چگونه از هک شدن گوشی جلوگیری کنیم

جلوگیری از هک شدن گوشی

روش های جلوگیری از هک شدن گوشی, چگونه جلوی هک شدن گوشی را بگیریم و از سرقت اطلاعات شخصی خود جلوگیری کنیم؟ در ادامه روش ها را می یبینیم.

چگونه از هک شدن گوشی جلوگیری کنیم

هیچ کس از حملات هکرها مستثنی نیست – به خصوص اگر از گوشی هوشمند استفاده می کنید. حتی اگر بسیار مراقب بوده اید که هیچ برنامه غیرمجازی را دانلود نکنید یا گامی اضافی برای نصب برخی نرم افزارهای حفظ حریم خصوصی یا امنیتی مانند VPN برداشته باشید. 

 ناگفته نماند که نقض داده ها می تواند واقعا خطرناک باشد – برای مثال اگر به رسوایی Pegasus فکر کنید. مجرمان سایبری ممکن است تماس ها یا چت های شما را ضبط کنند، موقعیت مکانی شما را مشخص کنند و حتی میکروفون و دوربین شما را فعال کنند.

با گسترش ابزارهای جاسوس‌افزار در میان رژیم‌های معتبر و همچنین شهروندان عادی – اغلب حتی برای انجام این کار نیازی به دانش فناوری اطلاعات نیست – بسیار مهم است که مراقب بهداشت دیجیتال موبایل خود باشید و بدانید چگونه از سیستم‌های دفاعی گوشی هوشمند خود در برابر هک‌های احتمالی محافظت کنید. یا اگر علائمی وجود دارد که نشان می دهد گوشی شما هک شده است، چه کاری انجام دهید.

در این مقاله، هر دو مورد را پوشش خواهیم داد: کارهایی که باید برای جلوگیری از دسترسی مزاحمان به داده های گوشی خود انجام دهید، و اقداماتی که می توانید در جلوگیری از هک شدن گوشی انجام دهید.

تاکتیک های رایج مورد استفاده هکرهای گوشی:

  • فیشینگ: این تاکتیک شامل ارسال لینک های مخرب و/یا پیوست های خطرناک از طریق متن و ایمیل به اهداف می باشد. هنگامی که قربانی روی آن کلیک می کند، گوشی به بدافزار آلوده می شود تا اطلاعات شما را ربوده کند.
  • برنامه های ردیابی: هکرها می توانند از نرم افزارهای جاسوسی برای جمع آوری داده ها استفاده کنند. نصب و استفاده از بسیاری از این برنامه ها حتی می تواند نسبتاً ساده باشد. همه می توانند به راحتی از گوشی شما جاسوسی کنند – تنها چیزی که نیاز دارند یک برنامه ساده است.
  • نفوذ به وای فای و بلوتوث عمومی: هر بار که به وای فای عمومی وصل می شوید، داده های شخصی شما ممکن است افشا شود. به همین دلیل توصیه می کنیم هنگام اتصال به بی سیم باز از یکی از بهترین سرویس های VPN موبایل استفاده کنید. به طور مشابه، هکرها می توانند از طریق اتصالات بلوتوث نفوذ کنند.
  • تعویض سیم‌کارت: این تاکتیک به عوامل مخرب اجازه می‌دهد تا شماره تلفن شما را به سیم‌کارت خودشان منتقل کنند و حساب‌های شما را تصرف کنند.

نحوه جلوگیری از هک شدن گوشی

اینها اقداماتی هستند که باید برای حفظ ایمنی دیجیتال خود و جلوگیری از هک شدن گوشی خود در برابر عوامل مخرب انجام دهید.

1. با به روز رسانی های نرم افزار همراه باشید

اولین قدم برای جلوگیری از هک شدن گوشی شما در برابر جاسوسان این است که کار آنها را دشوارتر کنید. هکرها اغلب از آسیب پذیری های نرم افزاری برای نفوذ به داده های شما سوء استفاده می کنند.

بنابراین، اگرچه فرآیند به‌روزرسانی می‌تواند طولانی باشد و حافظه شما را از بین ببرد، مطمئن شوید که همیشه از به روزترین نسخه نرم‌افزار برای کاهش خطرات استفاده می‌کنید.

2. مجوزهای برنامه خود را مدیریت کنید

حتی زمانی که برنامه‌ های شما ایمن به نظر می‌رسند، ممکن است همچنان بسیاری از داده‌های حساس شما را جمع‌آوری کنند. آنها می توانند موقعیت مکانی شما را ردیابی کنند، به میکروفون یا دوربین شما دسترسی داشته باشند. گاهی اوقات به‌روزرسانی‌های جدید می‌توانند آنها را سرزده‌تر کنند.

به عنوان یک قاعده کلی، به منظور جلوگیری از هک شدن گوشی به هر برنامه جدید اجازه دهید  فقط به اطلاعات ضروری دسترسی داشته باشد. به عنوان مثال، اگر از Google Maps برای ردیابی سفر شما به محل کار خوشحال هستید، این موضوع برای Spotify شما صدق نمی کند. همچنین باید کمی وقت بگذارید و تمام تنظیمات برنامه های نصب شده روی گوشی خود را مرور کنید.

3. از یک نرم افزار آنتی ویروس موبایل استفاده کنید

اگرچه دانش دریافت شده این است که کاربران آیفون برای در امان ماندن از بدافزارها و ویروس ها به آنتی ویروس نیاز ندارند، اما برای کسانی که از موبایلی که از طریق سیستم اندرویدی کار می کند استفاده می کنند یکسان نیست. یکی از بهترین برنامه های آنتی ویروس اندروید اسکن خودکار بدافزار را اجرا می کند و هر گونه تهدیدی را که پیدا می کند حذف می کند. آنها همچنین به طور فعال به جلوگیری از کلیک بر روی صفحات وب مخرب و همچنین باز کردن یا دانلود فایل های آلوده در وهله اول کمک می کنند.

4. هنگام دسترسی به Wi-Fi عمومی از VPN استفاده کنید

تاکتیک رایج هکرها نفوذ به دستگاه شما از طریق Wi-Fi عمومی است. به همین دلیل، توصیه می کنیم هنگام اتصال به بی سیم باز، به منظور جلوگیری از هک شدن گوشی, همیشه از یک برنامه VPN iPhone یا Android VPN استفاده کنید.

این خدمات آدرس IP و موقعیت مکانی شما را مخفی می کنند، در حالی که داده های شما را از طریق تونل های رمزگذاری شده ایمن می کنند (برای اطلاعات بیشتر، راهنمای کامل ما را در مورد چیستی VPN بررسی کنید).

از جمله موارد مورد علاقه ما ExpressVPN، NordVPN و Surfshark هستند – که همگی دارای برنامه های تلفن همراه با استفاده آسان هستند. به‌علاوه، می‌توانید از اشتراک خود برای محافظت از همه دستگاه‌های خود استفاده کنید – از تلفن همراه، لپ‌تاپ، روتر و دستگاه‌های استریمینگ تلویزیون. شایان ذکر است که Surfshark محدودیتی برای اتصالات ندارد که می توانید به طور همزمان استفاده کنید، در حالی که Express به پنج و Nord شش اجازه می دهد.

هر کاربر ویندوز باید بداند ، بخوانید تا بدانید:     بازیابی فایل های پاک شده در ویندوز 11

جلوگیری از هک شدن گوشی

5. از ویژگی های ورود خودکار اجتناب کنید

حتی اگر این کار می تواند در زمان شما صرفه جویی زیادی کند، در صورتی که یک مجرم سایبری موفق به هک کردن گوشی شما شود، وارد شدن به برنامه های حساس – مانند بانکداری آنلاین یا ایمیل شما – می تواند خطرناک باشد. در حالت ایده‌آل، همیشه باید از ورود خودکار برای هر برنامه‌ای که روی دستگاه شما اجرا می‌شود اجتناب کنید.

به همین دلیل، از رمز عبور یکسان برای هر برنامه استفاده نکنید. همچنین ممکن است بخواهید یک نرم افزار مدیریت رمز عبور نصب کنید تا به شما در ایمن سازی بیشتر آنها کمک کند.

6. دسترسی فیزیکی به تلفن خود را سخت تر کنید

هر گونه نقض داده در دنیای دیجیتال اتفاق نمی افتد. البته نادر است، اما گاهی اوقات مزاحمان ممکن است به سادگی به گوشی هوشمند شما دسترسی فیزیکی پیدا کنند و اطلاعات شما را بدزدند.

واضح است، اما هرگز نباید گوشی خود را در مکان های عمومی بدون مراقبت رها کنید. همچنین تمرین خوبی است که همیشه رمز عبور شش رقمی را برای دسترسی به دستگاه تنظیم کنید. این امن ترین گزینه ای است که شما دارید زیرا اثر انگشت و بیومتریک صورت در واقع راحت تر هک می شوند.

جلوگیری از هک شدن گوشی

7. گزینه Find my device را فعال کنید

آیا دستورالعمل 6 بالا را رعایت نکردید؟ خوب اگر گوشی خود را گم کردید، بسیار مهم است که بتوانید آن را جابه جا کنید و هر اطلاعاتی را که ممکن است به خطر بیفتد پاک کنید. خبر خوب این است که شما می توانید این کار را به راحتی از طریق کامپیوتر خود انجام دهید.

هم اپل و هم گوگل سرویس‌های «Find my device» را اجرا می‌کنند که به شما امکان می‌دهد تلفن خود را روی نقشه پیدا کنید و همچنین داده‌ های حساس را از راه دور قفل یا پاک کنید. به تنظیمات گوشی هوشمند yoru بروید و این ویژگی را فعال کنید.

8. دستیار صوتی را در صفحه قفل غیرفعال کنید

Siri و Google Assistant ابزارهای مفیدی هستند که به شما امکان می دهند در زمان تایپ صرفه جویی کنید، اما می توانند یک شمشیر دو لبه باشند. اگر یک مجرم سایبری بتواند به تلفن شما دسترسی فیزیکی داشته باشد، ممکن است از این خدمات برای دور زدن حفاظت از رمز عبور شما و نفوذ به مخاطبین، چت ها، ایمیل ها و تماس های شما استفاده کند.

برای محافظت از امنیت داده های تلفن همراه خود، پیشنهاد می کنیم همیشه گزینه دستیار صوتی را در صفحه قفل غیرفعال کنید.

9. مراقب ایستگاه های شارژ عمومی باشید

ایستگاه های شارژ عمومی یک نعمت هستند – حداقل در بیشتر مواقع. در حالی که برای مواقع اضطراری که سطح باتری شما به چند درصد گذشته کاهش یافته است بسیار مفید است، اما هدف آسانی برای هکرها نیز می باشد. کارشناسان هشدار می دهند که مجرمان سایبری می توانند به داده های گوشی شما دسترسی داشته باشند یا بدافزار را از طریق درایو USB روی دستگاه شما معرفی کنند (در برگه جدید باز می شود).

به همین دلیل است که در صورت امکان باید از یک درگاه شارژ AC استفاده کنید. در واقع، پریزهای AC فقط برق را به جای داده منتقل می کنند. حتی آداپتورها و مسدودکننده های داده فقط شارژی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید.

جلوگیری از هک شدن گوشی

اگر هک شدید چه کاری انجام دهید

اگر مقاله ما در مورد علائم هک شدن گوشی شما را خوانده اید و فکر می کنید ممکن است قربانی شده باشید، وحشت نکنید. اقداماتی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از هک شدن گوشی, شکست دادن هکر و رهایی گوشی هوشمند خود از خطر انجام دهید.

1. نرم افزار آنتی ویروس را اجرا کنید

همانطور که قبلاً گفته شد، نرم افزارهای حذف بدافزار و آنتی ویروس برای از بین بردن تهدیدهای در حال اجرا بر روی دستگاه شما عالی هستند. هنگامی که آن را نصب کردید، فقط آن را در پس زمینه فعال نگه دارید تا از هر گونه موقعیت مشابه در آینده جلوگیری کنید. آنتی ویروس خوب این روزها حتی هزینه زیادی هم ندارد و بهترین ارزش از مجموعه های امنیتی کامل اینترنت است که از طیف وسیعی از دستگاه های شما محافظت می کند.

2. اطلاعات کارت اعتباری خود را ایمن کنید

تراکنش های خود را بررسی کنید و در صورت مشاهده هر گونه ناهنجاری به بانک خود گزارش دهید. در صورت نیاز کارت خود را مسدود کنید. همچنین ممکن است بخواهید با تمام مشاغل تجارت الکترونیکی که اطلاعات کارت اعتباری یا حساب بانکی شما در برنامه تلفن شما ذخیره شده است تماس بگیرید.

3. برنامه های غیرقابل اعتماد را حذف کنید

اگر هکرها وارد گوشی شما شده‌اند، احتمالاً از طریق یک برنامه مخرب در حال اجرا در پس‌ زمینه این کار را انجام می‌دهند. به همین دلیل است که باید همه برنامه های نصب شده را بررسی کنید و هر چیزی که مشکوک به نظر می رسد را حذف کنید – فقط چند دقیقه طول می کشد.

4. دستگاه خود را ریست کنید

ممکن است ارزش آن را داشته باشد که گوشی خود را به طور کامل بازنشانی کنید و تمام داده ها، برنامه های شوم و/یا بدافزارها را از آن پاک کنید. پس از پشتیبان‌گیری از اطلاعات مهم خود در لپ‌تاپ یا فضای ذخیره‌سازی ابری، به تنظیمات بروید و تنظیمات کارخانه را بازنشانی کنید.

بله، این یک ناراحتی بزرگ است و به این معنی است که باید برنامه های مورد علاقه خود را مجدداً نصب کنید و تنظیمات خود را همانطور که دوست دارید دوباره دریافت کنید، اما اگر نمی توانید موارد بد را از دستگاه خود پاک کنید، آخرین راه حل شما است.

5. تمام رمزهای عبور خود را تغییر دهید

اگر یک مجرم سایبری به دستگاه شما دسترسی پیدا کند، احتمالاً رمزهای عبور شما فاش شده است. به همین دلیل است که باید تمام اعتبارنامه های ورود خود را تغییر دهید تا مطمئن شوید که حساب های شما در برابر هرگونه نقض داده محافظت می شود. این تعداد زیادی رمز عبور جدید برای به خاطر سپردن است، اما برای جلوگیری از هک شدن مجدد شما ضروری است.

6. گزارش به مقامات

اگر متوجه شدید که قربانی سرقت هویت شده اید و/یا از سلامتی خود می ترسید، قطعاً باید حوادث را به مقامات مسئول برای بررسی جرایم دیجیتال در کشور خود گزارش دهید.

اگر در ایالات متحده زندگی می کنید، کمیسیون تجارت فدرال (در برگه جدید باز می شود) گزینه شماست. در حالی که کسانی که در بریتانیا هستند، اگر در بریتانیا زندگی می‌کنید، باید با Action Fraud (در برگه جدید باز می‌شود)، مرکز ملی گزارش‌دهی جرایم اینترنتی و کلاهبرداری تماس بگیرید.

منبع: TECHRADAR.COM

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

زندگی آرزویی است که در زمان حال ، به داشتن آن فکر می کنیم. آرزوها را بزرگتر کنیم تا داشته هایمان بیشتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین مقالات

راهنمای خرید

آموزش و ترفند

بهترین اپلیکیشن ها

لینک های مفید

برای دانلود دوره کامل هک حرفه ای موبایل ، کلیک کنید