• صفحه خانگی
  • >
  • علمی
  • >
  • اهداف بعدی تلسکوپ جیمز وب چیست ، داده های جدید در راه هستند

اهداف بعدی تلسکوپ جیمز وب چیست ، داده های جدید در راه هستند

اهداف جدید تلسکوپ جیمز وب چیست ؟ در ادامه چه تصاویر ، عکس ها و کشفیاتی باید از جیمز وب ببینیم؟ در این مطلب به بررسی کامل اهداف بعدی تلسکوپ 10 میلیارد دلاری جیمز وب می پردازیم.

اهداف بعدی تلسکوپ جیمز وب چیست

اهداف بعدی تلسکوپ جیمز وب

اکنون که جهان نگاهی اجمالی به آنچه تلسکوپ فضایی جیمز وب تصویربرداری کرد ، انداخته است، ستاره شناسان در سراسر جهان می توانند مشتاقانه منتظر فرصت خود برای بررسی اطلاعات جمع آوری شده توسط تلسکوپ باشند.

تلسکوپ فضایی 10 میلیارد دلاری جیمز وب (به عنوان Webb یا JWST شناخته می شود) که در ماه دسامبر به فضا پرتاب شد، بزرگترین و تواناترین تلسکوپ علمی فضایی جهان است. این تلسکوپ شامل چهار ابزار است که می توانند برای جمع آوری داده ها در 17 حالت مختلف ترکیب شوند. با استفاده از این حسگرهای پیچیده، وب می‌تواند به برخی از اولین ستاره‌ها و کهکشان‌هایی که تا به حال در کیهان شکل گرفته‌اند، نگاه کند، علاوه بر این به مطالعه اجرام منظومه شمسی خودمان می‌پردازد، همچنین می تواند اتمسفر سیارات فراخورشیدی را بررسی کرده و وجود یا عدم وجود حیات در این سیارات را تحلیل کند.

ناسا اولین تصاویر با کیفیت علمی را از تلسکوپ انقلابی روز سه شنبه (21 تیر 1401) طی یک رویداد زنده که در مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا در مریلند برگزار شد، منتشر کرد. سال‌های زیادی علم برای JWST وجود دارد، و اظهارات برخی از دانشمندانی که روی وب کار می‌کنند، نگاهی اجمالی به کار پیشگامانه‌ای که قرار است از تلسکوپ انقلابی حاصل شود، ارائه می‌کند.

در مورد اهداف بعدی تلسکوپ جیمز وب ، کلاوس پونتوپیدان، دانشمند ارشد پروژه JWST در موسسه علمی تلسکوپ فضایی (STScI)، در طول این رویداد گفت: “سال اول رصدهای علمی از قبل آغاز شده است. ما قبلاً داده هایی را برای دانشمندان، در نظر گرفته ایم.”

او خاطرنشان کرد: در دسترس قرار دادن این داده‌ها برای عموم با ادامه برنامه، کلید کشف اکتشافات جدید خواهد بود. او گفت: «این داده‌ها طی یکی دو روز آینده در اختیار بازرسان اصلی آن برنامه‌ها قرار می‌گیرد و برخی از آنها عمومی است». “ما با تمام قوا به جلو می رویم.”

اطلاعات جدید تلسکوپ جیمز وب تا اواخر تیر ماه منتشر می شوند

اهداف بعدی تلسکوپ جیمز وب

پونتوپیدان اضافه کرد که برنامه های علمی اولیه وب تا حدی بر اساس کارایی انتخاب شده است، به طوری که تلسکوپ مجبور نخواهد بود زمان زیادی را صرف حرکت از هدفی به هدف دیگر کند. بنابراین باید انتظار داشته باشیم که داده های کاربردی بر اساس طیف های ارسالی از کهشان های دور دست و سیارات فراخورشیدی در دسترس عموم قرار بگیرد.

پونتوپیدان در طول این خبر گفت: «هدف این است که مطمئن شویم داده‌های بیشتری از همه ابزارها در دسترس است و همه حالت‌ها طیف گسترده‌ای از علم را در بر می‌گیرند، که بلافاصله عمومی می شوند [و] دوره دسترسی انحصاری ندارد». “و بنابراین آنها اولویت دارند، زیرا ما می خواهیم جامعه جهانی نیز به همان اندازه داده در دسترس داشته باشد که دانشمندان دارند”

دانشمندان می توانند در اهداف جدید جیمز وب همکاری داشته باشند

وب در طول عمر خود، فراخوان های سالانه ای برای دانشمندان خواهد داشت تا توضیحاتی در مورد آنچه که می خواهند با تلسکوپ انجام دهند ارائه کنند. از آنجا، مؤسسه علمی تلسکوپ فضایی در مریلند، که JWST را اداره می‌کند، برنامه‌های علمی را برای تأیید هر سال رصد، که چرخه نامیده می‌شود، انتخاب می‌کند.

اریک اسمیت، دانشمند ارشد بخش اخترفیزیک ناسا و دانشمند برنامه برای JWST، در مورد اولین سال این ماموریت در طول کنفرانس خبری گفت: “هر چیزی که از طریق چرخه 1، جامعه نجومی، برنامه ریزی کردیم، جسورانه بود، اما به اندازه کافی نیست” . “بنابراین برای چرخه دوم برنامه های بسیار بیشتر و هیجان انگیزتری داریم، چرا که هنوز 10 درصد قدرت جیمز وب را هم ندیده ایم!”

در زمینه دستیابی به اهداف جدید جیمز وب ، این چرخه دوم، که تابستان آینده آغاز خواهد شد، به لطف سطوح جدیدی از جزئیات علمی که وب قادر به ثبت آنها خواهد بود، می تواند به کشفیات شگفت انگیزی منجر شود. رنه دویون، محقق اصلی دستگاه تصویرگر مادون قرمز نزدیک و طیف‌نگار بدون شکاف وب (NIRISS) گفت: اکنون در بررسی جو سیارات فراخورشیدی، کیهان اولیه، تشکیل ستارگان اولیه هستیم.  “جالب تر این است که هنوز نمیدانیم پس از بررسی های جدید جیمز وب در چرخه دوم، چه چیزی کشف می کنیم!”

داده های جدید جیمز وب با چه حجمی از تلسکوپ ارسال می شوند

مقیاس اولین بیت های داده تلسکوپ جیمز وب به خودی خود قابل توجه است. جین ریگبی، دانشمند پروژه عملیات برای JWST در گدارد، در جریان کنفرانس خبری گفت که «حدود 40 ترابایت داده» که قبلاً توسط تلسکوپ جمع‌آوری شده است، از روز 27 تیر به صورت خام منتشر خواهد شد. علاوه بر این، ناسا ترتیبی داده است که فضای سرور اضافی در انتظار ترافیک سنگین برای دانلود داده های جدید در دسترس باشد.

ریگبی تاکید کرد که در حالی که داده ها به خودی خود هیجان انگیز هستند، کار واقعی توسعه مدل های جدید برای تجزیه و تحلیل آن داده ها خواهد بود. ریگبی گفت: “من فقط می خواهم روشن کنم که این تازه شروع کار است.” این داده‌ها نشان می‌دهند که تلسکوپ کار می‌کند، اما نتایج علمی از اینجا به بعد منتشر می‌شوند. حالا که اخترشناسان متوجه شده‌اند که تلسکوپ جیمز وب واقعاً قادر به انجام چه کارهایی است، احتمالاً اهداف چالش‌برانگیزتر یا تأثیرگذارتری برای تلسکوپ وجود خواهد داشت که مرحله به مرحله مورد بررسی قرار می گیرد.

اسمیت در طول کنفرانس درباره دانشمندان گفت: «آنها می توانند اهداف بیشتری داشته باشند، به طور مثال بررسی سیارات فراخورشیدی جدید و ستارگانی که در حال تولد هستند، همچنین بررسی نور کهکشان هایی که در آغاز جهان شکل گرفته اند ، در چرخه دوم جیمز وب در دسترس قرار می گیرد.”

بنابراین بهتر است منتظر داده های جدید در اهداف بعدی تلسکوپ جیمز وب باشیم!

دانلود عکس های با کیفیت تلسکوپ جیمز وب

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

زندگی آرزویی است که در زمان حال ، به داشتن آن فکر می کنیم. آرزوها را بزرگتر کنیم تا داشته هایمان بیشتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین مقالات

راهنمای خرید

آموزش و ترفند

بهترین اپلیکیشن ها

لینک های مفید

برای دانلود دوره کامل هک حرفه ای موبایل ، کلیک کنید