برای ارتقا کامپیوتر کدام سخت افزار را باید تغییر دهیم و به روز رسانی کنیم

ارتقا کامپیوتر

همه ما استفاده از کامپیوتر را تقریبا بلدیم، اما آیا روش ارتقا کامپیوتر و سخت افزار داخلی را نیز می‌دانیم؟ آیا با سخت افزار آشنا هستیم و یا می‌دانیم که در زمان ارتقا کامپیوتر چه قطعه‌ای را باید تعویض کنیم؟ در ادامه به طور کلی با سخت افزار کامپیوتر آشنا شده و نحوه ارتقا آن را آموزش می‌دهیم.

هر کامپیوتر با قطعات سخت افزاری مختلفی کار می‌کند که هر کدام از آن‌ها را می‌توان ارتقا داد. سوال این جاست که اولا این قطعات چه سخت افزاری هستند و ثانیا چگونه و کدام قطعات را باید روی کامپیوتر ارتقا داد.

سخت افزار کامپیوتر

یک کامپیوتر از قطعات ریز و درشت بسیاری ساخته شده که با یکدیگر کار می‌کنند. اگر با ک سیستم خانگی کار می کنید، ارتقا کامپیوتر کار راحت‌تری نسبت به زمانی است که یک لپ تاپ را بخواهید بهینه سازی کنید. هر نوع ارتقا روی کامپیوتر به ابعاد، سیستم خنک کنندگی و اجزای داخلی بستگی دارد.

البته کامپیوترهای خانگی را به راحتی می‌توان از لحاظ سخت افزاری آپگرید کرد چرا که قطعات آن بیشتر قابل دسترس بوده و امکان بهینه سازی به راحتی قابل انجام است.

در ادامه سخت افزار کلی یک کامپیوتر را می‌بینیم:

  • مادربورد
  • حافظه رم
  • پردازنده CPU
  • پاور یا PSU
  • حافظه داخلی هارد
  • حافظه‌های جانبی
  • فن خنک کننده

سخت افزار دیگری نیز روی کامپیوترها وجود دارد مثل:

  • کارت های گرافیک
  • کارت صوتی

این دو قطعه البته به صورت پیشفرض نیز روی اکثر مادربوردها وجود دارد اما به طور کلی اگر می‌خواهید یک سیستم حرفه‌ای ببندید بهتر است کارت های گرافیک و صوتی مجزا تهیه کنید و کامپیوتر را ارتقا دهید.

عملکرد سخت افزار کامپیوتر

در ادامه قطعات کامپیوتر را به صورت مجزا نام می‌بریم و نشان می‌دهیم هر کدام چه نقشی در کامپیوتر دارد و این که چطور می‌توانیم هر کدام را ارتقا دهیم.

البته قبل از باز کردن سیستم به یاد داشته باشید که حتما آن را از برق بکشید و هیچ نوع اتصال خارجی به برق خانگی روی آن موجود نباشد.

مادربورد

ارتقا کامپیوتر - مادربورد

مادربورد اصلی ترین بخش کامپیوتر است که تمامی سخت افزار روی این بخش سوار می‌شوند.

این سخت افزار مکان اصلی برای قرار گیری دیگر کامپوننت ها مثل پردازنده، رم ، هارد و کارت های گرافیکی و صوتی کامپیوتر است. اگر مبتدی هستید پیشنهاد می‌کنیم حتی الامکان مادربورد را تغییر ندهید و به فکر ارتقا کامپیوتر در سایر قطعات باشید. اگر بخواهید مادربورد را تغییر دهید احتمالا از کیس گرفته تا پاور باید تمامی قطعات را جایگزین نمایید.

حافظه رم RAM

ارتقا کامپیوتر - رم

رم حافظه موقت است که سرعت اصلی فایل های اجرا شده روی آن به این بخش تعلق دارد. توجه کنید که رم با هارد متفاوت است، تا زمانی که یک برنامه، عکس، ویدیو یا فایل اجرا نشده باشد روی هارد بوده و زمانی که اجرا می‌شود به رم منتقل خواهد شد. ماژول رم به طور مستقیم به مادربورد وصل می‌شود. کیت راهنمای مادربورد میزان ماکزیمم رم پشتیبانی شده را به شما نشان خواهد داد.

ارتقا رم به این که چند اسلات رم روی مادربورد دارید و این که هر اسلات تا چه میزان رم را پشتیبانی می‌کند بستگی خواهد داشت. بسیاری از مادربورد های جدید می‌تواند تا 16 گیگابایت برای هر اسلات را نیز پشتیبانی کنند.

چگونه رم را ارتقا دهیم؟

برای ارتقا رم کافیست دو سمت اسلات که حالت غلاف دارد را گرفته و فشا دهید و رم را بیرون بکشید،پس از آن رم جدیدی را که خریدید در جای خود گذاشته و کمی فشار دهید تا با یک صدای کوچک جا بیفتد.

پردازنده CPU

پردازنده

اگر کامپیوتر انسان بود، CPU یا پردازنده نیز مغز آن بود. این قسمت اصلی ترین بخش یک کامپیوتر به شمار می‌رود. پردازنده عملیاتی مثل محاسبات، داده ها و کنترل سایر قطعات را به عهده دارد.

پردازنده در بخش مشخصی از مادربورد که یک حالت تقریبا مربع شکل دارد می‌نشیند. هر اسلات پردازنده دارای پین های مشخص است که یک نوع CPU از نسل مشخص را پشتیبانی می‌کند. همچنین بسته به نوع کارخانه اینتل یا AMD هر مادربورد از یک نوع پردازنده پشتیبانی خواهد کرد.

هر پردازنده نیز به طور کلی با یک فن همراه است. بنابراین برای باز کردن و ارتقا پردازنده روی کامپیوتر ابتدا باید فن آن را باز کنیم.

درست همانند مادربورد، ارتقا پردازنده نیز برای افرای مبتدی توصیه نمی‌شود، چرا که برای تغییر هر پردازنده احتمال تغییر کل قطعات نیز وجود دارد.

منبع تغذیه یا PSU

منبع تغذیه

منبع تغذیه برق را برای هر مادربورد به صورت تنظیم شده ارسال می‌کند. اگر به پشت کیس کامپیوتر قسمت بالا نگاه کنید، کابل برق متصل به آن را می‌بینید. البته یک دکمه پاور نیز روی این سخت افزار در پشت کیس وجود دارد. که می‌توانید به وسیله آن برق دستگاه را به طور کلی قطع کنید.

منبع تغذیه کامپیوتر مادربورد و پردازنده را به صورت مجزا برق رسانی می‌کند و کابل های ساتا نیز بخش‌های دیگر را برق دهی می‌کنند. هر پاور یا منبع تغذیه با میزان برق خروجی دسته بندی می‌شود.

مهم است که کامپیوتر شما با یک منبع تغذیه درست همراه شده باشد، اگر منبع تغذیه نادرست انتخاب کنید، احتمالا یا سیتسم روشن نمی‌شود یا این که اجزا آن به درستی کار نمی‌کنند و سیستم قطع می‌شود.

برای ارتقا منبع تغذیه ابتدا میزان برق ورودی پردازنده و کارت گرافیک را چک کنید. همچنین باید مطمئن شوید که اتصالات را به درستی روی مادربورد تنظیم کرده اید.

حافظه داخلی یا هارد

ارتقا کامپیوتر - هارد دیسک

داده ها روی حافظه داخلی هارد ذخیره می‌شوند. سالیان طولانی از درایو های HDD به عنوان ذخیره ساز اصلی کامپیوتر ها استفاده می‌شود و در حال حاضر نیز این قطعات با قیمت کمتر و عمومی تر در کامپیوترها مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما  حافظه‌های SSD به سرعت جایگزین این نوع قطعات شده و علاوه بر سرعت بیشتر ، از قیمت بالاتری نیز برخوردار هستند.

برای ارتقا کامپیوتر یکی از بهترین روش ها، ارتقا یک هارد HDD به هارد SSD است. هر نوع هارد SSD می‌تواند تا چند برابر سرعت سیستم را افزایش داده و در ارتقا کامپیوتر کمک ویژه ای به شما کند.

هارد HDD یا SSD در قسمت جلو کیس قرار داده شده و با کابل های ساتا به مادربورد متصل هستند. هر کدام از این قطعات با دو کابل تغذیه می‌شوند، یکی برای برق و دیگری برای داده. درایو های قدیمی با کابل های PATA یا IDE به سیستم متصل می‌شدند.

ارتقا هارد دیسک بسیار کار ساده ایست، ابتدا توجه کنید که از داده خود فایل پشتیبان تهیه کرده و روی یک هارد خارجی ذخیره کنید و سپس هارد جدید را با قبلی جایگزین نمایید. به خاطر داشته باشید که هارد های SSD یک نوع اتصال NVmE نیز دارند که باید مادربورد شما از این نوع اتصال پشتیبانی کند تا بتوانید آن را روی سیستم خود قرار دهید.

فن خنک کننده

فن خک کننده

روی هر سیستم کامپیوتر دو فن خنک کننده (حداقل) موجود است که یکی برای پردازنده و دیگری برای سایر بخش‌های مادربورد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هدف استفاده از فن خنک کننده، خنک نگه داشتن سی پی یو است چرا که هر پردازنده به میزان محاسبات داغ می‌کند. فن مادربورد نیز می‌تواند سیستم داخلی کیس را خنک کند.

در بسیاری از کامپیوترها فن اصلی در بخش پشتی دستگاه قرار دارد. بسیاری از کیس ها دارای یک فن پیش فرض هستند که روی کیس ساخته شده است اما برخی دیگر این قابلیت را ندارند.

برای ارتقا کامپیوتر از نظر فن باید دقت کنید که آیا فن روی مادربورد بسته شده یا روی کیس، اگر روی مادربورد باشد می‌توان آن را ارتقا داد اما فن کیس به راحتی قابل ارتقا نیست.

کارت گرافیک

کارت گرافیک

کارت گرافیک یا GPU واحد اصلی اتصال سیستم به صفحه نمایش یا مانیتور است. در سیستم های قدیمی این کارت با پورت VGA وصل می‌شود و در حال حاضر با HDMI و نمایشگر متصل می‌شود.

اکثر مادربورد ها دارای کارت گرافیم آنبورد هستند و می‌توان آن‌ها را به مانیتور متصل کرد، اما اگر شما اهل گیمینگ یا کارهای گرافیکی سنگین باشید حتما نیاز به کارت گرافیک مجزا پیدا می کنید.

یکی از سخت ترین و پر دردسرترین قطعات برای تعویض، کارت گرافیک است، البته منظور دردسر در زمان تعویض نیز بلکه مشکل انتخاب کارت گرافیک مناسب برای هماهنگ شدن با سیستم خواهد بود. بر اساس قدرت، تعداد فن، تعداد ورودی و درگاه هر نوع کارت گرافیک از سایر کارت های گرافیک تمییز داده می‌شود.

نتیجه

در پایان با بخش‌های مختلف کامپیوتر آشنا شدیم و این که کدام بخش کامپیوتر را می‌توان ارتقا داد یا اصلا ارتقا کامپیوتر از طریق چه بخش‌هایی انجام می‌شود. در این مطلب یاد گرفتیم که کدام قطعات کامپیوتر را می‌توان به راحتی ارتقا داد و کدام یک برای ارتقا دانش بیشتری نیاز دارد. در ادامه به یاد داشته باشید که هزینه ارتقا کامپیوتر خود را برآورد کنید و تا جایی که می‌توانید از قطعات قدرتمند و با هزینه پایین تر و همچنین بر اساس نیاز خود استفاده کنید.

منبع: MAKEUSEOF

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

زندگی آرزویی است که در زمان حال ، به داشتن آن فکر می کنیم. آرزوها را بزرگتر کنیم تا داشته هایمان بیشتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین مقالات

راهنمای خرید

آموزش و ترفند

بهترین اپلیکیشن ها

لینک های مفید

برای دانلود دوره کامل هک حرفه ای موبایل ، کلیک کنید