهترین بازی های سبک بقا اندروید 2022 با لینک دانلود مستقیم

کش چیست؟

پاک کردن کش اپلیکیشن در اندروید

کش، همانطور که در دنیای محاسبات شناخته می‌شود، به برنامه‌هایی مانند مرورگرها، بازی‌ها و سرویس‌های استریم اجازه می‌دهد فایل‌های موقتی را که مرتبط تلقی می‌شوند ذخیره کنند تا زمان بارگذاری را کاهش دهند و تجربه کلی را سریع‌تر کنند. YouTube، Spotify، Google News، و بسیاری از برنامه‌ های دیگر اطلاعات را به‌عنوان داده کش ذخیره می‌کنند. این می‌تواند تصاویر کوچک ویدیو، تاریخچه جستجو، یا تکه‌هایی از ویدیو باشد که به‌طور موقت ذخیره می‌شوند تا نیاز به درخواست ورودی از کاربر یا دریافت اطلاعات مکرر از اینترنت را به حداقل برسانند.

کش می تواند در زمان زیادی صرفه جویی کند، زیرا کیفیت و سرعت اینترنت در همه جا یکسان نیست. اما از قضا، زمانی که برنامه‌ ها داده‌های زیادی را بر روی گوشی شما بارگذاری می‌کنند، در نهایت سرعت آن را کاهش می‌دهد، به خصوص زمانی که حداقل مقدار فضای ذخیره‌سازی وجود داشته باشد.

تفاوت بین پاک کردن کش اپلیکیشن و داده ها در اندروید

پاک کردن کش اپلیکیشن در اندروید

در حالی که ما اغلب به پاک کردن کش و داده‌ها در یک نفس اشاره می‌کنیم، این دو اقدام متمایز در Android هستند. به عنوان مثال، هنگام استفاده از برنامه Spotify، اطلاعاتی مانند هنرمندانی که در خارج از کتابخانه خود مشاهده کرده اید، هنر آلبوم مرور شده و تاریخچه جستجو به عنوان حافظه پنهان نگه می دارد. هنگامی که کش اپلیکیشن پاک می شود، تمام داده های ذکر شده پاک می شوند.

این برنامه اطلاعات حیاتی تری مانند تنظیمات کاربر، پایگاه داده و اطلاعات ورود به سیستم را به عنوان داده ذخیره می کند. به طور جدی تر، وقتی داده ها را پاک می کنید، کش و داده ها حذف می شوند. پاک کردن داده‌ ها معادل راه‌اندازی یک برنامه در یک لوح تمیز است، به‌گونه‌ای که گویی آن را برای اولین بار نصب کرده‌اید.

چرا باید کش اپلیکیشن را پاک کنیم؟

پاک کردن کش اپلیکیشن در اندروید

دلیل اصلی برای پاک کردن کش اپلیکیشن، آزاد کردن فضای ذخیره‌سازی است که ممکن است بر عملکرد گوشی تأثیر بگذارد. اما پاک کردن داده ها یک مرحله بسیار چشمگیرتر است که معمولاً برای زمانی که یک برنامه باگ است یا شروع به کار نمی کند رزرو می شود. این ممکن است نتیجه به‌روزرسانی یک برنامه اشتباه باشد که منجر به خراب شدن فایل‌های کش قبلی، تغییرات آزمایش‌نشده در سمت سرور، نرم‌افزار نادرست یا به‌روزرسانی جدید سیستم‌عامل اندروید شود.

برخی از برنامه‌ هایی که ضعیف نوشته شده‌اند یا به خوبی سندباکس نشده‌اند، اگر اطلاعات حساس کاربر را در حافظه پنهان و داده‌های خود ذخیره کنند، می‌توانند تهدیدی امنیتی باشند. در چنین سناریویی، پاک کردن هر دوی آنها منطقی است.

اگر فقط می‌خواهید دستگاه خود را سریع‌تر نشان دهید، گزینه‌های بسیار بهتر دیگری وجود دارد که می‌توانید برای افزایش سرعت گوشی اندروید خود استفاده کنید. این نکات به طور کلی بهتر از پاک کردن کش به شما کمک می کند، زیرا در نهایت در آینده به اندازه قبلی خود باز می گردد.

چه زمانی باید کش اپلیکیشن را پاک کنیم؟

پاک کردن کش همیشه یک راه حل موقت است زیرا هر برنامه ای که استفاده می کنید پس از پاک کردن حافظه، شروع به پر کردن حافظه با فایل ها می کند. علیرغم مزایای آن، پاکسازی بیش از حد آن می تواند به یک فعالیت بیهوده تبدیل شود زیرا هدف از بهبود زمان بارگذاری را از بین می برد. بنابراین، توصیه می‌شود به جای تبدیل کردن آن به یک روال روزانه، فقط زمانی که کش ضروری است، آن را پاک کنید.

نحوه پاک کردن کش اپلیکیشن در دیتا و گوگل پیکسل

1.تنظیمات را باز کنید.

2. به پایین بروید و Apps را انتخاب کنید. لیست برنامه هایی را که اخیراً باز شده اند مشاهده خواهید کرد.

3. روی گزینه See all در پایین لیست ضربه بزنید. با این کار نام همه برنامه های نصب شده در گوشی  Pixel شما نمایش داده می شود.

4. روی نام برنامه که می‌خواهید فضای ذخیره‌سازی و حافظه پنهان را پاک کنید، ضربه بزنید. روی Storage and cache ضربه بزنید.

5. از صفحه تنظیماتی که باز می شود، گزینه Clear cache را انتخاب کنید. سپس روی Clear storage ضربه بزنید. بسته به فضای اشغال شده، این فرآیند ممکن است چند ثانیه طول بکشد، پس صبور باشید.

نحوه پاک کردن کش اپلیکیشن و داده ها در گوشی های گلکسی سامسونگ

1. منوی تنظیمات را باز کنید.

2. به پایین بروید و Apps را انتخاب کنید. لیستی از تمام برنامه های نصب شده به همراه فضایی که آنها اشغال کرده اند نشان داده می شود.

3. روی نام برنامه ای که می خواهید کش برنامه آن را پاک کنید ضربه بزنید.

4. از صفحه اطلاعات برنامه که باز می شود، به پایین بروید و Storage را انتخاب کنید.

5. روی Clear data ضربه بزنید.

6. روی Clear cache ضربه بزنید تا کش برنامه پاک شود.

نحوه پاک کردن کش اپلیکیشن و داده ها در گوشی های وان پلاس

1. تنظیمات را باز کنید.

2. به پایین بروید و Apps and Notifications را انتخاب کنید. برای لیست کردن همه برنامه های نصب شده، روی دکمه Sell all ضربه بزنید.

3. به باز کردن لیست برنامه که می‌خواهید کش و داده‌های آن را پاک کنید، ادامه دهید.

4. Storage و cache را انتخاب کنید.

5. از آنجا، Clear cache را انتخاب کنید تا داده های کش پاک شوند.

6. برای پاک کردن داده‌های برنامه و کش، روی دکمه Clear storage ضربه بزنید.

نحوه پاک کردن کش و دیتا در گوشی های شیائومی

1. تنظیمات را باز کنید.

2. به پایین بروید و Apps را انتخاب کنید.

3. روی Manage apps ضربه بزنید.

4. لیستی از تمام برنامه های نصب شده روی دستگاه نمایش داده می شود. برای باز کردن فهرست برنامه ضربه بزنید.

5. گزینه Storage را انتخاب کنید. می توانید تفکیک داده های برنامه و گوگل پیکسل را در اینجا بیابید.

6. برای پاک کردن داده های برنامه و کش، روی Clear data ضربه بزنید. سپس باید انتخاب کنید که آیا می خواهید تمام داده های مرتبط با برنامه را پاک کنید یا فقط حافظه پنهان آن را. پاک کردن داده ها به طور خودکار کش برنامه را نیز پاک می کند.

چرا نباید از برنامه غیر بومی پاک کننده کش استفاده کنیم؟

 اگر از برنامه‌ ای استفاده می‌کنید که ادعا می‌کند عملکرد گوشی شما را افزایش می‌دهد، لطفاً آن را متوقف کنید و ارزیابی کنید که آیا کار دیگری غیر از استخراج اطلاعات کاربر انجام داده است یا خیر و آن را به سرورهای خارجی ارسال کنید. همانطور که گفته می شود، یک برنامه یا در همان ابتدا متوقف می شود و یا آنقدر عمر می کند که خود را تبدیل به یک برنامه تمیزتر تبدیل کند.

جدای از شوخی ها، نگرانی های واقعی در مورد استفاده از این برنامه ها به دلیل اعمال مشکوک و سیاست های حفظ حریم خصوصی آنها وجود دارد. آنها معمولاً مجوزهای گسترده ای را می طلبند یا تبلیغات تمام صفحه نمایشی را نمایش می دهند. در نهایت، رایج‌ترین نقطه فروش آن‌ها یعنی افزایش سرعت گوشی، زمانی که آنها کسانی هستند که به طور مداوم در پس‌زمینه کار می‌کنند و از منابع سیستم استفاده می‌کنند، مورد بحث قرار می‌گیرد.

با این حال، برنامه‌های معتبری مانند SD Maid یا Files توسط Google وجود دارند که سطح مشخصی از ارزش را در نشان دادن یک نمای دقیق از آنچه که فضای ذخیره‌سازی گوشی شما را اشغال کرده است یا فقط برای شناسایی و پاک کردن میم‌ها ارائه می‌دهند!

پاک کردن کش در اندروید

آیا راه حل بدون نقصی وجود دارد؟

گزینه پاک کردن داده ها یک ویژگی واقعا مفید در حل بسیاری از مسائل و چیزی منحصر به فرد برای اندروید است. اما ما واقعاً می‌توانیم از یک راه‌حل خودکار برای پاک کردن داده‌های کش استفاده کنیم، شبیه به iOS وقتی فضای ذخیره دستگاه پر می‌شود.

Nextbit Robin که یکی از دستگاه‌های مورد علاقه من در سال 2016 بود، ایده‌های عالی در قفسه‌بندی برنامه‌های کمتر استفاده شده با پشتیبان‌گیری و بازیابی فایل‌ها از ابر در صورت لزوم داشت. اما این راه حل زمانی که قابلیت اطمینان اینترنت به یک مسئله تبدیل می شود، ایده آل به نظر نمی رسد. نسخه‌های قدیمی‌تر اندروید به کاربران این امکان را می‌دادند که کش همه برنامه‌ های نصب شده را با یک کلیک پاک کنند. در حال حاضر، می‌توانیم امیدوار باشیم که گوگل روزی آن را بازگرداند یا فقط شکرگزار باشیم که حداقل در وهله اول به ما این امکان را می‌دهد که حافظه پنهان را به صورت جداگانه پاک کنیم.

اگر تمایل به پاک کردن حافظه پنهان برنامه برای افزایش سرعت گوشی خود دارید، بعید است که تفاوت زیادی ایجاد کند. در عوض، این نکات را دنبال کنید تا سرعت گوشی اندرویدی قدیمی خود را افزایش دهید.

منبع: ANDROIDPOLICE.COM

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

زندگی آرزویی است که در زمان حال ، به داشتن آن فکر می کنیم. آرزوها را بزرگتر کنیم تا داشته هایمان بیشتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین مقالات

راهنمای خرید

آموزش و ترفند

بهترین اپلیکیشن ها

لینک های مفید

برای دانلود دوره کامل هک حرفه ای موبایل ، کلیک کنید