نگاهی کلی به گوشی سونی اکسپریا 1 ، در پشت این غول ژاپنی چه می گذرد

بررسی سونی اکسپریا 1

سونی اکسپریا 1 ، پرچم‌دار جدید سونی یکی از بهترین گوشی‌های عرضه‌شده توسط این شرکت است. این گوشی با مشخصات فنی عالی، قیمت مناسب ، صفحه نمایش بی‌نقص عرضه شد، همچنین یکی از معدود گوشی‌هایی است که با صفحه نمایش 4K اولد اچ دی آر مجهز است. در ادامه به صورت کلی مشخصات فنی گوشی و طراحی آن را بررسی خواهیم کرد.

بررسی گوشی سونی اکسپریا 1

گوشی سونی اکسپریا 1 با نسبت اندازه صفحه نمایش 21:9 یکی از خاص‌ترین گوشی‌های پرچم‌دار سال 2019 بوده و با استفاده از این نسبت صفحه نمایش می‌توان سیستم‌های چند کاربری و مالتی تسکینگ را به راحتی روی آن اجرا کرد. اگرچه کشیدگی زیاد صفحه نمایش باعث شده که طراحی گوشی کمی عجیب به نظر بیاید. این گوشی تقریبا 1000 دلاری اما سخت افزاری قدرتمندتر و ارزشمندتر از 1000 دلار با خود به همراه دارد.

در جعبه سونی اکسپریا 1 موارد زیر موجود است:

  • گوشی سونی اکسپریا 1
  • کابل یو اس بی سی به یو اس بی سی
  • شارژر دیواری 18 وات
  • تبدیل‌گر یو اس بی سی به جک هدفون 3.5 میلی‌متر
  • هدفون سیم‌دار جک 3.5 میلی‌متر
  • دفترچه راهنما

طراحی گوشی سونی اکسپریا 1

در ابتدا بهتر است با نوع طراحی گوشی شروع کنیم. نسبت اندازه صفحه نمایش این گوشی 21:9 است یعنی یکی از کشیده‌ترین گوشی‌های موجود در بازار. البته این گوشی از رقبای خود یعنی گلکسی اس 10 پلاس و آیفون ایکس اس مکس حتی بدن ای ظریف‌تر دارد.

در مورد این بدنه کشیده، مزایایی نیز وجود دارد. به طور مثال با وجود صفحه نمایش 6.5 اینچی ، به راحتی می‌توان گوشی را در یکدست گرفت. به علاوه این که در مرورگر و سایر برنامه‌ها ، محتویات بیشتری را نسبت به سایر گوشی ها خواهید دید. مثلا در برنامه‌های مثل اینستاگرام یا فیس‌بوک.

البته در زمان نمایش ویدیوهایی که با نسبت اندازه 16:9 ساخته‌شده‌اند ، یک فاصله بزرگ در کناره‌های ویدیو به وجود می‌آید که زیاد جالب نیست. از سوی دیگر صفحه نمایش 21:9 برای مالتی تسکینگ و اجرای برنامه‌های هم‌زمان در کنار یکدیگر بسیار مناسب خواهد بود. این صفحه نمایش می‌تواند یک اپلیکیشن، یک صفحه ویدیو و کیبورد را در یک صفحه افقی کنار هم قرار دهد. البته هنوز هم قابلیت چندصفحه‌ای در اندروید نیاز به بهینه‌سازی‌های زیادی دارد و بسیاری از اپلیکیشن ها مثل فیس‌بوک و اینستاگرام قابلیت اسپلیت اسکرین را در خود ندارند.

بررسی سونی اکسپریا 1

بررسی سونی اکسپریا 1

بررسی سونی اکسپریا 1

از نسبت اندازه صفحه نمایش که بگذریم، گوشی سونی اکسپریا 1 یک گوشی تمام‌عیار است. وجود محافظ صفحه نمایش گوریلا گلس 6 و هماهنگ شدن آن با بدنه بسیار بی‌نقص بوده و ظاهری زیبا در عین مقاومت برای گوشی ساخته است. به جای کاور پشتی خمیده که در گوشی اکسپریا XZ3 دیده بودیم، حالا این بخش از یک تکه مقاوم شیشه‌ای ساخته‌شده همچنین این که از لبه‌های موجود روی XZ3 نیز در این گوشی صرف نظر شده است تا سیستم سینماتیک گوشی دچار خدشه نشود. جک هدفون 3.5 میلی متر دیگر روی این گوشی موجود نیست اما هنوز هم اسپیکرهای استریو روی آن وجود دارد.

در بخش بدنه سمت راست ابتدا در قسمت میانی حس‌گر اثرانگشت را می‌بینیم، که البته سرعت آنلاک آن به اندازه سایر پرچم‌داران است و پیشرفت خاصی نداشته. روی این گوشی دکه خاموش و روشن کردن از حس‌گر اثرانگشت به صورت مجزا ساخته‌شده . قسمت افزایش و کاهش صدای گوشی نیز در بالای همه قرار گرفته و همچنین یک دکمه بسیار خاص در انتهای همه این سیستم پیاده شده که دکمه عکس‌برداری 2 مرحله‌ای است که می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

بررسی سونی اکسپریا 1

بررسی سونی اکسپریا 1

بررسی سونی اکسپریا 1

صفحه نمایش گوشی

گوشی سونی اکسپریا 1 اولین گوشی است که با صفحه نمایش 4K اولد وارد بازار می‌شود. این صفحه نمایش 6.5 اینچی بوده و کیفیتی بی‌نظیر با وضوح تصویر 1644*3840 پیکسل به همراه تراکم پیکسلی 642ppi دارد. البته در حال حاضر قصد نداریم که آزمایشی بین میزان تشخیص کیفیت این صفحه نمایش با یک گوشی هوشمند کواد اچ دی بگذاریم. تنها چیزی که مدنظر ما است نمایش کیفیت فوق‌العاده‌این صفحه نمایش است. زمانی که به تصاویر روی صفحه نمایش آن نگاه می‌کنید، درست مشابه دیدن یک تصویر پرینت شده روی مقوا گلاسه است. البته این صفحه نمایش همواره در حالت 4k رندر نمی‌کند و برای کاهش مصرف باتری فقط در زمان نمایش تصاویر گالری، گوگل فوتو و سایر برنامه‌هایی که نیاز به نمایش ویدیو و تصاویر 4K دارند، حالت صفحه را به 4K تغییر می‌دهد.

بررسی سونی اکسپریا 1

از نظر میزان بالانس رنگ، گوشی سونی اکسپریا 1 به طور پیش‌فرض رنگ‌های سرد را بیشتر نمایش می‌دهد. البته یکی از دلایل هم این است که زمانی که کاربر خواست گوشی را خریداری کند، این رنگ‌ها جذب بیشتری را انجام می‌دهند ، درنتیجه گوشی بیشتر فروش خواهد رفت. برای این که تثبیت رنگ بیشتری را روی گوشی تجربه کنید ابتدا باید به بخش تنظیمات صفحه نمایش رفته و Creator Mode را گزینش کنید و از آن بخش نیز گزینه Display را انتخاب نمایید. در این قسمت می‌توانید ست‌های رنگی مختلف صفحه نمایش را انتخاب کرده و بر اساس علاقه خود آن را برگزینید. در بخش تنظیمات صفحه نمایش گزینه تغییر بالانس رنگ سفید نیز موجود است بنابراین به راحتی می‌توانید تمام چیزی را که روی صفحه نمایش می‌بینید با چشمان خود هماهنگ کنید.

بیشترین میزان روشنایی روی این گوشی 587 نیتس است که البته به صورت عملی تا 650 نیتس به صورت عملی نیز ثبت می‌شود.

رابط کاربری و نرم‌افزار

بررسی سونی اکسپریا 1

بررسی سونی اکسپریا 1

بررسی سونی اکسپریا 1

بررسی سونی اکسپریا 1

سونی اکسپریا 1 به اندروید 9 پای مجهز شده است و رابط کاربری آن نیز دقیقا چیزی است که در مدل‌های قبلی اکسپریا دیده بودیم. به‌طورکلی قابلیت Google Digital WellBeing روی این گوشی فعال‌شده بنابراین می‌توان هم بر اساس حرکات دست و هم بر اساس دکمه‌های پایین صفحه نمایش یک سری از موارد را فراخوانی کرد و انجام داد. قابلیت امبینت اسکرین که روی اکسپریا همواره فعال بوده نیز روی اکسپریا 1 قرار دارد و با استفاده از آن کلیه اعلان‌ها در زمان حالت خواب صفحه نمایش روی گوشی نشان داده خواهند شد. این مد زمانی فعال می‌شود که گوشی را از روی مکانی بردارید.

نرم‌افزار Side Sense نیز همچون اکسپریا ایکس زد 3 روی گوشی موجود است، برای آن دسته از کاربرانی که نمی‌دانند ساید سنس چیست باید بگوییم که این اپلیکیشن به شما اجازه  می‌دهد که برنامه‌های پرکاربر را فقط با لمس لبه‌های صفحه نمایش ببینید، ببندید یا انتخاب کنید. این مساله در حالت عملی کمی سخت است و به نوعی باید قلق گیری آن را بدانید!



اپلیکیشن دیگری که روی این گوشی موجود است، Game Enhancer بوده که به کاربر اجازه می‌دهد در زمان بازی یک سری گزینه‌ها مثل تنظیم نور گوشی را تغییر دهید و یا از صفحه نمایش فیلم‌برداری کنید، البته با این اپلیکیشن میزان مصرفی باتری در هنگام بازی نیز به میزان چشم‌گیری کاهش پیدا می‌کند.

پردازنده حافظه و میزان کارایی گوشی

با دارا بودن پردازنده اسنپدراگون 855 در سونی اکسپریا 1 ، اجرا برنامه‌ها بسیار سریع خواهد بود. روی این گوشی به سرعت می‌توانید بین برنامه‌های جابه‌جا شوید بدون این که زره ای لگ و یا لیتنسی به گوشی وارد شود. باوجوداین ، میزان 6 گیگابایت رم موجود روی گوشی، برای یک پرچم‌دار سال 2019، قابل‌قبول نیست.

البته اکسپریا 1 می‌تواند بازی‌های سنگین و جدید سال 2019 را اجرا کند و مشکلی هم در اجرا بازی‌ها نخواهد داشت.

حافظه داخلی این گوشی نیز 128 گیگابایت است که برای بسیاری این فضا نیز بیش‌ازاندازه نیز هست. هرچند که سونی اسلات کارت حافظه میکرو اس دی را نیز برای آن دسته که می‌خواهند فضای بیشتری روی گوشی خود داشته باشند جای‌داده است.

از نظر تست چندهسته‌ای انتوتو، سونی اکسپریا 1 ،امتیاز 330402 را دریافت کرده که در برابر امتیاز 331252 گلکسی اس 10 پلاس و 373664 وان پلاس پرو ، تفاوت چندانی ندارد.

دوربین سونی اکسپریا 1

بررسی سونی اکسپریا 1

به بخش جذاب سونی اکسپریا 1 خوش آمدید! این گوشی اولین سری گوشی‌های سونی است که با یک دوربین سه‌گانه عرضه می‌شود، همچنین می‌توان آن را یکی از سرسخت‌ترین رقبای گوشی‌هایی همچون هواوی پی 30 و گلکسی اس 10 پلاس از نظر عکس‌برداری و دوربین نامید. از این دوربین سه‌گانه استفاده‌های زیادی همچون تصویربرداری تله فوتو ، و یا تصاویر واید برد. در میان تمامی دوربین‌های گوشی‌های هوشمند سال 2019، این گوشی دارای بیشترین امکانات ممکن است.

هر سه لنز موجود روی دوربین سه‌گانه 12 مگاپیکسلی هستند، لنز دوم تله فوتو و لنز سوم نیز واید انگل است.

بررسی سونی اکسپریا 1

از نظر میزان زمان مصرف‌شده برای تصویربرداری، این گوشی می‌تواند در عرض 1.7 ثانیه عکاسی کند، این میزان در آیفون XS به اندازه 0.9 و در گلکسی اس 10 پلاس 1.6 است.

از نظر نرم‌افزار دوربین ، این گوشی کمی ایراد دارد. باز شدن اپلیکیشن عکس‌برداری کمی‌کند است، اگر چند تصویر پرتره را هم‌زمان بگیریم، گوشی قفل می‌کند و تنها یک دکمه برای جابه‌جایی بین لنزهای دوربین موجود خواهد بود. یعنی برای این که بخواهید از لنز واید انگل به لنز اصلی بروید باید یک‌بار ابتدا به لنز تله برگردید و سپس به لنز اصلی. مشخص است که سونی می‌خواسته موارد را در تنظیمات دوربین آسان‌سازی کند، اما می‌توانست راهکارهای بهتری را نیز به کار بگیرد.

بررسی سونی اکسپریا 1

کیفیت عکس گوشی

البته ناگفته نماند که دوربین گوشی سونی اکسپریا 1 ، تصاویر فوق‌العاده باکیفیتی را ثبت می‌کند. از نظر رنگ، تصاویر ثبت شده کاملا طبیعی هستند و هیچ‌گونه تنظیم‌گر هوشمندی نیز روی این گوشی قرارداده نشده است. لنز تله موجود می‌تواند تصاویر پرتره فوق‌العاده‌ای را ثبت کند. لنز واید انگل نیز روی صحنه‌های متفاوت کیفیت فوق‌العاده‌ای از خود نشان می‌دهد و دارای تصحیح شکست به هنگام تصاویر نیز هست. اتو فوکوس خودکار گوشی زمانی به کار می‌آید که تصاویر کلوز آپ می‌گیرید. حالت برست مد نیز کمک می‌کند تا در کسری از ثانیه بتوانید فوکوس کرده و تصاویر عالی ثبت کنید. با این توصیف‌ها می‌توان گفت که از نظر کارایی دوربین و کیفیت عکس‌برداری ، سونی یک گوشی تمام‌عیار را عرضه کرده است.

تصاویر گرفته‌شده در نور کم خوب است ، درصحنه‌های شب نیز حدود 4 ثانیه زمان می‌برد تا تصاویر به رندر کامل برسند و نور در عکس تنظیم شود. البته تصویر گرفته‌شده در دید شب تفاوت چندانی با گلکسی اس 10 پلاس و آیفون ایکس اس مکس ندارد.البته مد حالت شب مجزا نیز روی دوربین موجود نیست، اما سونی بدون وجود این مد نیز می‌تواند تصاویر مناسبی ارائه دهد.

دوربین سلفی

تصاویر ثبت شده با دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی سونی اکسپریا 1 ، در حد متوسط است. نمی‌توان گفت که این گوشی دوربین سلفی فوق‌العاده‌ای دارد اما در حالت HDR تصاویر باکیفیت‌تر و بهتری را ثبت می‌کند. لنز موجود تقریبا برای گرفتن تصاویر سلفی تک نفره مناسب بوده اما کمی شکست در لبه‌های اجسام در آن دیده می‌شود.

فیلم‌برداری

سیستم فیلم‌برداری این گوشی به نوع خود عالی است و نه‌تنها از نظر کیفیت تصاویر بلکه از نظر کیفیت صدای استریو ضبط‌شده در حد بسیار مناسبی خواهد بود. ویدیوهای HDR نیز روی این گوشی کیفیت بسیار مناسبی دارند، هرچند که تصاویر فیلم‌برداری شده روی این گوشی در برخی از شبکه‌های اجتماعی پشتیبانی نمی‌شود. شما می‌توانید در زمان فیلم‌برداری با سونی اکسپریا 1از لنز تله به لنز اصلی تغییر دوربین دهید. یکی دیگر از مشکلات موجود فیلم‌برداری 4K تنها در حالت 30FPS است و مد 6 فریمی برای فیلم‌برداری 4K وجود ندارد.

مد Cinema Pro

این مد یکی از اپلیکیشن های موجود پیش‌فرض روی گوشی سونی اکسپریا 1 است. با استفاده از این مد می‌توانید فیلم‌های بسیار حرفه‌ای و باکیفیت ثبت کنید به صورتی که تمامی گزینه‌های کنترلی را برای شما باز می‌گذارد. این گزینه‌ها شامل تغییر ISO،سرعت شاتر، وایت بالانس و فوکوس است.همچنین می‌توانید روی این مد از هر سه لنز مرتبط استفاده کنید. همچنین قابلیت ایجاد 8 فیلتر متفاوت روی تصاویر را خواهید داشت. ویدیوی خروجی با نسبت 21:9 و کیفیت 4K ذخیره می‌شود.

کیفیت صدا سونی اکسپریا 1

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم سونی اکسپریا 1 جک هدفون 3.5 میلی‌متر ندارد اما می‌توانید با تبدیل موجود روی جعبه گوشی، هدفون سیم‌دار را با کابل آداپتور یو اس بی سی به گوشی متصل کنید.

سونی اکسپریا 1 درست همانند سری‌های گذشته سونی دارای صدای استریو روی اسپیکر است. یکی از آن در بالا و دیگری در قسمت پایین گوشی قرارداد. صدای گوشی بسیار زیاد است و کیفیت بسیار بالایی را نیز ارائه می‌دهد. البته هیچ نوع صدای باس خاصی شنیده نمی‌شود و تنها صداهایی با تن بالا به صورت تمیز روی این اسپیکرها شنیده خواهد شد. هرچند گلکسی اس 10 پلاس و آیفون ایکس اس مکس در این زمینه موفق‌تر هستند.

عمر باتری

روی کاغذ ظرفیت باتری اکسپریا 1 3300 میلی‌آمپر ساعت است، که می‌توان آن را یکی از کوچک‌ترین باتری‌ها بین تمامی پرچم‌داران سال 2019 نامید. وان پلاس 7 پرو دارای یک باتری 4000 میلی‌آمپر ساعت و  گلکسی اس 10 پلاس نیز دارای یک باتری 4100 میلی‌آمپر ساعت است. اما نکته قابل‌توجه عدم تطابق ظرفیت باتری با چیزی است که روی گوشی نوشته شده! سونی اکسپریا 1 بیشتر از 3300 میلی‌آمپر ساعت ظرفیت باتری دارد. در طول 1 روز می‌توانید با 2 ساعت بازی مداوم، یک ساعت وب گرید، 2 ساعت ویدیو آنلاین و 1 ساعت هم هات اسپات کردن گوشی، باتری آن را خالی کنید!

شارژر 18 وات این گوشی برای شارژ کامل آن نیاز به 2 ساعت زمان دارد. البته عدم استفاده از شارژ سریع بیشتر به خاطر سلامت نگه‌داشتن باتری و افزایش عمر آن در نظر گرفته‌شده است.

از نظر عمر باتری این گوشی به طور میانگین 7 ساعت و 10 دقیقه دوام می‌آورد، گلکسی اس 10 پلاس 7 ساعت و 59 دقیقه و وان پلاس 7 پرو چیزی در حدود 9 ساعت!

صحبت نهایی

سونی سرانجام تغییر رویه داد و خود را بیشتر با گوشی‌های جدید و تکنولوژی‌های مدرن مثل دوربین‌های چندگانه و صفحه نمایش متفاوت وفق داد. قیمت گوشی سونی اکسپریا 1 در حدود 949 دلار است و گلکسی اس 10 پلاس تنها 50 دلار ارزان‌تر از این گوشی است، که به نظر من با وجود صفحه نمایش 4K این گوشی ارزش خرید بیشتری دارد. هرچند که از نظر طراحی هنوز خیلی عقب است.

گوشی سونی اکسپریا 1 گوشی بسیار خوبی است.سریع ، خوش‌دست، باکیفیت ، صفحه نمایش عالی ، باتری خوب و باکیفیت دوربین عالی است و ارزش خرید را دارد.


منبع: PHONEARENA

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

زندگی آرزویی است که در زمان حال ، به داشتن آن فکر می کنیم. آرزوها را بزرگتر کنیم تا داشته هایمان بیشتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین مقالات

راهنمای خرید

آموزش و ترفند

بهترین اپلیکیشن ها

لینک های مفید

برای دانلود دوره کامل هک حرفه ای موبایل ، کلیک کنید