تگ NFC چیست و ارتباط محدوده نزدیک برای چه مواردی استفاده می شود

NFC چیست

NFC یا Near Field Communication یا ارتباط منطقه نزدیک نوعی ابزار بی‌سیم است که از آن برای انتقال اطلاعات بین دستگاه‌هایی که دارای این تکنولوژی هستند استفاده می‌شود. در ادامه استفاده از تگ NFC و موراد کاربردی آن را نشان می دهیم.

قصد داریم به طور کامل نحوه کارکرد NFC و ترفندهایی که می‌توانید با استفاده از این ابزار از آن بهره بگیرید را معرفی کنیم و توضیح دهیم که به طور کلی NFC چیست و چه کاربردهایی دارد.

اکثر گوشی های اندرویدی فعلی از NFC برخوردار هستند بنابراین احتمالا بیشتر شما روی گوشی خود این ابزار را دارید. ولی سوال اینجاست که کاربرد NFC چیست؟

NFC چیست

تگ NFC

ارتباط منطقه نزدیک یا NFC اتصال بین دو دستگاه الکترونیکی را که نزدیک به یکدیگر هستند فراهم می‌کند. به طور دقیق NFC می‌تواند بین دو دستگاه که از هم 3 سانتی متر فاصله دارند ، ارتباط بر قرار کند.

هر سیستم NFC در دو دسته ظاهر می‌شود، ارتباط دستگاه به دستگاه یا ارتباط تگ‌های خواندنی. از طریق NFC می‌توان دو دستگاه را به هم متصل کرد، اما این ابزار کارایی‌های بیشتر و بهتری نیز دارد که در ادامه همه را بررسی خواهیم کرد.

یکی از بهترین کاربردهای NFC بحث پرداخت های بدون تماس است. مثلا اگر در فروشگاهی که مجهز به پرداخت بدون تماس NFC است بروید، می‌توانید گوشی خود را روی محصول گرفته و آن جنس را خریداری کنید، بدون این که به کسی یا فردی هزینه‌ای بپردازید.

سازگاری NFC

تگ NFC

دستگاه‌های اندرویدی از NFC پشتیبانی می‌کنند چرا که اغلب با این سخت افزار وارد بازار می‌شوند، اما درصد کمی از گوشی های آیفون اپل به چنین سیستمی مجهز هستند.

از iOS 11 به پایین‌تر محدودیت‌هایی برای اپلیکیشن پرداخت اپل وجود داشت، با این حال  از آیفون 7 که سیستم عامل iOS 13 را دریافت کردند ، پرداخت های بدون تماس و خواندن تگ‌های NFC نیز روی این گوشی های فراهم شده است.

برای کار با NFC چه چیزی نیاز است

اگر یک گوشی مجهز به NFC دارید ، ابتدا باید تگ NFC خریداری کنید. تگ NFC های فراوانی در اینترنت موجود است. البته می‌توانید تگ‌هایی را خریداری کنید که بتوان چند بار روی آن نوشت. دیجی کالا تگ‌های NFC را به صورت بسته های 6 تایی عرضه می‌کند.

سپس باید یک اپلیکیشن نویسنده تگ NFC دانلود کنید و روی گوشی نصب نمایید. اپلیکیشن های زیادی در گوگل پلی برای اندروید موجود است که بهترین آن NFC TagWriter by NXP است که می‌توانید آن را از طریق این لینک دانلود کنید.

دانلود NFC TagWriter برای اندروید

دانلود NFC TagWriter برای iOS

بهترین روش استفاده از NFC

زمانی که شما یک گوشی مناسب، تگ NFC و اپلیکیشن tagwriter را دریافت کردید می‌توانید از NFC خود به روش‌های زیر بهره بگیرید.

1- مستقیما به یک وای فای وصل شوید

اگر بخواهید همیشه رمز عبور وای فای را وارد کنید کار سخت و طاقت‌فرسایی است. شما می‌توانید روی یکی از تگ‌های NFC خود، رمز عبور وای فای را نوشته و مستقیما بدون کار اضافی به وای فای متصل شوید.

البته روش دیگری به جز NFC هم برای این کار وجود دارد که به آن Wifi Porter می‌گویند.

2- به موقع از خواب بیدار شوید

بیدار شدن به موقع در صبح یکی از سخت‌ترین کارها است. برای بعضی از افراد حتی ساعت و آلارم صبحگاهی هم جوابگو نیست. در این حالت می‌توانید با استفاده از یک تگ NFC به راحتی بیدار شوید. چگونه؟ کافی است یک اپلیکیشن مثل Sleep as Android روی گوشی خود نصب کنید، یک تگ NFC برای آن بسازید و شب‌های آن را مثلا در اتاق دیگری قرار دهید، با این کار زمانی که صبح گوشی شما شروع به پخش آلارم می‌کند باید حتما بیدار شوید، گوشی خود را بردارید ، به اتاق دیگر بروید و تگ NFC را با گوشی بخوانید تا صدای زنگ قطع شود!

3- یک وب سایت را باز کنید

بعضی اوقات می‌خواهید یک نفر را مستقیما به آدرس وبسایتی بفرستید که اتفاقا آدرس آن وب‌سایت هم طولانی است. در این حالت می‌توانید آدرس وبسایتی که می‌خواهید را روی یک تگ NFC بنویسید و آن را به دوست خود بدهید، در این صورت زمانی که تگ NFC را با گوشی خود بخواند، مستقیما وارد وب‌سایت مورد نظر خواهد شد.

4- به صورت خودکار وارد حالت رانندگی شوید

افرادی که گوشی آیفون دارند زمانی که وارد خودرو شوند، گوشی آن‌ها به صورت خودکار تشخیص می‌دهد که وارد اتومبیل شده‌اند و حالت رانندگی را در گوشی فعال می‌کند. البته بیشتر گوشی های اندروید چنین قابلیتی را ندارند. برای این که این کار را روی سیستم عامل اندروید فعال کنیم، باید از یک تگ NFC استفاده کنیم. با این روش زمانی که وارد خودرو می‌شویم و گوشی را به تگ NFC نزدیک می‌کنیم، به صورت خودکار وارد حالت رانندگی می‌شود، به این صورت که مثلا اپلیکیشن مسیریاب باز شده، صدای گوشی قطع می‌شود و یا موارد دیگر.

می‌توانید از اپلیکیشن Trigger برای فعال سازی این حالت در اندروید استفاده کنید.

دانلود اپلیکیشن Trigger برای اندروید

5- پرداخت با NFC

تگ NFC

همان‌طور که قبلا گفتیم می‌توانید با استفاده از NFC پرداخت های بدون تماس انجام دهید. در بسیاری از فروشگاه‌ها دستگاه‌های پرداخت NFC وجود دارند تا بتوانید هر جنسی را از فروشگاه بردارید و همان لحظه و با نزدیک کردن گوشی خود به محصول، هزینه آن را بپردازید. این سیستم برای خریده‌ای روزانه بسیار مفید است.

برای این کار هم می‌توانید از دستگاه‌های پرداخت گوگل پلی استور یا دستگاه‌های پرداخت NFC ایرانی استفاده کنید.

6- خودکار سازی عملیات گوشی

گوشی های اندروید و iOS عملیات متفاوت و زیادی دارند اما همیشه آن‌قدرها هم کار کردن با آن‌ها ساده نیست. با استفاده از یک تگ NFC می‌توانید روش‌های میان بری را برای این نوع عملیات به کار بگیرید.

مثلا فرض کنید می‌خواهید در لحظه گوشی خود را باز کرده، دوربین را فعال کنید، به حالت پرو بروید ، سرعت ایزو و شاتر را روی مقدار خاص تنظیم کرده و عکس بگیرید. این عملیات در حالت عادی حد اقل دو دقیقه زمان  می‌برد، اما با استفاده از یک تگ NFC به راحتی می‌توانید این کار را در کسری از ثانیه انجام دهید.

7- اشتراک گذاری رسانه

اگر در یوتیوب یا اینستاگرام ویدیو درست می‌کنید، یا مثلا در اسپاتیفای موسیقی به اشتراک می‌گذارید یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها این است که بتوانید محتوا خود را به کاربران بیشتر نشان دهید.

برای این کار می‌توانید یک لینک از صفحه خود در یوتیوب یا اینستاگرام را در یک تگ NFC بنویسید و آن را در جایی که جذابیت بسیار زیادی داشته باشد بچسبانید یا نصب کنید. با این کار زمانی که مردم وارد آن محیط می‌شوند و تگ NFC شما را می‌بینند، به آن جذب شده و با نزدیک کردن گوشی خود به تگ، وارد صفحات شما خواهند شد. با این کار به طور غیر مستقیم افراد را به سمت صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی جذب می‌کنید.

بهترین موارد استفاده تگ NFC

چیپ های NFC زندگی روزمره ما و حتی دهه جدید 2020 را کاملا تحت شعاع قرار می‌دهند. فرض کنید در ده سال آینده فروشگاه‌هایی را ببینید که دیگر هیچ فروشنده‌ای نداشته باشند و شما فقط با گوشی خود خرید را انجام دهید و از آن خارج شوید، فرض کنید بتوانید با گوشی خود هر کاری را می‌خواهید بکنید. تمام این موارد نیازمند پیشرفت بر اساس تگ‌های NFC است.

نظرات خود را در مورد NFC برای ما در انتهای این مطلب بنویسید.

منبع :MAKEUSEOF

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

زندگی آرزویی است که در زمان حال ، به داشتن آن فکر می کنیم. آرزوها را بزرگتر کنیم تا داشته هایمان بیشتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین مقالات

راهنمای خرید

آموزش و ترفند

بهترین اپلیکیشن ها

لینک های مفید

برای دانلود دوره کامل هک حرفه ای موبایل ، کلیک کنید