فایل APK چیست و چه کاربردی دارد ؟

فایل APK چیست

APK برای کاربران اندروید چه کاری را انجام می دهد؟ در اینجا همه چیزهایی که باید در مورد اینکه فایل APK چیست و چه کاربردی دارد را مورد بررسی قرار می دهیم.

فایل APK چیست و چه کاربردی دارد ؟

فایل APK چیست

اگر دستگاه اندرویدی دارید، ممکن است اصطلاح APK را شنیده باشید و تعجب کرده باشید که معنی آن چیست. اگرچه می‌توانید بدون یادگیری معنی APK از اندروید استفاده کنید، اما کمی مطالعه به شما کمک می‌کند تا پلتفرم را بیشتر درک کرده و از آن استفاده کنید.
بیایید ببینیم فایل APK چیست و چرا برای اندروید مهم است.

فایل APK چیست؟

APK مخفف Android Package (گاهی اوقات Android Package Kit یا Android Application Package) است. این فرمت فایلی است که اندروید برای توزیع و نصب برنامه ها استفاده می کند. در نتیجه، یک APK حاوی تمام عناصری است که یک برنامه برای نصب صحیح روی دستگاه شما نیاز دارد.
یک APK یک فایل بایگانی است، به این معنی که حاوی چندین فایل به علاوه برخی فراداده در مورد آنها است. احتمالاً با انواع دیگر فایل های آرشیو مانند ZIP و RAR آشنا هستید.
فایل APK چیست
به طور کلی، فایل‌های آرشیو (مانند ZIP) برای ترکیب چند فایل در یک فایل استفاده می‌شوند تا آنها را قابل حمل‌تر کنند یا برای صرفه‌ جویی در فضا فشرده‌ سازی کنند. هنگامی که از آرشیو برای توزیع نرم افزار استفاده می شود، آن را بسته نرم افزاری می نامند.
همانطور که مشخص است، APK ها گونه ای از فرمت فایل JAR (بایگانی جاوا) هستند، زیرا بسیاری از اندروید در جاوا ساخته شده اند. همه فایل‌های APK در هسته خود فایل‌ های ZIP هستند، اما باید حاوی اطلاعات اضافی باشند تا به‌عنوان APK به درستی عمل کنند.
بنابراین همه APK ها ZIP هستند، اما همه ZIP ها APK نیستند. اگر کنجکاو هستید، می توانید یک فایل APK را کرک کنید و ببینید داخل آن چیست. فقط از یک ابزار استخراج فایل مانند 7-Zip استفاده کنید تا آن را مانند هر فایل ZIP قدیمی باز کنید. در پلتفرم هایی غیر از اندروید نمی توانید کار زیادی با APK ها انجام دهید، مگر اینکه شبیه ساز اندروید مانند Bluestacks را نصب کنید.
فایل APK چیست

فایل های APK برای چه مواردی استفاده می شوند؟

در بحث اینکه فایل APK چیست باید بگوییم که فایل‌های APK به شما امکان می‌دهند برنامه‌ها را روی گوشی اندرویدی خود نصب کنید. آنها شبیه فایل‌های APPX هستند که برای نصب برنامه‌ های Store در ویندوز و همچنین فایل‌ های بسته مربوطه در سایر پلتفرم‌ ها استفاده می‌شوند. هنگامی که یک APK را در دستگاه خود باز می کنید، حاوی دستورالعمل های نصب برنامه بر روی گوشی شما است و اطلاعات مربوط به خود بسته را در اختیار دستگاه شما قرار می دهد.
معمولاً وقتی برای دانلود یا به‌روزرسانی یک برنامه از Google Play بازدید می‌کنید، فروشگاه به‌طور خودکار APK را برای شما نصب می‌کند. به این ترتیب، Play Store همچنین به عنوان یک مدیر بسته عمل می کند – ابزاری برای نصب، به روز رسانی، و حذف آسان نرم افزار در دستگاه.
با این حال، به دلیل ماهیت باز بودن اندروید، Google Play تنها راه برای یافتن و نصب فایل‌های APK نیست. دریافت فایل APK از جای دیگر، انتقال آن به دستگاه و نصب دستی آن آسان است. 

فایل های APK چگونه ایجاد می شوند؟

سوال بعدی که در مورد این موضوع که فایل APK چیست ایجاد می شود این است که فایل های APK چگونه ایجاد می شوند؟ زمانی که یک توسعه‌ دهنده یک برنامه اندرویدی ایجاد می‌کند، احتمالاً از Android Studio، ابزار رسمی توسعه اندروید استفاده می‌کند. پس از آماده شدن برنامه برای ارسال، Android Studio برنامه را کامپایل می‌کند، سپس همه آن را در یک ظرف قرار می‌دهد .
 APK ها می توانند هر نامی داشته باشند، اما معمولاً باید پسوند فایل .apk را حفظ کنند تا سیستم عامل ها بدانند چگونه آنها را تفسیر کنند. هنگامی که یک APK را دانلود می کنید، معمولاً می بینید که نام فایل هایی مانند زیر دارند:
فایل APK چیست
این یک نسخه (کوتاه شده) نام APK برای برنامه گوشی Google است. می‌توانید ببینید که نام کامل برنامه با نام فایل برنامه در URL صفحه Google Play مطابقت دارد:
فایل APK چیست
عداد در انتها نشان دهنده نسخه فعلی است که می تواند کاملاً دقیق باشد زیرا برنامه های اصلی مانند این همیشه به روز می شوند.

چرا باید فایل های APK را به صورت دستی نصب کنم؟

  سوال بعدی که در مورد این موضوع که فایل APK چیست مطرح می شود این است که چرا باید فایل های APK را به صورت دستی نصب کنم. Google Play برای اکثر نیازهای نصب اندروید افراد مناسب است. اما نصب دستی APK مزایای متعددی دارد.
یکی از بزرگترین موارد دسترسی زودتر به آخرین نسخه برنامه ها است. وقتی یک برنامه اصلی Google (مانند تقویم) یک به‌ روز رسانی بزرگ منتشر می‌کند، ممکن است یک هفته یا بیشتر طول بکشد تا دستگاه شما آخرین نسخه را از Google Play دریافت کند. نصب APK به تنهایی به شما امکان می دهد از انتظار صرف نظر کنید و به محض اینکه بخواهید به روز رسانی کنید.

فایل APK چیست

Sideloading APK همچنین به شما امکان می‌دهد برنامه‌ هایی را در دستگاه خود نصب کنید که در Google Play در دسترس نیستند. ممکن است برنامه‌ای را بیابید که در Google Play مجاز نیست زیرا خط‌ مشی را نقض می‌کند، یا شاید بخواهید برنامه دوست خود را که در حال حاضر در حال توسعه است آزمایش کنید.

درست مانند نرم افزار دسکتاپ، دانلود فایل های APK از وب سایت های تصادفی می تواند خطرناک باشد. در حالی که Google Play فیلترهایی برای گرفتن برنامه‌vهای خطرناک دارد، هنگام نصب فایل‌vهای APK به تنهایی از آن محافظت نمی‌شود. آنها ممکن است بدافزاری باشند که به عنوان یک برنامه قانونی پنهان شده است، یا ممکن است برای گنجاندن نرم افزارهای جاسوسی دستکاری شوند.

APK ها را فقط از سایت های مورد اعتماد دانلود کنید. مراقب هر صفحه ای باشید که به شما یک برنامه پولی رایگان را وعده می دهد – این یک تاکتیک رایج برای نصب بدافزار در دستگاه شما است.

بیشتر بخوانید: نحوه دریافت ایموجی های جدید در اندروید , معرفی اپلیکیشن با لینک مستقیم دانلود

Base.APK چیست؟

در این قسمت از بحث فایل APK چیست این سوال پیش می آید که Base.APK چیست. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با فایلی به نام base.apk در گوشی خود برخورد کرده باشید و فکر کرده باشید که چه کاری انجام می دهد. فقط در صورتی می‌توانید این فایل‌های base.apk را ببینید که به گوشی خود دسترسی روت داشته باشید، زیرا در پوشه‌ های سیستم محافظت شده هستند.

این فایلی است که در هر پوشه برنامه پیدا خواهید کرد. این شامل APK است که از Google Play دانلود کرده‌اید و در ابتدا برای نصب برنامه استفاده شده است. اگر اندازه این فایل را با اندازه فایل گزارش شده در صفحه Play Store برنامه بررسی کنید، باید مطابقت داشته باشند.

برنامه‌های پشتیبان‌ گیری APK می‌توانند از آنها برای کپی کردن برنامه‌های نصب‌ شده در گوشی شما استفاده کنند. در صورت تمایل می توانید به صورت دستی این فایل ها را برای استفاده خود در جای دیگری کپی کنید. اما این برای پشتیبان گیری از دستگاه اندرویدی شما ضروری نیست، بنابراین اگر روت نیستید، نگران این فایل ها نباشید. و اگر آنها را دیدید، وحشت نکنید، زیرا آنها بخشی عادی از عملکرد اندروید هستند.

اکنون می دانید که فایل های APK برای چه هستند

ما بررسی کرده‌ایم که چگونه APKها قالب اصلی هستند که Android برای توزیع و نصب برنامه‌ ها استفاده می‌کند. برای استفاده معمولی، آنها عمدتا نامرئی هستند. اما فایل‌های APK تمام دانلودهای گوشی شما را تامین می‌کنند، بنابراین شما همیشه با آن‌ها سروکار دارید، حتی اگر متوجه نباشید.

سایدلود کردن فایل‌های APK از منابع خارج از Play Store مفید است و یکی از بهترین بخش‌های استفاده از اندروید است. اما شما باید این کار را فقط زمانی انجام دهید که به منشاء فایل‌ها اعتماد دارید، تا گوشی خود را در معرض خطرات امنیتی قرار ندهید.

منبع: MAKEUSEOF.COM

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

زندگی آرزویی است که در زمان حال ، به داشتن آن فکر می کنیم. آرزوها را بزرگتر کنیم تا داشته هایمان بیشتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین مقالات

راهنمای خرید

آموزش و ترفند

بهترین اپلیکیشن ها

لینک های مفید

برای دانلود دوره کامل هک حرفه ای موبایل ، کلیک کنید