هک چیست ؟ آموزش هک موبایل ، سیستم و شبکه 2023

آموزش هک

هک چیست ؟ آموزش و راهنمای کامل هکر قانونی موبایل ، سیستم و شبکه شدن 2023 ، چطور هک کنیم؟ مراحل ، روش ها و آموزش های هک را در این مقاله خواهیم دید.

هک چیست ؟ آموزش هک موبایل , سیستم و شبکه 2023

تعریف هک

هک عمل شناسایی و سپس بهره برداری از نقاط ضعف در یک سیستم یا شبکه کامپیوتری است که معمولاً برای دسترسی غیرمجاز به داده های شخصی یا سازمانی است. در مورد آموزش هک باید به این نکته اشاره کرد که هک همیشه یک فعالیت مخرب نیست، اما این اصطلاح به دلیل ارتباط آن با جرایم سایبری، بیشتر مفاهیم منفی دارد.

هک چگونه کار می کند؟

بنابراین, چگونه هکرها هک می کنند؟ هکرها از تکنیک های مختلفی برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند. در این قسمت از آموزش هک به بررسی برخی از رایج ترین روش های هک می پردازیم که عبارتند از:

مهندسی اجتماعی

مهندسی اجتماعی یک تکنیک دستکاری است که برای سوء استفاده از خطای انسانی برای دستیابی به اطلاعات شخصی طراحی شده است. هکرها با استفاده از هویت جعلی و ترفندهای روانشناختی مختلف می توانند شما را فریب دهند تا اطلاعات شخصی یا مالی را افشا کنید. آنها ممکن است برای رسیدن به این هدف به کلاهبرداری های فیشینگ، ایمیل های اسپم یا پیام های فوری یا حتی وب سایت های جعلی متکی باشند.

هک رمز های عبور

هکرها از راه های مختلفی برای به دست آوردن رمز عبور استفاده می کنند. روش آزمون و خطا به عنوان یک حمله brute force شناخته می شود که شامل هکرها می شود تا به منظور دسترسی پیدا کردن به اطلاعات شما هر ترکیب غیر ممکنی را حدس بزنند. هکرها همچنین ممکن است از الگوریتم‌ های ساده برای تولید ترکیب‌ های مختلف برای حروف، اعداد و نمادها استفاده کنند تا به آنها در شناسایی ترکیب‌ های رمز عبور کمک کند. تکنیک دیگر به عنوان dictionary attack شناخته می شود، برنامه ای است که کلمات رایج را در فیلدهای رمز عبور وارد می کند تا ببیند آیا کار می کند یا خیر.

آلوده کردن دستگاه به بدافزار

هکرها ممکن است برای نصب بدافزار به دستگاه کاربر نفوذ کنند. به احتمال زیاد، آنها قربانیان احتمالی را از طریق ایمیل، پیام های فوری و وب سایت هایی با محتوای قابل دانلود یا شبکه های peer-to-peer هدف قرار می دهند.

بهره برداری از شبکه های بی سیم ناامن

هکرها به جای استفاده از کدهای مخرب برای نفوذ به کامپیوتر شخصی، ممکن است به سادگی از شبکه های بی سیم باز استفاده کنند. همه روتر خود را ایمن نمی کنند، و این می تواند توسط هکرهایی که به دنبال اتصال بی سیم باز و ناامن هستند مورد سوء استفاده قرار گیرد. این فعالیتی است که به نام wardriving شناخته می شود. هنگامی که هکرها به شبکه ناامن متصل می شوند، فقط باید امنیت اولیه را دور بزنند تا به دستگاه های متصل به آن شبکه دسترسی پیدا کنند.

دسترسی به backdoor 

هکرها ممکن است برنامه هایی ایجاد کنند که مسیرهای محافظت نشده را در سیستم های شبکه و کامپیوترها جستجو کنند. هکرها ممکن است با آلوده کردن یک کامپیوتر یا سیستم به یک Trojan horse که توسط هکرها برای به دست آوردن و سرقت داده های مهم بدون توجه قربانی ایجاد شده است، به backdoor دسترسی پیدا کنند.

جاسوسی از ایمیل ها

هکرها می توانند کدی ایجاد کنند که به آنها امکان رهگیری و خواندن ایمیل ها را می دهد. اکثر برنامه های ایمیل امروزه از فرمول های رمزگذاری استفاده می کنند که به این معنی است که حتی اگر هکرها پیامی را رهگیری کنند، نمی توانند آن را بخوانند.

ورود به صفحه کلید

برخی از برنامه ها به هکرها اجازه می دهند هر ضربه کلیدی که کاربر کامپیوتر انجام می دهد را ردیابی کنند. پس از نصب بر روی کامپیوتر قربانی، برنامه‌ها هر ضربه کلید را ضبط می‌کنند و هر آنچه را که برای نفوذ به سیستم یا سرقت هویت شخصی به هکر نیاز دارند، می‌ دهند.

ساخت کامپیوترهای زامبی

کامپیوتر زامبی یا ربات، کامپیوتری است که هکر می‌تواند از آن برای ارسال اسپم یا انجام Distributed Denial of Service (DDoS) attacks استفاده کند. پس از اینکه قربانی یک کد به ظاهر بی گناه را اجرا می کند، یک ارتباط بین کامپیوتر او و سیستم هکر باز می شود. سپس هکر می تواند کامپیوتر قربانی را مخفیانه کنترل کند و از آن برای ارتکاب جنایت یا انتشار اسپم استفاده کند.

بیشتر بخوانید : افزایش امنیت حساب اینستاگرام

هکرها چه آسیبی می توانند برسانند؟

هک امنیت سایبری می تواند ویرانی واقعی ایجاد کند. هکرها از هر تکنیکی که استفاده می کنند، پس از اینکه به داده ها یا دستگاه های شما دسترسی پیدا کردند، می توانند:

  • پول شما را بدزبه سرقت ببرند و کارت اعتباری و حساب های بانکی را به نام شما باز کنند
  • رتبه اعتباری شما را از بین ببرند
  • Personal Identification Numbers (PINs) یا کارت‌های اعتباری اضافی را درخواست کنند از طرف شما خرید انجام دهند
  • خودشان یا نام مستعاری را که به عنوان کاربر مجاز کنترل می‌کنند اضافه کنند تا استفاده از اعتبار شما آسان‌تر شود
  • دریافت پیش پرداخت نقدی از شماره Social Security خود استفاده و سوء استفاده کنند
  • اطلاعات خود را به دیگران بفروشند که از آن برای اهداف مخرب استفاده می کنند
  • فایل های مهم کامپیوتر خود را حذف کرده یا به آنها آسیب بزنند
  • اطلاعات شخصی حساس را به دست می آورند و آن را به اشتراک بگذارند یا تهدید کنند که آن را به اشتراک بگذارند

چرا مردم هک می کنند؟

در این قسمت از آموزش هک به این بحث می پردازیم که هکرها چه کسانی هستند و چرا هک می کنند؟ انگیزه های هک متفاوت است. برخی از رایج ترین عبارتند از:

پول

بزرگترین انگیزه اغلب هکرها, سود مالی است. هکرها می توانند با سرقت رمزهای عبور شما، دسترسی به اطلاعات بانک یا کارت اعتباری شما، نگهداری اطلاعات شما به عنوان باج، یا فروش داده های شما به سایر هکرها یا در دارک وب درآمد کسب کنند.

جاسوسی شرکتی

گاهی اوقات، هکرها با سرقت اسرار تجاری از شرکت های رقیب انگیزه می گیرند. جاسوسی شرکتی نوعی هک است که برای دسترسی به داده های طبقه بندی شده یا مالکیت معنوی به منظور کسب مزیت رقابتی نسبت به رقبای شرکتی طراحی شده است.

جاسوسی سیاسی

دولت های ملی می توانند از هکرها برای مقاصد سیاسی استفاده کنند. این ممکن است شامل سرقت داده های طبقه بندی شده، مداخله در انتخابات، دسترسی به اسناد دولتی یا نظامی، یا تلاش برای ایجاد ناآرامی سیاسی باشد.

انتقام

گاهی اوقات، هکرها با خشم تحریک می شوند – تمایل به انتقام گرفتن از افراد یا سازمان هایی که احساس می کنند به نحوی به آنها ظلم کرده اند.

هکتیویسم

هک می تواند نوعی نافرمانی مدنی باشد. برخی از هکرها از مهارت های خود برای ترویج یک برنامه سیاسی خاص یا جنبش اجتماعی استفاده می کنند.

بدنامی

هکرها می توانند با احساس موفقیت، یعنی شکستن “سیستم” انگیزه داشته باشند. هکرها می توانند رقابتی باشند، یکدیگر را به چالش بکشند و از سوء استفاده های خود به رسمیت شناخته شوند. رسانه‌های اجتماعی به آن‌ها بستری می‌دهند تا درباره فعالیت‌های خود به خود ببالند.

بهبودهای امنیتی

همه هک ها مخرب نیستند. برخی از هک ها، به عنوان مثال، هک کلاه سفید یا تست نفوذ، برای آزمایش آسیب پذیری ها با هدف بهبود امنیت برای همه کاربران انجام می شود. بنابراین هک کلاه سفید یک هک اخلاقی محسوب می شود.

A man working at a computer is frustrated to realize he’s been hacked

تاریخچه هک

در حالی که هک کردن این روزها بیشتر مفهوم منفی دارد، اما باید به این نکته اشاره کرد که همیشه اینطور نبوده است. در روزهای اولیه هک کامپیوتر، هکرها به عنوان متخصصان فناوری در نظر گرفته می شدند که انگیزه اصلی آنها شخصی سازی و بهینه سازی بود. همانطور که جرایم سایبری تکامل یافت و پیچیده تر و گسترده تر شد، هک بیشتر با فعالیت های مخرب همراه شد. در این قسمت از آموزش هک بیایید به تاریخچه مختصری از هک نگاهی بیندازیم:

دهه 1960

اصطلاح «هک» با اعضای MIT’s Tech Model Railroad Club که مجموعه‌های قطارهای پیشرفته‌شان را برای تغییر عملکردشان «هک» می‌کردند، مرتبط شد. آنها بعداً از قطارهای اسباب‌بازی به کامپیوترها رفتند و با IBM 704s آزمایش کردند تا بتوانند وظایفی را که کامپیوترها می‌توانستند انجام دهند، گسترش دهند. هکرهای اولیه علاقمند به این بودند که چگونه می توانند محدودیت های برنامه های موجود را کشف، بهبود و آزمایش کنند. تلاش‌ های آنها اغلب نتیجه داد، زیرا برنامه‌ هایی بهتر از برنامه‌ های موجود تولید کردند.

دهه 1970

هک کامپیوتر در دهه 1970 ادامه یافت اما به هک گوشی بسط و گسترش یافت. هکرهای گوشی که به “phreakers” نیز معروف هستند، سعی کردند از ویژگی های عملیاتی در شبکه سوئیچینگ گوشی که اخیراً کاملاً الکترونیکی شده بود سوء استفاده کنند. John Draper وقتی متوجه شد که سوت اسباب‌بازی موجود در غلات Cap’n Crunch دقیقاً صدای لازم – 2600 هرتز – را تولید می‌کند که به خطوط طولانی نشان می‌دهد که یک خط برای برقراری تماس جدید آماده و در دسترس است، بدنام شد. این به phreakers اجازه داد تا شبکه را فریب دهند و تماس های طولانی مدت رایگان برقرار کنند. جالب اینجاست که گزارش شده است که استیو جابز و استیو وزنیاک قبل از تأسیس یکی از موفق‌ترین شرکت‌های کامپیوتری در جهان، با همدیگر آشنا بودند.

دهه 1980

در دهه 1980، کامپیوترهای شخصی دیگر محدود به کسب‌وکارها یا دانشگاه‌ها نبودند، بلکه بیشتر در دسترس عموم قرار گرفتند. این افزایش در دسترس بودن منجر به افزایش قابل توجهی در هک کامپیوتر شد. ماهیت هک نیز تغییر کرد. پیش از این، هک اغلب در مورد بهبود کامپیوتر ها بود، اما نسل جدیدتر هکرها عمدتاً با منفعت شخصی، از جمله دزدی دریایی نرم افزار، ایجاد ویروس ها و نفوذ به سیستم ها برای سرقت اطلاعات، انگیزه داشتند. با تصویب قانون فدرال تقلب و سوء استفاده رایانه ای در ایالات متحده، قانون شروع به شناسایی این واقعیت جدید کرد.

دهه 1990

هک واقعاً در دهه 1990 با برخی جرایم سایبری و دستگیری های معروف به شهرت رسید. هکرهای قابل توجه در این دهه شامل کوین میتنیک، کوین پولسن، رابرت موریس و ولادیمیر لوین بودند که به جرایمی از سرقت نرم‌افزارهای اختصاصی و فریب ایستگاه‌های رادیویی برای به دست آوردن اتومبیل‌های گران قیمت تا راه‌اندازی اولین کرم کامپیوتر و اجرای اولین بانک دیجیتال محکوم شدند.

دهه 2000

سازمان های دولتی و شرکت های بزرگ به طور فزاینده ای در معرض هک امنیت سایبری قرار گرفتند. قربانیان برجسته شامل مایکروسافت، eBay، Yahoo! و آمازون که همگی قربانی حملات Distributed Denial of Service شدند. معروف است، وزارت دفاع ایالات متحده و ایستگاه فضایی بین المللی هر دو توسط یک پسر 15 ساله سیستم های خود را نقض کردند.

دهه 2010

با توجه به اینکه اینترنت در حال حاضر بخش اصلی زندگی روزمره است، هک کردن پیچیده تر از همیشه شد. تهدیدهای سایبری جدید به طور منظم ظاهر می شوند. در طول این دهه، گروه هکتیویست معروف به Anonymous به شهرت رسید و اسرار دولتی را فاش کرد و جنگ‌های صلیبی دیجیتال را رهبری کرد که به اعتقاد آنها منافع عمومی را بیشتر می‌کرد. دولت‌ها، شرکت‌های بزرگ و غول‌های کامپیوتری در واکنش به هکتیویست‌ ها و افزایش جرایم سایبری، سخت تلاش کردند تا سیستم‌های خود را بهبود بخشند. کارشناسان امنیت سایبری به نوآوری خود ادامه می دهند تا یک قدم جلوتر از هکرها باشند.

سوالات متداول درباره آموزش هک

هک چیست؟

در بحث آموزش هک این سوال مطرح می شود که هک چیست. هک یک اصطلاح گسترده برای طیف وسیعی از فعالیت‌هایی است که هدف آنها به خطر انداختن کامپیوترها و شبکه‌ها، از طریق شناسایی و سپس بهره‌برداری از ضعف‌های امنیتی است. هک همیشه یک فعالیت مخرب نیست، اما این اصطلاح به دلیل ارتباط آن با جرایم سایبری، بیشتر مفاهیم منفی دارد.

انواع مختلف هک چیست؟

در این قسمت از آموزش هک این سوال پیش می آید که انواع مختلف هک چیست. هکرها را می توان به دسته های معروف به کلاه سیاه، کلاه سفید و کلاه خاکستری تقسیم کرد. این اصطلاحات برگرفته از فیلم‌های قدیمی وسترن فرهنگ عامه آمریکایی است که در آن قهرمان‌ های داستان کلاه‌های سفید یا رنگ روشن و مخالفان کلاه سیاه بر سر می‌گذاشتند. اساساً آنچه که نوع هکر را تعیین می کند انگیزه آنها و اینکه آیا آنها قانون را زیر پا می گذارند یا خیر است. هکرهای کلاه سیاه قصد بدی دارند در حالی که هکرهای کلاه سفید هکرهای اخلاقی در نظر گرفته می شوند. هکرهای کلاه خاکستری در این بین قرار می گیرند. در اینجا می توانید توضیح جامع تری در مورد انواع هکرها بخوانید.

هک اخلاقی چیست؟

هک اخلاقی شامل شناسایی نقاط ضعف در سیستم‌ها یا شبکه‌های کامپیوتری است – اما به جای بهره‌ برداری از این نقاط ضعف، همانطور که هک مخرب انجام می‌دهد، هدف ابداع اقدامات متقابلی است که بر این ضعف‌ ها غلبه کند. اساساً هدف بهبود امنیت برای همه است.

هکرهای اخلاقی به عنوان هکرهای کلاه سفید نیز شناخته می‌شوند و با اجازه هر کسی که مالک سیستم یا شبکه کامپیوتری است که هک می‌کنند، فعالیت می‌کنند. آنها تمام نقاط ضعفی را که شناسایی کرده اند به مالک گزارش می دهند و همچنین فروشندگان سخت افزار و نرم افزار را از آسیب پذیری هایی که پیدا کرده اند مطلع می کنند. آنها از حریم خصوصی سازمانی که هک شده است محافظت می کنند.

پیشگیری از هک

با رعایت بهداشت امنیت سایبری می توانید از خود در برابر هکرها محافظت کنید. در اینجا و در بخش بعدی آموزش هک چند نکته کلیدی برای پیشگیری از هک وجود دارد که باید به خاطر داشته باشید:

از رمزهای عبور قوی استفاده کنید

بخش بزرگی از هک کردن در دست گرفتن رمز عبور کاربران است. بنابراین در مورد آموزش هک این نکته حائز اهمیت است که استفاده از یک رمز عبور قوی و منحصر به فرد برای هر حساب آنلاین ضروری است.  یک رمز عبور قوی حداقل از 12 کاراکتر تشکیل شده است – در حالت ایده آل بیشتر – و ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک، اعداد و کاراکترهای خاص است. ردیابی چند رمز عبور می تواند دشوار باشد، بنابراین استفاده از یک مدیر رمز عبور می تواند کمک کننده باشد.

استفاده از احراز هویت چند عاملی (MFA)

احراز هویت دو مرحله‌ای یا چند مرحله‌ای را برای بسیاری از حساب‌های آنلاین خود فعال کنید. MFA از اطلاعات دوم استفاده می کند – اغلب کدی که توسط یک برنامه تولید می شود یا از طریق پیامک ارسال می شود – در کنار یک رمز عبور، لایه دیگری از امنیت را به حساب های شما اضافه می کند.

در برابر فیشینگ هوشیار باشید

هک موفقیت آمیز اغلب با ایمیل ها یا متن های فیشینگ شروع می شود. هوشیار باشید: وقتی یک ایمیل یا پیام متنی جدید می رسد و شامل یک پیوند یا پیوست می شود، غریزه اولیه ما اغلب می تواند کلیک یا ضربه زدن روی آن باشد. از این وسوسه اجتناب کنید – پیام‌های فرستنده‌های ناشناس را باز نکنید، هرگز روی پیوندی کلیک نکنید یا پیوستی را در ایمیلی که از آن مطمئن نیستید باز نکنید و پیام‌هایی را که گمان می‌کنید هرزنامه و یا اسپم هستند را حذف نکنید.

فوت پرینت دیجیتال خود را مدیریت کنید

فوت پرینت دیجیتال داده هایی است که هنگام استفاده از اینترنت از خود به جا می گذارید. این ایده خوبی است که به طور فعال ردپای دیجیتال خود را مدیریت کنید – مراحلی که می توانید انجام دهید عبارتند از:

  • حذف حساب های قدیمی و برنامه هایی که دیگر استفاده نمی کنید
  • بررسی تنظیمات حریم خصوصی خود در رسانه های اجتماعی و اطمینان از اینکه این تنظیمات در سطحی تنظیم شده اند که احساس راحتی می کنید
  • مراقب مطالبی که پست می کنید باشید و از افشای جزئیات شخصی یا مالی خود در عموم خودداری کنید
  • مرورگر خود را برای کوکی ها بررسی کنید و به طور منظم کوکی های ناخواسته را حذف کنید
  • استفاده از ابزارهای حفظ حریم خصوصی مانند مرورگرهای ناشناس، موتورهای جستجوی خصوصی یا ابزارهای ضد ردیابی

دستگاه ها و نرم افزارهای خود را به روز نگه دارید

به‌روزرسانی‌ها معمولاً شامل آخرین پچ های امنیتی هستند – یعنی راه‌ حل‌ هایی برای آسیب‌ پذیری‌ های امنیتی که هکرها دوست دارند از آنها سوء استفاده کنند. با اطمینان از به روز نگه داشتن سیستم عامل، برنامه ها و دستگاه های خود، امنیت خود را در برابر هکرها به حداکثر می رسانید.

دستگاه ها را ایمن نگه دارید

دستگاه ها را ایمن نگه دارید. همیشه دستگاه های خود را با استفاده از تشخیص اثر انگشت، یک پین ایمن (که چیزی واضح مانند تاریخ تولد شما نیست) یا یک حرکت منحصر به فرد قفل کنید. Find My iPhone (Apple) را نصب کنید یا Find My Device (Android) را در صورت گم شدن گوشی خود راه اندازی کنید.

از وب سایت های مشکوک خودداری کنید

نرم افزار را فقط از سایت هایی دانلود کنید که به آنها اعتماد دارید. نرم افزارهای رایگان و برنامه های اشتراک گذاری فایل را قبل از دانلود به دقت ارزیابی کنید. تراکنش‌ها را فقط در وب‌سایت‌هایی انجام دهید که دارای گواهینامه امنیتی به‌روز هستند – آنها به جای HTTP با HTTPS شروع می‌شوند و نماد قفل در نوار آدرس وجود خواهد داشت. در مورد افرادی که داده های خود را با آنها به اشتراک می گذارید انتخابی باشید.

ویژگی هایی را که به آن نیاز ندارید خاموش کنید

هکرها می توانند از ویژگی های خاصی در گوشی شما برای شناسایی اطلاعات، مکان یا اتصال شما استفاده کنند. برای جلوگیری از این امر، GPS، اتصال بی سیم و ردیابی جغرافیایی خود را در مواقعی که به آنها نیاز ندارید خاموش کنید.

با Wi-Fi عمومی به اطلاعات شخصی یا مالی دسترسی ندهید

وقتی در یک مکان عمومی با استفاده از اتصال Wi-Fi عمومی آنلاین می شوید، کنترل مستقیمی بر امنیت آن ندارید. اگر از Wi-Fi عمومی استفاده می کنید، از انجام تراکنش های شخصی مانند بانکداری آنلاین یا خرید آنلاین خودداری کنید. اگر نیاز به انجام این کار دارید، از یک شبکه خصوصی مجازی یا VPN استفاده کنید. VPN از هر داده ای که از طریق یک شبکه ناامن ارسال می کنید محافظت می کند. اگر از VPN استفاده نمی کنید، هر گونه تراکنش شخصی را ذخیره کنید تا زمانی که بتوانید از یک اتصال اینترنتی قابل اعتماد استفاده کنید.

از یک آنتی ویروس با کیفیت استفاده کنید

مطمئن شوید که بهترین محصولات نرم افزار امنیتی را روی دستگاه خود نصب کرده اید. یک آنتی ویروس خوب باید 24 ساعته کار کند تا دستگاه ها و داده های شما را ایمن کند و تهدیدات رایج و پیچیده مانند ویروس ها، بدافزارها، باج افزارها، برنامه های جاسوسی و آخرین ترفندهای هکرها را مسدود کند.

محصولات پیشنهادی

  • آنتی ویروس Kaspersky
  • Kaspersky Internet Security
  • Kaspersky Password Manager
  • اتصال ایمن Kaspersky

منبع: Kaspersky.com

درباره نویسنده

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

زندگی آرزویی است که در زمان حال ، به داشتن آن فکر می کنیم. آرزوها را بزرگتر کنیم تا داشته هایمان بیشتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین مقالات

راهنمای خرید

آموزش و ترفند

بهترین اپلیکیشن ها

لینک های مفید

برای دانلود دوره کامل هک حرفه ای موبایل ، کلیک کنید