لپ تاپ بخریم یا کامپیوتر خانگی (دسکتاپ) ، مقایسه لپ تاپ و دسکتاپ

لپتاپ بهتر است یا دسکتاپ

لپ تاپ بخریم یا کامپیوتر خانگی یا همان دسکتاپ. لپ تاپ یا کامپیوتر ؟ کدام بهتر است؟ در این مطلب سعی می‌کنیم تفاوت‌های لپ تاپ یا کامپیوتر و مزیت و معایب را بررسی کرده و نشان دهیم که برای برنامه نویسی، بازی و گیمینگ و کارهای روزمره لپ تاپ بهتر است یا کامپیوتر خانگی.

البته در هر صورت باید به قیمت سیستم‌ها هم نگاه کنیم، مخصوصا در این روزهای بحرانی در سال 99 که قیمت‌ها هر روز در حال افزایش است نگاه کردن به لیست قیمت لپ تاپ و سخت افزار کامپیوترهای خانگی کمی آدم را شوکه می‌کند.

این که آیا لپ تاپ بخریم یا کامپیوتر ، سوالی است که بسیاری از افراد که می‌خواهند یک سیستم جدید خریداری کنند، در سر دارند، اما خب بهتر است به این نکته دقت کنیم که اصلا برای چه کاری می‌خواهیم سیستم جدید خریداری کنیم؟ آیا یک سیستم برای گیمینگ می‌خواهیم؟ آیا کار معماری و گرافیک انجام می‌دهیم؟ آیا یک سیستم برای کار روزانه می‌خواهیم یا این که کلا فقط برای دیدن ویدیو و عکس می‌خواهیم لپ تاپ یا کامپیوتر بخریم؟

در ادامه به طور کامل مزایا و معایب لپ تاپ یا کامپیوتر را بررسی کرده و سپس نشان می‌دهیم که کدام یک را بخریم، کامپیوتر یا لپ تاپ ؟

لپ تاپ بخریم یا کامپیوتر ، لپ تاپ یا دسکتاپ؟

در سال 2019 بیش از 88.4 میلیون دستگاه کامپیوتر خانگی و بیش از 166 میلیون لپ تاپ در دنیا به فروش رسید که به نظر می‌رسد این فاصله تقریبی 79 میلیونی در سال 2023 به عدد 171 میلیون برسد. البته این مساله دلیلی بر این که شما به جای لپ تاپ ، دسکتاپ بخرید ، نیست و تنها نشان دهنده بیشتر شدن تمایل مردم به خرید لپ تاپ در دنیا است.

مزایا و معایب لپ تاپ در مقایسه با کامپیوتر خانگی

لپ تاپ بخریم یا کامپیوتر

مزایا و معایب لپ تاپ نسبت به کامپیوتر خانگی چیست؟

1- قابلیت حمل آسان

شاید اصلی ترین دلیل مزیت لپ تاپ به کامپیوتر ، قابلیت حمل آسان است، اگر همواره در سفر یا جا به جایی هستید به جای کامپیوتر ، لپ تاپ بخرید، چرا که لپ تاپ سبک بوده و می‌توانید به راحتی هر کجای دنیا از آن استفاده کنید. اگر به دنبال یک لپ تاپ سبک می‌گردید بهترین گزینه Acer Swift 5 است.

در این موارد حتی اگر بیشتر در سفر هستید و نیاز به سیستم بسیار سبک و حرفه‌ای دارید، می‌توانید از تبلت های surface pro شرکت مایکروسافت نیز خریداری کنید که سیستم‌های ویندوزی پرقدرت و بسیار سبک هستند.

2- همخوانی اجزا و قطعات ، در مقایسه لپ تاپ یا کامپیوتر ، دسکتاپ

یکی دیگر از مزیت‌های لپ تاپ نسبت به کامپیوتر خانگی ، همخوانی قطعات از کارخانه است. یعنی این که تمامی قطعات به گونه ای انتخاب شده اند که به بهترین شکل با یکدیگر کار کنند و مقاومت لپ تاپ را به حد بیشینه برسانند. به طور مثال شما یک لپ تاپ خریداری می‌کنید که از کارت گرافیک آن تا هارد و پردازنده، به نوعی انتخاب شده که به بهترین شکل ممکن کار کنند.

البته به خاطر این مساله، قطعات لپ تاپ هزینه تعویض سنگین‌تری دارند و حتی در بعضی موارد نمی‌توان بعضی از قطعات را تغییر داد اما دسکتاپ این طور نیست و هر زمان که بخواهید، رم ، هارد، کارت گرافیک، مادربرد، پاور و یا سایر قطعات را می‌توانید به راحتی تغییر داده و با سایر اجزا هماهنگ کنید.

3- کارت گرافیک integrated

لپ تاپ بخریم یا کامپیوتر

کارت گرافیک در دو نوع کلی یافت می‌شود، discrete و integrated، نوع اول کارت گرافیک‌هایی است که سیستمشان با سیستم کامپیوتر یا لپ تاپ متفاوت است، نوع دوم به کارت‌های گرافیکی گفته می‌شود که دقیقا با نوع پردازنده و مادربرد همخوانی دارند، روی لپ تاپ اکثرا از کارت گرافیک‌های integrated استفاده می‌شود.

البته لپ‌تاپ‌های گیمینگ مثل سری Razor یا سری‌های گیمینگ لنوو و MSI با کارت گرافیک‌های سنگین Discrete عرضه می‌شوند، اما باز هم شاید 70 درصد کارایی کارت گرافیکی که روی کامپیوتر خانگی دارند را در اختیار نداشته باشند.

البته این مورد به خاطر پایین آوردن هزینه در لپ تاپ، مزیت محسوب می‌شود.

4- ارتقا سخت افزار لپ تاپ محدود است

همان‌طور که اشاره کردیم، تعویض سخت افزار داخلی لپ تاپ کار آسانی نیست و عمدتا بسیاری از سخت افزار آن اصلا قابل تعویض نیستند. بنابراین از معایب آن نسبت به دسکتاپ به شمار می‌رود.

البته بسیاری از کاربرانی که لپ تاپ استفاده می‌کنند، به جای ارتقا سیستم، لپ تاپ جدید خریداری می‌کنند، هر چند که با وضع فعلی بازار حتی تعویض یک لپ تاپ بیش از چند میلیون تومان خرج برمی‌دارد.

اگر می‌خواهید بدانید که بهترین سیستم یا دسکتاپی که می توانیم در سال جاری راه اندازی کنیم کدام است، این مطلب را بخوانید.

5- مصرف برق

یکی از نقاط قوت لپ تاپ ها میزان مصرف برق آن‌ها به شمار می‌رود. لپ تاپ به نسبت کامپیوتر خانگی از مصرف برق پایین‌تری برخوردار هستند بنابرای اگر به این فکر هستید که لپ تاپ بخریم یا کامپیوتر و به فکر مصرف برق هم هستید، بهتر است لپ تاپ خریداری کنید.

البته لپ تاپ با داشتن باتری ، می‌تواند کار شما را در زمانی که حتی برق هم ندارید راه بیندازد.

6- به سرقت رفتن

اگر می‌خواهید بدانید که لپ تاپ بخرید یا کامپیوتر و از به سرقت رفتن وسایل خود خیلی می‌ترسید، بهتر است کامپیوتر خریداری کنید، چرا که لپ تاپ راحت ترین وسیله برای دزیده شدن و به سرقت رفتن اطلاعات شخصی است. هر چند که در عصر جدید کیف های ضد سرقت لپ تاپ به بازار آمده که می‌توانید آن‌ها نیز را خریداری کنید.

مزایا و معایب کامپیوتر خانگی یا دسکتاپ

دسکتاپ گیمینگ

1- قدرتمندتر بودن

اگر یک لپ تاپ با مشخصات یکسان با یک کامپیوتر خانگی داشته باشید، قدرت کامپیوتر خانگی بیشتر است. دلیل آن وجود طراحی قدرتمندتر و نسبت ارزان قیمت تر قطعات کامپیوتر خانگی نسبت به لپ تاپ است. در یک سیستم خانگی دسکتاپ به راحتی می‌توانید 4 یا 8 کارت گرافیک هم‌زمان نصب کنید! اما این کار به هیچ وجه در لپ تاپ شدنی نیست. اگر به دنبال کار بسیار سنگین و با گرافیک بالا هستید، کامپیوتر خانگی گزینه بسیار بهتری است.

2- عدم وجود بررسی و تحلیل زیاد

اگر شما قصد خرید یک سیستم خانگی را داشته باشید، به نسبت یک لپ تاپ، بازخورد، نظر و یا بررسی کمتری  به دست می‌آورید، به طور مثال اگر در دیجی کالا بخواهید یک لپ تاپ بخرید بیش از 200 کامنت زیر هر محصول قرار داده شده تا بتوانید به راحتی آن را انتخاب و خریداری کنید، که برای کامپیوتر خانگی چنین چیزی اصلا وجود ندارد

3- خرید سخت تر

به دلیل این که برای خرید کامپیوتر خانگی نسبت به لپ تاپ باید قطعات را خودتان انتخاب کرده و سر هم کنید، بنابراین انتخاب و خرید نیز سخت تر می‌شود، حتی اعتماد به فروشنده محصول نیز در این بین مهم است. هرچند برای این کار می‌توانید به سیستم گیمینگ پیشنهادی مراجعه کنید.

4- هزینه

یکی از مزیت‌های کامپیوتر خانگی نسبت به لپ تاپ ، هزینه پایین‌تر آن است، شما با چند میلیون تومان ارزان‌تر می‌توانید یک سیستم گیمینگ خانگی با 12 میلیون تومان جمع کنید، اما در حال حاضر در سال 99، لپ تاپ گیمینگ زیر 18 میلیون تومان به سختی یافت می‌شود.

5- ساخت دسکتاپ به صورت سفارشی

اگر برای خرید لپ تاپ یا کامپیوتر دو به شک هستید و به زیبایی اهمیت می‌دهید، راه‌اندازی یک دسکتاپ حرفه‌ای را پیشنهاد می‌دهیم. کیس های جدید به نوعی ساخته و طراحی شده اند که زیبایی کار را دو چندان می‌کنند، به عنوان مثال نمونه‌هایی از دسکتاپ خانگی را در تصاویر زیر می‌توانید مشاهده کنید.

لپ تاپ بهتر است یا دسکتاپ: تصمیم با شما است

در نهایت باید تمامی موارد را بررسی کنید، همه چیز نسبی است و بستگی به شما دارد اما راهنمایی ما به این صورت خواهد بود:

  • اگر سیستم قدرتمند می‌خواهید به جای لپ تاپ ، کامپیوتر بخرید
  • اگر سیستم سبک می‌خواهید و همیشه در سفر هستید به جای کامپیوتر، لپ تاپ بخرید
  • اگر به زیبایی اهمیت می‌دهید، دسکتاپ حرفه‌ای راه‌اندازی کتید
  • اگر به دنبال مصرف برق کمتر هستید، به جای کامپیوتر خانگی، لپ تاپ بخرید
  • اگر به دنبال هزینه پایین‌تر هستید ، به جای لپ تاپ کامپیوتر بخرید
  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

زندگی آرزویی است که در زمان حال ، به داشتن آن فکر می کنیم. آرزوها را بزرگتر کنیم تا داشته هایمان بیشتر شود.

1 دیدگاه در حال حاضر

  1. واقعا ممنووونم هم به خاطر این مطلب هم به خاطر این سایت خوبتون شما فوق العاده اید
    سپاسسسسسسسسس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین مقالات

راهنمای خرید

آموزش و ترفند

بهترین اپلیکیشن ها

لینک های مفید

برای دانلود دوره کامل هک حرفه ای موبایل ، کلیک کنید