سرویس گوگل پلی Google Play Services چیست و چه کاربردی دارد

گوگل پلی سرویس چیست

سرویس Google Play Service چیست و چه کاربردهایی روی گوشی اندروید دارد؟ اصلا گوگل پلی سرویس به چه دردی می خورد؟ در این مطلب به طور کامل کارایی و بهره سرویس گوگل پلی را بررسی می کنیم و کاربرد آن را در گوشی های اندروید توضیح می دهیم.

اگر برای مدتی گوشی اندروید داشته اید با فرایند سیستم Google Play Services آشنا شده اید. اما Google Play Services چیست و آیا باید از از شر آن خلاص شویم؟ بیاید نگاهی بیندازیم به اینکه Google Play Services چه کاری را انجام می دهد و اینکه آیا به آن احتیاج دارید یا نه.

Google Play Services چیست؟

Google Play Services بخش اساسی اندروید است که کار تولید کنندگان اپلیکیشن را راحت تر می کند.بعنوان یک پل مابین اپلیکیشن ها و سرویس های گوگل عمل می کند در نتیجه سازندگان اپلیکیشن ها قادر به این خواهند بود که ویژگی های مربوط به گوگل را براحتی اجرا کنند.

بعنوان مثال بیایید به این بپردازیم که شما از اپلیکیشن فلزیاب استفاده می کنید که از گوگل مپ برای نشان دادن اینکه شما کجا هستید و جواهرات کجا هستند استفاده می کند. زمانیکه جستجوی خود را شروع می کنید اپلیکیشن برنامه خود را می بندد و گوگل مپ را برای اینکه نشان دهد شما به کجا باید بروید باز می کند¸ با این وجود انجام این کار احتیاج به زمان زیادی دارد.

به جای آن اپلیکیشن می تواند از سرویس گوگل پلی برای ارتباط با گوگل مپ استفاده می کند. اپلیکیشن فلزیاب سپس می تواند اطلاعات و تصاویر را از گوگل مپ بدون نیاز به بوت کردن دریافت کند. حتی زمانیکه گوگل مپ در گوشی شما اجرا نمی شود اپلیکیشن می تواند اطلاعات را دریافت کند.

آیا به Google Play Services احتیاج دارید؟

احتیاج ممکن است واژه بزرگی باشد در زمانیکه شما از اپلیکیشن های اندروید استفاده می کنید اما متوجه این موضوع خواهید شد که گوگل پلی سرویس راه خود را به سمت بسیاری از اپلیکیشن ها پیدا خواهد کرد. زمانیکه سازنده اپلیکیشن قصد این را دارد که اپلیکیشنش از سرویس های گوگل استفاده کند باید به Google Play Services برود.

به همین دلیل اگر Google Play Services را حذف کرده اید  بسیاری از اپلیکیشن ها عملکرد خوبی را نخواهد داشت. البته این عملکرد نادرست زمانی صدق می کند که شما در مکان اول سرویس را حذف کرده باشید.

آیا می توانید  Google Play Services را حذف کنید؟

بعلت اینکه Google Play Services برای همه اپلیکیشن ها به منظور نشان دادن اطلاعات ضروری است¸ اندروید به شما این اجازه را نمی دهد که آن را حذف کنید. به همین دلیل روشی برای حذف اپلیکیشن وجود ندارد.

در گذشته این امکان وجود داشت که Google Play Services را مانند سایر اپلیکیشن ها غیر فعال کنیم. با این وجود امروزه شما نمی توانید اپلیکیشن را غیر فعال یا force-stop کنید— هر دو آپشن زمانی که شما آن را انجام می دهید به رنگ خاکستری در می آیند.

گوگل پلی سرویس چیست

جالب است بدانید گوشی های هواوی از سال 2020 به بعد دیگر به سرویس گوگل پلی سرویس مجهز نیستند ، اگر می خواهید گوگل پلی سرویس را برای گوشی های هواوی دانلود و نصب کنید این مطلب را بخوانید.

 اما سرویس گوگل پلی باطری زیادی مصرف می کنند

در حالیکه شما در حال استفاده از آن هستید سرویس گوگل پلیدر حال مصرف کردن باطری شما به طرز شدیدی می باشد.پس به جای آن سرویس را غیر فعال کنید¸ راه حل بهتری وجود دارد:  در نظر بگیرید که از چه Google Play Services استفاده می کنید.

بعنوان مثال اگر از اپلیکیشنی استفاده می کنید که به شدت به گوگل مپس وابسته است در نتیجه اپلیکیشن Google Play Services را مجبور خواهد کرد که برای بر طرف کردن نیاز شما تمام تلاش خود را بکند. اگر استفاده از این اپلیکیشن را کم کنید شما تعداد دفعات استفاده از سرویس گوگل پلی را کم می کنید که منجر به کم کردن استفاده از باطری می شود.

مشابها اپلیکیشن هایی که موقعیت شما را مشخص می کنند  نیاز به این خواهند داشت که از Google Play Services برای انجام آن اجازه بگیرند. اگر باطری شما بخاطر استفاده از Google Play Services شروع به کم شدن می کند¸راه حل این است که یا از موقعیت یاب خود کمتر استفاده کنید و یا اینکه در Settings>Location سیستم GPS خود را خاموش کنید.

 

نحوه آپدیت کردن Google Play Services

بعلت اینکه Google Play Services نقش مهمی را در عملکرد اپلیکیشن های خود گوشی اجرا می کند ایده خوبی است که همیشه آن را آپدیت نگه دارید. در برخی از اپلیکیشن ها اگرGoogle Play Services  را up-to-date نکنید تا زمانیکه آخرین ورژن را دریافت نکنید نمی توانید اپلیکیشن را اجرا کنید.

نحوه ترمیم و یا راه اندازی مجدد گوگل پلی سرویس

متاسفانه بعلت اینکه سرویس گوگل پلی بسیار ضروری است اما در برخی از مواقع آن طور که باید کار نمی کند. زمانیکه این اتفاق می افتد چندین روش برای ترمیم عملکرد اپلیکیشن شما وجود دارد.

در بیشتر مواقع زمانیکه Google Play Services به خوبی کار نمی کند شما اعلانی را دریافت می کنید که خطایی بوجود آمده است. این اعلان به شما هشدار می دهد که Google Play Services متوقف شده است.

اگر در حال بر طرف کردن مشکل هستید از این اطمینان حاصل کنید که پیام های نحوه برطرف کردن مشکل Google Play Services را چک کنید.

کارایی گوگل پلی سرویس

گوگل پلی سرویس چیست

Google Play Services در برخی از مواقع ممکن است مشکلاتی را بوجود آورد اما واجب است که  استفاده از اپلیکیشن های مورد علاقه خود را به راحتی ادامه دهید. اگر مشکلاتی از قبیل کم شدن شارژ باطری و پیام بوجود آمدن خطا پدید آمد روش هایی برای درست کردن آن ها وجود دارد.

Google Play Services تنها اپلیکیش اندرویدی نیست که باطری گوشی شما را شدیدا مصرف می کند.سرویس های زیاد گوگل دیگری وجود دارند که به باطری و حریم خصوصی شما آسیب می زنند.

همچنین می توانید خالی کردن حافظه گوشی اندروید و آموزش انتقال اپلیکیشن به کارت حافظه را از این بخش مطالعه نمایید.

منبع: MAKEUSEOF

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین مقالات

راهنمای خرید

آموزش و ترفند

بهترین اپلیکیشن ها

لینک های مفید

برای دانلود دوره کامل هک حرفه ای موبایل ، کلیک کنید