نحوه صحیح شارژ کردن گوشی موبایل برای جلوگیری از آسیب باتری

نحوه صحیح شارژ کردن گوشی

در این مطلب نحوه صحیح شارژ کردن گوشی موبایل برای افزایش عمر باتری و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی و پایین آمدن میزان شارژ دهی را آموزش می‌دهیم و بررسی می‌کنیم که چه زمان‌هایی در طول روز و به چه میزان باید گوشی را در شارژ قرار داد.

اگر تا کنون شب‌ها گوشی خود را درون شارژ می‌گذاشتید و تا صبح در برق باقی می‌ماند تا شارژ شود، گوشی های جدید دیگر به این شکل نخواهند بود و به شدت با شب تا صبح در شارژ ماندن آسیب می‌بینند. در ادامه نحوه صحیح شارژ کردن گوشی موبایل را آموزش می‌دهیم و بررسی می‌کنیم که گوشی های هوشمند جدید تا چه زمانی باید در شارژ باقی بمانند.

نحوه صحیح شارژ کردن گوشی

سیکل های شارژ

نحوه صحیح شارژ کردن گوشی

هر باتری یک طول عمر به خصوص دارد و بعد از گذشت 2 الی 3 سال با مصرف عادی نیز دیگر مثل قبل کار نخواهد کرد. بسیاری بر این باورند که با استفاده درست از باتری گوشی و شارژ کردن به موقع آن می‌توان عمر باتری را افزایش داد، البته همین‌طور است اما به شرطی که همیشه گوشی خود را صحیح شارژ کنید.

هر باتری یک سیکل شارژ مخصوص دارد که شرکت سازنده آن این مشخصه را تعریف کرده. سیکل شارژ به میزان زمانی گفته می‌شود که یک باتری از 0 تا 100 درصد شارژ شده و مجددا به 0 باز می‌گردد. تعداد سیکل های شارژ باتری گوشی به شما عددی را نشان می‌دهد که پس از گذر از این عدد باتری گوشی شما رو به افت خواهد رفت.

باتری‌های لیتیوم یونی امروزه در بیشتر گوشی های موبایل هوشمند یافت می‌شوند، حتی این باتری‌های در لپ تاپ و سایر وسیله‌هایی که باتری‌های سلولی دارند نیز قابل دسترس هستند. معروف‌ترین نوع باتری لیتیوم یونی سری 18650 است که می‌تواند بیش از 300 تا 500 سیکل شارژ را طی کند تا به 75 درصد از عمر مفید خود برسد.

بهترین باتری‌های قابل شارژ: لیتیوم یون

گوشی های هوشمند و تبلت ها از مدل‌های مختلف باتری لیتیوم یون استفاده می‌کنند که به لیتیوم یون پولیمر نیز معروف‌اند. این نسخه از باتری‌های لیتیوم یونی، امن‌تر، کوچک‌تر و با ظرفیت‌تر بوده و سریع‌تر شارژ می‌شوند اما از نظر تعداد سیکل به همان میزان باتری‌های معمولی لیتیوم یون توان دارند.

یکی از فاکتورهایی هایی که میزان خرابی باتری‌های لیتیوم یون را افزایش می‌دهد شارژ شدن گوشی بیش از 80 درصد و دشارژ شدن آن زیر 20 درصد است. هر چه بیشتر باتری گوشی لیتیوم یون خود را روی 100 درصد شارژ نگهدارید، سیکل باتری کمتری تا پایان عمر باتری باقی خواهد ماند. بنابراین نحوه صحیح شارژ باتری گوشی موبایل ، شارژ کردن آن از 20 درصد تا 80 درصد است و این که هیچگاه نگذاریم از این میزان باتری کمتر یا بیشتر شود. با این کار می‌توانید بیش از 3 سال از گوشی خود استفاده کنید.

در زمان شارژ با گوشی بازی نکنید

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌تواند باتری گوشی موبایل را خراب کند، قرار گرفتن در دمای 0 درجه سلسیوس و بیشتر از 70 درجه سلسیوس  است. هیچ وقت گوشی خود را مستقیم در برابر نور آفتاب نگذارید یا آن را در فریزر قرار ندهید.

زمانی که گوشی شما در شارژ است با آن بازی نکنید یا در کل بیش از اندازه در شارژ از آن استفاده ننمایید، چون گرمای بیش از حد باعث تخریب باتری خواهد شد.

به علاوه این که سیکل شارژ کوتاه مدت نیز می‌تواند باتری را به سرعت خراب کند، توجه داشته باشید که گوشی خود را تنها در یک سیکل 60 درصدی از 20 تا 80 درصد شارژ کنید، در غیر این صورت گوشی شما خراب خواهد شد و سیکل باتری محدودی پیدا می‌کند.

هنگام شب گوشی را در شارژ قرار ندهید

اکثر گوشی های هوشمند جدید به تکنولوژی شارژ سریع موبایل مجهز هستند بنابراین به هیچ وجه شب‌ها گوشی را درون شارژ رها نکنید چون به شدت سیکل شارژ باتری کاهش پیدا کرده و نابود می‌شود. دلیل این امر هم 100% شدن شارژ باتری به میزان زیاد است.

سامسونگ تنها شرکتی است که روی گوشی های خود سیستم قطع شارژ باتری در محدوده خاص را قرار می‌دهد، به طوری که مثلا اگر باتری گوشی به 80 درصد رسید حتی اگر در برق باشد ، آن را قطع خواهد کرد. همچنین اگر گوشی دیگری دارید می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن AccuBattery برای شارژ شدن گوشی خود قطع کن یا سیستم هشدار یا آلارم تنظیم کنید.

اپلیکیشن های مخرب باتری را حذف کنید

نحوه صحیح شارژ کردن گوشی

یکی دیگر از روش‌های نحوه صحیح شارژ کردن باتری گوشی حذف اپلیکیشن هایی است که از باتری گوشی استفاده می‌کنند. برای این کار روی گوشی های اندرویدی می‌توانید در بخش تنظیمات وارد قسمت Battery and Performance شده و از آن بخش گزینه Battery usage را انتخاب کنید تا ببینید کدام اپلیکیشن ها بیشتر از باتری گوشی استفاده می‌کنند و آن‌ها را بسته یا حذف کنید.

نکته دیگر کم کردن نور صفحه نمایش در مواقع عادی است، سعی کنید میزان روشنایی صفحه نمایش را همیشه روی 50% قرار دهید تا هم باتری زیادی مصرف نشود و هم سیکل شارژ باتری کاهش پیدا نکند.

البته از اندروید 8 به بالاتر سیستم power saving روی گوشی های اندرویدی به طور خودکار تمامی این کار ها را انجام داده و میزان سیکل باتری را افزایش می‌دهد.

زیاد روشن ماندن ابزاری همچون بلوتوث، GPS ، وای فای، هات اسپات و یا سیگنال‌های خروجی گوشی نیز می‌تواند باعث خرابی بیش از حد باتری شود، بنابراین سعی کنید این گزینه‌ها را نیز در بیشتر مواقع غیر فعال نمایید.

روش‌هایی برای شارژ صحیح گوشی

  • همیشه گوشی را از 20 تا 80 درصد ، آن هم فقط یک بار پشت سر هم شارژ کنید
  • هیچگاه گوشی را تا 100 درصد کامل شارژ نکنید یا اگر هم شارژ می‌کنید بیش از 5 دقیقه در 100 درصد باقی نگذارید
  • با شارژرهای فست شارژ به مدت طولانی گوشی خود را شارژ نکنید
  • گوشی را در دمای معمولی قرار دهید و جلوی آفتاب یا در سرما نگذارید
  • اپلیکیشن های مخرب باتری را ببندید، از ابزارهای گوشی کمتر استفاده کنید و نور صفحه نمایش را روی 50% تنظیم کنید
  • اگر گوشی دارید که از آن استفاده نمی‌کنید، آن را تا 70 درصد شارژ کرده و در جایی تقریبا خنک نگهداری نمایید تا باتری آن خراب نشود.

همچنین می‌توانید برای اطمینان از سالم بودن باتری گوشی و نحوه صحیح شارژ کردن گوشی موبایل خود مطلب تست باتری گوشی را بخوانید.

منبع: MAKEUSEOF

 

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

زندگی آرزویی است که در زمان حال ، به داشتن آن فکر می کنیم. آرزوها را بزرگتر کنیم تا داشته هایمان بیشتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین مقالات

راهنمای خرید

آموزش و ترفند

بهترین اپلیکیشن ها

لینک های مفید

برای دانلود دوره کامل هک حرفه ای موبایل ، کلیک کنید