روش های پاک کردن کش اندروید و خالی کردن فضای اضافی گوشی

پاک کردن کش اندروید

پاک کردن کش اندروید کار ساده ای است و تنها با یک بار آموزش می توانید فضای گوشی را از این طریق خالی کنید . تا به حال پرسیده اید فایلهای اپلیکیشن های موقتی چه فایلهایی هستند یا چطور میتوانید کش اندروید را پاک کنید؟ در ادامه به این سوالات پاسخ می دهیم.

ذخیره حافظه محدود اندروید شما به سرعت پر می شود. یکی از دلایل آن این است که اپلیکیشن هایی که شما از آنها استفاده می کنید فایلهای جدیدی را برای ذخیره اطلاعات ایجاد می کنند.

این فایلهای اطلاعات موقت کش نامیده می شوند. و قسمتی از فضای ذخیره سازی گوشی شما ممکن است با فایل های کش پر شود. بیایید نگاهی بیندازیم به اینکه فایلهای موقت اپلیکیشن چه هستند و چطور میتوانیم کش اندروید را پاک کنیم.

پاک کردن کش اندروید

دیتای کش چیست؟

گوشی شما از اطلاعات موقتی که در فایل های کش ذخیره شده اند استفاده میکند تا سریعا اطلاعات مربوط به آنرا زمانیکه شما یک اپلیکیشن را باز میکنید به یاد بیاورد. به عنوان مثال اسپاتیفای ممکن است بیشترین پلی لیست های مداوم استفاده شده شما را کش کند در اینصورت دیگر مجبور نیستید هر موقع که لیست را باز میکنید آهنگها را لود کنید. کروم ممکن است تصویرهای با اندازه بزرگ را در وب سایتی که به طور مداوم بازدید میکنید را کش کند پس دیگر مجبور نیستید هر موقع که سایت را باز میکنید عکس را دانلود کنید.

فایل کش تنها برای برنامه مربوط به آن قابل استفاده است¸بعنوان مثال اسپاتیفای برای کش اینستاگرام قابل استفاده نمی باشد. در بیشتر موارد زمانیکه یک اپلیکیشن تصمیم به این میگیرد که اطلاعات موقت ذخیره سازی شده دیگر قابل استفاده نیستند فایل های کش ضمیمه را از اعتبار ساقط می کند. وب سایت ها¸ اپلیکیشن ها و بازی ها همگی از فایل های کش استفاده میکنند تا به شما یک تجربه جستجوی سریعتر را بدهند.

گوشی اندروید شما تنها از کش استفاده نمیکند، بلکه عملکردی از جستجوگرهای دسکتاپ و بقیه نرم افزارها است. بدون کش دستگاه شما مجبور است هر موقع که خواستید به تصاویر و سایر المان ها دسترسی پیدا کنید آنها  را مجددا لود کند که نا کار آمد است.

روش پاک کردن کش اندروید

پاک کردن کش اندروید

در ورژن های جدید اندروید لازم است که به طور جداگانه فایل های کش را در هر اپلیکیشن پاک کنید. توجه داشته باشید که به ندرت لازم می شود که برای پاک کردن کش اندروید ، تمام کش گوشی را پاک کنید . در بیشتر موارد پاک کردن کش از اپلیکیشن های مشکل دار مشکل ذخیره یا اجرا را میتواند حل کند.

مراحل زیر را برای پاک کردن فایل های کش اپلیکیشن اندروید انجام دهید. ما از اندروید 11 اینجا استفاده کرده ایم و ممکن است دستگاه شما کمی فرق کند.

  • 1.تنظیمات را باز کنید و ذخیره سازی را انتخاب کنید.
  • در لیستی که درادامه آن باز می شود روی اپلیکیشن های دیگر بزنید. و این به شما لیست تمامیه اپلیکیشن های نصب شده بر روی گوشی شما را می دهد.
  • اپلیکیشنی را که میخواهید کش آنرا پاک کنید انتخاب کنید. به منظور اینکه ببینید کدام اپلیکیشن بیشترین فضا را اشغال کرده سه نقطه سمت راست بالای صفحه را بزنید تا دسته بندی بر اساس سایز ظاهر شود.بعنوان مثال از کروم استفاده خواهیم کرد.
  • در صفحه اطلاعات اپلیکیشن بر روی آپشن پاک کردن کش بزنید.

این همه چیزی است که شما نیاز دارید تا فایل های کش را برای هر اپلیکیشنی که در گوشی خود دارید پاک کنید.

توجه داشته باشید که اگر بر روی پاک کردن ذخیره سازی بزنید تمامی اطلاعات اپلیکیشن خود را از دست می دهید. و اپلیکیشن را به حالت اولیه بر میگرداند مانند زمانیکه تازه آنرا از پلی استور نصب کرده اید.

ورژن های قدیمی تر اندروید آپشنی به شما میدهند تا تمام فایل های کش خود را فورا با رفتن به ستینگ> استوریج> دیتای کش شده پاک کنید بنابراین پاک کردن کش اندروید به طور کلی در نسخه های قدیمی ساده تر است . در آنجا به راحتی زمانیکه آپشن پاک کردن فایل های کش را دیدید اوکی را بزنید. متاسفانه در ورژن های جدید اندرویدچیزی که در دستگاه برای پاک کردن تمامیه کش ها وجود داشته باشد وجود ندارد.

پاک کردن کش اندروید

پس از پاک کردن کش اندروید چه اتقاقی می افتد؟

پس از پاک کردن فایل های کش گوشی شما فضای ذخیره سازی جدیدی را در اختیار خواهید داشت و اپلیکیشن شما به طور نرمال کار خواهد کرد. با این وجود زمانیکه شما دیتای مورد استفاده را برای اجرای بهتر اپلیکیشن پاک می کنید برخی از المان ها زمان دیگری که شما از اپلیکیشن استفاده میکنید آهسته تر لود خواهند شد.

در حالیکه شاید زمان اضافه تری برای جستجوی اولیه ببرد با گذشت زمان اپلیکیشن بر اساس استوریج یا ذخیره سازی شما دوباره کش ایجاد خواهد کرد. پاک کردن کش نباید شما را لاگ اوت کند و یا اینکه منجر به تغییرات اساسی شود. شما اطلاعاتی مانند پیشرفت بازی¸ بوک مارک های جستجو گر و یا مشابه این را از دست نخواهید داد.

مزایای پاک کردن کش

فایل های کش مهم هستند و معمولا شما لازم نیست که آنها را بهم بریزید. با این وجود بعضی وقت ها لازم است که فایل های کش را از گوشی اندروید خود پاک کنید.

در اینجا به چند روشی که برای پاک کردن کش اندروید میتواند مفید باشد میپردازیم:

  • در کوتاه مدت پاک کردن کش به شما کمک میکند که فضای ذخیره سازی را بر روی گوشی خود ذخیره کنید. اما این راه حل موقتی است بخاطر اینکه فایل های کش همیشه زمانیکه شما از اپلیکیشن استفاده می کنید ایجاد میشوند.
  • در برخی از مواقع فایل های کش قدیمی غیر قابل استفاده میشوند. زمانیکه چنین اتفاقی می افتد ممکن است مشکلاتی برای اپلیکیشن ها بوجود بیاید. پاک کردن فایل های کش این مشکل را حل خواهد کرد.
  • از لحاظ تئوری فایل های کش میتوانند تهدید امنیتی و حریم خصوصی باشند. کش صفحات وب حاوی اطلاعات حساسی هستند. اگر یک شخص غیر مسئول به این اطلاعات دسترسی پیدا کند ممکن است که آاز این اطلاعات برای دسترسی به اطلاعات شخصی استفاده کند.
  • اگر یک جستجوگر یا اپلیکیشن دیگری از بارگیری آخرین ورژن صفحه امتناع کردند پاک کردن کش میتواند آنرا مجبور به آپدیت کند.

آیا کش را بطور منظم باید پاک کنید؟

هم اکنون که از مزایای پاک کردن کش مطلع شدید شاید  فکر میکنید که باید کش را طبق برنامه ای خودتان پاک کنید. اما درواقع این نتیجه عکس خواهد داشت. به یاد داشته باشید که فایل های کش در جهت بالا بردن سرعت دستیابی به محتوای آنچه شما استفاده میکنید عمل میکنند.

به همین دلیل است که به طور مداوم نباید فایل های قدیمی کش را خودتان پاک کنید. خود اندروید مکانیزمی در خود دارد که فایل بلا استفاده را که بخوبی کار میکنند را حذف میکند.اینکه چه موقع زمان فایل های کش را باید پاک کنید زمانی است که:

  • فایل های کش اپلیکیشن کار نمیکنند و منجر به این می شوند که اپلیکیشن درست کار نکند.
  • زمانیکه میخواهید فایل هایی را که حاوی اطلاعات شخصی هستند به منظور حفاظت از حریم شخصی خود پاک کنید.
  • فضای ذخیره سازی گوشی شما پر شده است و شما نمی خواهید ویدئوها عکس ها و اپلیکیشن های خود را حذف کنید. به یاد داشته باشید که این یک راه حل موقتی است. شما به راه های دیگری برای آزاد کردن فضای ذخیره سازی اندروید خود دارید.

آیا باید از اپلیکیشن های پاک کننده استفاده کنیم؟

پاک کردن کش اندروید

اپلیکیشن های زیادی در پلی استور وجود دارد که ادعا میکنند که عکس ها ویدئوها و فایل های کش بلا استفاده را سریعا و به طور ایمن از گوشی شما پاک میکنند. درحالیکه برخی از مواقع خدمات مفیدی را ارائه میدهند ولی این اپلیکیشن ها به دلایلی ارزش استفاده کردن را ندارند:

  • اغلب مواقع ادعاهای غلطی را ایجاد میکنند مانند اینکه پاک کردن فایل های کش سرعت گوشی شما را افزایش میدهند.
  • اپلیکیشن ها فضای بیشتری را در گوشی شما اشغال میکنند و حتی میتوانند سرعت اجرای گوشی شما را با مداوم ظاهر شدن در پس زمینه گوشی شما کاهش دهند.
  • اغلب پر از آگهی ها و خریدهای درون برنامه ای هستند.

اگر تصمیم دارید که از اپلیکیشن پاک کننده اندروید استفاده کنید مراقب باشید. اگر این امکان وجود دارد از همه آنها صرف نظر کنید. بیشتر گوشی های اندرویدی ذخیره سازی هوشمندی را ارائه میدهند که فایل های قدیمی را پاک میکند و اپلیکیشن های نسل سوم برای این منظور لزومتی ندارند.

البته می توانید مطلب افزایش سرعت گوشی را نیز از طریق این بخش به طور کامل مطالعه نمایید

حذف کش اندروید به طور سریع و راحت

حذف فایل های کش بلا استفاده یک راه عالی برای خالی کردن فضا و حل کردن مشکل اپلیکیشن به طور موقت است. اما این چیزی نیست که شما اغلب باید انجام بدهید و یا از طریق اپلیکیشن های نسل سوم غیر قابل اعتماد آنرا انجام دهید. تنها از آن بعنوان یک ابزار ویژه زمانیکه احتیاج به  اجرای یک دستگاه دارید استفاده کنید.

در این حین اگر از یک گوشی با اندروید پایین و فضای کم استفاده میکنید مراحل دیگری وجود دارد که شما بتوانید فضای ذخیره سازی گوشی خود را افزایش دهید.

همچنین می توانید مطالب افزایش سرعت اینستاگرام و افزایش سرعت اینترنت را نیز در این مقالات می توانید بررسی کنید.

منبع: MAKEUSEOF

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین مقالات

راهنمای خرید

آموزش و ترفند

بهترین اپلیکیشن ها

لینک های مفید

برای دانلود دوره کامل هک حرفه ای موبایل ، کلیک کنید