از کجا بفهمیم گوشی ما هک شده و یا اطلاعات موبایل ما به سرقت رفته است

از کجا بفهمیم گوشی هک شده

از کجا بفهمیم گوشی هک شده یا خیر؟ روش های بررسی هک گوشی. چطور بفهمیم گوشیمون هک شده ؟ آیا راهی وجود دارد تا هک شدن گوشی هوشمند خود را بفهمیم و از آن جلوگیری کنیم؟ در این مطلب آموزش می دهیم که چطور بفهمیم که گوشی هوشمند اندروید یا آیفون iOS ما هک شده یا خیر و در ادامه به روش های رفع هک گوشی خواهیم پرداخت.

از ایمیل گرفته تا سیستم های موبایل بانک و یا عملیات بانکداری گوشی هوشمند ، این وسایل اصلی ترین مرکز زندگی آنلاین ما هستند. جای تعجب نیست که گوشی های هوشمند به عنوان اهداف مشترک هکرهای آنلاین با رایانه رقابت می کنند. و علی رغم تلاش های گوگل و اپل ، بدافزارهای تلفن همراه همچنان در فروشگاه های برنامه های رسمی قرار می گیرند – و این برنامه های مخرب هر روز بهتر و زیرکانه تر می شوند. براساس گزارش تهدید موبایل مک آفی 2020 ، بیش از نیمی از برنامه های مخرب تلفن همراه “بدون مخفی کردن صفحه اصلی ” ربودن دستگاه برای پخش تبلیغات ناخواسته ، ارسال بررسی های جعلی یا سرقت اطلاعات قابل فروش یا نگهداری از “پنهان” شدن در دستگاه قربانیان خود را می گیرند

و در حالی که می توان گوشی های آیفون را هک کرد ، بدافزارهای بیشتری دستگاه های اندروید را هدف قرار می دهند. در گزارش بدافزار سال 2020 خود ، ملوربایتس از افزایش نرم افزارهای مخرب تهاجمی و بدافزارهای نصب شده پیش فرض در دستگاه های اندوردی که برای سرقت اطلاعات – یا به سادگی توجه قربانیان استفاده شده است ، خبر داد. حال سوال اینجاست که از کجا بفهیم گوشی هک شده و چه کسی آن را هک کرده است؟

از کجا بفهمیم گوشی ما هک شده است ، سیستم تشخیص بد افزار

برای این که بفهمیم گوشی ما هک شده یا خیر ، بدافزار همچنین می تواند شامل نرم افزارهای جاسوسی باشد که محتوای دستگاه را کنترل می کند ، برنامه هایی را که از پهنای باند اینترنت دستگاه برای استفاده در بات نت برای ارسال هرزنامه استفاده می کنند یا صفحات فیشینگ که با ورود به یک برنامه قانونی و یا سیستم های پرداخت الکترونیکی ، ورود کاربر را می ربایند.

این برنامه اغلب از منابع غیر رسمی ، از جمله پیوندهای فیشینگ ارسال شده از طریق ایمیل یا پیام ، و همچنین وب سایت های مخرب دانلود می شود. (در حالی که کارشناسان امنیتی توصیه می کنند همیشه از فروشگاه های رسمی برنامه ها – مانند Apple App Store یا Google Play) برنامه ها و اپلیکیشن های مختلف را دانلود کنید – بعضی از کشورها نمی توانند از این منابع به برنامه های خاصی دسترسی داشته باشند ، به عنوان مثال برنامه های پیام رسانی ایمن که به شما امکان می دهد افراد به طور مخفیانه ارتباط برقرار کنند.)

سپس برنامه های جاسوسی تجاری وجود دارد که برای بارگیری در تلفن به دسترسی فیزیکی نیاز دارند – که اغلب توسط افراد مشهور مانند شریک زندگی یا والدین انجام می شود – و می توانند همه آنچه را که در دستگاه رخ می دهد کنترل کنند.

در ادامه دوازده روش را معرفی می کنیم تا بفهمید که آیا گوشی شما هک شده است یا خیر.

روش های تشخیص هک شدن گوشی ، آیا گوشی ما هک شده است؟

از کجا بفهمیم گوشی ما هک شده است ؟ در ادامه به طور کلی نشانه های هک شدن گوشی هوشمند را معرفی و بررسی می کنیم.

کاهش ناگهانی باتری

از کجا بفهمیم گوشی هک شده

از کجا بفهمیم گوشی هک شده ؟ برای تشخیص هک شدن گوشی در حالی که طول عمر باتری گوشی به طور اجتناب ناپذیری با گذشت زمان کاهش می یابد ، ممکن است یک گوشی هوشمند که توسط بدافزار هک شده باشد، ناگهان دچار افت باتری شدید شود ، حتی در صورتی که شما هیچ برنامه ای باز ندارید و یا حتی با گوشی خود کار خاصی هم انجام نمی دهید. زیرا ممکن است بدافزار – یا برنامه جاسوسی – از منابع تلفن برای اسکن دستگاه و انتقال اطلاعات به یک سرور هک استفاده کند.

همانطور که گفته شد ، استفاده ساده روزمره می تواند عمر تلفن را به همان اندازه کاهش دهد. برای افزایش عمر باتری گوشی این مطلب را حتما بخوانید.

کاهش سرعت گوشی

از کجا بفهمیم گوشی هک شده

برای این که بفهمیم گوشی ما هک شده یا خیر ،  آیا اگر عمر باتری گوشی سریعا کم شود از کجا بفهمیم که گوشی ما هک شده است ؟ آیا گوشی شما مرتبا هنگ می کند یا برنامه های خاصی خراب می شوند و شک دارید که گوشی شما هک شده؟ این ممکن است به دلیل بدافزاری باشد که منابع تلفن را بیش از حد بارگیری می کند یا با برنامه های دیگر درگیر می شود.

همچنین ممکن است علی رغم تلاش برای بستن برنامه ها ، با اجرای مداوم برنامه روبرو شوید یا حتی خود تلفن مرتباً خراب و یا مجدداً راه اندازی شود.

البته در حالت عادی و به مرور زمان استفاده زیاد از گوشی نیز این اتفاق می افتد که می توانید با استفاده از مطلب خالی کردن حافظه گوشی و افزایش سرعت گوشی این مساله را حل کنید

مصرف دیتا شدید

مصرف دیتا گوشی

یکی دیگر از علائم هک شدن گوشی هوشمند و این که بفهمیم گوشی هک شده یا خیر  ، افزایش مصرف دیتا اینترنت گوشی است که می تواند ناشی از بدافزار یا برنامه های جاسوسی باشد که در پس زمینه اجرا می شوند و اطلاعات را به سرور خود باز می گرداند.

تماس و یا پیامک های که هیچوقت از سمت شما اعمال نشده

اگر تماس یا پیامک به شماره هایی که نمی شناسید از سوی گوشی شما زده شده ، مراقب باشید – این مساله می تواند نشان دهنده وجود هک گوشی شما باشد. اگر به این صورت گوشی هک شده باشد احتمال این که افراد دیگری از حساب شما و شارژ سیم کارت شما استفاده می کنند ، زیاد است.

تبلیغات ناگهانی ، نشانه اصلی هک شدن گوشی

برای این که بفهمیم گوشی ما هک شده یا خیر ،  اگرچه همه تبلیغات به معنای هک شدن تلفن شما نیستند ، اما تبلیغاتی که به صورت مداوم روی گوشی باز می شوند و تصاویر غیر اخلاقی و یا متن هایی در مورد برنده شدن شما نشان می دهند می تواند نشان دهنده آلوده شدن تلفن شما به ابزارهای تبلیغاتی مزاحم باشد ، نوعی بدافزار که دستگاه ها را مجبور می کند صفحات خاصی را که از طریق کلیک درآمد کسب می کنند ، اگر از ما بپرسید که آیا گوشی هک شده است ، در این صورت جواب مثبت خواهد بود.

حتی اگر یک پنجره تبلیغاتی نشان دهنده هک قطعی گوشی شما نباشد ، کلیک کردن روی آن باعث هک شدن گوشی می شود و امکان دارد بدافزار های بیشتری دانلود شوند. بنابراین اگر در ذهن این سوال را دارید که از کجا بفهمیم گوشی هک شده و تبلیغات ناگهانی زیادی روی گوشی خود می بینید، پس حتما به فکر پاکسازی گوشی باشید.

رفتارهای غیر معمول روی حساب کاربری گوشی ، چطور بفهمیم گوشیمون هک شده

اگر یک هکر به گوشی شما دسترسی داشته باشد و بتواند آن را هک کند ، آنها به حساب های شخصی شما نیز دسترسی دارند – از رسانه های اجتماعی گرفته تا ایمیل گرفته تا برنامه های مختلف سبک زندگی یا بهره وری.اگر دیدید رمزهای عبورتان گاه و بیگاه تغییر می کند یا مثلا یک برنامه بسته و یا خود به خود باز می شود یا بازنشانی گذرواژه ، ارسال ایمیل ، علامت گذاری ایمیل های خوانده نشده که یادتان نمی رود آنها را بخوانید یا ثبت نام برای حساب های جدیدی که ایمیل های تأیید آنها در صندوق ورودی شماست رخ می دهد مطمئن باشید که گوشی شما هک شده است.

در این صورت ، شما می توانید در معرض خطر هک هویت باشید ، جایی که مجرمان با استفاده از اطلاعات گرفته شده از حسابهای شکسته شده خود ، حسابهای جدید یا خط اعتباری جدیدی را به نام شما باز می کنند. بهتر است بهترین آنتی ویروس گوشی را نصب کرده و روی دستگاه خود فعال کنید تا از حساب های شما مراقبت شود.

اگر گوشی هک شد چه کار کنیم

هک گوشی

اگر گوشی شما هک شده باشد پس از این که بفهمیم گوشی از کجا هک شده است بهترین راه استفاده از اپلیکیشن های آنتی ویروس و ضد هک گوشی است.

برای اندروید ، آواست را پیشنهاد می کنید که نه تنها بدافزار را اسکن می کند بلکه مسدود کننده تماس ، فایروال ، VPN و یک ویژگی برای درخواست پین هر بار استفاده از برنامه های خاص – از جلوگیری از باز کردن بدافزارها از برنامه های حساس مانند بانکداری آنلاین شما ، ارائه می دهد.

ممکن است آیفون ها کمتر در معرض هک باشند ، اما کاملاً مصون نیستند. به دنبال برنامه های ضد امنیتی iOS باشید که به طور مخرب روی گوشی شما عمل می کنند و سعی کنید آن ها را حذف کنید.

چه کسی گوشی ما را هک کرده است

آیا می توان بفهمیم که چه کسی گوشی را هک کرده و گوشی از کجا هک شده است ؟ در حال حاضر روش خاصی وجود ندارد تا بتوان ردپای هکر گوشی شما را پیدا کرد. با این وجود ابزارهای فنی و انگیزه های دیگری نیز وجود دارد که هکرها ، مجرمان و حتی افرادی که می شناسیم مانند کارفرما ، تلفن های ما را مورد حمله قرار داده و به حریم خصوصی ما حمله کنند. و مگر اینکه شما یک هدف پررنگ باشید – روزنامه نگار ، سیاستمدار ، مخالف سیاسی ، مجری بازرگانی ، جنایتکار – که علاقه خاصی را جلب می کند ، به احتمال زیاد کسی که به شما نزدیک است از یک نهاد دولتی است که جاسوسی می کند.

همچنین اگر دوست داشته باشید می توانید مطالب بهترین آنتی ویروس اندروید در سال 2020 ، روش های هک پسورد کامپیوتر و بازگردانی اکانت هک شده اینستاگرام را از این بخش مطالعه کنید.

روش های هک کردن گوشی و تشخیص هک گوشی

اپلیکیشن های جاسوسی

برای این که بفهمیم گوشی ما هک شده یا خیر ،  برنامه های مانیتورینگ تلفن به طرز پنهانی مکان شخصی را ردیابی می کند و ارتباطات وی را رد می کند. بسیاری از آنها برای شرکای مشکوک یا کارفرمایان بی اعتماد تبلیغ می شوند ، اما هنوز هم بیشتر به عنوان ابزاری قانونی برای والدینی که نیاز به افزایش ایمنی برای نگهداری اطلاعات فرزندانشان دارند به بازار عرضه می شود. از چنین برنامه هایی می توان برای مشاهده از راه دور پیام های متنی ، ایمیل ها ، تاریخچه اینترنت و عکس ها استفاده کرد. شما فقط باید تماس های تلفنی و موقعیت های GPS را وارد کنید. حتی ممکن است برخی از آنها میکروفن تلفن را ربوده و مکالمات شخصی را ضبط کنند. اساساً ، تقریباً هر کاری که یک هکر بخواهد با تلفن شما انجام دهد ، این برنامه ها در خود دارند.

هنگامی که در سال 2013 برنامه های جاسوسی تلفن همراه را مطالعه کردیم ، متوجه شدیم که آنها می توانند هر آنچه را که وعده داده اند انجام دهند. بدتر از این ، نصب آنها برای هر کسی آسان بود و شخصی که مورد جاسوسی قرار می گرفت ، عاقلانه تر از این نبود که هر حرکتی در آنجا ردیابی شود.

چستر ویسنایوسکی می گوید: “شاخص های زیادی برای یک برنامه جاسوسی پنهان وجود ندارد – ممکن است در صورتحساب خود میزان بیشتری از اینترنت را مشاهده کنید ، یا ممکن است طول عمر باتری شما کمتر از حد معمول باشد زیرا این برنامه به شخص ثالث گزارش می دهد”

برنامه های جاسوسی در گوگل پلی و همچنین فروشگاههای غیررسمی برای برنامه های iOS و اندروید در دسترس هستند ، بارگیری یکی از آنها برای دسترسی به تلفن شما (و انگیزه) بسیار آسان است.

چگونه از گوشی خود در برابر هک محافظت کنیم

  • از آنجا که نصب برنامه های جاسوسی نیاز به دسترسی فیزیکی به دستگاه شما دارد ، قرار دادن رمز عبور بر روی تلفن شما احتمال دسترسی شخص به تلفن شما را تا حد زیادی کاهش می دهد. و از آنجا که برنامه های جاسوسی غالباً توسط شخص نزدیك شما نصب می شود (همکار یا شخص دیگر) ، كدی را انتخاب كنید كه توسط شخص دیگری حدس زده نشود.
  • لیست برنامه های خود را برای برنامه هایی که نمی شناسید مرور کنید.
  • آیفون خود را جیلبریک نکنید. ویسنایوسکی می گوید: “اگر دستگاهی جیلبریک شده باشد ، همه برنامه ها نشان داده می شوند.اگر این نرم افزار جاسوسی شده باشد ، برنامه های جاسوسی می توانند در اعماق دستگاه مخفی شوند و اینکه آیا نرم افزار امنیتی می تواند آن را پیدا کند ، این امر به پیچیدگی برنامه جاسوسی بستگی دارد [زیرا نرم افزار امنیتی برای بدافزار شناخته شده اسکن می کند].”
  • برای آیفون ها ، اطمینان از اینکه تلفن شما جیلبریک نیست ، همچنین از بارگیری برنامه جاسوسی در تلفن شما جلوگیری می کند ، زیرا چنین نرم افزاری – که عملکردهای سطح سیستم را کاهش می دهد – آن را به اپ استور نمی رساند.
  • یک برنامه امنیتی موبایل بارگیری کنید. برای اندروید ، مک آفی یا بیت دیفندر را معرفی می کنیم و  برای iOS ، اپلیکیشن لووک آوت را توصیه خواهیم کرد.

پیام های فیشینگ

خواه متنی باشد که ادعا می شود از یک ردیاب تماس با ویروس کرونا است ، یا دوستی که شما را ترغیب می کند این عکس از شب گذشته خود را بررسی کنید ، متن های پیامکی حاوی پیوندهای فریبنده با هدف سرقت اطلاعات حساس (که به اصطلاح فیشینگ یا ”له شدن” شناخته می شوند) می خواهند گوشی شما را هک کنند ، و اگر می خواهید بدانید که آیا گوشی با پیام های فیشینگ هک شده است ، این امر صحت دارد.

و با توجه به اینکه مردم معمولاً برنامه های ایمیل خود را در طول روز بررسی می کنند ، ایمیل های فیشینگ برای مهاجمان به همان اندازه سودآور هستند.

دوره هایی مانند فصل مالیات با جلب توجه مردم در مورد اظهارنامه مالیاتی خود ، باعث افزایش پیغام های فیشینگ می شوند ، در حالی که دوره پرداخت محرک های دولتی مربوط به ویروس کرونا باعث شده است که ایمیل های فیشینگ از نظر مالیات جبران شود.

تلفن های اندروید ممکن است طعمه متنی با لینک برای بارگیری برنامه های مخرب شوند (همین کلاهبرداری برای گوشی های آیفون رایج نیست ، که معمولاً بدون جیلبریک نمی توان این امکان را فعال کرد و بنابراین نمی توانند برنامه ها را از جایی به جز App Store بارگیری کنند.) اگر بخواهید یک برنامه غیررسمی را بارگیری کنید و از شما اجازه نصب آن را بگیرد ، اندروید به شما هشدار می دهد – این هشدار را نادیده نگیرید.

چنین برنامه های مخربی ممکن است داده های تلفن کاربر را در معرض دید قرار دهد ، یا حاوی یک پوشش فیشینگ باشد که برای سرقت اطلاعات ورود به سیستم از برنامه های هدفمند طراحی شده است – به عنوان مثال بانک کاربر یا برنامه ایمیل.

چگونه از دریافت پیام های فیشینگ برای جلوگیری از هک شدن گوشی اقدام کنیم

  • به خاطر داشته باشید که چگونه معمولاً هویت خود را با حساب های مختلف تأیید می کنید ،به عنوان مثال ، بانک شما هرگز از شما نمی خواهد رمز ورود یا پین کامل خود را وارد کنید.
  • بخش فیشینگ IRS را بررسی کنید تا با نحوه ارتباط آژانس مالیاتی با مردم آشنا شوید و ارتباطات دریافتی را تأیید کنید
  • از کلیک کردن روی پیوندهای شماره هایی که نمی دانید یا در پیام های مبهم و عجیب دوستان ، به خصوص اگر نمی توانید URL کامل را ببینید ، خودداری کنید.
  • اگر روی پیوند کلیک کنید و سعی کنید یک برنامه غیر رسمی را بارگیری کنید ، تلفن اندروید شما باید قبل از نصب آن را به شما اطلاع دهد. اگر هشدار یا برنامه را نادیده گرفتید در غیر این صورت امنیت اندروید را دور زد ، برنامه را حذف کرده و یا یک اسکن امنیتی تلفن همراه را برای جلوگیری از هک شدن گوشی اجرا کنید

دسترسی غیر معتبر به iCloud یا گوگل اکانت

حساب های هک شده iCloud و گوگل دسترسی به اطلاعات حیرت انگیز پشتیبان گرفته شده از تلفن هوشمند شما را فراهم می کنند – عکس ها ، دفترچه تلفن ، مکان فعلی ، پیام ها ، گزارش های تماس و در مورد iCloud Keychain ، رمزهای عبور ذخیره شده در حساب های ایمیل ، مرورگرها و سایر برنامه ها. و فروشندگان نرم افزارهای جاسوسی هستند که به طور خاص محصولات خود را در برابر این آسیب پذیری ها به بازار عرضه می کنند.

ویسنایفسکی می گوید ، مجرمان آنلاین ممکن است در عکس های افراد عادی ارزش زیادی پیدا نکنند – برخلاف تصاویر برهنه افراد مشهور که به سرعت درز می کنند – اما آنها می دانند صاحبان عکس ها این کار را انجام می دهند ، که می تواند منجر به گروگان گرفتن حساب ها و محتوای آنها به صورت دیجیتالی شود.

علاوه بر این ، یک حساب گوگل شکسته به معنی Gmail شکسته ، ایمیل اصلی برای بسیاری از کاربران است.

دسترسی به یک ایمیل اصلی می تواند منجر به هک شدن اثر دومینو در تمام حساب هایی شود که ایمیل به آنها پیوند داده شده است – از حساب فیس بوک شما به حساب شرکت مخابراتی تلفن همراه خود ، و زمینه را برای عمق سرقت هویت فراهم می کند که اعتبار شما را به خطر بیاندازد.

آیا گوشی ما با گوگل اکانت هک شده و چگونه از آن جلوگیری کنیم

  • یک رمز عبور قوی برای این حساب های کلیدی (و مانند همیشه ایمیل خود) ایجاد کنید.
  • اعلان های ورود به سیستم را فعال کنید تا از ورود به سیستم از طریق رایانه ها یا مکان های جدید مطلع شوید.
  • احراز هویت دو عاملی را فعال کنید تا حتی اگر کسی رمز ورود شما را پیدا کند ، بدون دسترسی به تلفن شما نتواند به حساب شما دسترسی پیدا کند.
  • برای جلوگیری از بازنشانی گذرواژه شخصی ، هنگام تنظیم سوالات امنیتی گذرواژه ، دروغ بگویید. تعجب خواهید کرد که چند سوال امنیتی متکی به اطلاعاتی است که به راحتی در اینترنت در دسترس است یا توسط خانواده و دوستانتان به طور گسترده ای شناخته شده است.

هک گوشی با بلوتوث ، از کجا بفهمیم گوشی ما از طریق بلوتوث هک شده است

هرگونه اتصال بی سیم ممکن است در معرض خطر هک گوشی باشد – و در اوایل سال جاری ، محققان امنیتی یک آسیب پذیری در دستگاه های اندروید 9 و دستگاه های قدیمی تر پیدا کردند که به هکرها اجازه می دهد به طور مخفیانه از طریق بلوتوث متصل شوند ، سپس داده ها را روی دستگاه به سرقت ببرند. (در دستگاه های اندروید 10 ، این حمله بلوتوث را خراب می کند و اتصال را غیرممکن می کند.)

اگرچه این آسیب پذیری به زودی در به روزرسانی های امنیتی وصله شده است ، مهاجمان می توانند اتصال بلوتوث شما را از طریق سایر آسیب پذیری ها هک کنند – یا با فریب دادن شما برای جفت شدن با دستگاه خود با دادن نام دیگری به آن (مانند “AirPods” یا نام جهانی دیگر) و پس از اتصال ، اطلاعات شخصی شما در معرض خطر خواهد بود.

هک دوربین گوشی

از آنجا که تماس های ویدئویی به طور فزاینده ای برای کار و ارتباط خانوادگی رایج می شود ، اهمیت ایمن سازی وب کم های رایانه ای را از هکرها برجسته می کند – اما این دوربین تلفن جلو نیز می تواند در معرض خطر باشد. به عنوان مثال ، یک اشکال ثابت در برنامه دوربین داخلی اندروید به مهاجمان اجازه می دهد تا فیلم را از دوربین جلو ضبط کنند ، عکسها را به سرقت ببرند و مکان جغرافیایی موقعیت جغرافیایی تصاویر را سرقت کنند ، در حالی که برنامه های مخرب با دسترسی به برنامه دوربین شما  می تواند تصاویر یا اسنادتان را نیز به سرقت ببرد و هک کند.

 

منبع: TECHLICIOUS

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

زندگی آرزویی است که در زمان حال ، به داشتن آن فکر می کنیم. آرزوها را بزرگتر کنیم تا داشته هایمان بیشتر شود.

1 دیدگاه در حال حاضر

  1. عالی بود ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین مقالات

راهنمای خرید

آموزش و ترفند

بهترین اپلیکیشن ها

لینک های مفید

برای دانلود دوره کامل هک حرفه ای موبایل ، کلیک کنید